Ja.Rune.K skrev:Någon som har erfarenhet av Gentoo?
Andra Linux distar :D
Re: Andra Linux distar :D
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Vill du dela med dej av dina erfarenheter?dmz skrev:Ja.Rune.K skrev:Någon som har erfarenhet av Gentoo?
T.ex om det är svårare att få igång än Arch, vad det gäller en modern skrivbordsmiljö typ KDE 4.2 ?
Och om det finns någon pakethanterare typ pacman, som sköter om beroenden?
Gentoo var riktigt kul att leka med; disten hade uppdaterade program och en pakethanterare som hanterade beroenden, men det är svårt att komma igång med (långt ifrån omöjligt om du följer deras dokumentation).Tyvärr orkar jag inte vänta i en hel dag för att installera en skrivbordsmiljö (ingen överdrift; att bygga från källkod tar tid) - allt till ingen nytta: systemet är inte märkvärt snabbare än varken Slackware eller Arch.Rune.K skrev:Vill du dela med dej av dina erfarenheter?dmz skrev:Ja.Rune.K skrev:Någon som har erfarenhet av Gentoo?
T.ex om det är svårare att få igång än Arch, vad det gäller en modern skrivbordsmiljö typ KDE 4.2 ?
Och om det finns någon pakethanterare typ pacman, som sköter om beroenden?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- khelben1979
4.Ubuntu Linux
5.OpenSUSE
har jag testat.
5.OpenSUSE
har jag testat.
Mycket tack för ditt svar!Kerath skrev: Gentoo var riktigt kul att leka med; disten hade uppdaterade program och en pakethanterare som hanterade beroenden, men det är svårt att komma igång med (långt ifrån omöjligt om du följer deras dokumentation).Tyvärr orkar jag inte vänta i en hel dag för att installera en skrivbordsmiljö (ingen överdrift; att bygga från källkod tar tid) - allt till ingen nytta: systemet är inte märkvärt snabbare än varken Slackware eller Arch.
Det var väl ungefär vad jag misstänkte, att man måste ha gott om tid för att använda Gentoo.
Och är man intresserad av en modern skrivbordsmiljö typ KDE 4.2 så fungerar det lika bra med t.ex Arch eller Debian Sid för att ha de absolut senaste programmen.
Arch är naturligtvis före Debian Sid vad det gäller nya versioner av program, tror jag...
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har inte vågat testa så många andra distributioner. Testade dock Mandriva 2009 med Gnomeskrivbordet en gång och blev besviken och gick sen tillbaka till Ubuntu igen.
Eftersom jag är lat så orkar jag inte gå igenom en massa olika distributioner.
Sen verkar det inte vara distributionerna som avgör utan mera av exempelvis Gnome vs. KDE och Apt-get vs. Yum och vad dom nu heter.
Eftersom jag är lat så orkar jag inte gå igenom en massa olika distributioner.

Sen verkar det inte vara distributionerna som avgör utan mera av exempelvis Gnome vs. KDE och Apt-get vs. Yum och vad dom nu heter.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Gentoo har den i särklass bästa dokumentationen som existerar, så bara man läser så är det inga problem.
- ZX Spectrum
Nu har jag inte testat Gentoo men enligt rykten så är den mer för proffsen och dit hör absolut inte jag.dmz skrev:Gentoo har den i särklass bästa dokumentationen som existerar, så bara man läser så är det inga problem.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rykten säger också att Arch är jättesvårt att installera och använda. Trots det lyckades jag. All information finns där, men orkar man inte läsa och lära sig så är nog ingendera något att rekommendera, nej.ZX Spectrum skrev:Nu har jag inte testat Gentoo men enligt rykten så är den mer för proffsen och dit hör absolut inte jag.dmz skrev:Gentoo har den i särklass bästa dokumentationen som existerar, så bara man läser så är det inga problem.

Senast redigerad av 1 dmz, redigerad totalt 17 gånger.
Men visst tar det lite tid att kompilera hela KDE 4.2 -paketet, eller hur?dmz skrev:Gentoo har den i särklass bästa dokumentationen som existerar, så bara man läser så är det inga problem.
Och är KDE 4.2 så mycket bättre än det man har i Arch.
Arch är snabba på på att distribuera binärer via pacman.
Arch är inte så svårt att installera, det krävs naturligtvis lite mer förkunskaper än vad som behövs för att installera Ubuntu.
Vet man om att man kan använda Alt-F2 (räddaren i nöden) så är det inte några större problem.
Det gäller bara att ha lite tålamod att läsa innantill...
- ZX Spectrum
Jag som har svårt för att läsa instruktionsboken för strykjärnet.dmz skrev:Rykten säger också att Arch är jättesvårt att installera och använda. Trots det lyckades jag. All information finns där, men orkar man inte läsa och lära sig så är nog ingendera något att rekommendera, nej.ZX Spectrum skrev:Nu har jag inte testat Gentoo men enligt rykten så är den mer för proffsen och dit hör absolut inte jag.dmz skrev:Gentoo har den i särklass bästa dokumentationen som existerar, så bara man läser så är det inga problem.

Nej, det handlar nog mer om lathet från min sida. Vill att saker och ting ska fungera ganska så omgående utan att läsa manualer.
Har ändå behövt läsa om problem jag har i Ubuntu via google emellanåt.
Troligen. Jag skulle aldrig göra det.Rune.K skrev:Men visst tar det lite tid att kompilera hela KDE 4.2 -paketet, eller hur?dmz skrev:Gentoo har den i särklass bästa dokumentationen som existerar, så bara man läser så är det inga problem.
Hade alla distar lika bra dokumentation som gentoo, arch och freebsd (där till och med man-pages är bättre) så skulle livet vara en dans på rosor.dmz skrev:Gentoo har den i särklass bästa dokumentationen som existerar, så bara man läser så är det inga problem.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
Här hemma kör jag och grabben(7år) Puppy Linux både från hårddisk och USB-minne. Perfekt med ett USB-minne, bara att ta med sig i innerfickan. Och sedan visa upp för någon polare som har Windows tatuerat i pannan!
Jag pratade med en IT-ansvarig på en stadsdelsförvaltning här i Göteborg för ett tags sedan. Jag presenterade då en bootbar 4GB:s USB-minne med Puppy Linux installerat. Denna, tyckte jag i min okunskap, vore perfekt för eleverna i skolan!! De kan jobba med den på skolan och sedan ta med den hem!
Följande program finns då med på stickan:
- Senaste OpenOffice
- Pidgin(alla chattar ju nu för tiden)
+ alla program som finns med från start.
Men intresset verkade lite svalt. Varför? Tja, två enkla anledningar:
- De hade inte kommit på idén själva.
Eller
- Göteborgs kommun, och framför allt skolorna, har fruktansvärt mycket pengar. Så dom tycker nog att ett 4GB USB-minne för 99:- är under deras värdighet!!
Dessutom så vet jag att alla gamla datorer, där leasingen gått ut efter tre, slängs på tippen.
Jag pratade med en IT-ansvarig på en stadsdelsförvaltning här i Göteborg för ett tags sedan. Jag presenterade då en bootbar 4GB:s USB-minne med Puppy Linux installerat. Denna, tyckte jag i min okunskap, vore perfekt för eleverna i skolan!! De kan jobba med den på skolan och sedan ta med den hem!
Följande program finns då med på stickan:
- Senaste OpenOffice
- Pidgin(alla chattar ju nu för tiden)
+ alla program som finns med från start.
Men intresset verkade lite svalt. Varför? Tja, två enkla anledningar:
- De hade inte kommit på idén själva.
Eller
- Göteborgs kommun, och framför allt skolorna, har fruktansvärt mycket pengar. Så dom tycker nog att ett 4GB USB-minne för 99:- är under deras värdighet!!
Dessutom så vet jag att alla gamla datorer, där leasingen gått ut efter tre, slängs på tippen.
Jag körde Puppylinux ett tag enbart från ett usbminne, snabbare och tystare dator har jag aldrig haft.