Program till Ubuntu/xubuntu
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Program till Ubuntu/xubuntu
Okej! var hittade du opera 9.5? hittar inte den bland "lägg till/ta bort".
- AntonPetts
- Kontakt:
Finns att ladda ner på operas hemsida: http://www.opera.com/download/Jonas_186 skrev:Okej! var hittade du opera 9.5? hittar inte den bland "lägg till/ta bort".
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
-
- Kontakt:
Hittade det, tackar! Jag har två andra frågor, den första är var kan jag se vad mitt grafikkort m.m. heter i ubuntu? står ingenting på dem nämligen. Den andra är om det finns något bra alternativ till open office:s "power point" tänkte mig något i stil med Abiword. Mvh Jonas
- Ulsak
Open Office presentationsprogram heter impress, microsofts motsvarighet till impress heter powerpoint...
Svårt att hitta nåt bättre än impress..
Svårt att hitta nåt bättre än impress..
-
- Kontakt:
och det med grafikkort m.m.?:P
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Testa skriv lspci |grep VGA i terminalen då får du fram vilket grafikkort du har. Om du bara skriver lspci i terminalen får du upp annat också som ljudkort. Det finns kanske nåt enklare sett men det vet jag inte, kanske nån annan kan hjälpa dig med det 

-
- Kontakt:
Tack så otroligt mycket!:)
- BadOmen
Det är lugnt, glad jag kunde vara till hjälp 

-
- Kontakt:
Hej jag har sedan tidigare försökt förstå mig på varför musik med mera hackar när jag är inne på internet eller något annat. Jag har testat Kubuntu,Ubuntu och xubuntu men på alla så hackar ljudet:S. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har en hyfsat bra dator och man tycker att specielt xubuntu borde fungera utan problem men icke! jag har en Intel pentium 4 processor på 1.80 Ghz och 1gb ram minne. Jag kan lyssna på musik men då kan jag inte köra något annat program som pidgin eller firefox. Jag har satt ihop datorn själv kanske är det något jag har kopplat fel vad vet jag? men allt verkar fungera bra och musiken hackar inte när jag använder windows 2000. Jag har har också följt instruktionerna väldigt noga. Är min dator helt enkelt för slö? borde jag använda fluxubuntu istället? snälla hjälp mig Mvh Jonas
- BadOmen
Starta en ny tråd under Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS och kategorin Ljud/mulitmedia så får du nog snabbare hjälp. Själv vet jag inte vad som är fel, är inte så väldans insattJonas_186 skrev:Hej jag har sedan tidigare försökt förstå mig på varför musik med mera hackar när jag är inne på internet eller något annat. Jag har testat Kubuntu,Ubuntu och xubuntu men på alla så hackar ljudet:S. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag har en hyfsat bra dator och man tycker att specielt xubuntu borde fungera utan problem men icke! jag har en Intel pentium 4 processor på 1.80 Ghz och 1gb ram minne. Jag kan lyssna på musik men då kan jag inte köra något annat program som pidgin eller firefox. Jag har satt ihop datorn själv kanske är det något jag har kopplat fel vad vet jag? men allt verkar fungera bra och musiken hackar inte när jag använder windows 2000. Jag har har också följt instruktionerna väldigt noga. Är min dator helt enkelt för slö? borde jag använda fluxubuntu istället? snälla hjälp mig Mvh Jonas

Lycka till
Det kan inte ha att göra med allas vårt älskade Pulseaudio? Det verkar ju skapa lustiga problem både hit och dit.
-
- Kontakt:
Hej jag använder xubuntu och jag vill ändra så att vlc blir standard videospelare istället för Totem. Anledningen till att jag vill detta är för att totem inte kan läsa min dvd skiva fast att den är laglig. Har installerat alla drivrutiner,Gstreamer m.m. "kunde inte läsa från resursen står det.
Prova med paketet totem-xine för att kunna kika på DVD-filmerna. Det borde väl vara något liknande med Xubuntu att man högerklickar på en fil, väljer egeneskaper och via den vägen kan välja standardprogram?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Kontakt:
Hej
Är det någon som har tips på bra program som man kan konvertera DVDfilmer till olika format som mobiltelefoner m.m??
MVH/ Jonas
Är det någon som har tips på bra program som man kan konvertera DVDfilmer till olika format som mobiltelefoner m.m??
MVH/ Jonas
http://teknoraver.net/software/mp4tools/Jonas_186 skrev:Hej
MVH/ Jonas
Dock finns det inget GUI till det.
- lwordish
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Drivrutiner?
Stämmer ovanstående med alla drivrutiner? En av orsakerna till att jag tvekar att byta från Windows till Ubuntu på min laptop är just krånglet med drivrutiner. Kan jag allltså sätta in live-cdn kolla vad som funkar. Det som funkar då kommer också att fungera när jag installerat Ubuntu?ZX Spectrum skrev:Du kan testa att starta upp live-cdn för att testa om det trådlösa nätverkskortet fungerar direkt. Alltid bäst att testa den lättaste vägen först.
Behöver inte installera om du bara ska testa utan du kör helt enkelt igång Ubuntu med skrivbord och diverse program direkt från cd-skivan.
Kolla in vart jag jobbar idag och rösta på bästa bilderna ---> http://www.telenorjobbamobilt.se/titta/86
Re: Drivrutiner?
Fungerar allt med Ubuntu's LiveCD, så bör allt du testat med LiveCd-en även fungera i en hårddiskinstallation.lwordish skrev:Stämmer ovanstående med alla drivrutiner? En av orsakerna till att jag tvekar att byta från Windows till Ubuntu på min laptop är just krånglet med drivrutiner. Kan jag allltså sätta in live-cdn kolla vad som funkar. Det som funkar då kommer också att fungera när jag installerat Ubuntu?ZX Spectrum skrev:Du kan testa att starta upp live-cdn för att testa om det trådlösa nätverkskortet fungerar direkt. Alltid bäst att testa den lättaste vägen först.
Behöver inte installera om du bara ska testa utan du kör helt enkelt igång Ubuntu med skrivbord och diverse program direkt från cd-skivan.
Obs det går mycket saktare att köra ett OS från CD, beror lite på RAM med mera.
- lwordish
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Alright, tack för hjälpen. Har 4 Gb ram så det borde gå 

Kolla in vart jag jobbar idag och rösta på bästa bilderna ---> http://www.telenorjobbamobilt.se/titta/86
-
- Kontakt:
Hej jag undrar om Kubuntu blir snabbare om jag installerar Rythmbox istället för amarok och andra KDE program Mvh Jonas
Jag skulle tro det, Amarok är ju ett väldigt överviktigt program som är långt ifrån simpelt.Jonas_186 skrev:Hej jag undrar om Kubuntu blir snabbare om jag installerar Rythmbox istället för amarok och andra KDE program Mvh Jonas
Fast vad menar du med "[..] ist för andra KDE program"? KDE program fungerar alltid bäst i dess egna miljö.