Alle man på däck - fjorton dagar kvar!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Alle man på däck - fjorton dagar kvar!

Inlägg av Lars »

upnorth skrev:
Sen är de klara att använda.
Det ska vara "sedan är de klara att använda."

Jag undrar om det inte behövs en rubrik också, folk orkar inte läsa om det inte finns en rubrik som talar om vad det handlar om. Ämnesraden i utskicken måste dra uppmärksamheten till sig.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

HenrikAn skrev:Ska det kanske tom vara har vårt SVENSKA forum fått...?
Det tycker jag kan va bra att poängtera
Lars skrev:Jag undrar om det inte behövs en rubrik också, folk orkar inte läsa om det inte finns en rubrik som talar om vad det handlar om. Ämnesraden i utskicken måste dra uppmärksamheten till sig.
Man kan köra varianten som på tex idg, dvs att de första orden i varje stycke är i fetstil.

upnorth, jag förstår hur du tänker med dina ändringar i texten, men jag skulle nog vilja skriva om dem lite, se nedan.

Om "uppdateringshanterare" låter krångligt så lär "pakethanterare" låta än värre för en gammal windowsanvändare. Jag föredrar nog alatariels linje

Använder fetstil som jag var inne på alldeles ovan.
Vad har du i din dator? Antagligen inte Ubuntu 8.04 som släpps 24 april!

Nästan alla kör Windows som operativsystem i sina datorer, men långt ifrån alla har aktivt valt att göra det. Valfriheten lyser med sin frånvaro vid datorköp, men det finns alternativ. Ubuntu är byggt på GNU/Linux vilket borgar för hög säkerhet och stabilitet. Mindre än en promille av alla skadliga program såsom virus, maskar och liknande påverkar Linuxbaserade system. Ubuntu är enkelt att använda och bjuder på många innovativa och praktiska funktioner. Dessutom fungerar Ubuntu utmärkt även på äldre datorer.

Det är enkelt att prova och se vad man tycker innan man installerar. Genom att starta datorn med ubuntuskivan i cd-läsaren så startar Ubuntu i demoläge och man kan utforska systemet utan att någonting sparas på datorn. Med nya Ubuntu 8.04 kan man även installera Ubuntu som ett program i Windows och utnyttja alla funktioner.

I Ubuntu finns från början flera kompetenta program, som bildredigeraren Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Pidgin som hanterar MSN, ICQ, Jabber och många andra chatt-tjänster, Evolution är din personliga assistent med bland annat kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, den kompletta kontorssviten OpenOffice.org och webbläsaren Firefox med mera.

Genom Ubuntu har man tillgång till förråd med ytterligare drygt 20.000 program, som med bara några musklick laddas ner och installeras automatiskt. Sedan är de klara att använda. Ett lätthanterat program hämtar uppdateringar till Ubuntu och alla installerade program.

Ubuntu och GNU/Linux är fri mjukvara, vilket bland annat innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Allt fler upptäcker Ubuntu, på ett och ett halvt år har vårt svenska forum fått över 7.000 nya medlemmar!

För mer information besök http://www.ubuntu-se.org
upnorth, med "ett och ett halvt år" i sista stycket så poängteras att vi växer snabbt vilket jag tycker är positivt. Men tror du kanske att det inte tolkas som nånting positivt?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag ändrade uppdateringshanterare för att ordet "uppdatering" redan fanns i den meningen, men visst, det är fortfarande rätt intetsägande. "Uppdateras gemensamt" kanske räcker?

Antalet medlemmar kan vi nog skriva både som ökning och totalt antal.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

upnorth skrev: "Uppdateras gemensamt" kanske räcker?

Antalet medlemmar kan vi nog skriva både som ökning och totalt antal.
"Uppdateras gemensamt" räcker, men jag tror det är väldigt bra att lyfta fram hur enkelt Ubuntu är. Bland dem som lite vagt känner till Linux så är nog uppfattningen att det är svårt. När jag först testade Ubuntu så var det för att jag var nyfiken, men jag stannade kvar är delvis för att det är enklare i det dagliga användandet.

Hmm, vi är över 8000 nu va? när startades forumet? Kanske nåntigt i stil med "Allt fler upptäcker Ubuntu, på x år har vi fått 8000 medlemmar..."
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag tycker att vi säger hur mycket vi ökat i snitt per månad det senaste året ;) (3-400?)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Kollar jag på http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=24870 så får jag det till drygt 400 :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ok, såhär ser det ut nu, upnorth har ju vart och pillat så en ny stavningskontroll kanske behövs ;)

Nästan alla kör Windows som operativsystem i sina datorer, men långt ifrån alla har aktivt valt att göra det. Valfriheten lyser med sin frånvaro vid datorköp, men det finns alternativ. Ubuntu är byggt på GNU/Linux vilket borgar för hög säkerhet och stabilitet. Mindre än en promille av alla skadliga program såsom virus, maskar och liknande påverkar Linuxbaserade system. Ubuntu är enkelt att använda och bjuder på många innovativa och praktiska funktioner. Dessutom fungerar Ubuntu utmärkt även på äldre datorer.

Det är enkelt att prova och se vad man tycker innan man installerar. Genom att starta datorn med ubuntuskivan i cd-läsaren så startar Ubuntu i demoläge och man kan utforska systemet utan att någonting sparas på datorn. Med nya Ubuntu 8.04 kan man även installera Ubuntu som ett program i Windows och utnyttja alla funktioner.

I Ubuntu finns från början
flera kompetenta program, som bildredigeraren Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Pidgin som hanterar MSN, ICQ, Jabber och många andra chatt-tjänster, Evolution är din personliga assistent med bland annat kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, den kompletta kontorssviten OpenOffice.org och webbläsaren Firefox med mera.

Genom Ubuntu har man tillgång till förråd med ytterligare drygt 20.000 program, som med bara några musklick laddas ner och installeras automatiskt. Sedan är de klara att använda. Ett lätthanterat program sköter uppdateringar till Ubuntu och alla installerade program.

Ubuntu och GNU/Linux är fri mjukvara, vilket bland annat innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Allt fler upptäcker Ubuntu, medlemmsantalet på vårt svenska forum har ökat med mer än 400 personer per månad det gångna året och vi är nu över 8.000!

Orden i fetstil tycker jag mer och mer känns bra, men när man kopierar texten så hänger inte fetstils-taggarna med.

Låter sista stycket so att vi ökat med 400 enbart månaderna 2008?

Kom med era sista synpunkter, mindre än 2 dagar kvar...

Vill även påminna om att epostlistan som jag postade innehöll ett fel som jag rättade.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Cadryc skrev: Låter sista stycket so att vi ökat med 400 enbart månaderna 2008?
Risken finns. Det kanske vore bättre att skriva "senaste året". Egentligen är det ju samma sak, men jag tycker att "gångna" känns mer som kalenderår än vad "senaste" gör.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Varför skrev jag helt enkelt inte "förra året" ? ::)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Cadryc skrev:Varför skrev jag helt enkelt inte "förra året" ? ::)
Varför kom jag inte på det? ;D Lysande!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Då så, snart bara en dag kvar, har fixat några stavfel och småfilat på en finputsning, så här kommer texten igen.

I Ubuntu finns från början flera kompetenta program, som bildredigeraren Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Pidgin som hanterar MSN, ICQ, Jabber och många andra chatt-tjänster, Evolution är din personliga assistent med bland annat kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, den kompletta kontorssviten OpenOffice.org och webbläsaren Firefox med mera.

Genom Ubuntu har man tillgång till förråd med ytterligare drygt 20.000 program, som med bara några musklick laddas ner och installeras automatiskt. Sedan är de klara att använda. Ett lätthanterat program sköter om alla uppdateringar till Ubuntu och alla installerade program.

Ubuntu och GNU/Linux är fri mjukvara, vilket bland annat innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Allt fler upptäcker Ubuntu, medlemsantalet på vårt svenska forum ökade med mer än 400 personer per månad förra året och vi är nu fler än 8.000!

Styckena börjar med fetstil, men den formteringen försviner antagligen om man klistrar in texten i tex en webmail eller Evolution, ska jag ladda upp en OpenOffice-fil eller kanske snarare PDF? Eller så bryr vi oss inte om fetstil, folk kanske inte vill ha PDFer i mailen...
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Min erfarenhet är att folk oftare skippar att läsa mail om det är bifogad fil, och hellre läser mail med texten infogad i mailet.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Cadryc skreb:
. . . eller kanske snarare PDF? Eller så bryr vi oss inte om fetstil, folk kanske inte vill ha PDFer i mailen...

Jo, jag tror nog att de vill ha en bifogad fil som inte är ett textdokument utan en PDF-fil istället. Risken är att många drar sig för att öppna en textfil från en okänd (i MS-win skulle inte jag själv göra det), men en PDF-fil har inte samma "hot" inbyggt i sig.

I mailet kan du ge utdrag ur pdf-filens innehåll (kanske dina fetstilsmarkerade exempel enl ovan) och där du sedan hänvisar till bifogad PDF om de vill läsa hela brevet.

Alternativt, så får de mailet enl mitt förslag, ovan, samt en webbadress hit, där PDF-en är upplagd.
Allt, för att de inte skall behöva känna sig "hotade" av vuxna arga hackare (eller hur nu ordföljden är :) ), eller något liknande.

Tumme upp till er alla som bidrager i tråden.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

De flesta kan läsa HTML-mail nu för tiden, och med ett vettigt e-postprogram så genereras det ofta en text-version automatiskt. Så skriv det i HTML, men använd inte så mycket mer formatering än fetstil.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Att skicka med fetstil är väl inga problem? Gmail klarar av det och jag utgår från att evolution gör det också (använder det inte själv). Jag har svårt att tänka mig att någon skulle ha problem att läsa det såvida dom inte läser sin mail på mobiltelefonen eller något sådant. Men då går väl pdf bort också.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har ni ingen oficiell @ubuntu-se.org ni kan skicka ifrån? Hursomhelst så är det nog mer lämpligt om någon officiel representant, tex Urban, skickar mailen än att jag gör det

Det är nog bäst att skicka som text istället för en bifogad fil, om ni tycker det är värt det så kör html-grejen och få med fetstil, men jag håller med i att det inte bör vara mycket mer formattering än så.

Jag bara kopirade in texten i OpenOffice, såg att formatteringen hängde med, kopierade därifrån till Evolution men dit följde inte formatteringen med. Mer än så har jag inte provat.

Jag har fått många fina ord i den här tråden, vill passa på att skicka vidare till ALLA som har bidragit :)
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

men skicka både och då?

typ "om mailet ser konstigt ut, läs den bifogade filen i stället"
?
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

alatariel skrev:men skicka både och då?

typ "om mailet ser konstigt ut, läs den bifogade filen i stället"
?
Varför tänkte ingen på det? Men PDFen skulle ha en anna sidstorlek än än A4, lagom sidbredd tror jag skulle va samma som första raden. Jag testade lite igår men kom inte underfund med hur man skulle göra. Det vore ju också lämpligt att lägga in en Ubuntulogga längst ner eller nåt :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Satt och mocklade lite, så nu har jag fått till texten som PDF. Kom underfund med hur man ändrar sidstorlek, och så lade jag inte en Ubuntulogga som jag hämtade från nån officiell wiki. Om det är till nån användning, jag fick iaf lära mig lite om OpenOffice :)

Det är två filer, en på 18K som skapades av OpenOffice, och en med bättre kvalitet, 69K, som skapades med CUPS
Bilagor
Ubuntu_8_04_Pressmeddelande.pdf
Skapad med CUPS
(69.39 KiB) Nerladdad 145 gånger
Ubuntu 8.04 Pressmeddelande.pdf
Skapad av OpenOffice
(18.15 KiB) Nerladdad 143 gånger
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

:-*

Bakom sig cadryc kan det dölja sig både man o/e kvinna.
Hemma hos oss finns både och.

Dem av oss som bäst passar cadryc, sänder henne/honom en puss på kinden.
Superbra förslag som du har lämnat. Främst av allt, det du skrivit under stycket : Främst av allt . . . . .

Vem behöver vara rädd för att prova efter det . . . . ;D ;)

Återigen, stort TACK!

Tukken och (gissningsvis G G, vilken inte alltid är så lätt att förstå sig på, tanten alltså, :D ).
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"