Program till Ubuntu/xubuntu

Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Program till Ubuntu/xubuntu

Inlägg av Jonas_186 »

Okej! var hittade du opera 9.5? hittar inte den bland "lägg till/ta bort".
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Jonas_186 skrev:Okej! var hittade du opera 9.5? hittar inte den bland "lägg till/ta bort".
Finns att ladda ner på operas hemsida: http://www.opera.com/download/
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Hittade det, tackar! Jag har två andra frågor, den första är var kan jag se vad mitt grafikkort m.m. heter i ubuntu? står ingenting på dem nämligen. Den andra är om det finns något bra alternativ till open office:s "power point" tänkte mig något i stil med Abiword. Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Open Office presentationsprogram heter impress, microsofts motsvarighet till impress heter powerpoint...

Svårt att hitta nåt bättre än impress..
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

och det med grafikkort m.m.?:P
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Testa skriv lspci |grep VGA i terminalen då får du fram vilket grafikkort du har. Om du bara skriver lspci i terminalen får du upp annat också som ljudkort. Det finns kanske nåt enklare sett men det vet jag inte, kanske nån annan kan hjälpa dig med det :)
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Tack så otroligt mycket!:)
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Det är lugnt, glad jag kunde vara till hjälp :)
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag har sedan tidigare försökt förstå mig på varför musik med mera hackar när jag är inne på internet eller något annat. Jag har testat Kubuntu,Ubuntu och xubuntu men på alla så hackar ljudet:S. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har en hyfsat bra dator och man tycker att specielt xubuntu borde fungera utan problem men icke! jag har en Intel pentium 4 processor på 1.80 Ghz och 1gb ram minne. Jag kan lyssna på musik men då kan jag inte köra något annat program som pidgin eller firefox. Jag har satt ihop datorn själv kanske är det något jag har kopplat fel vad vet jag? men allt verkar fungera bra och musiken hackar inte när jag använder windows 2000. Jag har har också följt instruktionerna väldigt noga. Är min dator helt enkelt för slö? borde jag använda fluxubuntu istället? snälla hjälp mig Mvh Jonas
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Jonas_186 skrev:Hej jag har sedan tidigare försökt förstå mig på varför musik med mera hackar när jag är inne på internet eller något annat. Jag har testat Kubuntu,Ubuntu och xubuntu men på alla så hackar ljudet:S. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har en hyfsat bra dator och man tycker att specielt xubuntu borde fungera utan problem men icke! jag har en Intel pentium 4 processor på 1.80 Ghz och 1gb ram minne. Jag kan lyssna på musik men då kan jag inte köra något annat program som pidgin eller firefox. Jag har satt ihop datorn själv kanske är det något jag har kopplat fel vad vet jag? men allt verkar fungera bra och musiken hackar inte när jag använder windows 2000. Jag har har också följt instruktionerna väldigt noga. Är min dator helt enkelt för slö? borde jag använda fluxubuntu istället? snälla hjälp mig Mvh Jonas
Starta en ny tråd under Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS och kategorin Ljud/mulitmedia så får du nog snabbare hjälp. Själv vet jag inte vad som är fel, är inte så väldans insatt :) men du kan säkert få hjälp om du postar en ny tråd med rubriken "musik med mera hackar när jag är inne på internet eller något annat"

Lycka till
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Det kan inte ha att göra med allas vårt älskade Pulseaudio? Det verkar ju skapa lustiga problem både hit och dit.
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag använder xubuntu och jag vill ändra så att vlc blir standard videospelare istället för Totem. Anledningen till att jag vill detta är för att totem inte kan läsa min dvd skiva fast att den är laglig. Har installerat alla drivrutiner,Gstreamer m.m. "kunde inte läsa från resursen står det.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Prova med paketet totem-xine för att kunna kika på DVD-filmerna. Det borde väl vara något liknande med Xubuntu att man högerklickar på en fil, väljer egeneskaper och via den vägen kan välja standardprogram?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Hej

Är det någon som har tips på bra program som man kan konvertera DVDfilmer till olika format som mobiltelefoner m.m??
MVH/ Jonas
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jonas_186 skrev:Hej

Är det någon som har tips på bra program som man kan konvertera DVDfilmer till olika format som mobiltelefoner m.m??
MVH/ Jonas
http://teknoraver.net/software/mp4tools/

Dock finns det inget GUI till det.
Användarvisningsbild
lwordish
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Drivrutiner?

Inlägg av lwordish »

ZX Spectrum skrev:Du kan testa att starta upp live-cdn för att testa om det trådlösa nätverkskortet fungerar direkt. Alltid bäst att testa den lättaste vägen först.
Behöver inte installera om du bara ska testa utan du kör helt enkelt igång Ubuntu med skrivbord och diverse program direkt från cd-skivan. :)
Stämmer ovanstående med alla drivrutiner? En av orsakerna till att jag tvekar att byta från Windows till Ubuntu på min laptop är just krånglet med drivrutiner. Kan jag allltså sätta in live-cdn kolla vad som funkar. Det som funkar då kommer också att fungera när jag installerat Ubuntu?
Kolla in vart jag jobbar idag och rösta på bästa bilderna ---> http://www.telenorjobbamobilt.se/titta/86
Rune.K

Re: Drivrutiner?

Inlägg av Rune.K »

lwordish skrev:
ZX Spectrum skrev:Du kan testa att starta upp live-cdn för att testa om det trådlösa nätverkskortet fungerar direkt. Alltid bäst att testa den lättaste vägen först.
Behöver inte installera om du bara ska testa utan du kör helt enkelt igång Ubuntu med skrivbord och diverse program direkt från cd-skivan. :)
Stämmer ovanstående med alla drivrutiner? En av orsakerna till att jag tvekar att byta från Windows till Ubuntu på min laptop är just krånglet med drivrutiner. Kan jag allltså sätta in live-cdn kolla vad som funkar. Det som funkar då kommer också att fungera när jag installerat Ubuntu?
Fungerar allt med Ubuntu's LiveCD, så bör allt du testat med LiveCd-en även fungera i en hårddiskinstallation.
Obs det går mycket saktare att köra ett OS från CD, beror lite på RAM med mera.
Användarvisningsbild
lwordish
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av lwordish »

Alright, tack för hjälpen. Har 4 Gb ram så det borde gå :)
Kolla in vart jag jobbar idag och rösta på bästa bilderna ---> http://www.telenorjobbamobilt.se/titta/86
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

Hej jag undrar om Kubuntu blir snabbare om jag installerar Rythmbox istället för amarok och andra KDE program Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jonas_186 skrev:Hej jag undrar om Kubuntu blir snabbare om jag installerar Rythmbox istället för amarok och andra KDE program Mvh Jonas
Jag skulle tro det, Amarok är ju ett väldigt överviktigt program som är långt ifrån simpelt.

Fast vad menar du med "[..] ist för andra KDE program"? KDE program fungerar alltid bäst i dess egna miljö.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"