Så, hur stor är chansen, hehe?
- WilhelmBerg
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Så, hur stor är chansen, hehe?
Jag har en del personer i min bekantskaps krets som inte är Linux användare men som ändå inte vill ha en dator med Vista, de vill hellre ha xp.
En del har redan en giltig xp licens (full version ej OEM) och vad ska de då med Vista till.
Så problemet gäller inte bara för oss som är Linux fantaster.
En del har redan en giltig xp licens (full version ej OEM) och vad ska de då med Vista till.
Så problemet gäller inte bara för oss som är Linux fantaster.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Ska försöka avhålla mig från att göra något politiskt av det hela även om det är väldigt frestande. Det är delvis som du skriver: Ett av marknadsekonomins viktigaste fundament är att avtal kan/ska följas. Huruvida man läser Proletären eller DN/DI är i sammanhanget helt irrelevant. Det som är relevant enligt vad du själv skriver är att:djkmmo skrev:Närinsidkaren är fri att, själv eller tillsammans med sammarbetspartners, utforma erbjudanden till kunder. Dessa erbjudanden kan man som kund välja att köpa eller avstå därfrån. Om man har invändningar mot erbjudandet så tar man upp det med näringsidkaren innan köp. Kan man inte komma till en överenskommelse som båda parter finner acceptabel äger inget köp rum. Så fungerar det i en marknadsekonomi. /../ men du bör ju vara medveten om att det du pläderar för, är ett upphävande av ett av marknadsekonomins viktigaste fundament, den fria avtalsbildningen. Utan det, ingen kapitalism. Det börjar märkas att du är göteborgare farmfield. Kom du på det här efter en helg med extra intensiva Proletären-studier?
1. Han försöker se till så att MS lever upp till just avtalet så som det hade tolkats av gemene person.
2. Att MS inte behöver göra det eftersom de medvetet utformat avtalet flummigt (något som är icke-önskvärt även om man är borgare).
3. Att det mesta du skrev bygger på att avtal sker före köp och att det i hans fall finns ett nytt avtalstilfälle efter köp (licensen) och att det fungerar så för att MS/Säljaren utformat det så.
a)
Frågan är om man anses ha köpt windows eller ej när man köper en ny dator med windows på. Enligt MS kundtjänst och hans brevväxling så insinuerar de att han hade köpt windows. Om det nu är sant kan man undra hur man kan köpoa något utan att ha 1) sett och 2) accepterat avtalet först. Om MS är tillräclkigt korkade och håller fast vid att man har köpt win om man köper datorn får onekligen deras licens en intressant roll.
b)
Den andra inställningen kan vara att när du köper datorn med Windows på köper du inte Windows. Du köper rätten till ett framtida avtalstillfälle, det som licensförfrågan på skärmen utgör första gången du kör datorn. En rätt att antingen kunna tacka ja eller nej till 'tjänsten' Windows. Intressant i så fall blir att fråga sig vem som egentligen betalar för windows: Om du inte köpte det, vem bekostar det?
c)
I båda fallen a & b, och för att återknyta till ditt brev farmfield, är det centrala själva licensavtalet. Frågor som: Hur kan det äga rum efter inköpet efter datorn, vilken betydelse har den ordningen, när har du egentligen köpt windows, vilken funktion är det meningen att avtalet ska fylla o.s.v. är alla centrala. Den viktigaste frågan är emellertid, och jag tror du sätter för lite emfas på den i ditt brev, avtalets luddighet och att MS ger en helt vanlig person intrycket av att de kommer ersätta dig för ett outnyttjat licens. Något de klart och tydligt inte är beredda att göra i ditt fall. Det är där som jag själv hade fokuserat mina mödor på - att påvisa att deras avtal är vilseledande utformat. Jag tror inte det är svårt att göra det, och det är knappast till din nackdel i diskussionen att du inte fick syna avtalet eller var medveten om att det fanns förrän efter du betalat för din dator och tänt den där hemma. (Och för övrigt håller jag med de andra - slopa volvo och alla andra exempel, håll dig bara till vad som faktiskt ägt rum och är ett faktum.) Ju längre ifrån ämnet (dvs avtalets vileseledande karaktär) du kommer, desto svårare tror jag du kommer få det. Fortsätt helt enkelt hävda att MS lurar folk i avtalet och att din tolkning är representativ bland konsumenterna. Var också noga med att hålla dina olika huvudargument klart och tydligt åtskilda så att allt inte flyter in i allt.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En intressant knorr är att om Microsoft inte följer sitt eget "avtal" så öppnas frågan varför någon annan borde göra det?farmfield skrev:Om Microsoft väljer att inte leva upp till vad företaget själv skriver i sina avtal vill jag gärna ha en förklaring till varför. Detta innebär såvitt jag kan se att Microsoft väljer att inte leva upp till samma avtal som jag förmodar att företaget anser att kunderna skall leva upp till?
Så frågan är, åter igen; Kommer Microsoft att stå för vad som står i licensavtalet?
Då är det dags för konsumentköplagen

Och jag tänker på
Dvs ett företag kan inte mot privatkund avtala bort sitt eget ansvar för sin produkt!Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna
lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om
inte annat anges i lagen.
Dvs de är ansvariga för buggar och säkerhetsproblem!
Dock är det förvånansvärt som använder detta kryphål,
för M$ kommer aldrig att kunna erbjuda en helt buggfri mjukvara (ingen annan heller för den delen...)
Du trodde att det gick att returnera delar av varan och få pengarna tillbaka,16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra
egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av
avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs
för dess installation, montering, användning, förvaring och
skötsel.
...
Varan skall anses felaktig,
...
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om
ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller
användning som han kände till eller borde ha känt till och som
köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under
förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på
köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med
fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
vilket det tydligen inte går.
Dvs säljaren har underlåtit att upplysa dig om viktiga fakta, vilket gör varan felaktig.
(Den informationen du har kommer från EULA:n)
Och så till knorren
Och så vill du häva köpet....22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Men att kasta lagar mot M$ advokater kan bli knepigt

Mvh Johan
Bra länkar
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... goryID=892
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=1990:932
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Från kommentarerna till Niklas Anderssons Blogg OpenForce:
...och Niklas svarar...Jag kan fortfarande inte förstå var ni får all energi ifrån... all energi som lägges ned på att klanka på andra som har mage att välja ett annat operativsystem än vi gjort... har man hört. Fräckheten i att välja annorlunda..
Tänk alla idioter som inte använder samma tangentbord som jag använder. Fy fan vilka puckon! Och alla som inte kör likadan bil. gAh! Borde buntas ihop och skjutas allihop.
Nä, jag tror jag ska dra igång ett par bloggar och börja ösa skit över folk som använder andra operativsystem än jag, oavsett om de valt det själva eller om det är på grund av att de 1. tycker det är bättre, 2. tycker det är enklare, 3. det kom förinstallerat, 4. alla jag känner använder det 5. företaget jag arbetar på har standardiserat på det 6. osv. Nä, idioter är de allihop. Skit ska de ha. I all evighet.
Nä, seriöst. Det vore roligare att följa din blogg om du skriver mer om hur bra Linux-varianterna är iställer för att läsa om hur du torkar rumpan med ett licensavtal. Ju mer skit ni öser över Microsoft och de som använder dess produkter desto mindre vill jag ansluta mig till "er sida". Jag kan tänka mig att det finns gott om folk som helt enkelt skräms bort av er aggressivitet och inte vill associeras med den. Fattar ni inte att ni stämplas som cyniska gnällspikar? Och vem vill hamna i samma fack som ni? Vem vet.. man kanske blir en cynisk gnällspik när man använder Linux? Eller hur ska man tolka det?
Du får såklart skriva vad du vill på din blogg, och jag kan såklart välja att inte läsa det. Men jag tycker det är synd. Jag är intresserad och vill veta mer. Men när jag kommer hit får jag bara slängt i ansiktet att jag är en idiot som använder Windows. Jag blir mer och mer besviken.
Niklas Andersson skrev:Hej Per. Vaknat på fel sida idag eller mycket jobb med opatchade system så här dagarna före jul?
Jag skriver om sånt som berör oss som gillar öppen källkod. Microsofts EULA är en sådan sak som fått leverantörer dömda i andra länder.
En sak du bör vara medveten om Per: Microsoft är inte allt igenom goda. De har ofta ett agerande som många i den grupp jag representerar stör sig på. Det är viktigt att vädra de oegentligheterna.
Jag kan tycka vad jag vill om Windows, men vad som är värre är Microsofts agerande i flera frågor.
Den dag jag kan köpa en dator utan Microsofts klisterlappar blir den dag då jag slutar torka mig med dom.
God Jul på dig Per - mitt råd till dig blir samma råd jag gav Johan.
"Låt inte Microsoft och deras EULA förstöra din jul - så viktigt är det trots allt inte" :-)
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
oh my,oh my...Det här med konsumenträtt är inte lätt. Du får helt enkelt vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Bossieman hjälpte en person gällande 64-bitsdator som levererades med 32-bits Vista. Det tog några månader, men ARN gav honom rätt.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Stå på dig och kämpa på!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag kan inte heller hålla mig...farmfield skrev:Var för formalitetens skulle återigen tvungen att maila till HP. Jag vet att jag är en osmidig djävel, hehe, men jag kunde inte låta bli. På felbeskrivningen blev det;
Sorry, jag kunde bara inte hålla mig, hehe...Den bärbara persondatorn levererades med ett nästintill oanvändbart och dokumenterat osäkert operativsystem som dessutom var installerat på en partition formaterad med ett omodernt filsystem.
Problemet avhjälptes på ca. 30 minuter genom att ta bort befintliga partitioner på datorns hårddisk för att sedan formatera hårddisken med Ext3. Detta följdes av en installation av ett GNU/Linux-baserat operativsystem vilket löste problemet helt.
Maskinen har efter detta fungerat fullkomligt felfritt.
Säg att du sålt en dator med bl.a ett diskret grafikkort och kunden köpt datorn utan knot. Efter en vecka får du tillbaka ett vaderat kuvert med grafikkortet tillsammans med ett brev där kunden förklarar att grafikkortet var tekniskt underlägset ett annat grafikkort som kunden nu installerat och att datorn därefter fungerat felfritt, samt att kunden nu vill ha prisavdrag för det returnerade grafikkortet. Hade en av mina kunder gjort så hade jag vänligt, men ytterligt bestämt, förklarat att den typen av frågor får man lösa innan köpet.
Ser du verkligen inte själv något problem med att du på det här sättet faktiskt pläderar för ett upphävande av den fria avtalsbildningen?
- farmfield
- Kontakt:
Det är inte jag säker på att jag hade gjort om det var problem med det installerade kortet - varken på Gnubox eller under min tid på Inet. Om man inte kan leverera en väl fungerande produkt skall man hålla sig från försäljning helt.djkmmo skrev:Säg att du sålt en dator med bl.a ett diskret grafikkort och kunden köpt datorn utan knot. Efter en vecka får du tillbaka ett vaderat kuvert med grafikkortet tillsammans med ett brev där kunden förklarar att grafikkortet var tekniskt underlägset ett annat grafikkort som kunden nu installerat och att datorn därefter fungerat felfritt, samt att kunden nu vill ha prisavdrag för det returnerade grafikkortet. Hade en av mina kunder gjort så hade jag vänligt, men ytterligt bestämt, förklarat att den typen av frågor får man lösa innan köpet.farmfield skrev:Var för formalitetens skulle återigen tvungen att maila till HP. Jag vet att jag är en osmidig djävel, hehe, men jag kunde inte låta bli. På felbeskrivningen blev det;
Sorry, jag kunde bara inte hålla mig, hehe...Den bärbara persondatorn levererades med ett nästintill oanvändbart och dokumenterat osäkert operativsystem som dessutom var installerat på en partition formaterad med ett omodernt filsystem.
Problemet avhjälptes på ca. 30 minuter genom att ta bort befintliga partitioner på datorns hårddisk för att sedan formatera hårddisken med Ext3. Detta följdes av en installation av ett GNU/Linux-baserat operativsystem vilket löste problemet helt.
Maskinen har efter detta fungerat fullkomligt felfritt.
Inte när det gäller ett företag som använder sin marknadsdominans och storlek för att med alla medel bibehålla sin marknadsdominans. Allt hänger på konkurrens, utan konkurrens så stagnerar utvecklingen och vi hade fortfarande levt i hyddor - om ens det...djkmmo skrev:Ser du verkligen inte själv något problem med att du på det här sättet faktiskt pläderar för ett upphävande av den fria avtalsbildningen?
Sedan håller jag inte med dig om att det handlar om fri avtalsbindning eftersom det i Microsofts fall missbrukas.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Som jag ser det så är det licensen som är otydlig och ska/kan bestridas, vilket farmfield också gör.By using the software, you accept these terms. If you do not accept them, do not use the software. Instead, return it to the retailer for a refund or credit. If you cannot obtain a refund there, contact Microsoft or the Microsoft affiliate serving your country for information about Microsoft’s refund policies.
Man kan tex inte sälja nåt på öppet köp i 14 dagar och säga att om du inte är nöjd med varan så får du pengarna tillbaka och sen när kunden kommer säger man att man inte alls köper tillbaka varan...
Jag ringde till Expert och dumförklarade mig lite med dessa frågor:
Då låter det som att man inte har accepterat köpet av Vista innan man accepterat avtalet?Kan man köpa en bärbar dator hos er med Vista OEM licens? Svar: ja, man behöver då bara läsa igenom licensen och acceptera det.
Tyvärr så vet jag inte hur jag ska tyda det riktigt.Är priset av OEM licensen då inlagd i priset på datorn eller måste jag betala extra för den? Svar: Du behöver inte betala extra för den, om du betalar 4000 för datorn så ingår Vista.
Betalar man då bara för hårdvaran och Vista är då helt gratis?
eller ingår priset för en OEM licens i priset för datorn, så en del av de 4000 Kr går till Vistas OEM licens?
Om man utgår från att man bara betalar för hårdvaran och Vista är helt gratis så kan man ju se det på två sätt.
1. Det är ju jättebra att Microsoft har förståt värdet av Vista...

2. Då har tex. HP gjort ett avtal med Microsoft att ge Microsoft en viss summa pengar per såld dator till Expert eller andra butiker som säljer deras datorer.
Om alternativ 2 skulle stämma så skulle det vara HP som skulle betala tillbaka pengarna för Vista tycker jag och sen får HP i sin tur kolla upp avtalet dom har med Microsoft och se om de har rätt att få tillbaka pengar av MS. Affären tex Expert köper ju datorn som helhet av HP och har inget med OEM licensen att göra utan det måste ju vara mellan HP och MS som det slutits ett avtal om att skicka med OEM Vista med datorerna mot en summa pengar tror jag

Här är det ju inte fråga om vilket operativsystem som är bäst, utan om att hålla sina löften. Det är helt orelevant om den som klagar vill ha Linux/XP/MikeOS på sin dator, den viktiga frågan är huruvida Microsoft faktiskt uppfyller det de lovat i sitt egna licensavtal.farmfield skrev:Från kommentarerna till Niklas Anderssons Blogg OpenForce:
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det är sannerligen en snårskog att reda ut det här problemet. Poängen som farmfield försöker framhäva är, som någon här ovan skrev, att han själv aldrig har fått en chans att se något avtal från Windows innan han köpte datorn.djkmmo skrev:Säg att du sålt en dator med bl.a ett diskret grafikkort och kunden köpt datorn utan knot. Efter en vecka får du tillbaka ett vaderat kuvert med grafikkortet tillsammans med ett brev där kunden förklarar att grafikkortet var tekniskt underlägset ett annat grafikkort som kunden nu installerat och att datorn därefter fungerat felfritt, samt att kunden nu vill ha prisavdrag för det returnerade grafikkortet. Hade en av mina kunder gjort så hade jag vänligt, men ytterligt bestämt, förklarat att den typen av frågor får man lösa innan köpet.
Ser du verkligen inte själv något problem med att du på det här sättet faktiskt pläderar för ett upphävande av den fria avtalsbildningen?
Det finns väl ingen som väntar sig att en vanlig lekman ska kunna MS:s EULA utantill innan samma person beslutar sig för att köpa en dator. Även om man har köpt datorn inklusive Windows i enlighet med ett avtal han kände till kände han inte till avtalet för Windows. Det är någonstans här det blir klurigt för din poäng är att han är medveten om att han har köpt ett paket med varor, inte enbart en dator. Men i och med att EULA:n påstår att man ska kunna få pengarna tillbaka för licensen, om man inte vill nyttja den, borde det inte köras över av att man har köpt den i samband med en annan produkt.
Utanför ämnet: En annan fråga man kan ställa sig är om man verkligen vill ha bort MS från datorerna i affärerna? Som priserna ser ut nu verkar Windows nästan göra datorerna billigare än de annars skulle ha varit. Då är det bättre de levereras med MS och så får vi fortsätta informera om att det går att ta bort det.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- farmfield
- Kontakt:
Men varför skulle det egentligen spela roll huruvida jag visste (eller inte) att jag inte ville ha Windows på maskinen? I deras EULA står det att jag har rätt att återlämna licensen. Varför skulle faktum att jag kände till licensen - vilket jag i detta fall gjorde - ha med saken att göra? Är det inte precis tvärtom?djkmmo skrev:den typen av frågor får man lösa innan köpet
Kan jag inte utgå ifrån att jag får lämna tillbaka den? Det står ju i avtalet att jag får det!

Tillägg - en bilrelaterad jämförelse:
Jag köper en bil. I dokumentationen som medföljer har däcktillverkaren ett avtal som jag måste godkänna för att få använda däcken - vilket jag ju måste göra om jag skall köra bilen. I avtalet står det att jag ej får köra på hala ytor. Väljer jag att inte godkänna detta avtal så skriver däcktillverkaren i avtalet att jag skall jag kontakta leverantören för ett återköp. Om leverantören ej är behjälplig skall jag kontakta däcktillverkaren för information om deras policy för ett återköp.
Men jag bor i Sverige och det är december. Vad anser du att jag i detta fall skall göra? Köpa nya däck på egen bekostnad utan att kunna returnera de oanvända jag ej får använda?
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
farmfield skrev:Men varför skulle det egentligen spela roll huruvida jag visste (eller inte) att jag inte ville ha Windows på maskinen? I deras EULA står det att jag har rätt att återlämna licensen. Varför skulle faktum att jag kände till licensen - vilket jag i detta fall gjorde - ha med saken att göra? Är det inte precis tvärtom?djkmmo skrev:den typen av frågor får man lösa innan köpet
Kan jag inte utgå ifrån att jag får lämna tillbaka den? Det står ju i avtalet att jag får det!
Tillägg - en bilrelaterad jämförelse:
Jag köper en bil. I dokumentationen som medföljer har däcktillverkaren ett avtal som jag måste godkänna för att få använda däcken - vilket jag ju måste göra om jag skall köra bilen. I avtalet står det att jag ej får köra på hala ytor. Väljer jag att inte godkänna detta avtal så skriver däcktillverkaren i avtalet att jag skall jag kontakta leverantören för ett återköp. Om leverantören ej är behjälplig skall jag kontakta däcktillverkaren för information om deras policy för ett återköp.
Men jag bor i Sverige och det är december. Vad anser du att jag i detta fall skall göra? Köpa nya däck på egen bekostnad utan att kunna returnera de oanvända jag ej får använda?
Kan ju också tillägga att däcktillverkaren i fråga är den ända Stora tillverkaren i hela världen och ALLA bilar i den bilklass du är ute efter (och nästan alla andra bilkalsser) kommer med just denna tillverkares däck, och samma avtal måste godkännas.
Bara utöver det faktum att det i princip (iaf skulle gemene man tolka det så) står i avtalet att man får tillbaka pengarna om man inte godkänner avtalet.
Jag tycker du ska köra på två linjer. Dels att det står som det gör i avtalet, och dels att svenska staten inte borde tillåta att det inte går att köpa en dator utan Windows. Det finns ju som sagt anledningar till varför många skulle vilja göra detta.
-man vill köra något annat eller har redan en licens. Finns det fler tänkbara anledningar? (Förutom piratkopiering då, men det känns ju inte speciellt seriöst att nämna).
Killar, ta ett par djupa andetag, luta er tillbaka alternativt gå ut i friska luften och ta en promenad, lev livet!
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ut? Finns väl ingen luft på internetb99andla skrev:Killar, ta ett par djupa andetag, luta er tillbaka alternativt gå ut i friska luften och ta en promenad, lev livet!

- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
b99andla skrev:Killar, ta ett par djupa andetag, luta er tillbaka alternativt gå ut i friska luften och ta en promenad, lev livet!
Jag tycker tvärtom, det är bra att du är obstinat, Johan. Utan motstånd - ingen framåtrörelse!
- farmfield
- Kontakt:
Hehe, jag är grymt lugn & avslappnad i den här frågan - fattar inte varför folk tror man är så upphetsad?b99andla skrev:Killar, ta ett par djupa andetag, luta er tillbaka alternativt gå ut i friska luften och ta en promenad, lev livet!
Det här är ett problem och jag älskar lösa problem.

Jag tror också - tvärtemot t.ex. Niklas Andersson då - att bundlingen är ett jätteproblem för GNU/Linux. Som jag skrev i kommentarerna i hans blogg; Med varje maskin som köps med en Windows-licens så tillför man pengar till ett företag som aktivt och med alla medel försöker hålla förinstallerat GNU/Linux utanför marknaden. Jag har rent tekniskt - genom att köpa min maskin - alltså gett pengar till kampen mot GNU/Linux vilket såklart är oacceptabelt.
Det är också viktigt ur konsumentsynpunkt att öka valfriheten. Djkmmo skriver att jag aktivt då arbetar mot fri avtalsrätt, vilket är korrekt på ett sätt, men hur långt skall man tillåta det gå innan det blir negativt för alla parter utom en? Det är ju bl.a. därför vi har konkurrenslagstiftning, för att undvika att kraftfulla företag låser sina kunder i avtal som omöjliggör för konkurrenterna att komma ut på marknaden.
För så är det i detta fall. Det är tydligt att företag som HP och Dell inte kan/får leverera maskiner hur som helst. Jag chattade idag med Dell och reagerade på hur säljaren beskrev att dom inte fick sälja konsumentmaskiner utan Windows - jag är helt övertygad om att det hänger ihop med Dells avtal med Microsoft för volymlicenserna.
- farmfield
- Kontakt:
JohanG* skrev: Då Microsoft nu ej svarat på mina sista mail så skickade jag ytterligare ett...
För intresses skull kontaktade jag Dell eftersom det ju var just Dell er 'Kundombudsman', Karin, hänvisade mig till. Nedan ser du konversationen som visar att dom ej säljer s.k. konsumentmaskiner utan Windows samt erkänner öppet att dom ej följer er returpolicy.
Jag undrar vad säljaren menar med att dom måste sälja med OS och support, kan det vara ett avtalat 'tvång' enligt er licens för konsumentmaskiner tro? Intressant att ni tagit bort den från er websida också.
Hur som helst så ser du helt klart att leverantörerna är ovilliga att följa er EULA och tillsammans med det faktum att ni hänvisar till dom så kan jag omöjligen utnyttja den återköpsrätt som beskrivs i er EULA. Vem ansvarar du för ett återköp om tillverkaren är ovillig trots att återköp utlovas av er i er EULA? Det måste ju då gå tillbaka till att vara ert ansvar, eller?
Mvh/Johan Gårdfeldt
PS. Om ni inte följer upp dessa mail så kommer jag skicka dom utskrivna som rekommenderat brev till er. Detta är en frågeställning jag som konsument måste ha rätt att få reda ut med er. DS.
Konversaktion med säljare på Dell, 2008-12-18
- 13.10.36 Kund Johan Gårdfeldt
Inledande fråga/kommentar: Köpa Studio 15 utan Windows
13.10.46 System System
Michael T har förenat sig till denna session!
13.10.46 System System
Du har kopplats till Michael T
13.10.51 Agent Michael T
Hej, du talar med Michael. (Norsk)
13.10.58 Agent Michael T
Vi leverar den bara med Windows.
13.10.58 Kund Johan Gårdfeldt
Hej
13.11.09 Kund Johan Gårdfeldt
Vilka maskiner levererar du utan?
13.11.36 Agent Michael T
Latitude och Precision.
13.11.49 Kund Johan Gårdfeldt
Varför skiljer det sig mellan serierna?
13.12.41 Agent Michael T
Mycket, design, hårdvara och support, skickar dig linket till Latitude nu:
13.12.45 Kund Johan Gårdfeldt
På, Studio 15, kan jag välja mellan XP och Vista?
13.12.45 Agent Michael T
http://www1.euro.dell.com/content/produ ... bsd&~ck=mn
13.13.04 Agent Michael T
Nej, den kommer bara med Vista.
13.13.29 Kund Johan Gårdfeldt
Min fråga var tänk som att varför det skiljer mellan vilka serier ni levererar utan OS
13.13.44 Kund Johan Gårdfeldt
Varför kan vissa levereras utan OS och andra inte?
13.14.31 Agent Michael T
För Studio är datorer till konsument marked, som vi måste levera fullt supporterat och klara till bruk.
13.15.07 Kund Johan Gårdfeldt
Enligt Microsofts EULA har konsumenten rätt till ett återköp om man ej godkänner licensen för Vista, hur ställer ni er till det?
13.15.39 Kund Johan Gårdfeldt
Då borde jag ju kunna köpa en Studio 15 och återlämna Vista.
13.15.56 Agent Michael T
Tyvärr, det är inte tillfället när du köpare OEM installerat Vista på en Dell Dator.
13.16.43 Kund Johan Gårdfeldt
Nu förstår jag inte riktigt
13.17.25 Kund Johan Gårdfeldt
I Vistas EULA står det: Genom att använda programvaran accepterar du villkoren i licensavtalet. Om du inte accepterar villkoren har du inte rätt att använda programvaran. Du måste i sådant fall returnera den till inköpsstället för återbetalning av köpeskillingen eller erhållande av motsvarande kredit. Om du inte kan få pengarna tillbaka vid inköpsstället, kan du kontakta Microsoft eller ett av dess koncernbolag för att få information om Microsofts återbetalningsregler.
13.17.52 Kund Johan Gårdfeldt
Då måste jag ju kunna säga nej till detta och återlämna Vista till er?
13.17.56 Agent Michael T
7.3 Om Kund vid uppstart väljer att inte godta operativsystemslicens, då sådan finns, kommer Dell att acceptera retur av den kompletta Produkten och återbetala erlagt pris endast om retur har skett inom de tidsramar som anges i punkt 7.1 respektive 7.2.
13.18.07 Agent Michael T
http://www1.euro.dell.com/content/topic ... &~lt=popup
13.18.13 Kund Johan Gårdfeldt
Men det går ju emot deras EULA?
13.18.51 Agent Michael T
Nej, det här är vid kjöp av et förhands installerad OS på våras dator.
13.19.55 Kund Johan Gårdfeldt
Ja, och när jag startar maskinen ombeds jag godkänna ett avtal för Vista. Om jag väljer att inte godkänna detta står det att jag har rätt till ett återklöp, det kan omöjligtvis gälla maskinen eftersom Vista inte vet vilken maskin den är på
13.20.15 Kund Johan Gårdfeldt
Genom att använda programvaran accepterar du villkoren i licensavtalet. Om du inte accepterar villkoren har du inte rätt att använda programvaran. Du måste i sådant fall returnera den till inköpsstället för återbetalning av köpeskillingen eller erhållande av motsvarande kredit. Om du inte kan få pengarna tillbaka vid inköpsstället, kan du kontakta Microsoft eller ett av dess koncernbolag för att få information om Microsofts återbetalningsregler.
13.20.45 Agent Michael T
Vet inte helt va du menar nu, men det är inte tillfallet vid köp av våras dator. Som det står i våras Allmänna villkor
13.20.50 Kund Johan Gårdfeldt
Genom att använda programvaran accepterar du villkoren i licensavtalet. Om du inte accepterar villkoren har du inte rätt att använda **programvaran**. Du måste i sådant fall **returnera den** till inköpsstället för återbetalning av köpeskillingen eller erhållande av motsvarande kredit. Om du inte kan få pengarna tillbaka vid inköpsstället, kan du kontakta Microsoft eller ett av dess koncernbolag för att få information om Microsofts återbetalningsregler.
13.21.38 Kund Johan Gårdfeldt
Det står att jag då inte har rätt att använda PROGRAMVARAN och har rätt att återlämna den, alltså PROGRAMVARAN, i detta fall Vista. Inte att jag skall återlämna maskinen. Den vill jag ju ha
13.21.52 Agent Michael T
Ja, det är om du köpare en BOX med bara OS, det här är en datorn med färdig installerad OS, utan boksen.
13.22.05 Agent Michael T
Så tyvärr, det är inte tillfället.
13.22.08 Kund Johan Gårdfeldt
Nej, det står så även på OEM
13.22.45 Kund Johan Gårdfeldt
Så trots aatt det står som det gör så vägrar ni i så fall följa detta?
13.24.07 Agent Michael T
Det är det som är våras villkor när du köpare datorn, om du inte aksepterar det tar vi tilbaks datorn. Precis som det står under våras Allmänna villkor.
13.25.33 Kund Johan Gårdfeldt
Era allmänna villkor kan omöjligen nullifiera ett avtal från en annan leverantör, eller hur menar du? Dom skriver ju att jag har rätt att återlämna programvaran till leverantören men det berättar du nu är omöjligt utan att lämna tillbaka maskinen i sin helhet om jag har förstått dig rätt.
13.26.42 Kund Johan Gårdfeldt
Jaja. Jag tackar iallafall dig för hjälpen och önskar dig en fortsatt god dag & god jul.
-
Jag är inget juridiskt geni. Men om Eu kan tvinga Microsoft att släppa windows utan Windows media player, varför ska det inte gå att tvinga dator tillverkarna att sälja datorer utan windows? Jag personligen tycker inte att steget är speciellt långt eller konstigt.
För övrigt är det rolig läsning. Keep it going.
För övrigt är det rolig läsning. Keep it going.