Länka till piratkopior: Logiken & argumenten.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Länka till piratkopior: Logiken & argumenten.

Inlägg av DimensionX »

fedor skrev:jag har inte sagt något annat. Det ända man inte kan komma ifrån är att TPB förknippas med piratkopiering vilket också också är huvudsyftet med sajten i sig själv.
Sen om någon lägget ut en torrent på tpb med ubuntu är det väl bra. Annars finns ju officiella ubuntu torrents .
Man skall nog inte stirra sig alltför blind på "lagen" heller utan se effekterna av vad som görs istället. Nya lagar är på gång för att vara bättre anpassade till de tiderna och den teknik som gäller. Pirate Bay har gjort mycket positivt också, fråga gärna alla som bara fått fördelar av sajten.

Jag personligen har PB att tacka för mycket material som jag fått tag på som aldrig skulle gått att få tag i annars eller köpa. Sen kunde vi ju se att fildelarna dessutom gav en enorm PR som i slutändan gynnade många av artisterna.

De stora förlorarna var de giriga skivbolagen som använde en föråldrad strategi, men som säkert kan ställa om sig till tiderna och tekniken och göra en rejäl hacka på all PR de får. Faktum är att det finns inget som ens kommer i närheten av den PR du kan få i dessa gigantiska fildelningsnätverk spridda över hela världen där hundratals miljoner folk laddar.

Så helt negativt är det absolut inte med fildelning.

Se de lagar som gäller nu som föråldrade och som desperat behöver förändras till att passa tiderna och tekniken. Fildelning kommer aldrig att upphöra, bara förändras.

Har du råd att betala ut en miljon om dagen i lön till en skådis så........

1.Är du inte fattig
2.Dessutom är något definitivt fel

Så...Fedor

Relax and enjoy the ride, let's see what happends next. ;) :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Tycker de här liknar en debatt om kejsarens nya kläder. :P
Reglerna är riktlinjer, de är inte lagar ristade i sten som var och en behöver definieras i ett eget dokument för att täcka alla situationer.

Kan vi inte nöja oss med att moderatorer har rätt att tolka reglerna. Och att de som "drabbas" av modereringen kan vända sig till både administrationen och förtroenderådet för att överklaga om de anser det fel?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

zero gravity skrev:Tycker de här liknar en debatt om kejsarens nya kläder. :P
Reglerna är riktlinjer, de är inte lagar ristade i sten som var och en behöver definieras i ett eget dokument för att täcka alla situationer.

Kan vi inte nöja oss med att moderatorer har rätt att tolka reglerna. Och att de som "drabbas" av modereringen kan vända sig till både administrationen och förtroenderådet för att överklaga om de anser det fel?
Bara man får fram någorlunda "klara riktlinjer", annars kan det bli lite förvirrat. Dessutom kan det uppstå både bråk och otrevligheter i onödan.

Så, vad jag vill är............

Vad bryter mot reglerna?

Är det en länk till en Googlesökning?

Eller vad?
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

DimensionX skrev: Bara man får fram någorlunda "klara riktlinjer", annars kan det bli lite förvirrat. Dessutom kan det uppstå både bråk och otrevligheter i onödan.

Vad bryter mot reglerna?

Eller vad?
Skriv inte inlägg som kan uppfattas som att du uppmuntrar till piratkopiering. Svårare än så är det väl inte?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

hagelnut skrev:
DimensionX skrev: Bara man får fram någorlunda "klara riktlinjer", annars kan det bli lite förvirrat. Dessutom kan det uppstå både bråk och otrevligheter i onödan.

Vad bryter mot reglerna?

Eller vad?
Skriv inte inlägg som kan uppfattas som att du uppmuntrar till piratkopiering. Svårare än så är det väl inte?
Och var går den tolkningen? Lika diffust är det med länkar. Vad är tillåtet att länka till utan att det uppfattas som "uppmaning till piratkopiering"

?

Ordet "uppfattas" är själva problemet. En klar regel underlättar.

Om jag skriver följande.

DX - Jag var inne på Pirate Bay idag och laddade hem massor med kul saker.

Uppfattas det som "uppmaning till piratkopiering"

?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag är helt för att numrera och klargöra våra regler men när det gäller just det här så pratar vi om:

Det är inte tillåtet att uppmana/uppmuntra/förenkla för fildelning av upphovsrättsskyddat material"

Exempel:

1. -"Photoshop kan du ladda ner här: Länk"
2. -"Photoshop kan du plocka ner på: torrentsajt"
3. -"Sök på Photoshop + torrent på Google"

Visst kan det bli luddigt ibland, man visste kanske inte att en viss grej var copyrightad - dokumentären tycker jag egentligen var ett bra exempel - men användarna och moderatorerna får använda sitt omdöme helt enkelt... :)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:Jag är helt för att numrera och klargöra våra regler men när det gäller just det här så pratar vi om:

Det är inte tillåtet att uppmana/uppmuntra/förenkla för fildelning av upphovsrättsskyddat material"

Exempel:

Visst kan det bli luddigt ibland, man visste kanske inte att en viss grej var copyrightad - dokumentären tycker jag egentligen var ett bra exempel - men användarna och moderatorerna får använda sitt omdöme helt enkelt... :)
Det där lät lite bättre. Den enda regel som egentligen gäller är alltså att vi inte får länka till upphovsrättsskyddat material som olagligt går att ladda ned.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

DimensionX skrev:DX - Jag var inne på Pirate Bay idag och laddade hem massor med kul saker.

?
Det kan det ju uppfattas som eftersom många tror fildelning i sig själv är olagligt. Det är inget smidigt sätt att uttrycka sig på. Bryter det egentligen mot reglerna? Nej. Hade jag modererat det? Mmm, tror faktiskt det eftersom risken är så stor att det missuppfattas.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:
DimensionX skrev:DX - Jag var inne på Pirate Bay idag och laddade hem massor med kul saker.

?
Det kan det ju uppfattas som eftersom många tror fildelning i sig själv är olagligt. Det är inget smidigt sätt att uttrycka sig på. Bryter det egentligen mot reglerna? Nej. Hade jag modererat det? Mmm, tror faktiskt det eftersom risken är så stor att det missuppfattas.
Jag hade definitivt inte modererat det eftersom jag anser att det mycket väl kan röra sig om helt lagligt material som laddats ned, såvida inte postaren själv anger att det rör sig om olaglig nedladdning. Tror folk något annat, så är det deras problem. Jag tycker att fler borde ta bort sina förutfattade meningar och åsikter om att allt som har med torrent eller Pirate Bay att göra är olagligt, det är bara naivt att tro så.

Jag laddar själv en hel del lagligt på PB, senast idag, då jag fick hem serien Fiction House från 1948. Kunde iofs hoppat in på Golden Age Comics men jag orkar inte sitta och ladda dem en och en.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Om du nu tycker det är svårt med hur du ska tolka reglerna och även använda dig av tipset jag gav så kommer här ett tips till: Om du tänkt skriva något som du tror eventuellt kan bryta mot reglerna, skriv det inte alls eller omformulera så att det blir tydligt att du inte avser att uppmuntra till olagligheter.

Exempel:
Byt
"DX - Jag var inne på Pirate Bay idag och laddade hem massor med kul saker."
mot
void
eller
"DX - Jag var inne på Pirate Bay idag och laddade hem massor med kul saker, Fiction House från 1948 som är helt lagligt att ladda ner"
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

hagelnut skrev:Om du nu tycker det är svårt med hur du ska tolka reglerna och även använda dig av tipset jag gav så kommer här ett tips till: Om du tänkt skriva något som du tror eventuellt kan bryta mot reglerna, skriv det inte alls eller omformulera så att det blir tydligt att du inte avser att uppmuntra till olagligheter.

Exempel:
Byt
"DX - Jag var inne på Pirate Bay idag och laddade hem massor med kul saker."
mot
void
eller
"DX - Jag var inne på Pirate Bay idag och laddade hem massor med kul saker, Fiction House från 1948 som är helt lagligt att ladda ner"
Precis det som jag ville ha fram.

"ospecifierat" nedladdande är alltså inte okey, dvs man talar inte om för någon "vad man laddat", bara "att man laddat". Om man nu skulle omformulera detta till.........

Jag laddade ned en massa kul saker på nätet idag.

Är detta okey, i så fall varför, jag "kan" ha varit på någon sajt som har något olagligt och laddat ned detta.

Det jag vill ha bort är helt enkelt att man är så trångsynt att man "helt och hållet" förknippar Pirate Bay med olagligt. Jag borde inte behöva specifisera "vad som laddats" eftersom jag antagligen inte behöver göra det på något annat angivet ställe på internet. Pirate Bay definitivt inte lika med "olagligt", tänk om fler kunde lära sig det. Olagligheter kan jag ladda precis var som helst på internet utan att besöka Pirate Bay en enda gång. Det är just det felaktiga tänkandet jag gärna skulle vilja ha bort. Vi skall inte diskriminera någon sajt som har "våra torrents", inte Pirate Bay, inte Mininova, inte Isohunt eller någon av dem tycker jag.

Det är dubbelmoral om något.

Att tala om "att man laddat något" har inget som helst med "uppmaning till piratkopiering" att göra.

Har det?

Om så, är jag intresserad av att höra motiveringen till detta.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Edit: Självcensur.
Senast redigerad av 1 hagelnut, redigerad totalt 24 gånger.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Lol. Insåg precis att jag länkat till olagligt (nästan iaf, torrents är kanske inte olagligt) material. Ber admin om att ta bort. Ber om ursäkt.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Och?

Jag talade om att man skriver i text "att man laddat ned något".

Inte länkat. :)
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 24 gånger.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

hagelnut skrev:Lol. Insåg precis att jag länkat till olagligt (nästan iaf, torrents är kanske inte olagligt) material. Ber admin om att ta bort. Ber om ursäkt.
GOT YOU! :P

(bara skojar med dig) :)

Hmm, sidan ser bekant ut. ;D ;D ;D

(det är bara att editera ditt inlägg så får du bort det)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:Jag är helt för att numrera och klargöra våra regler men när det gäller just det här så pratar vi om:

Exempel:

Det här tycker jag är helt klara regler.

Länka inte till upphovsrättsskyddat material. Längre än så behöver vi inte gå tycker jag. Att folk får säga att det laddat "något" är definitivt inte att "uppmana till piratkopiering". Lite frihet måste vi få ha. Tycker ni inte det?
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Min poäng var att den stora majoriteten av allt material som laddas ner från tpb är upphovsrättsskyddat. Så om någon antar att du laddat ner olagligt är inte så konstigt. Fick man inte lov att göra den typen av fördomsfulla antaganden så skulle det bli stört omöjligt att kommunicera med varandra.

Jag är inte admin, jag kan inte säga vad som är okej eller inte. Men jag anser att det är rätt oproblematiskt att hålla sig till forumreglerna om man vill. Även om dessa till stor del består av administratörernas godtycke. (Sen skulle man ju kunna säga att det inte är så lätt som jag trodde med tanke på min tidigare post...)
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

DimensionX skrev:

Tack för tipset. Måste ha fått ett släng av solsting idag. :)
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

hagelnut skrev:Min poäng var att den stora majoriteten av allt material som laddas ner från tpb är upphovsrättsskyddat. Så om någon antar att du laddat ner olagligt är inte så konstigt. Fick man inte lov att göra den typen av fördomsfulla antaganden så skulle det bli stört omöjligt att kommunicera med varandra.

Jag är inte admin, jag kan inte säga vad som är okej eller inte. Men jag anser att det är rätt oproblematiskt att hålla sig till forumreglerna om man vill. Även om dessa till stor del består av administratörernas godtycke. (Sen skulle man ju kunna säga att det inte är så lätt som jag trodde med tanke på min tidigare post...)
"fördomsfulla antaganden" är precis vad det handlar om, fördomar har aldrig varit en sak att föredra. Oss emellan så finns det massor med helt lagligt material på de stora torrentsajterna att ladda hem.

Jag tycker vi borde släppa fördomarna och ha klara regler istället.

Länka inte till upphovsrättsskyddat material. Och är du inte säker på om det som du länkar till är upphovsrättsskyddat eller inte, så avstå.

Klart och tydligt, kan knappast missförstås.

Och man kan lägga till att det inte är lämpligt att föra en sån här diskussion.

- Jag var inne och laddade senaste Vista på Isohunt, det var 20 seedare och bra fart.

Och snarlika diskussioner.
Senast redigerad av 3 DimensionX, redigerad totalt 24 gång.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

hagelnut skrev:
DimensionX skrev:

Tack för tipset. Måste ha fått ett släng av solsting idag. :)
Har hänt mig också. ;) ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"