Hur skall kontaktpersoner utses?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Hur skall kontaktpersoner utses?

Inlägg av djkmmo »

andol skrev:I brist på protester, i kombination med förekommande bifall, har jag nu tagit på mig rollen som valförrättare. Den rollen kommer jag att utföra i enlighet såsom beskrivit i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p249591

Följande mail har skickats till sändlistan https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 03620.html

En notis har lagts in i topicen på irc-kanalen.

Vad gäller diskussionen kring ett styrdokument för framtida val så kommer jag att ge mig in i den först då detta val är avklarat.
Kör du på valet som du finner bäst den här gången. Styrdokumentet tänkte jag mer för framtida röstningar, inte den här.

Ang. diskussionen om relativ eller absolut majoritet så hittade jag det här: Voting Systems Toolbox. Det är en liten Java-applet som läser röstningsdata från en csv-fil och sammanställer det till ett resultat enligt systemet Single transferable vote, där de röstande kan rangordna kandidater/förslag enligt preferens och de/n som får flest viktade röster/poäng utses. Nu vet jag inte om det går att implementera, men det vet väl kanske admin, men om det går kanske det skulle kunna vara en framkomlig väg?

Jag hittade ovanstående här Tally Software. Under "Multi-Winner Voting Online" hittade jag också "DemoChoice" som jag kan tycka verkar intressant. Det är gjort i php så det kanske är lätt att installera om det är något att ha. Jag har installerat det och pillar lite med det, men jag är nog inte rätt person att bedöma om det verkligen är användbart på forumet. Även i det kan man utse flera personer på samma gång och rösterna viktas efter hur många som röstar på kandidaten som etta, hur många som röstar på kandidaten som alternativ två osv.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

För att väcka den tråd som sover så skall jag uppdatera mina efterforskningar ang. ett, i mitt tycke, bättre val-/röstningssystem och jag har hittat följande Borda count som jag tycker verkar tilltalande. Några av de inledande raderna från Wikipediaartikeln:
The Borda count is a single-winner election method in which voters rank candidates in order of preference.
Because it sometimes elects broadly acceptable candidates, rather than those preferred by the majority, the Borda count is often described as a consensus-based electoral system, rather than a majoritarian one.
Ovanstående resonemang utgår från ett personperspektiv, men det går naturligtvis lika bra att använda i omröstningar i sakfrågor. Den grundläggande tanken med systemet är att den kandidat/det förslag med bredast stöd skall bifallas, inte nödvändigtvis den kandidat/det förslag som har majoritet.

V.g. programvara för att genomföra det så borde http://www.limesurvey.org klara biffen. Det är ett fritt verktyg för att genomföra kund-, medarbetar- och medlemsundersökningar och bl.a. finns det en frågetyp som heter "Ranking questions" som borde kunna användas. I det kan användaren gradera kandidater/förslag efter preferens.

Jag har gjort en litet kalkylbladsark med lite scenarion som jag bifogar.
Bilagor
Scenario rösträkning.gnumeric.tar.bz2
(4.14 KiB) Nerladdad 104 gånger
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Utanför ämnet: Hur öppnar jag en gnumeric-fil utan gnumeric?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

maths57 skrev:Utanför ämnet: Hur öppnar jag en gnumeric-fil utan gnumeric?
Testa det här kommandot

Kod: Markera allt

sudo aptitude install gnumeric gnumeric-common && gnumeric
;)

Ett annat alternativ är att öppna det med texteditor eller webb-läsare (gnumeric-filer är bara komprimerade xml-tabeller) men lycka till med att få något vettigt ut utav den då ;).
Bilagor
Scenario rösträkning.ods
(17.81 KiB) Nerladdad 114 gånger
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"