Första intrycket av forumet?

Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Första intrycket av forumet?

Inlägg av christer »

Firefox har jag haft flera år nu.
En bekant har MSN och får massor med konstiga meddelanden och reklam.
Till och med sända E-mail är märkta med msn.
Jag tror jag är lyckligare och friare utan MSN.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Japp, båda är riktigt bra program.
Jag har dock aldrig orkat använda kalendrar, varken av papper eller elektronik.

Men nu glider vi från ämnet här ;)
Användarvisningsbild
Dancer
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Dancer »

upnorth skrev: Haha, trevligt att höra! :)

Förresten, du fick mig att undra ytterligare en sak: hur hittade du hit?
Jaa... hur? Jo, jag fann i rullgardinen under System fliken Om Ubuntu och Voila! Men hela historien berättar jag gärna om för den är verkligen i Linux Torvalds anda!

Jag fick min första egna dator i höstas genom ett samarbete mellan stadsdelsförvaltningen, folkbildningsföreningen, fastighetsägaren och, tror jag, viss inblandning från EU. Jag är kvinna 55+ och lever i små ekonomiska omständigheter och hade aldrig haft en chans att köpa egen dator med dyrbara program och definitivt inte utan support. Bredbandsuppkopplingen gick på en tusenlapp och prenumerationen hos Bahnhof ligger på en dryg hundralapp i månaden. Ja, och så lite högre elräkningar, förstås.

Jag har i många år använt Bibliotekets datorer, billigt men med ojämn service och tidsbegränsat till en halvtimme och helgstängt. Värsta långhelgen var Påsken med flera stängda dagar i följd... :o ... med klar abstinens.... Eller jag har använt något internetcafé, dyrt, men med pålitlig service vad gäller t ex utskrifter. Det var ett jefvla internetlifv!!!  ;D

Nu har jag en, förvisso, gammal burk med klumpig hårddisk, men det är alldeles underbart att ha en egen, tillgänglig närhelst! Så småningom skaffar jag även en skrivare, men det är ännu okänd mark för mig. Högtalare köpte jag nyligen, men har ännu inte installerat, utan lyssnar fortfarande i hörlurar, ja, ja, first thing's first!

Så vi är ett antal boende i mitt område, som på detta vis fått tillgång till det nya IT-samhället, utan att det kostat oss skjortan. Visst är det underbart?

Supporten har varit lite ojämn och det är inte lätt att veta vad man ska fråga efter om man inte vet vad man ska fråga efter....... ::) Så, jag har hittills mest använt min vanliga mail, Googlat, fiskat upp läckra bilder på George Clooney  :-[ och lagt som skrivbordsbakgrund - läckert, alltså, att kunna! - och pysslat med mina fotomappar. Jag kan endast en pyttebråkdel av allt som finns att informera mig om, fattar jag ju, så jag är himla glad över det här forumet. Ju fler kockar desto bättre soppa, åtminstone ökar chanserna.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Där ser man!

Jo, vi har nog en del personer här som kanske saknar den vana av datorer som många av oss andra kan se som självklart. Då är det desto viktigare att du är tydlig med vilken typ av support du vill ha ;)

Kul att du fick din egen dator till slut, och med Ubuntu i burken (vem låg bakom denna idé förresten?) blir det nog ganska lätt att komma igång!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Underbar historia! Vi kanske skulle kunna komma tillbaka till den på något sätt.
Låter som något vi kunde använda i marknadsföringen av Ubuntu!

Men vi suger lite på den karamellen!

Högtalarna borde vara lätta att koppla in. En elsladd i väggen, en sladd till samma
uttag som hörlurarna och en sladd mellan högtalarna. Så gissar jag att det ser ut,
men det kan vara lite olika.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Dancer: "För oss nybörjare" är förövrigt till för ALLA typer av frågor och formuleringar. Många tycker att de ställer dumma frågor där, sedan visar det sig att 5 pers till hade samma problem ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Då vill jag en gång för alla ta upp det där med "dumma frågor".

De frågor någon ställer för att få lära sig mer är alltid kloka frågor.
Den som är klok nog att vilja lära sig mer ställer sådana frågor. Att
många andra vet svaret gör det bara enklare att få frågan besvarad,
men det vet sällan den som frågar från början.

Det finns dumma frågor också. När jag jobbade som utbildare råkade
jag ibland ut för sådana. Dumma frågor ställs av en besserwisser som
redan vet svaret för att försöka få en föreläsare ur balans och för att
själv få visa sig på styva linan.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

Ja, precis!

Men jag kunde ha tänkt på att lägga mitt inlägg i Nybörjare-tråden, för nu glider vi ifrån ämnet här...  ;)

Bara en detalj till: här kan ni läsa mer om idén; <a class="postlink" href="http://www.friit.se">http://www.friit.se</a>
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

Oj, jag är visst lite vilsen av all ny information... Jag är ju i Nybörjarforumet...! Men en egen tråd kunde jag skapat! Ok!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Angående hur man hittade hit, så är det inte så svårt. Själv hittade jag hit via den länk som fanns på Ubuntus svenska hemsida. Den sidan i sin tur, kom jag till genom att skriva "ubuntu↵" i adressfältet i webbläsaren (som jag tror var Opera, men det fungerar med Firefox också). Så att hitta hit ännu enklare blir nog svårt…

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Det bästa med det här forumet är att det inte är så mycket trista idiotförklarande svar som tex SÖK, RTFM etc som det är i många andra forum. Så satsa ni admins på att försöka så gott det går att hålla kvar vid det. Utförliga svar är vanligt här, och hänger nybörjaren inte riktigt med fortfarande efter svaret blir det inte så mycket gnäll, utan ett mer utförligt svar brukar dyka upp. Har svaret redan besvarats tidigare så hjälp till och hitta det meddelandet istället för att idiotförklara den stackarn som frågade. Finns vissa forum där det istortsett bara finns trådar med ett svar i och där står det sök och så är tråden löst. Det är inte så lätt att hitta svar när det bara står sök i alla trådar man hittar. :=)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

svartis skrev: Det bästa med det här forumet är att det inte är så mycket trista idiotförklarande svar som tex SÖK, RTFM etc som det är i många andra forum. Så satsa ni admins på att försöka så gott det går att hålla kvar vid det. Utförliga svar är vanligt här, och hänger nybörjaren inte riktigt med fortfarande efter svaret blir det inte så mycket gnäll, utan ett mer utförligt svar brukar dyka upp. Har svaret redan besvarats tidigare så hjälp till och hitta det meddelandet istället för att idiotförklara den stackarn som frågade. Finns vissa forum där det istortsett bara finns trådar med ett svar i och där står det sök och så är tråden löst. Det är inte så lätt att hitta svar när det bara står sök i alla trådar man hittar. :=)
Kul att du kom hit och att du gillar vad du ser.

Vi jobbar aktivt på det. Sådana svar är helt enkelt inte godtagbara här, däremot kan man naturligtvis ge länkar till bra beskrivningar och manualer i vår egen dokumentation eller någon annanstans.

Dessutom utgår jag från att de flesta ändå har försökt att söka och läsa manualer, men det är bara inte så förbaskat lätt när man inte vet riktigt vad man letar efter och det vet man nästan aldrig som nybörjare. Dessutom är en del av de manualer som finns rättså svårtolkade i början.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev: ...
Dessutom utgår jag från att de flesta ändå har försökt att söka och läsa manualer, men det är bara inte så förbaskat lätt när man inte vet riktigt vad man letar efter och det vet man nästan aldrig som nybörjare. Dessutom är en del av de manualer som finns rättså svårtolkade i början.
Precis, mycket av dokumentationen förutsätter ofta någon form av förkunskaper och datorvana, vilket inte alla har. Då måste man kunna få hjälp att leta rätt på relevant information :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Precis. Själv har jag utomordentligt svårt för att ta mig igenom man-sidorna, exempelvis. Tycker att de är helt hopplösa, de flesta av de jag sett i alla fall. Ofta undrar man saker som "vad pratar de om och varför? Jag ville ju bara kopiera en fil…" eller liknande. Det känns lite som att man-sidorna är avsedda för de som ändå inte behöver dem… Men ibland är de till hjälp, givetvis.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Johnny Rosenberg skrev: Precis. Själv har jag utomordentligt svårt för att ta mig igenom man-sidorna, exempelvis. Tycker att de är helt hopplösa, de flesta av de jag sett i alla fall. Ofta undrar man saker som "vad pratar de om och varför? Jag ville ju bara kopiera en fil…" eller liknande. Det känns lite som att man-sidorna är avsedda för de som ändå inte behöver dem… Men ibland är de till hjälp, givetvis.
Haha, huvudet på spiken, exakt den känslan känner jag igen.  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Dancer

Inlägg av Dancer »

??? Vad är "man-sidorna"?  ???
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Dancer skrev: ??? Vad är "man-sidorna"?  ???
manual-sidorna! De var från början hjälpsidor(dokumentation) för terminal kommandon. Numera ligger många som websidor. Och för de som anvander konqueror finns de även i webläsaren, protokoll man://. 

Vill man veta detaljer kring kommandon är de en utomordentligt bra källa till information.

tex man cp Kopierings kommandot...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Dancer skrev: ??? Vad är "man-sidorna"?  ???
Om man använder "terminalen" så jobbar man direkt med textkommandon som man måste skriva in exakt, istället för med grafiska program där man kan klicka på olika alternativ. För att förstå vad ett kommando gör och exakt hur man ska skriva för att få kommandot att göra som man vill, så kan man skriva man och kommandot i terminalen så får man upp en slags manual. I flera fall är den ganska obegriplig om man inte redan vet hur man ska skriva.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

ett roligt men mycket intern linux-geek skämt: man woman
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu låter det som att man-sidorna skulle vara värdelösa, men det är inte alls min uppfattning. De är en utomordentlig resurs. Däremot har de en rätt hög inlärningströskel.

Vi skulle kanske ha en handledning till hur man läser dem?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"