SV: Smutsigt mjöl har inget att frukta, du däremot, är dömd!

Nyheter i datorvärlden.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

JAG HATAR NÄR FOLK RISKERAR FRIHET FÖR SÄKERHET (skrivet utan cPS LOCK)
Jag förstår inte meningen med att säga: Men dom gör det ju för säkerhet, om man lever i ett fängelse hela sitt liv, visst har man vart säker, men man har inte haft så kul!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Frihet är väl något man saknar först när man har förlorat den. Det är väldigt svårt att argumentera för den personliga integriteten, är det ens någon som kan ge en bra definition? Artikeln "[url=http://]'I've Got Nothing to Hide' and Other Misunderstandings of Privacy[/url]" tar upp det här en del har jag för mig, men det var ett tag sedan jag läste den.

För övrigt fick jag i dagarna ett SMS från Comviq/Tele2, om jag ger dem mitt personnummer så får jag 10% extra varje gång jag laddar upp mitt kontantkort. Jag tror att det är så mycket den personliga integriteten är värd för väldigt många. 10%.
Lars

Inlägg av Lars »

EU:s datalagringsdirektiv har tydligen gått igenom i tyskland nu, Personal Data Is Now on the Record in Germany. Men det verkar som att det måste gå igenom författningsdomstolen först.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, Lars. Är det inte du som bott och arbetat i England?

Där är det väl redan "försent" gällande personlig integritet och hela köret... Är folk helt enkelt helt hjärntvättade där eller?
Vad säger folk om övervakning där?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars

Inlägg av Lars »

Jo, jag har bott i England :)

I Storbritannien har de ju övervakningskameror överallt, i London har de t.ex. 5-6 stycken på varje dubbeldäckare och fullt av dem på gatorna. Det är numera ganska accepterat och det är ingenting som diskuteras längre. Förutom då när Menendez sköts till döds av London-polisen och kamerorna "av en händelse" inte fungerade (i samband med sprängdåden 2005).

Och åker man kollektivt i London gör man det billigast med ett Oystercard, tidigare var det så att man var tvungen att registrera dessa med namn och adress. På så sätt kunde de registrera varenda resa man gjorde. De fick mycket kritik för detta så nu tror jag man kan vara anonym. Däremot så lockas man till frivillig registrering så att man kan spärra borttappade kort. Ett liknande system ska väl införas i Stockholm (och kanske andra städer?), vet någon om korten blir anonyma?

I Storbritannien övervakas ju också alla motorvägar med kameror ganska tätt. Dessa kameror ska inom några år kunna känna igen registreringsskyltar och registrera alla bilar som kör förbi. Men det har varit väldigt lite debatt om det.

Det diskuteras också om man ska införa vägavgifter generellt (med någon typ av övervakning/registrering tror jag). Iden är alltså att man ska betala några pence per mile eller så (att detta har nästan exakt samma effekt som att bara beskatta bränslet verkar inte har föresvävat någon). Alla bilister är rasande över den extra skatten, men övervakningen är det få som bryr sig om.

Däremot har det varit en väldig debatt om deras nya obligatoriska "national identity card", det ses som ett enormt stort hot mot den personliga integriteten. Som jag har förstått saken så innebär det att de får ett system liknande det svenska, med personnummer som används i tid och otid. Men det är alltså inte populärt. Jag vet inte om det kommer att genomföras, jag har inte riktigt hängt med i debatten.

Men rent allmänt är det väl ungefär som här. De finns de som förstår vad det innebär och som debatterar frågan inbördes, men bland allmänheten är det en icke-fråga. Vad Victoria Beckham gjorde igår kväll är viktigare :(
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av to wonder »

London ja...Där är det sån rörelse å tempo. Jag tror de flesta kamerorna där går obemärkt förbi så att säga... :)
Johanna

Inlägg av Johanna »

Lars skrev: Och åker man kollektivt i London gör man det billigast med ett Oystercard, tidigare var det så att man var tvungen att registrera dessa med namn och adress. På så sätt kunde de registrera varenda resa man gjorde. De fick mycket kritik för detta så nu tror jag man kan vara anonym. Däremot så lockas man till frivillig registrering så att man kan spärra borttappade kort. Ett liknande system ska väl införas i Stockholm (och kanske andra städer?), vet någon om korten blir anonyma?
Västtrafik har haft sådana kort ett par år nu och man kan registrera dem om man vill så man kan spärra ett borttappat kort och slippa köpa ett helt nytt månadskort eller årskort som blir snott efter en vecka och liknande. Men de där korten är inte så väldigt personliga ändå, man får låna ut dem som man vill så länge den man lånar ut det till uppfyller kriterierna, dvs inte för gammal om det är en ungdomsladdning osv. Det enda som är förbjudet är att åka två personer på samma resa på en peiodladdning, jag alltså utan problem låna min pojkväns kvartalskort på eftermiddagen samma dag som han använt det för att ta sig till och från jobbet.
Så även om de kartlägger vart kortet varit kan de inte utan ytterligare bevisning verkligen veta att det var just du som gjorde den resan.
O_Isoz

Inlägg av O_Isoz »

I stora landet i Väster (vars politiker anser sig vara ett föredöme för världen) så vill dom få folk att anse att...
"privatliv inte skall vara likställt med anonynitet utan med att man litar på att företag och myndigheter skall behandla ens uppgifter korrekt" (erkänner att översättningen är halvtaskig)
http://politics.slashdot.org/article.pl ... /11/204231

Hoppas det dröjer innan någon svensk politiker får för sig att säga något sådant idiotiskt....och att reaktionen blir en annan mot den har blivit här (dvs någon bitsk kommentar på CNN men det var nog oxå allt).

-Oscar

Johanna- Räcker det inte med ett uppvisat kvitto? (har för mig att det funkar Luleå)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag gillar EFF mer och mer jag hör om dem, det låter som att höra sig själv prata när man hör dem säga något, och jag är ju lite egenkär...

ADDON: Hos sl (stockholms lokaltrafik) har man möjligheten att köpa sl-kort ett tag i förväg för att få det personligt (bra om man tappar bort kortet, då kan man få ett nytt), jag tvivlar dock starkt på att de sparar den informationen när man passerar spärrarna.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 28 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Mekaniserad Apelsin skrev:
ADDON: Hos sl (stockholms lokaltrafik) har man möjligheten att köpa sl-kort ett tag i förväg för att få det personligt (bra om man tappar bort kortet, då kan man få ett nytt), jag tvivlar dock starkt på att de sparar den informationen när man passerar spärrarna.
Västtrafik vet jag kommer få koll med GPS och grejer - om de nu inte redan har det - så priset ska bli rätt när man åker på kontantladdning, och jag undrar om det inte kommer sparas ifall det skulle bli problem med att fel belopp dras osv.

O_Isoz skrev:
Johanna- Räcker det inte med ett uppvisat kvitto? (har för mig att det funkar Luleå)
Vet inte, men jag tror inte det eftersom många förvarar kortet ihop med kvittot i den där lilla plastgrejen man får med kortet för enkelhetens skull ifall det skulle bli en biljettkontroll (kortet gäller egentligen inte utan kvitto och vice versa), så för de allra flesta skulle inte det funka. Blir man av med det ena så blir man ofta av med det andra också och jag antar att det skulle bli alltförmånga som skulle försöka spärra kortet helt utan kvitto i så fall.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"