Du måste skoja med mig. Tror du att det är ofelbara människor i FR? Snacka om att inte förstå vad jag säger.ZX Spectrum skrev:Det är därför förtroenderådet finns till hands för att dom dömda ska få varningen/banningen prövad. Alltså inget godtyckligt.Hylas skrev: Det är där godtycket ligger. Det kan missbrukas att ha en möjlighet till permanent banning. Det är det jag vill undvika, ty om det blir fel blir också konsekvenserna förödande. Bättre att inte ha den möjligheten. Då kan det inte heller missbrukas. Förstår du mig?
Permanent banning
Re: Permanent banning
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ska vi ha ett råd som kontrollerar förtroenderådet så dom gör rätt?Hylas skrev:Du måste skoja med mig. Tror du att det är ofelbara människor i FR?ZX Spectrum skrev:Det är därför förtroenderådet finns till hands för att dom dömda ska få varningen/banningen prövad. Alltså inget godtyckligt.Hylas skrev: Det är där godtycket ligger. Det kan missbrukas att ha en möjlighet till permanent banning. Det är det jag vill undvika, ty om det blir fel blir också konsekvenserna förödande. Bättre att inte ha den möjligheten. Då kan det inte heller missbrukas. Förstår du mig?

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Ironi kommer du ingen vart med. Argumentera istället
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Detta är inte skrivit på allvar utan skall visa ett exempel
Hylas............
Vi antar för en stund att jag är användaren. BillGatez88
Okey?
Jag blev medlem idag! Kl 15.30
<Mitt första inlägg>
Öööh, Hylas är dum i skallen, alla här är idioter!!!!!!!!!!!!!!!!
Knark Rulez!!!!!!!!!!!!!!!!
20 Inlägg senare (samma dag)
*2 tillsägelser från Vulfgar och ZX-Spectrum*
Ubuntu är SKIT!!!!!!!!!!!!!
Ööööööööööööh
Blir bannad i 3 månader.
Kommer tillbaka (underligt nog)
BillGatez88 första inlägg efter 3 månader.
Ubuntu är skit!!!!!!!!!!!!!!!!
Öööhhhhhhhhh, fuck ya all.
Nå Hylas, verkar en permanent ban fortfarande jobbig?
Hylas............
Okey?
<Mitt första inlägg>
Ööööööööööööh
Blir bannad i 3 månader.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 3 gånger.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ja, det går faktiskt inte komma längre än vad ZX Spectrum anvisat för dig, Hylas. Vad vill du att han skall säga?
Däremot är du välkommen att föreslå en annan ordning, men med all respekt;
Vi har ett antal moderatorer som på grundval av sin kompentens och det förtroende det åtnjuter bland forumsmedlemmarna som gör sitt jobb. Skulle nån ha en synpunkt har en annan grupp som invalts av forumsmedlemmarna för att opartiskt granska mellanhavanden mellan moderatorer och missnöjda forumister, hur kan vi göra det bättre?
edit: permaban kan faktiskt vara befogat, som Dim X så elegant uttrycker det genom sitt vanliga nick BillGatez88
Vi har ett antal moderatorer som på grundval av sin kompentens och det förtroende det åtnjuter bland forumsmedlemmarna som gör sitt jobb. Skulle nån ha en synpunkt har en annan grupp som invalts av forumsmedlemmarna för att opartiskt granska mellanhavanden mellan moderatorer och missnöjda forumister, hur kan vi göra det bättre?
edit: permaban kan faktiskt vara befogat, som Dim X så elegant uttrycker det genom sitt vanliga nick BillGatez88
-
Det tragiska är att det faktiskt finns sånt folk, så här länge har vi klarat oss rätt hyfsat, men man vet inte när det hoppar in folk bara för att förstöra och reta upp, men 0% intresse för datorer. Så kallade troll.
Jag förstår din idé. Men kolla här. Efter första överträdelsen: 3mån. Efter andra: 6 mån. Efter tredje: 12 mån. Efter fjärde: 24 mån. Osv. Bara ett ex. Snabba, konsekventa beslut. Men personen har fortfarande i teorin chansen att bättra sig. Det finns (i teorin) en möjlig väg att gå för felgöraren. Det är väl bra. Låt oss vara mänskliga för fan.DimensionX skrev:Detta är inte skrivit på allvar utan skall visa ett exempel
Hylas............
Okey?
<Mitt första inlägg>
Ööööööööööööh
Blir bannad i 3 månader.
I övrigt, genom att helt enkelt inte ha straffet så kan det inte missbrukas.
-
Och om personen inte har det minsta intresse att bättra sig utan ENBART vill bråka om allt annat än datorer? dvs ett troll som hoppar in för att "ha kul" och reta upp alla?
Banna! Hårdare och hårdare för varje gång, men inte permanent.DimensionX skrev:Och om personen inte har det minsta intresse att bättra sig utan ENBART vill bråka om allt annat än datorer? dvs ett troll som hoppar in för att "ha kul" och reta upp alla?
-
Ok, då respekterar jag din åsikt Hylas och skall inte pressa dig mer.Hylas skrev:Banna! Hårdare och hårdare för varje gång, men inte permanent.DimensionX skrev:Och om personen inte har det minsta intresse att bättra sig utan ENBART vill bråka om allt annat än datorer? dvs ett troll som hoppar in för att "ha kul" och reta upp alla?

Vad jag vill att han ska säga? Det går att komma längre än vad han har anvisat. Jag har försökt förklara det. Utveckla inte ett straff som vi inte behöver. Sedan har jag inget emot ordningen med adm och FR. Vad har du fått det ifrån?Ulsak skrev:ja, det går faktiskt inte komma längre än vad ZX Spectrum anvisat för dig, Hylas. Vad vill du att han skall säga?
I
Du pressar inte mig. Vi argumenterar. Det är braDimensionX skrev:Ok, då respekterar jag din åsikt Hylas och skall inte pressa dig mer.Hylas skrev:Banna! Hårdare och hårdare för varje gång, men inte permanent.DimensionX skrev:Och om personen inte har det minsta intresse att bättra sig utan ENBART vill bråka om allt annat än datorer? dvs ett troll som hoppar in för att "ha kul" och reta upp alla?

Principiellt är jag emot permanent banning lika väl som mot dödsstraff (det är ju faktiskt motsvarigheten för ett Internetforum). När det gnisslar i fogarna är det 9 ggr av 10 snacket parterna emellan som brister. Jag har försökt avhjälpa detta problem vid ett par tillfällen tidigare, med blandat resultat.
Det andra som brister i det här forumet är att modereringen ofta är väldigt tandlös. Det är ni moderatorer som ska agera när det knyter sig i magen, och vi andra ska anmäla saker till er som genererar den reaktionen hos oss. Förtroenderådet har fått ganska många ärenden på sistone, många tolkar jag personligen som en direkt eller indirekt följd av försenad moderering.
Så det beteende som eventuellt skulle behöva avhjälpas av permanent banning tror jag absolut kan förebyggas av en konstruktiv (aktiv!) dialog och ett snabbare och mer konkret agerande från moderatorerna (det är till detta ni är valda).
Sist men inte minst är även jag en romantiker som tror mer på att ge ett oändligt antal chanser hellre än att försöka kasta ut någon. Denna åsikt delar vi så klart inte allihop och för vissa kan ett visst beteende hos någon vara för mycket att hantera. Då är mitt förslag att man påpekar detta till moderatorerna (det första man gör, att i stridens hetta försöka tvinga någon ur ett visst beteende fungerar sällan, gick det skulle moderatorer knappast behövas).
En sak som kan vara nog så viktig i sammanhanget är att vi använder produkter som i många fall är tätt bundna till starka åsikter av olika slag, det kommer alltid att generera konflikter. Vare sig det är hur fri man anser sig ha behov av att vara i sitt dagliga användande av dessa produkter och huruvida det är viktigt för en att detta sprids, och om detta ska ske kompromisslöst osv. Ingen kan ju säga att en åsikt eller en annan är felaktig, men det kan vara nog så svårt att inte ryka ihop om det.
Jag önskar ingen att bli utslängd eller vilja lämna detta fora utan hoppas att vi genom dialoger som denna (jaha, då var man fast i kanslisvenskan då) kan hitta lösningar på de eventuella meninsskiljaktigheter som uppstår. Men känner man att blodet börjar koka - ta en paus och tänk över vad du vill säga härnäst ett par tre gånger. Det är inte klokt hur smart man kan formulera sig sedan
Det andra som brister i det här forumet är att modereringen ofta är väldigt tandlös. Det är ni moderatorer som ska agera när det knyter sig i magen, och vi andra ska anmäla saker till er som genererar den reaktionen hos oss. Förtroenderådet har fått ganska många ärenden på sistone, många tolkar jag personligen som en direkt eller indirekt följd av försenad moderering.
Så det beteende som eventuellt skulle behöva avhjälpas av permanent banning tror jag absolut kan förebyggas av en konstruktiv (aktiv!) dialog och ett snabbare och mer konkret agerande från moderatorerna (det är till detta ni är valda).
Sist men inte minst är även jag en romantiker som tror mer på att ge ett oändligt antal chanser hellre än att försöka kasta ut någon. Denna åsikt delar vi så klart inte allihop och för vissa kan ett visst beteende hos någon vara för mycket att hantera. Då är mitt förslag att man påpekar detta till moderatorerna (det första man gör, att i stridens hetta försöka tvinga någon ur ett visst beteende fungerar sällan, gick det skulle moderatorer knappast behövas).
En sak som kan vara nog så viktig i sammanhanget är att vi använder produkter som i många fall är tätt bundna till starka åsikter av olika slag, det kommer alltid att generera konflikter. Vare sig det är hur fri man anser sig ha behov av att vara i sitt dagliga användande av dessa produkter och huruvida det är viktigt för en att detta sprids, och om detta ska ske kompromisslöst osv. Ingen kan ju säga att en åsikt eller en annan är felaktig, men det kan vara nog så svårt att inte ryka ihop om det.
Jag önskar ingen att bli utslängd eller vilja lämna detta fora utan hoppas att vi genom dialoger som denna (jaha, då var man fast i kanslisvenskan då) kan hitta lösningar på de eventuella meninsskiljaktigheter som uppstår. Men känner man att blodet börjar koka - ta en paus och tänk över vad du vill säga härnäst ett par tre gånger. Det är inte klokt hur smart man kan formulera sig sedan

- Ulsak
Ånej, så lätt kommer du inte undan, frågeställning var, om än lite otydligt:Vad jag vill att han ska säga? Det går att komma längre än vad han har anvisat. Jag har försökt förklara det. Utveckla inte ett straff som vi inte behöver. Sedan har jag inget emot ordningen med adm och FR. Vad har du fått det ifrån?
Man kan inte vara fyrkantig vare sig åt det ena eller åt det andra hållet. Annars kan vi låta bots sköta moderationer och banning..Däremot är du välkommen att föreslå en annan ordning .../ /....hur kan vi göra det bättre?
Jag utesluter ej fall där en permaban är nödvändigt, om inte annat som varnagel åt proffstroll. Vi ska ha ett trevligt och tolerant forum men inte agera spypåse åt rabita rätthaverister och pubertala troll..
"Det måste finnas förlåtelse, men vi får inte vara naiva och låta oss utnyttjas.
Rätten att skriva i vårt forum och på andra ställen här är något man får i förtroende, inte
någon mänsklig rättighet." -Urban Ajnar
Senast redigerad av 1 Ulsak, redigerad totalt 3 gånger.
-
Precis. Där är vi överens.upnorth skrev:Det andra som brister i det här forumet är att modereringen ofta är väldigt tandlös. Det är ni moderatorer som ska agera när det knyter sig i magen, och vi andra ska anmäla saker till er som genererar den reaktionen hos oss. Förtroenderådet har fått ganska många ärenden på sistone, många tolkar jag personligen som en direkt eller indirekt följd av försenad moderering.
-
Håller med, troll som inte har det minsta intresse av forumet annat än som bråkplats kan lika gärna permbannas på en gång.Ulsak skrev:Man kan inte vara fyrkantig vare sig åt det ena eller åt det andra hållet. Annars kan vi låta bots sköta moderationer och banning..
Jag utesluter ej fall där en permaban är nödvändigt, om inte annat som varnagel åt proffstroll. Vi ska ha ett trevligt och tolerant forum men inte agera spypåse åt rabita rätthaverister och pubertala troll..
Vad pratar du om? Varför skulle jag vilja föreslå en annan ordning? Vad jag säger (snälla, kan du lyssna nu): Ja vill inte ha permanent banning! Varför då? Jo därför att det stänger en dörr för den som möjligen har gjort fel (flera gånger) men som har för avsikt att bättra sig.Ulsak skrev:Ånej, så lätt kommer du inte undan, frågeställning var, om än lite otydligt:Vad jag vill att han ska säga? Det går att komma längre än vad han har anvisat. Jag har försökt förklara det. Utveckla inte ett straff som vi inte behöver. Sedan har jag inget emot ordningen med adm och FR. Vad har du fått det ifrån?
Man kan inte vara fyrkantig vare sig åt det ena eller åt det andra hållet. Annars kan vi låta bots sköta moderationer och banning..Däremot är du välkommen att föreslå en annan ordning .../ /....hur kan vi göra det bättre?
Dessutom, oberoende hur utomordentlg forumstruktur vi har med mods och FR och medlemmar som kollar och balanserar varandra, så genom att inte införa det ultimata straffet så kan detta straff heller inte missbrukas. Nu har jag sagt det här minst tre gånger. Jag börjar bli torr i munnen av mitt eget tjat. Men som jag ser det - viktigt tjat

- Ulsak
Ack ja, du har inte kommit på nåt bättre och vill inte läsa innantill och i din text finns en passus som det redan finns en konsensus om.Ja vill inte ha permanent banning! Varför då? Jo därför att det stänger en dörr för den som möjligen har gjort fel (flera gånger) men som har för avsikt att bättra sig.
har jag redan skrivit om, om vi ser det minsta aning om bot och bättring, så är det väl klart att man ej tager till permabanklubban. Men så f*n heller att man ska agera dörrmatta åt troll...Man kan inte vara fyrkantig vare sig åt det ena eller åt det andra hållet
Så om du tycker att vi har ett utmärkt system, med både moderatorer och förtroenderåd, vem skulle missbruka permabanmassförstörelsevapnet*?
*osubtil ironi med glimten i ögat
Du yrar i nattmössan. Nu drar jag mig ur den här debatten. Jag har sagt vad jag vill säga.Ulsak skrev:Ack ja, du har inte kommit på nåt bättre och vill inte läsa innantill och i din text finns en passus som det redan finns en konsensus om.Ja vill inte ha permanent banning! Varför då? Jo därför att det stänger en dörr för den som möjligen har gjort fel (flera gånger) men som har för avsikt att bättra sig.
har jag redan skrivit om, om vi ser det minsta aning om bot och bättring, så är det väl klart att man ej tager till permabanklubban. Men så f*n heller att man ska agera dörrmatta åt troll...Man kan inte vara fyrkantig vare sig åt det ena eller åt det andra hållet
- Ulsak
det är inte ett vackert exempel på argumentationsteknik.Du yrar i nattmössan.