Sen tycker jag fortfarande att din länk är krångligare än ett: apt-get install ....plun skrev:Men varför ska en fadder hänvisa till det eller det.....Barre skrev:Men du Urban.Urban Anjar skrev:(min kursivering)nope.. vi diskuterar att man inte skall få ge support om man hänvisar till terminalen.. det är skillnad det...
FEEEL, vi diskuterar det bästa sättet att göra det i olika fall. Vi vill väl alla göra det så bra som möjligt för de nya användarna.
Första posten i denna tråd handlade om att stoffepojken hade uppfattat det som att faddrar inte fick hänvisa till terminalen i sin support...
Hur kan då mitt citat vara fel?
Det står ju här
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/198
Men nu vägrar ju ett antal att ens länka till det här eller att nämna
Feistys hjälpfil.
Inte ens att länka till det via klistrade trådar..... magic...![]()
Om Ubuntu-se och nybörjare
SV: Om Ubuntu-se och nybörjare
smått OT:plun skrev:
Men varför ska en fadder hänvisa till det eller det.....
Det står ju här
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/198
Men nu vägrar ju ett antal att ens länka till det här eller att nämna
Feistys hjälpfil.
Anledningen till att jag inte länkar till drupal-sidorna är att det är smått omöjligt för mig att lära mig de siffror som krävs. Precis som jag föredrar http://ubuntu-se.org framför http://69.60.114.102 skulle jag gärna vilja se läsbara länkar som är lättare att lägga på minnet.

Jag erbjuder mig att göra det, om bara någon pekar och visar hur det ska göras.
Jo men någonstans måste man börja och steg 1 är att visa att det finns olika sätt.stoffepojken skrev:
Sen tycker jag fortfarande att din länk är krångligare än ett: apt-get install ....
Personligen så installerar jag på det viset men det är en bit på vägen dit.
Sedan finns det då nu en massa användare som enbart är intresserad
av att använda sin dator.
Surfa, fildela, chatta, lyssna på musik samt film.
Många bryr sig inte över hur det funkar bara det funkar....

- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Något som kanske kan behövas (om det inte redan finns och jag missat det) är en pedagogisk och förklarande text för "windowsnybörjare" som berättar om det vi alla nog är överens om;
Terminalen är i många fall det ENKLASTE och snabaste sättet att göra det man vill, haken är bara att vet HUR man gör...
Att målsättningen för gnome-, KDE- och andra utvecklare är att skapa en grafisk miljö för att bland annat kunna göra det man även kan göra via terminalen (vilket av många kan upplevar som enklare, man kan klicka runt lite och prova).
Men i många fall, som t.ex då hårdvara inte fungerar, kan det vara nödvändigt att ge sig in djupare i operativsystemet, och det gör man via terminalen. (Och anledningen till att många nya användare har hw-problem beror förstås på att dom inte vet vilken hårdvara som fungerar bra och mindre bra med Ubuntu pga att tillverkarna ännu inte är intresserade av att sätta Ubuntu/Linuxmärken på kartongerna)
Alltså, att försöka skapa en förståelse för att det kan finnas bra anledningar till att vilja använda terminalen. Att det inte bara är ett tecken på att det är ett okomplett OS.
Det var mina... 50 öre?
Terminalen är i många fall det ENKLASTE och snabaste sättet att göra det man vill, haken är bara att vet HUR man gör...
Att målsättningen för gnome-, KDE- och andra utvecklare är att skapa en grafisk miljö för att bland annat kunna göra det man även kan göra via terminalen (vilket av många kan upplevar som enklare, man kan klicka runt lite och prova).
Men i många fall, som t.ex då hårdvara inte fungerar, kan det vara nödvändigt att ge sig in djupare i operativsystemet, och det gör man via terminalen. (Och anledningen till att många nya användare har hw-problem beror förstås på att dom inte vet vilken hårdvara som fungerar bra och mindre bra med Ubuntu pga att tillverkarna ännu inte är intresserade av att sätta Ubuntu/Linuxmärken på kartongerna)
Alltså, att försöka skapa en förståelse för att det kan finnas bra anledningar till att vilja använda terminalen. Att det inte bara är ett tecken på att det är ett okomplett OS.
Det var mina... 50 öre?
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 12 gånger.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Jo men nu vet ju du likaväl som jag varför Yelp ser ut som den gör.HenrikAn skrev: Det var mina... 50 öre?
Terminalen är bra men för en nybörjare så finns det då lättare sätt.
Vitsen är ju att vi ska bli många fler och att en Ubuntuburk
överlever 1:a veckan...

Sen de som överlever kan sedn få förmånen att se hur magiskt det är
att kunna kontrollera sin egen mjukvara.
Jag fick hjälp av en av utvecklarna i Compcomm igår/idag och det är
skoj...Magic...

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det där med att lära andra att använda terminalen kan vara lite knöligt, speciellt om det gäller äldre människor som inte har använt så mycket dator förut. Jag installerade Ubuntu åt en 67-åring och nu efter 1 månad så börjar han lära sig vad sudo är, inte mer än så.
Därför har jag en idé till forumet.
Vad tror ni om att fixa så att man kan välja vilken typ av användare man är under profil?
Om man inte går in och ändrar i profilen så får man "absolut nybörjare". Vill man bli behandlad som den expert man är så väljer man alternativet "expert".
Därför har jag en idé till forumet.
Vad tror ni om att fixa så att man kan välja vilken typ av användare man är under profil?
Om man inte går in och ändrar i profilen så får man "absolut nybörjare". Vill man bli behandlad som den expert man är så väljer man alternativet "expert".
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Njau.... jag känner inte till någon som jag kan sätta expertstämpel påk_jermeus skrev: Vad tror ni om att fixa så att man kan välja vilken typ av användare man är under profil?
inom Ubuntu Sverige.

Det är enklare att skippa tramset och istället lära ut metoderna som finns i Feisty
på enklast möjliga sätt.
Går någon in i nybörjarforumet så ska då nybörjarmetoder beskrivas.
Sen ska det då klistar i delforumen så att en nybörjare har chansen att läsa
sig till olika basfunktioner.
Är det en felsökning av något då blir det "abstrakt" och det är det inte så mycket
att göra något åt.

- Urban Anjar
- Kontakt:
Intressant förslag, men jag antar att du tänkte ett gäng nivåer däremellan också? Dessutom måste man kanske definiera det här nivåerna lite. Det som är "expert" för en är kanske "klåpare" för någon annan.Vad tror ni om att fixa så att man kan välja vilken typ av användare man är under profil?
En annan variant är att snabbt locka eller putta alla utom "absolut nybörjare" till de andra tavlorna, så att alla i nybörjartavlan är på någorlunda samma nivå. Det skulle dessutom bidra till att andras trådar i nybörjartavlan blev lämplig och uppbygglig läsning för andra absoluta nybörjare.
Ännu ett anfall av jantelagen. Du är värd den stämpeln och det finns nog några till.Njau.... jag känner inte till någon som jag kan sätta expertstämpel på
inom Ubuntu Sverige.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- ZX Spectrum
Jag tänkte med flera nivåer emellan, ja.Urban Anjar skrev:Intressant förslag, men jag antar att du tänkte ett gäng nivåer däremellan också? Dessutom måste man kanske definiera det här nivåerna lite. Det som är "expert" för en är kanske "klåpare" för någon annan.Vad tror ni om att fixa så att man kan välja vilken typ av användare man är under profil?
En annan variant är att snabbt locka eller putta alla utom "absolut nybörjare" till de andra tavlorna, så att alla i nybörjartavlan är på någorlunda samma nivå. Det skulle dessutom bidra till att andras trådar i nybörjartavlan blev lämplig och uppbygglig läsning för andra absoluta nybörjare.
Ännu ett anfall av jantelagen. Du är värd den stämpeln och det finns nog några till.Njau.... jag känner inte till någon som jag kan sätta expertstämpel på
inom Ubuntu Sverige.
Användaren själv får sätta vilken nivå han anser sig befinna sig på. Ändrar man inget så står man som nybörjare.
Detta är bara en tanke, men intressant idé som tål att tänkas på.
Senast redigerad av 1 ZX Spectrum, redigerad totalt 13 gånger.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Nope.....man är liten om man går ut i den stora världen och möter de riktiga oraklen.Urban Anjar skrev: Ännu ett anfall av jantelagen. Du är värd den stämpeln och det finns nog några till.
Sen angående Jantelagen så det ju mer att någon vägrar lära ut en metod
som uttryckligen är beskriven i en manual, eller visar på en manual och istället
väljer något egen tolkning.
Kring en handfull basfunktioner ska det inte finnas mycket att diskutera kring.
Linuxvärlden har famlat i mörkret för länge...

- ZX Spectrum
Kollade precis vilken status jag hade, och jag står som "Erfaren Ubuntist".
Tycker inte att jag kan så mycket så att jag kan bidra med att hjälpa andra. Försöker så gott jag kan.
Tycker att allt som oftast så stämmer inte rankingen som man får.
Tycker inte att jag kan så mycket så att jag kan bidra med att hjälpa andra. Försöker så gott jag kan.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Äsch, att rankningen baseras på antalet inlägg är ju bara skönt och gör att man inte behöver uppskatta den egna förmågan på någon graderingsskala (eller det värre alternativet, att vi har ett gäng administratörer som graderar en)... Att man vid drygt 300 inlägg beskrivs som "erfaren ubuntist" tycker jag är härligt, även om typ skalor som "tyst", "diskussionsglad" och "pratkvarn" hade varit roligare.k_jermeus skrev: Tycker att allt som oftast så stämmer inte rankingen som man får.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Där håller jag medskalor som "tyst", "diskussionsglad" och "pratkvarn" hade varit roligare.

Känns lite som en kollektiv dumförklaring av den typen som en föreläsare gjorde i en liten ort där jag för tillfället befann mig:plun skrev: jag känner inte till någon som jag kan sätta expertstämpel på inom Ubuntu Sverige.
"Det är ju så att de med intelligens, bra utbildning och framtidsutsikter lämnar de små orterna"
Underförstått att de som satt där var outbildade, lite korkade och hade ingen framtid..

Inte alls.... det är väl mer att man inser att man måste vara "ödmjuk" över kunskap.CryingFreeman skrev:Känns lite som en kollektiv dumförklaring av den typen som en föreläsare gjorde i en liten ort där jag för tillfället befann mig:plun skrev: jag känner inte till någon som jag kan sätta expertstämpel på inom Ubuntu Sverige. 8)
"Det är ju så att de med intelligens, bra utbildning och framtidsutsikter lämnar de små orterna"
Underförstått att de som satt där var outbildade, lite korkade och hade ingen framtid..Jag tror att det finns experter på forumet, men kanske inte såna som är bäst på alla områden samtidigt. Det är inte heller säkert att de som är bäst på ett visst område också är de mest assistansbenägna.
![]()
Jag läser gärna en "dummies" instruktion för det är en smart genväg till
att lära sig nåt

Sen var det här då frågan om att rensa träden så att en nybörjare har en rimlig chans att själv se skogen.
En sak är att tex ta bort "Gnäll på ATI" i hårdvaruforumet som inte hjälper en nybörjare för fem öre. Allt måste göras klarare.....

- Urban Anjar
- Kontakt:
Dagens ranking beror på antal inlägg. Man kan med andra ord exempelvis erövra sina lagrar genom att dra vitsar i humortavlan.k_jermeus skrev: Kollade precis vilken status jag hade, och jag står som "Erfaren Ubuntist".
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Det finns nog mycket som borde plockas bort.plun skrev:
Inte alls.... det är väl mer att man inser att man måste vara "ödmjuk" över kunskap.
Jag läser gärna en "dummies" instruktion för det är en smart genväg till
att lära sig nåt
Sen var det här då frågan om att rensa träden så att en nybörjare har en rimlig chans att själv se skogen.
En sak är att tex ta bort "Gnäll på ATI" i hårdvaruforumet som inte hjälper en nybörjare för fem öre. Allt måste göras klarare.....
![]()

I övrigt borde sök-funktionen i forumet premieras eftersom samma frågor dyker upp flera gånger om.
Jag vidhåller dock att det är viktigast att vi får en dokumentationsstruktur som är enkel att hitta i och hänvisa till. Precis som du anser jag att det är portalen som ska vara ingången och att inte allt ska cirkulera kring forumet. Om alla hade lagt lika mycket tid till att skriva howto's på wikin / i drupal som de gör på forumet så hade det funnits en ocean av information att ösa ur.

Dessutom, vissa nybörjare gillar att slänga ut frågor om minsta lilla sak, medan andra hellre vill läsa sig till det själva och få lite bonusinformation på köpet. Alla är olika, alla är lika, som artister mot nazister sjöng..

Okidok angående ATI..... ser förresten ut att lösa sig, kanske/eventuellt...CryingFreeman skrev:
Dessutom, vissa nybörjare gillar att slänga ut frågor om minsta lilla sak, medan andra hellre vill läsa sig till det själva och få lite bonusinformation på köpet. Alla är olika, alla är lika, som artister mot nazister sjöng..![]()

http://www.opencompositing.org/viewtopic.php?f=31&t=279
Sen SKA en nybörjare få fråga på vad de vill....men... poängen är att
grundläggande funktioner ska vara klistrade/beskrivna så att
en nybörjare får en rimlig chans att klara något själv.
Alla vill klara det själv.....

- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
...och jag kan ju livligt föreställa mig i vilken kategori jag hamnat....Little John skrev:Där håller jag medskalor som "tyst", "diskussionsglad" och "pratkvarn" hade varit roligare.![]()

En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Tänk er följande två olika nybörjare:
1: Hej! Har precis installerat Ubuntu på min dator, fick en skiva från en arbetskamrat på jobbet. Jag vet inte hur jag ska göra för att installera program. Jag har office 2003 på skiva men när jag stoppar in den så startar inte installationen automatiskt och jag vet inte hur jag ska göra för att kunna installera det. I windows startartade installationen automatiskt. Sen undrar jag också hur jag installerar msn messenger.
2. Hur fixar jag så att jag kan ssh:a till min Ubuntu dator från skolan?
Jag skulle utan större eftertanke här, väldigt enkelt kunna ge 2 helt olika beskrivningar till dessa nybörjare för att lösa deras frågor och eventuella följdfrågor.
Jag skulle i min support till person 1 inte nämna terminalen överhuvudtaget men för fall 2 skulle jag direkt svara med ett kommando i terminalen. Det handlar om att känna av och pejla nivån hos nybörjaren. Att försöka hjälpa person 1 utan att blanda in terminalen (även på eventuella följdfrågor) borde vara en självklarhet för de som är faddrar tycker jag.
Och det handlar inte om att dumförklara någon, det handlar om att erbjuda den mest lämpliga lösningen för en specifik person.
1: Hej! Har precis installerat Ubuntu på min dator, fick en skiva från en arbetskamrat på jobbet. Jag vet inte hur jag ska göra för att installera program. Jag har office 2003 på skiva men när jag stoppar in den så startar inte installationen automatiskt och jag vet inte hur jag ska göra för att kunna installera det. I windows startartade installationen automatiskt. Sen undrar jag också hur jag installerar msn messenger.
2. Hur fixar jag så att jag kan ssh:a till min Ubuntu dator från skolan?
Jag skulle utan större eftertanke här, väldigt enkelt kunna ge 2 helt olika beskrivningar till dessa nybörjare för att lösa deras frågor och eventuella följdfrågor.
Jag skulle i min support till person 1 inte nämna terminalen överhuvudtaget men för fall 2 skulle jag direkt svara med ett kommando i terminalen. Det handlar om att känna av och pejla nivån hos nybörjaren. Att försöka hjälpa person 1 utan att blanda in terminalen (även på eventuella följdfrågor) borde vara en självklarhet för de som är faddrar tycker jag.
Och det handlar inte om att dumförklara någon, det handlar om att erbjuda den mest lämpliga lösningen för en specifik person.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *