Då är det helt klart en annan femma - visste inte att dom låg så pyrt till... Men i så fall är väl iof ett GUI mer intressant för dom oavsett, bottenplattan har dom ju.maccaddam skrev:Anledningen till att de kan vara intresserade är det svar jag fick när jag mailade en fråga om installationen under Linux, då fick jag svaret:Dom lär knappast vara intresserade av att arbeta med ett gratisalternativ till deras egen kommersiella produkt
"Dessvärre har jag tvingats till att driva Elicon på fritidsbasis tillsammans med två tidigare anställda. Vi arbetar med att åtgärda ett par kända fel. "
De var ju Elicon som tidigare utvecklade SPCS bokföring med flera åt SPCS. Elicon har råkat ut för samma problem som en tidigare utvecklare för SPCS, nämligen ekonomiprogrammet Topp, som på DOS-tiden var ett storsäljande program. Om det inte finns kanaler till marknaden så spelar det ingen roll hur bra programmet faktiskt är.
En programutvecklare som vill in på marknaden kan eventuellt vara intresserad av att en enklare gratisversion finns, med möjlighet för senare uppgradering som kostar pengar.
Bokföringsprogram
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Bokföringsprogram
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är ju inget märkligt att man inte kan editera en och samma transaktion i flera fönster/flikar samtidigt. Det är ju en säkerhetsfunktion. I Gnucash kan man välja vilket konto man vill editera transaktionen i. Man kan dubbelklicka på varje konto i kontohierarkin och dessa öppnas då i en egen flik, men man kan bara göra ändringar i en (den flik där man börjat editera transaktionen). För egen del tycker jag att det är enklast att editera transaktionerna i tillgångskontona (bank, kontantkassa) och eftersom att det mesta för mig går via bank så har jag oftast en flik med kontohierarkin + en flik för bankkontot, där jag för in transaktionerna. Om man är mer van vid det så finns det även en vy som heter "Huvudbok" som är vad det hetermaccaddam skrev:Vid första påseendet verkade GnuCash vara ett bra alternativ under förutsättning att det gick lätt att anpassa till svenska förhållanden. Ju mer jag tittar på det tycker jag att det verkar svårarbetat. Det känns inte naturligt, man vet inte hur man ska använda det, och då och då kommer det upp konstiga meddelanden typ "This transaction is already being edited in another register. Please finish editing it there first." När rörmokarens hustru (hon som sköter papperen) efter 10 minuter inte begriper hur hon/han ska gå vidare, då väljer hon ett windowsprogram istallet.- Om ja, är GNUCash bästa utgångsläget för denna applikation?

Det är där som jag känner att Gnucash har ett övertag. Det som oftast ändras är ju kontoplaner och ev. nya skattekoder och det är väldokumenterat hur man gör anpassningar av Gnucash i det avseendet. Fördelen som Gnucash egentligen har är att det från början är programerat för att vara fritt och för att det förhållandevis enkelt skall gå att anpassa det. JFS är ju å andra sidan gjort för att vara stängt och ogenomträngligt och jag tror inte att företaget bakom JFS har någon större lust att lägga tid och kraft på att förklara designbeslut. Men jag kan ju ha fel, det kanske är väldigt enkelt att göra de flesta uppdateringarna, men tar man en väldigt enkel sak så har jag inte kunnat få någon utskrift av OCR-faktura. Den delen där avin skall finnas består bara av text (bakgrundsbilden med själva avin infogas inte i pdf-filen). Var sätter man igång och felsöka det? Jag har ingen aning, varken om varför det blir fel eller vad man skall göra åt det, men när det gäller Gnucash så är det förhållandevis enkelt att hitta lösningar på nätet om man skulle stöta på problem (vilket man naturligtvis även gör i Gnucash).maccaddam skrev:Jag har tittat lite på JFS, det har ju vad som behövs för ett mindre företag, ungeför samma som någon av de enklare varianterna av SPCS Administration. Utan några egentliga förkunspaker lyckades jag installera det under Ubuntu, också bra. De som tittat på koden bekymrar sig för kommande underhåll av programmet, vilket är viktigt. Jag har ingen aning om hur man kan göra för att säkerställa uppdateringar som då och då måste till för att följa nya lagar och skatter.- Om nej, finns det andra program att utgå ifrån med bättre utgångspunkt?
Sedan får vi nog skilja på uppdateringar på programnivå och uppdateringar v.g. själva det bokföringstekniska (kontoplaner, skatter, rapporter etc.). När det gäller det första så *tror* jag (men jag vet inte) att Gnucash har ett övertag just i dagsläget, men när det gäller det senare så har JFS övertaget just nu (det är ju klart att börja användas direkt ur box). Om man alltså skall börja använda ett bokföringsprogram för GNU/Linux 1/1-2009 så är det ingen tvekan om att JFS är det enda alternativet. Så vilket som är bäst att satsa på beror väl lite på. Om någon är beredd på att ta tag i och börja jobba på koden till JFS (i.a.f. kolal och se om det alls finns något att jobba med och alls finns några förutsättningar för utveckling), klurar ut hur man gör förändringar av de mer bokföringsrelaterade bitarna och börjar jobba med en vettig dokumentation så kan nog JFS vara ett alternativ. Det var ju någon i tråden som faktiskt använder JFS och jag mailade vederbörande men inte fått svar. Det hade ju varit värdefull om han/hon hade kunnat ge lite input v.g. själva användandet av JFS.
Nu får vi nog reda ut lite. Du blir inte kund, du blir användare av programet. Du köper inte en produkt där du har rätt att ställa krav på uppdateringar osv. Du har rätt att använda programet fritt på det sätt som passar dig och du har som användare rätt att ändra på programet så att det passar dig. Några uppdateringar av kontoplaner eller några utfästelser om att innehållet i programen följer alla tillfälliga ändringar skattetekniska regler kommer aldrig Ubuntu-SE att kuna lämna (Ubuntu-SE utvecklar ö.h.t. inga program och några experter på skattetekniska frågor finns, vad jag vet, inte här). Om det är det man söker, så finns det bara ett alternativ, som jag ser det, och det är att man köper programvaran. Vill man ha någon att stämma om det inte stämmer, så är enda alternativet att lösa det genom en helt ordinär affärstransaktion med en programvarutvecklare som lovar att, mot betalning, stå för uppdateringar o.s.v. Med andra ord: om man vill köpa sig fri från bekymmer så är man tvungen att köpa. Det är inget fel i det, det får man gärna göra. Men ett fritt program kommer inte att inkludera möjligheten att köpa sig fri. Ett fritt bokföringsprogram måste man, iaf i dagsläget i Sverige, välja av andra anledningar. Ekvationen fritt+full support+uppdateringar= 0:- går inte ihop. Kanske kan det bli annorlunda i framtiden, om användarbasen ökar och t.ex. ett antal revisorer börjar använda programen och deltar i utvecklingen. Det är så utveckling/kundsupport i grunden fungerar med fria alternativ: de många små bäckarna av enskilda användares bidrag bildar en stor å, men det är långt kvar tills det finns en norrländsk fors av anändare av ett fritt bokföringsalternativ anpassad efter svenska förhållanden. Jag vill inte låta negativ, men vi måste nog lägga diskussionen på rätt nivå och ha rätt ambitioner för att inte allt skall bli en enda stor besvikelse.maccaddam skrev:Som kund vill jag förstås veta att programmet inte bli omodernt om ett år. Är det något som Ubuntu Sverige tar på sig?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej!
Jag undrar om SPCS administration 200 fungerar under Wine och Ubuntu?
Tänkte migrera över mina föräldrars dator till ubuntu!
/Markus
Jag undrar om SPCS administration 200 fungerar under Wine och Ubuntu?
Tänkte migrera över mina föräldrars dator till ubuntu!
/Markus
JFS liknar de flesta bokföringsprogram på marknaden, alltså lätt för någon som använt t ex SPCS. En redovisningskonsult skulle inte alls känna sig hemma med GnuCash.- För egen del så tycker jag att Gnucash är betydligt mer lättarbetat och intuitivt än JFS, vars användargränssnitt jag inte alls gillar.
Visst, jag vet det. Men som användare av ett program som är kritiskt för min verksamhet som t ex rörmokare vill jag nog ha någonting som jag kan använda några år i alla fall. Det är ett elände att byta ekonomisystem trots att transaktionerna i stort sett kan föras över via SIE.- Nu får vi nog reda ut lite. Du blir inte kund, du blir användare av programet. Du köper inte en produkt där du har rätt att ställa krav på uppdateringar osv
Då är frågan- Jag vill inte låta negativ, men vi måste nog lägga diskussionen på rätt nivå och ha rätt ambitioner för att inte allt skall bli en enda stor besvikelse.
- Ett försvenskat GnuCash räcker för de som av någon anledning absolut vill köra Linux. (Även om jag hellre skulle se ett gränssnitt som SPCS Enskild firma)
- Om man kan intressera någon redovisningsbyrå kan man ta ett steg till. Gärna med en gratis instegsversion där man kör "på egen risk" med möjlighet till uppgraderingar som kostar pengar.
-
Nu får du nog förklara lite för det där förstår jag bara inte. När jag skrev "användargränssnitt" så menade jag t.ex. att Gnucash går att använda muslöst, att snabbknapparna är samma som andra Gnome-program etc. I övrigt så kan inte jag hitta några avgörande skillnader som skulle göra Gnucash svårare för en redovisningskonsult. Exakt vad är det som du tror skulle bli problem, för jag har som sagt svårt att hitta skillnaderna, förutom att JFS verkar vara kodat med rejäla doser sirap och att man måste ådra sig arbetsskador genom att använda detmaccaddam skrev:JFS liknar de flesta bokföringsprogram på marknaden, alltså lätt för någon som använt t ex SPCS. En redovisningskonsult skulle inte alls känna sig hemma med GnuCash.- För egen del så tycker jag att Gnucash är betydligt mer lättarbetat och intuitivt än JFS, vars användargränssnitt jag inte alls gillar.

OK, låt oss mig kalla det layout - menyerna ser ut och innehåller det som man förväntar sig (om man har kört något annat populärt ekonomiprogram). Arbetssättet är också lika, i bokföringen registrerar man en verifikation, man skriver inte direkt i huvudboken t ex. Men som sagt, ett "användargränssnitt" likande SPCS enskild firma kan alla begripa lätt.djkmmo skrev:Nu får du nog förklara lite för det där förstår jag bara inte. När jag skrev "användargränssnitt" så menade jag t.ex. att Gnucash går att använda muslöst, att snabbknapparna är samma som andra Gnome-program etc. I övrigt så kan inte jag hitta några avgörande skillnader som skulle göra Gnucash svårare för en redovisningskonsult. Exakt vad är det som du tror skulle bli problem, för jag har som sagt svårt att hitta skillnaderna, förutom att JFS verkar vara kodat med rejäla doser sirap och att man måste ådra sig arbetsskador genom att använda detmaccaddam skrev:JFS liknar de flesta bokföringsprogram på marknaden, alltså lätt för någon som använt t ex SPCS. En redovisningskonsult skulle inte alls känna sig hemma med GnuCash.- För egen del så tycker jag att Gnucash är betydligt mer lättarbetat och intuitivt än JFS, vars användargränssnitt jag inte alls gillar..
Det betyder inte att jag tycker att JFS är bäst, JFS är ett exempel på hur ekonomiprogrammen brukar se ut. Är det skräpkodat ska man naturligtvis inte använda det i det här sammanhanget.
-
OK, då förstår jag. Jag har inte använt program för bokföring tidigare, så jag vet inte hur SPCS ser ut eller fungerar. Jag har alltid fört bok manuellt och då är det väldigt ovanligt att det poppar upp någon dialogrutamaccaddam skrev:OK, låt oss mig kalla det layout - menyerna ser ut och innehåller det som man förväntar sig (om man har kört något annat populärt ekonomiprogram). Arbetssättet är också lika, i bokföringen registrerar man en verifikation, man skriver inte direkt i huvudboken t ex. Men som sagt, ett "användargränssnitt" likande SPCS enskild firma kan alla begripa lätt.djkmmo skrev:Nu får du nog förklara lite för det där förstår jag bara inte. När jag skrev "användargränssnitt" så menade jag t.ex. att Gnucash går att använda muslöst, att snabbknapparna är samma som andra Gnome-program etc. I övrigt så kan inte jag hitta några avgörande skillnader som skulle göra Gnucash svårare för en redovisningskonsult. Exakt vad är det som du tror skulle bli problem, för jag har som sagt svårt att hitta skillnaderna, förutom att JFS verkar vara kodat med rejäla doser sirap och att man måste ådra sig arbetsskador genom att använda detmaccaddam skrev:JFS liknar de flesta bokföringsprogram på marknaden, alltså lätt för någon som använt t ex SPCS. En redovisningskonsult skulle inte alls känna sig hemma med GnuCash.- För egen del så tycker jag att Gnucash är betydligt mer lättarbetat och intuitivt än JFS, vars användargränssnitt jag inte alls gillar..
Det betyder inte att jag tycker att JFS är bäst, JFS är ett exempel på hur ekonomiprogrammen brukar se ut. Är det skräpkodat ska man naturligtvis inte använda det i det här sammanhanget.

- farmfield
- Kontakt:
Det var väl i så fall det jag tänkte på om man skapade ett officiellt projekt runt t.ex. GnuCash, att det då blir ordning och reda runt programmet (eller den svenska modulen till det, i detta fall)maccaddam skrev:Visst, jag vet det. Men som användare av ett program som är kritiskt för min verksamhet som t ex rörmokare vill jag nog ha någonting som jag kan använda några år i alla fall. Det är ett elände att byta ekonomisystem trots att transaktionerna i stort sett kan föras över via SIE.- Nu får vi nog reda ut lite. Du blir inte kund, du blir användare av programet. Du köper inte en produkt där du har rätt att ställa krav på uppdateringar osv
Kompetensen för projektledning på ett dylikt projekt verkar finnas i tråden - möjlighet, tid, ork, intresse o.s.v. är ju en annan frågeställning.
-
Det håller jag med dig om. När vi kommer så långt så måste vi ju formalisera det på något sätt och ditt förslag med Launchpad verkar vara det bästa. Men vi verkar ju inte riktigt vara på det klara vilket alternativ som vi egentligen skall ta tag i ännu. Även om jag pläderat lite för Gnucash så känner jag mig lite velig jag också. Gnucash håller sig till Gnome-standard och jag tycker det verkar trevligt, men JFS har ju också en del starka argument, som att det faktiskt går att börja använda 1/1-2009, med alla rapporter klara etc. är ju ett statkt plus. Att det direkt kör med en SQL-databas som datalagring och går att köra via nätverk är ju också en stor fördel. Jag hade nog helst velat veta om jonasbjork har haft möjlighet att kolla på programkoden och kommit fram till något. Det är ju faktiskt inte hela världen om det tar ett år eller två att byta ut gränssnittet, så länge det går att uppdatera kontoplanen (och det går ganska lätt, men filerna skall vara i xls-format och det måste vi ju ändra om vi skall satsa på JFS) och rapporterna.farmfield skrev:Det var väl i så fall det jag tänkte på om man skapade ett officiellt projekt runt t.ex. GnuCash, att det då blir ordning och reda runt programmet (eller den svenska modulen till det, i detta fall)maccaddam skrev:Visst, jag vet det. Men som användare av ett program som är kritiskt för min verksamhet som t ex rörmokare vill jag nog ha någonting som jag kan använda några år i alla fall. Det är ett elände att byta ekonomisystem trots att transaktionerna i stort sett kan föras över via SIE.- Nu får vi nog reda ut lite. Du blir inte kund, du blir användare av programet. Du köper inte en produkt där du har rätt att ställa krav på uppdateringar osv
Kompetensen för projektledning på ett dylikt projekt verkar finnas i tråden - möjlighet, tid, ork, intresse o.s.v. är ju en annan frågeställning.
Ingen som vet svaret på markus.lar:s fråga? farmfield?
-
Och hepp... Det gör visst Gnucash redan. Jag tycker om program där man säger "det borde ha den och den funktionaliteten" och när man undersöker saken närmare så visar det sig att det redan finnsJag skrev:Ja då är det kanske inga problem med Gnucash heller, det kanske kan anses följa BFL. Anledningen är att det sparas en full backupfil varje gång man sparar i programet. Eftersom att det är gzip:ade xml-filer så tar det inte mycket plats. Med diff borde man utan alltför mycket jobb kunna skapa en textlogg för dessa filer där bara förändringarna listas, exlusive det som sparats i huvudfilen. Har då någon bokföringspost tagits bort elelr ändrats så finns den kvar i loggen med datum för förändringen. Skulle det uppfylla BFL tror du?

- farmfield
- Kontakt:
Tyvärr inte, jag kör inte Wine alls, har aldrig haft behov...djkmmo skrev:Ingen som vet svaret på markus.lar:s fråga? farmfield?
Vad gäller min inblandning och intresse i denna tråd så hänger det igop med när jag först introducerade Ubuntu för min pops och vi testade i den vevan JFS och Elicon. Enligt min far - som efter 40 år som egen företagare är i revisorsklass med förståelsen av vad det handlar om - ansåg Elicon vara ett väldigt bra och avancerat system, dock med undantag för webinterfacet som skrämde honom. JFS var väl även det ok, mer åt det håll han är vad vid efter åratal med SPCS och Hogia's system, dock var det - för hans behov - inkomplett (även om jag inte kommer ihåg exakt vad han saknade)...
Spontant känner jag att ett GUI till Elicon hade varit en smart idé - men då något dom i så fall får finansiera eftersom det är en kommersiell produkt med stängd kod.
JFS må vara öppen källkod fr.o.m. årsskiftet men utvecklingsmiljön var stängd tror jag någon sa?
Så då behövs antingen en portningt/rewrite av JFS kod, att Elicon goes open source eller en svensk modul till GnuCash. Vilken lösning som är bäst där vet jag inte, dock lär det komma ett behov och/eller efterfrågan på ett bra bokföringsprogram med fakturering, reskontra o.s.v. i den takt GNU/Linux växer.
-
Kan du inte höra med honom, han kanske kommer ihåg? Det kan ju vaar värdefullt att veta innan vi bestämmer något.farmfield skrev:Vad gäller min inblandning och intresse i denna tråd så hänger det igop med när jag först introducerade Ubuntu för min pops och vi testade i den vevan JFS och Elicon. Enligt min far - som efter 40 år som egen företagare är i revisorsklass med förståelsen av vad det handlar om - ansåg Elicon vara ett väldigt bra och avancerat system, dock med undantag för webinterfacet som skrämde honom. JFS var väl även det ok, mer åt det håll han är vad vid efter åratal med SPCS och Hogia's system, dock var det - för hans behov - inkomplett (även om jag inte kommer ihåg exakt vad han saknade)...
Är det alls något att hoppas på? På deras svar lät det väl tyvärr mer som att de är på samma väg som JFS v.g. programutvecklingen...farmfield skrev:Spontant känner jag att ett GUI till Elicon hade varit en smart idé - men då något dom i så fall får finansiera eftersom det är en kommersiell produkt med stängd kod.
Det var t.o.m. jag som sa det (efter att ha läst Hund:s länk) och jonasbjork bekräftade det. Men enl. honom så var det väl utvecklingsmiljön för användargränssnittet som var stängt, om jag förstod det rätt. Rapportverktyget och SQL-databasen är väl F/OSS. Så JFS verkar ju ha blandat lite som de vill. Hur mycket som är baserat på stängda miljöer har jag ingen aning om, utan jag bara läste vad jonasbjork skrev efter en första titt på koden. Det kanske ser bättre ut efter en djupdykning, vem vet.farmfield skrev:JFS må vara öppen källkod fr.o.m. årsskiftet men utvecklingsmiljön var stängd tror jag någon sa?
Det kanske t.o.m. kan bli flera alternativ. Då får du ju den där konkurensen som du brukar tjata om ocksåfarmfield skrev:Så då behövs antingen en portningt/rewrite av JFS kod, att Elicon goes open source eller en svensk modul till GnuCash. Vilken lösning som är bäst där vet jag inte, dock lär det komma ett behov och/eller efterfrågan på ett bra bokföringsprogram med fakturering, reskontra o.s.v. i den takt GNU/Linux växer.

Om vi skall bena och försöka sammanfatta lite, med pro et contra (utan värdering om hur svårt det är att åtgärda det som talar emot programet):
Gnucash:
+ Fakturering
+ Hanterar reskontra
+ Stor bef. utvecklarbas
+ Verkar väldokumenterat
+ Garanterat byggt av/med fria komponenter
+ Har inte SIE-import/export
+ Användargränssnitt
- Användargränssnitt
- Inga rapporter anpassade till svenska förhållanden
- Inga färdiga kontoplaner
JFS:
+ Fakturering
+ Hanterar reskontra
+ Har SIE-import/export
+ Har rapporter anpassade till svenska förhållanden
+ Har färdiga kontoplaner
+ Användargränssnitt
- Användargränssnitt
- Liten bef. utvecklarbas
- Verkar inte vara så väldokumenterat
Elicon:
[Här får du fylla i farmfield]
Fyll gärna på. På det viset kan vi kanske även få ihop en kravlista på vad som måste/bör/vore ett plus att ha med i programet.
Sedan finns det väl ett alternativ till som ev. kanske skulle kunna vara intressant: SMBLedger/LedgerSQL. Jag har laddat ned en introduktionguide men inte hunnit så långt. Tydligen skall det vara översatt till svenska och ha svenska kontoplaner (så någon svensk måste ju använda det) men saknar SIE-import/export.
- micke_nordin
- Kontakt:
Utan att vara säker gissar jag att det är så här:djkmmo skrev: Det var t.o.m. jag som sa det (efter att ha läst Hund:s länk) och jonasbjork bekräftade det. Men enl. honom så var det väl utvecklingsmiljön för användargränssnittet som var stängt, om jag förstod det rätt. Rapportverktyget och SQL-databasen är väl F/OSS. Så JFS verkar ju ha blandat lite som de vill. Hur mycket som är baserat på stängda miljöer har jag ingen aning om, utan jag bara läste vad jonasbjork skrev efter en första titt på koden. Det kanske ser bättre ut efter en djupdykning, vem vet.
Sun har släppt det mesta av java under GPL, en del bibliotek, som främst är förknippade med gui-utveckling är dock fortfarande stängda eftersom sun inte hade copyrighten på dessa bibliotek. Jag tror att det främst rör sig om paketen under javax.swing som i så fall måste skrivas om till att i stället använda java.awt. För att koden skall kunna vara öppen för gui:et måste man alltså ändra så att andra bibliotek anropas, vilket kan vara lite bökigt eftersom det inte är säkert att de funktioner som finns i dag stöds av de öppna biblioteken.
Jag är inte jätteinsatt, men jag tror att det är det som ligger bakom problematiken i det här fallet.
/Micke

-
Som jag förstod det handlade det om något som heter "Alloy Look and Feel". Det kanske är det du syftar på?micke_nordin skrev:Utan att vara säker gissar jag att det är så här:djkmmo skrev: Det var t.o.m. jag som sa det (efter att ha läst Hund:s länk) och jonasbjork bekräftade det. Men enl. honom så var det väl utvecklingsmiljön för användargränssnittet som var stängt, om jag förstod det rätt. Rapportverktyget och SQL-databasen är väl F/OSS. Så JFS verkar ju ha blandat lite som de vill. Hur mycket som är baserat på stängda miljöer har jag ingen aning om, utan jag bara läste vad jonasbjork skrev efter en första titt på koden. Det kanske ser bättre ut efter en djupdykning, vem vet.
Sun har släppt det mesta av java under GPL, en del bibliotek, som främst är förknippade med gui-utveckling är dock fortfarande stängda eftersom sun inte hade copyrighten på dessa bibliotek. Jag tror att det främst rör sig om paketen under javax.swing som i så fall måste skrivas om till att i stället använda java.awt. För att koden skall kunna vara öppen för gui:et måste man alltså ändra så att andra bibliotek anropas, vilket kan vara lite bökigt eftersom det inte är säkert att de funktioner som finns i dag stöds av de öppna biblioteken.
Jag är inte jätteinsatt, men jag tror att det är det som ligger bakom problematiken i det här fallet.
/Micke
- micke_nordin
- Kontakt:
Alloy look and Feel verkar på något sätt vara knutet till swing, men som sagt jag är inte jätteinsatt:djkmmo skrev: Som jag förstod det handlade det om något som heter "Alloy Look and Feel". Det kanske är det du syftar på?
http://www.java-tips.org/java-libraries ... -feel.html
/Micke
Edit: Det finns andra Look and Feels som är open source, t.ex. gtk-swing-look-and-feel: http://www.java-tips.org/java-libraries ... -feel.html
Så det kanske inte alls är hela swing som är problemet utan bara mindre delar.

-
Ok, var det så enkelt. Jag hittade Skin Look And Feel också och det skall tydligen kunna hantera både GTK och KDE teman. Ser det iaf ut som Gnome så kanske det blir lite lättare för mig att sväljamicke_nordin skrev:Alloy look and Feel verkar på något sätt vara knutet till swing, men som sagt jag är inte jätteinsatt:djkmmo skrev: Som jag förstod det handlade det om något som heter "Alloy Look and Feel". Det kanske är det du syftar på?
http://www.java-tips.org/java-libraries ... -feel.html
/Micke
Edit: Det finns andra Look and Feels som är open source, t.ex. gtk-swing-look-and-feel: http://www.java-tips.org/java-libraries ... -feel.html
Så det kanske inte alls är hela swing som är problemet utan bara mindre delar.

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Jag vill bara peka på ett litet förargligt (av mig förmodat) skrivfel i ett tidigare inlägg:
Jag tror att en revisionsbyrå gärna hade sett ett minustecken på markerad rad. Det är förutsättningen för att de skall kunna hämta hem underlaget till sina datorer, att SIE-import finns.Gnucash:
+ Fakturering
+ Hanterar reskontra
+ Stor bef. utvecklarbas
+ Verkar väldokumenterat
+ Användargränssnitt
- Användargränssnitt
I övrigt gillar jag tråden. För Ubuntu är det viktigt att man får till en lösning av det som ni diskuterar här.
Keep on the good work.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Jag redovisade det som ett plus för redovisningsbyrån, då de kan fakturera kund mycket mer om de måste göra om hela bokföringen om kund vill byta bokföringsprogram (jag antar att arbetet utförs på löpande räkning).Broder Tuck skrev:![]()
Jag vill bara peka på ett litet förargligt (av mig förmodat) skrivfel i ett tidigare inlägg:Jag tror att en revisionsbyrå gärna hade sett ett minustecken på markerad rad. Det är förutsättningen för att de skall kunna hämta hem underlaget till sina datorer, att SIE-import finns.Gnucash:
+ Fakturering
+ Hanterar reskontra
+ Stor bef. utvecklarbas
+ Verkar väldokumenterat
+ Användargränssnitt
- Användargränssnitt
I övrigt gillar jag tråden. För Ubuntu är det viktigt att man får till en lösning av det som ni diskuterar här.
Keep on the good work.
Tukken

- micke_nordin
- Kontakt:
Jag kan meddela att jag åtminstonne lyckats
*konvertera JFS till ett eclipseprojekt
*byta look and feel, till en icke proprietär variant och:
*lyckats kompilera och starta programmet genom att kommentera bort koden som frågar efter licensnyckel
/Micke
*lyckats kompilera och starta programmet genom att kommentera bort koden som frågar efter licensnyckel
/Micke

- farmfield
- Kontakt:
Starkt jobbat Micke!micke_nordin skrev:Jag kan meddela att jag åtminstonne lyckats

Så då är frågan om JFS kan vara en botten att stå på trots allt..?
Jag skall ut till landet idag och skall ta ett snack med min far om detta då, om han (som bokföringsproffs) ev. kan vara intresserad att ingå i ett sånt här projekt. Sedan har jag en god vän som arbetar på revisionsbyrå som jag skall ta upp detta med när han återkommer till stan nästa vecka.
Jag kan helt klart tänka mig att hjälpa till att starta upp ett projekt men jag måste ganska snart lägga allt mitt fokus på arbetet med linuxforalla.se som förmodligen kommer ta all mig tid fram till april/maj - men är som sagt iaf intresserad av att få igång detta projektet om intresse för det finns.