Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Nyheter i datorvärlden.
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Inlägg av gusnan »

Jante99 skrev:
cowboy skrev:Varför används en torrent på just _den_ siten? Även om man kan tänka sig att tanka därifrån så skickar väl det vissa signaler...?
Förutfattade meningar om att allt som har med torrent att göra skulle vara negativt?
Det är mer "pirate" i "piratebay" som jag reagerar på om det inte var tydligt. En nybörjare som springer på det, vad får han för intryck? Men det kanske är just pirater som den här "remixen" riktar sig till?
Jante99

Inlägg av Jante99 »

cowboy skrev:
Jante99 skrev:
cowboy skrev:Varför används en torrent på just _den_ siten? Även om man kan tänka sig att tanka därifrån så skickar väl det vissa signaler...?
Förutfattade meningar om att allt som har med torrent att göra skulle vara negativt?
Det är mer "pirate" i "piratebay" som jag reagerar på om det inte var tydligt. En nybörjare som springer på det, vad får han för intryck? Men det kanske är just pirater som den här "remixen" riktar sig till?
Torrent är ett sätt att avlasta bandbredd och många sajter använder just därför torrenttekniken. Ubuntu.se är ingalunda ensamma om det.

Då borde man lägga ned Linuxtracker också kanske?

Glöm Piratebay, torrent är så mycket mer än bara en enda sajt. :)
gusnan

Inlägg av gusnan »

Jante99 skrev:
cowboy skrev:
Jante99 skrev:
Torrent är ett sätt att avlasta bandbredd och många sajter använder just därför torrenttekniken. Ubuntu.se är ingalunda ensamma om det.

Då borde man lägga ned Linuxtracker också kanske?

Glöm Piratebay, torrent är så mycket mer än bara en enda sajt. :)
Ja, nu var det ju inte att det är en torrent som det var jag reagera på... :-\
Jante99

Inlägg av Jante99 »

cowboy skrev:Ja, nu var det ju inte att det är en torrent som det var jag reagera på... :-\
Att remixen skulle vara till för hemska olagliga "pirater?"

Tror du verkligen på det själv?

Då tror alla nybörjare att Ubuntu är till för "pirater?"

Och det ger inget gott intryck?

Ubuntu, för oss crackare och hackare som härjar på Piratebay? ::)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Vad som avses är att Pirate Bay har en del negativa konnotationer hos åtminstone delar av befolkningen.

Typ: "Allt som finns på piratebay är olagliga saker".

Personligen har jag inga problem med att hämta saker på Pirate Bay, men det kan resa vissa tvivel.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

CryingFreeman skrev:Vad som avses är att Pirate Bay har en del negativa konnotationer hos åtminstone delar av befolkningen.

Personligen har jag inga problem med att hämta saker på Pirate Bay, men det kan resa vissa tvivel.
Senast jag såg laddade man den här remixen från en server, direktnedladdning numera alltså. ;)

Du verkar vara en av de mer förnuftiga här CF.
gusnan

Inlägg av gusnan »

CryingFreeman skrev:Vad som avses är att Pirate Bay har en del negativa konnotationer hos åtminstone delar av befolkningen.

Tack.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Jante99 skrev:

Senast jag såg laddade man den här remixen från en server, direktnedladdning numera alltså. ;)

Kolla igen...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

[quote][Men det kanske är just pirater som den här "remixen" riktar sig till?/quote]

Mycket troligt att den riktat sig linuctracker engentligen!
Jante99

Inlägg av Jante99 »

cowboy skrev:

Tack.
Så försvann de problemen. :)
Jante99

Inlägg av Jante99 »

KiviE skrev:
Jante99 skrev:

Kolla igen...
Precis som "vanliga" Ubuntu då. ;)

Finns också på PB.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:Har inga planer att rekommendera en remix som bryter mot lagen...
Som sammanslutning i den storlek som ubuntu.se (eller ens ubuntu-se.org) så skulle man förmodligen tolka en sån här utgåva som 'intern' och en mängd juridiskt svammel (som i Adobe's avtal om spridning) blir irrelevant...

Jag tror också det är ett missförstånd att dom här avtalen över huvud taget skulle kunna anses vara giltiga om det skulle komma till en rättegång - bortsett ifrån om det väldigt tydligt skulle vara till nackdel för utgivaren.

Exempel - jämför...

Ubuntu.se's 'remix' av Ubuntu innehåller bl.a. svenskt språkstöd och Adobe Reader. Den marknadsförs bara kostnadsfritt i forum, bloggar o.s.v...

...med min påhittade...

Ubuntu Antisemitic Remix, innehåller allt från 'Mein Kampf' till visdomsord av 'Usama Bin Laden' samt Adobe reader. Den kan köpas till självkostnadspris av diverse nazistiska och extrem-muslimska föreningar, skivan och CD-omslaget är tryckt med porträtt av Adolf Hitler och Bin Laden samt Adobes logga för Reader/PDF. Skivan marknadsförs ochså i diverse tidskrifter av dessa föreningar.

Naturligtvis innebär den sistnämnda en starkt negativ koppling och skulle med stor sannolikhet anses vara till skada för Adobe... Det är såklart sånt dom vill undvika när dom ställer vissa krav om registrering m.m. i sitt avtal för distribution.

Jag vill dock reservera mig för lämpligheten att leverera en Remix av ubuntu med ett förinstallerat ofritt alternativ till vad som täcks upp i originalutgåvan med fria Evince... I just don't get it... ::)
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 1 gånger.
tweeek

Inlägg av tweeek »

farmfield skrev: Jag vill dock reservera mig för lämpligheten att leverera en Remix av ubuntu med ett förinstallerat ofritt alternativ till vad som täcks upp i originalutgåvan med fria Evince... I just don't get it... ::)
Jag förstår inte heller varför de byter ut något fritt och fungerande mot något ofritt.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:Ubuntu Antisemitic Remix, innehåller allt från 'Mein Kampf' till visdomsord av 'Usama Bin Laden' samt Adobe reader. Den kan köpas till självkostnadspris av diverse nazistiska och extrem-muslimska föreningar, skivan och CD-omslaget är tryckt med porträtt av Adolph Hitler och Bin Laden samt Adobes logga för Reader/PDF. Skivan marknadsförs ochså i diverse tidskrifter av dessa föreningar.
;D ;D ;D ;D

Skriva kan du Farmfield, tredje skrattet jag får mig idag. ;)

Att man väljer ett ofritt alternativ "kanske" är för att folk helst kör samma program som de är vana vid annars?

Ju fler program de känner igen från Windows, desto bättre?
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

Jante99 skrev:Att man väljer ett ofritt alternativ "kanske" är för att folk helst kör samma program som de är vana vid annars?

Men det fungerar ju i stort sätt likadant.
Menar du att dom skulle bli förvirrade bara för att det inte står Adobe Reader när dom öppnar sin pdf?
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Inhuman Soul skrev:
Jante99 skrev:Att man väljer ett ofritt alternativ "kanske" är för att folk helst kör samma program som de är vana vid annars?

Menar du att dom skulle bli förvirrade bara för att det inte står Adobe Reader när dom öppnar sin pdf?
Precis!

Folk kör gärna det de känner till. Samma sak i Windows, ger man dem nåt nytt så är inte det bra, de frågar efter saker de känner till, även om de är sämre än det som man erbjuder. Fråga mig inte varför så många fungerar på det viset.
Inhuman Soul

Inlägg av Inhuman Soul »

Jante99 skrev:
Inhuman Soul skrev:

Precis!

Folk kör gärna det de känner till. Samma sak i Windows, ger man dem nåt nytt så är inte det bra, de frågar efter saker de känner till, även om de är sämre än det som man erbjuder. Fråga mig inte varför så många fungerar på det viset.
Vad jag vet så gäller det bara när saker inte fungerar likadant, även om de gör samma sak. Exempelvis Photoshop vs Gimp.

Klarar de inte av skillnaderna mellan Adobe Reader och Evince så kommer de absolut inte klara av skillnaderna mellan operativsystemen.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Inhuman Soul skrev:Vad jag vet så gäller det bara när saker inte fungerar likadant, även om de gör samma sak. Exempelvis Photoshop vs Gimp.

Klarar de inte av skillnaderna mellan Adobe Reader och Evince så kommer de absolut inte klara av skillnaderna mellan operativsystemen.
Nu börjar du fatta hör jag.

Jag är själv ingen direkt vän av Adobes läsare utan brukar använda Foxit i XP istället. Ändå är Adobes läsare den enda som klarar vissa dokument och att visa dem rätt. Antagligen därför PDF är Adobes eget format.

Många som sitter med Windows ÄR extrema noobs och skulle aldrig klara av ett nytt OS. Sitter inte knapparna likadant, eller kan de inte använda de program som de (efter mycket möda) lyckats att lära sig lite av, så är de helt i mörkret och famlar. Att ens föreslå ett alternativ till programmet de sitter med "I Windows" är svårt nog.

Jag möter såna människor ofta när jag fixar deras datorer. Allt måste vara lätt annars klarar de inte av det. Den gruppen tror jag inte söker sig till något annat OS i första taget. Mer multiplattform program tror jag är lösningen för att få fler nya användare till Linux, fler program som är samma i alla tre operativsystemen, som Firefox eller Open Office, till exempel.
KiviE

Inlägg av KiviE »

farmfield skrev:
KiviE skrev:Har inga planer att rekommendera en remix som bryter mot lagen...
Som sammanslutning i den storlek som ubuntu.se (eller ens ubuntu-se.org) så skulle man förmodligen tolka en sån här utgåva som 'intern' och en mängd juridiskt svammel (som i Adobe's avtal om spridning) blir irrelevant...

Jag tror också det är ett missförstånd att dom här avtalen över huvud taget skulle kunna anses vara giltiga om det skulle komma till en rättegång - bortsett ifrån om det väldigt tydligt skulle vara till nackdel för utgivaren.
Jag tycker iaf att adobes licens verkar rätt solklar vad som gäller vid spridning även 'internt' fast nu kan jag inte hålla med om att internet är internt.
CryingFreeman skrev:
2.3 Distribution. Denna licens ger Er ingen rätt att underlicensiera eller distribuera programvaran. Information om
erhållande av rätten att distribuera Programvaran på materiellt media eller via ett internt nätverk eller tillsammans
med Er produkt eller tjänst finns på http://www.adobe.com/go/acrobat_distribute_se om det gäller Adobe Reader;
och http://www.adobe.com/go/licensing_se om det gäller Adobe Runtimes.

Distribuera kostnadsfria Adobe Reader på ert företag eller låt det medfölja en CD eller dator

Adobe Reader programvara är tillgänglig för distribution förutom installation för enskilt bruk och kan utnyttjas i en organization eller distribueras via medier som CD- eller DVD-skivor och inkluderad med datorer.

Distribuera kostnadsfria Adobe Reader

Fyll i Adobe Reader Distribution Agreement. Detta avser
  • Företag som vill distribuera Adobe Reader på sitt intranät eller LAN
  • Tillverkare som vill leverera Adobe Reader på CD

Anm: Ni behöver inte underteckna Adobe Reader Distribution Agreement om ni vill dirigera användare från er webbplats till Adobe.com så de kan ladda ned Adobe Reader. Ikonen "Get Adobe Reader" går också att ladda ned utan avtal.
Tog ut det som verkade mest väsentligt.
Inhuman Soul

Inlägg av Inhuman Soul »

Utanför ämnet:
Jante99 skrev:Utanför ämnet: Nu börjar du fatta hör jag.
Utanför ämnet:
hmm? fattade jag inte innan?

Jante99 skrev:Jag är själv ingen direkt vän av Adobes läsare utan brukar använda Foxit i XP istället. Ändå är Adobes läsare den enda som klarar vissa dokument och att visa dem rätt. Antagligen därför PDF är Adobes eget format.
Jag vet inte hur det är med Foxit, men jag har aldrig hittat någon PDF som inte går att öppna i Evince.
Även om Adobe är de som har tagit fram PDF så är PDF en öppen standard.
Låst

Återgå till "Nyheter"