FeistyFawn 7.04 ute
SV: FeistyFawn 7.04 ute
Okej...så de finns ingen risk att Windows xp inte startar om jag väljer det på uppstart?
Nope.... testaRoksvamp skrev: Okej...så de finns ingen risk att Windows xp inte startar om jag väljer det på uppstart?

Om nåt skulle vara paj så lagar man det enkelt med en XP skiva.
Nu frågar ja antagligen för mycket, men hur gör man för att spela upp MP3 och AAC i Amarok?
Jo det är nästa sak efter NTFS som de flesta frågar efter.... gick NTFS uppkopplingen bra ?Roksvamp skrev: Nu frågar ja antagligen för mycket, men hur gör man för att spela upp MP3 och AAC i Amarok?
Så här installerar du program i Ubuntu.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/144
Som du ser på bilden har jag sökt på extras som innehåller codecs som du behöver.
Alternativt öppnar du Nautilus dvs filhanteraren och klickar på en MP3 fil så startar
en dialog om du vill installera codecs > OK osv
Testa

Ja struntade i NTFS uppkopplingen för idag, ska nu bara försöka få allt att funka så pillar jag mera med det imorrn!
Jag har installerat en codec för MP3, det funkar perfekt i Totem. Men Amarok vill inte spela upp dem (kanske för att den är KDE-baserad?).
Jag har installerat en codec för MP3, det funkar perfekt i Totem. Men Amarok vill inte spela upp dem (kanske för att den är KDE-baserad?).
Jo men har du kört på extras paketet som jag skrev ?Roksvamp skrev: Ja struntade i NTFS uppkopplingen för idag, ska nu bara försöka få allt att funka så pillar jag mera med det imorrn!
Här har du allt om codecs:
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/142
Nu funkade det! Installerade "libxine1-ffmpeg" via synaptic så gick både MP3 och AAC. Tackar så mycke för hjälpen 

Det innebär med andra ord att alla mina inställningar och allt fortfarande kommer bevaras som de är nu. Fast man bara uppgraderar till nya versionen? Detta gäller ju Kubuntu för min del. Men jag känner att jag vill vara säker på vad som händer då detta blir min första gång som jag uppdaterar till en nyare version.plun skrev:Nej det är ungefär lika....jojonn skrev:Tack för svaret!plun skrev:
Edgys filer byts då till Feistys![]()
Så mina program finns kvar?
Tar Feisty större plats än Edgy?och dina program är kvar.

Nu finns det också risk för att denna fråga har blivit besvarad förrut också. Men jag känner att jag vill vara så säker som jag bara kan..
Japppuppy skrev:
Det innebär med andra ord att alla mina inställningar och allt fortfarande kommer bevaras som de är nu. Fast man bara uppgraderar till nya versionen? Detta gäller ju Kubuntu för min del. Men jag känner att jag vill vara säker på vad som händer då detta blir min första gång som jag uppdaterar till en nyare version.![]()
Nu finns det också risk för att denna fråga har blivit besvarad förrut också. Men jag känner att jag vill vara så säker som jag bara kan..

Nu har jag äntligen vågat uppdaterat!
Och det gick smärtfritt, men en sak som är lite konstigt är att min hårddisk har bytt namn från hda1 till sda1?
Plus att min andra hårddisk verkar ha förvunnit?

Yup en lite knepig ändring som man gjort att alla diskar heter sdxjojonn skrev: Och det gick smärtfritt, men en sak som är lite konstigt är att min hårddisk har bytt namn från hda1 till sda1?
Plus att min andra hårddisk verkar ha förvunnit?![]()
Den förlorade disken är det en Linux eller Windoze disk ?
Linuxplun skrev:Yup en lite knepig ändring som man gjort att alla diskar heter sdxjojonn skrev: Och det gick smärtfritt, men en sak som är lite konstigt är att min hårddisk har bytt namn från hda1 till sda1?
Plus att min andra hårddisk verkar ha förvunnit?![]()
Den förlorade disken är det en Linux eller Windoze disk ?

Kolla hur din fstab fil ser ut.
sudo gedit /etc/fstab
Man kör även med sk UUIDn för alla diskar, kan ha blitt nåt knas.
sudo gedit /etc/fstab
plun skrev: Kolla hur din fstab fil ser ut.
sudo gedit /etc/fstab
Kod: Markera allt
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/hda1
UUID=cde97161-7984-4e8c-a588-2b86a86f4609 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
# /dev/hda5
UUID=dfd37f92-ad06-48a8-9211-21403fcc0401 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/cdrom /media/cdrom1 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/ /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0
# Manuellt monterat
/dev/hdb5 /media/hdb5 ext3 defaults 0 0
Där står det ju fortfarande hda, och att det är något errors?
Jo jag kom på det men kör också det här knepiga.....
for i in /dev/[hs]d[a-z]; do sudo fdisk -l $i; done
Då ska vi se dina diskar med sda namn.
http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartit ... perTodo%29
Tack för hjälpenplun skrev: Jo jag kom på det men kör också det här knepiga.....

Fungerar bra nu!
Dum fråga kanske, men hur gör man för att formatera den disk man ska lägga in Ubuntu på, så man får en ren installation, när man inte har någon diskettstation längre?
gparted följer med i Liveskivan.barQuest skrev: Dum fråga kanske, men hur gör man för att formatera den disk man ska lägga in Ubuntu på, så man får en ren installation, när man inte har någon diskettstation längre?
Alt-F2 > gksudo gparted
Räkna till 10 innan du gör någonting så att du formaterar rätt partition.
förlåt mig, skulle ju naturligtvis frågat hur man gjorde för att formatera med xubuntu eftersom det är på min laptop jag ska lägga in operativet. har ju bara 261 mb ram på den.har försökt med kommandot gksudo gparted på den cdn men inte lyckats. så jag antar att det ska vara något annat kommando där, eller?
gksu gparted
eller direkt via terminalen under program>Tillbehör sudo gparted
eller direkt via terminalen under program>Tillbehör sudo gparted
Man tackar mjukast för all den förträffliga hjälp man får här. :-)