Hur gamla är ni?
Hur gamla är ni?
Jag är född 68 - ett bra år på många sätt.
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Hur gamla är ni?
[quote="marwal"]Jag är född 68 - ett bra år på många sätt.[/quote]
Ja, det var då all bra musik spelades!
Ja, det var då all bra musik spelades!
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
-
Hur gamla är ni?
Ansluter mig till den brokiga skaran av årgång 90, med skillnaden att jag är decemberbarn, så än så länge är jag bara 15 
Har kört Ubuntu 5.10 Server på min server i några månader och har aldrig haft något så stabilt, och nu i dagarna håller jag på att gå över även på min desktop, även om det för tillfället är rejäla problem med det. Ni får gärna kika in i min tråd i "installationsproblem" "(K)Ubuntu + Samsung bla bla"

Har kört Ubuntu 5.10 Server på min server i några månader och har aldrig haft något så stabilt, och nu i dagarna håller jag på att gå över även på min desktop, även om det för tillfället är rejäla problem med det. Ni får gärna kika in i min tråd i "installationsproblem" "(K)Ubuntu + Samsung bla bla"

Hur gamla är ni?
gammal tråd, men efetrsom någon redan skakat lite liv i den så tar väll jag och påpekar min betydande och högst anmärkningsvärda ålder av 19 år (1987)
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Hur gamla är ni?
Ganska många över 30 här, trodde jag skulle vara själv. 35 år och minst fem år med Linux. Började med Rödmössan 5.0, växlade över ganska snart till Tyska SuSe, Efter Novells övertagnde, har det bara kommit ut halvfärdiga produkter(openSuse), Av en slump provade jag Ubuntu 6.02, och har inga planer att byta.
//Jonas
//Jonas
Hur gamla är ni?
Hej på er allihopa!
Är ny här i forumet och angående åldern stannar den på drygt 43..:-) dvs. är född 1963.
Har använt Linux(provat massa olika) och andra "open source" OS(mest FreeBSD) sen ungefär 4-5 år tillbaka.
Hittade Ubuntu när den första utgåvan(Warty) lanserades (använde då Debian "unstable") och eftersom Ubuntu bygger på Debian var jag såld direkt!
Kul med ett svenskt Ubuntuforum!
zetor
Är ny här i forumet och angående åldern stannar den på drygt 43..:-) dvs. är född 1963.
Har använt Linux(provat massa olika) och andra "open source" OS(mest FreeBSD) sen ungefär 4-5 år tillbaka.
Hittade Ubuntu när den första utgåvan(Warty) lanserades (använde då Debian "unstable") och eftersom Ubuntu bygger på Debian var jag såld direkt!
Kul med ett svenskt Ubuntuforum!
zetor
Hur gamla är ni?
17 år har man hunnit blivit hittils
sen har jag väl hållit på med linux sen i höstas nångång, börja med Slackware och körde det 1-2månader ungefär sen bytte jag till debian och kört det fram tills förra veckan typ när jag testa Ubuntu, gillar det hittills iaf
så jag kan väl kalla mig själv en hobby användare, har inte fördjupat mig så mycket än men lär mig sakta men säkert 

Hur gamla är ni?
16 år, född 19900309 kl 00:23 om ni vill veta.
Hur gamla är ni?
-82.. linux beroende sedan ca 2 veckor.. har slängt ut windoze genom fönstret och ångrar mig inte, trots lite bråk med Ubuntu.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Hur gamla är ni?
Född 1967, alltså 39 år gammal snart.
Mina meriter i datorvärden? Vår skola måste ha varit den först datoriserade i sverige, jag programmerade Basic på ABC-80 redan hösten 1980 .. men sen blev det inte så mycket mer för min del, har kört windows sedan år 2000 (min Atari ST räknar jag inte med).
Mina meriter i datorvärden? Vår skola måste ha varit den först datoriserade i sverige, jag programmerade Basic på ABC-80 redan hösten 1980 .. men sen blev det inte så mycket mer för min del, har kört windows sedan år 2000 (min Atari ST räknar jag inte med).
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur gamla är ni?
[quote="Ahryen"]-82.. linux beroende sedan ca 2 veckor.. har slängt ut windoze genom fönstret och ångrar mig inte, trots lite bråk med Ubuntu.[/quote]
Vad får dig att känna så? För mig är det friheten!
Vad får dig att känna så? För mig är det friheten!

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Hur gamla är ni?
är 16år 89a...
jobbitg att veta att det finns flera 14åringar som kan linux BETYDLIGT bättre än mig
jobbitg att veta att det finns flera 14åringar som kan linux BETYDLIGT bättre än mig

-
Hur gamla är ni?
1986, 20 år
Detta hände 1986
Händelser
* 3 januari - Kungsörnens kvarn (Saltsjöqvarn) i Stockholm brinner ner under ett helt dygn.
* 8 januari - Bioteknikföretaget Fermentas VD Refaat El-Sayed och Volvos Pehr G. Gyllenhammar tillkännager samgående.
* 9 januari - En AIDS-smittad svensk sprutnarkoman döms till tvångsvård för att förhindra smittspridning.
* 12 januari - Franklin R. Chang-Diaz blir den förste latinamerikanen i rymden då han följer med på rymdfärjan Columbias sjunde uppdrag.
* 14 januari - Förre svenske justitieministern Ove Rainer utses till VD för AB Svensk Bilprovning.
* 28 januari - Den amerikanska rymdfärjan Challenger exploderar strax efter uppskjutning och hela besättningen omkommer.
* 31 januari - Sture Allén efterträder Lars Gyllensten som Svenska Akademiens ständige sekreterare.
* 12 februari - Björn Gillberg anklagar Refaat El-Sayed för falsk doktorstitel och Fermenta för miljöbrott.
* 17 februari - Refaat El-Sayed avgår som Fermentas VD och aktierna rasar, sedan det visat sig, att han har ljugit om sin doktorshatt. Samarbetet med Volvo spricker.
* 19 februari - Sovjetunionen skjuter upp rymdstationen Mir.
* 19 februari - Efter att ha väntat 37 år godkänner USA:s senat ett avtal som förbjuder folkmord.
* 22 februari - Den första svenska satelliten, Viking, sänds upp.
* 28 februari - Sveriges statsminister Olof Palme skjuts ner av en okänd gärningsman 23:21 i korsningen vid Sveavägen och Tunnelgatan i Stockholm.
* 1 mars - Olof Palme dödförklaras 00.06.
* 3 mars - Ingvar Carlsson väljs till ny partiordförande för Socialdemokraterna.
* 12 mars - Ingvar Carlsson utses till ny svensk statsminister.
* 15 mars - Över 100.000 människor kantar kortegevägen när Olof Palme begravs.
* 20 mars - Sveriges energiminister Birgitta Dahl beslutar att upprusta Ringhals 2 tvärt emot miljörörelsens vilja.
* 22 mars - USA genomför atombombsprov i Nevadaöknen trots protester både inom och utom landet.
* 23 mars - Det finländska fartyget Karelia går på grund utanför Gotska Sandön, varvid sex personer omkommer.
* 1 april - Bofors får en indisk order på 400 artilleripjäser, värd 8 miljarder, den största ordern någonsin i det svenska näringslivet.
* 23 april - En del av Tunnelgatan i Stockholm får namnet Olof Palmes gata.
* 26 april - En kärnkraftsolycka inträffar i Tjernobyl i sovjetiska Ukraina.
* 28 april - Radioaktiva moln från Tjernobylolyckan kommer in över Sverige.
* 1 maj - Sovjetunionen erkänner kärnkraftsolyckan i Tjernobyl.
* 4 maj - Kurt Waldheim vinner första omgången i presidentvalet i Österrike trots avslöjanden om ett nazistiskt förflutet.
* 13 maj - En sprängolycka inträffar vid en militärövning norr om Halmstad varvid en person dör.
* 14 maj - Björn Ulvaeus och Benny Anderssons musikal Chess har världspremiär i London.
* 17 maj - Chefsåklagaren K. G. Svensson lämnar Palmeutredningen efter samarbetsproblem med spaningsledaren Hans Holmér.
* 20 maj - Den spiondömde Bertil Ströberg friges efter halva strafftiden.
* 25 maj - Mer än fem miljoner amerikaner bildar en mänsklig kedja från New York till Long Beach i Kalifornien genom att hålla varandras händer i en manifestation för USA:s fattiga.
* 27 maj - Kung Carl XVI Gustaf inviger Stenshuvuds nationalpark, som blir Sveriges 20 sådan.
* 1 juni - Världens längsta smörgårdsbord dukas upp i Stockholm.
* 5 juni
o Den nyinrättade svenska tjänsten som diskrimineringsombudsman (DO) besätts med advokaten Peter Nobel.
o Livsmedelsverket beslutar inställa renslakten i flera norrlandslän på grund av för höga halter av radioaktivt cesium.
* 8 juni - Kurt Waldheim väljs till Österrikes president.
* 17 juni - Karin Söder väljs till Centerpartiets partiledare, den första kvinnliga partiledaren för ett riksdagsparti i Sverige
* 20 juni - 21-årige Ronny Landin misshandlas till döds av skinnskallar sedan han gått emellan i ett bråk med invandrare.
* 10 juli - Norska regeringen förbjuder fallskärmshopp från Trollväggen i Ramsdal sedan fyra hoppare har omkommit där.
* 29 juli - En postkassörska i Malmö erkänner att hon förskingrat sju miljoner kronor.
* 11 augusti - Ove Joensen når Köpenhamn efter att i 42 dagar ha paddlat från Färöarna
* 21 augusti - En säck poströster från det svenska riksdagsvalet 1985 påträffas i Uddevalla. Dessa oräknade röster hade inte påverkat valresultatet.
* 23 augusti - Carl Bildt väljs till Moderaternas partiledare efter Ulf Adelsohn.
* 29 augusti - Det svenska kyrkomötet antar en ny psalmbok.
* Augusti - Företaget Apple slutar tillverka datorn Apple Lisa.
* 5 september
o Hotell Caledonien i norska Kristiansand brinner ner. 14 personer omkommer, däribland 4 svenskar.
o 21 passagerare dödas vid upplösningen av ett kapardrama ombord på ett amerikanskt flygplan i Karachi.
* 8 september - ANC:s kontor i Stockholm utsätts för ett sprängattentat.
* 9 september - Polisen spränger Maskeradligan en av Sveriges värsta rånarligor, som vid rån har uppträtt som poliser.
* 14 september - Polen utlyser amnesti för politiska fångar. Flera ledande personer inom den förbjudna fackföreningen Solidaritet friges.
* 13 september - Palmeutredningen meddelar att man misstänker den kurdiska organisationen PKK för mordet.
* 15 september - Frankrike inför visumtvång för Schweiz och länder utanför EG.
* 29 september - Premiär för Penninglotteriets skraplott Triss
* 30 september - SJ:s sista smalspåriga järnväg, Växjö-Västervik säljs.
* 1 oktober - Bengt Gustavsson blir svensk ÖB.
* 11 oktober - Förenta staternas president Ronald Reagan möter Sovjetunionens president Michail Gorbatjov i ReykjavÃk.
* 15 oktober - Sovjetunionen kallar hem 8000 soldater från Afganistan.
* 21 oktober - 30.000 personer, främst inom vården, går i strejk i Sverige.
* 15 november - En person vinner nästan 8 miljoner kronor på V65, vilket är den största spelvinsten dittills i Sverige.
* 26 november - Ett ammunitionsförråd i Järna förstörs vid en kraftig explosion.
* 4 december - Den svenska regeringen upphäver taximonopolet.
* 9 december - PKK-spåret i palmeutredningen ifrågasätts av åklagarna.
* 13 december - Fermentas styrelse avgår efter att revisorerna har granskat bokföringen.
* 18 december - Den svenska regeringen inrättar ett nytt miljö- och energidepartement under ledning av Birgitta Dahl.
* Electrolux köper amerikanska White och blir därmed världens största vitvaruföretag.
* Den klassiska biografen Svea i Sundsvall läggs ner, efter att Jönssonligan dyker upp igen har blivit den sista film, som visats där.
* Jämtlands länsstyrelse fridlyser Storsjöodjuret.
* Proteströrelsen Slow Food, som riktar sig mot snabbmatsrörelsen, grundas av Carlo Petrini i Italien.
Födda
* 24 januari - Mischa Barton, brittisk skådespelare.
* 11 februari - Ellen Fjæstad, svensk skådespelare.
* 19 februari
o Maria Mena, norsk singer/songwriter.
o Marta Vieira da Silva, brasiliansk fotbollsspelare.
* 21 februari - Charlotte Church, brittisk sångerska.
* 4 mars - Filip Benko, svensk skådespelare.
* 9 mars - Brittany Snow, amerikansk skådespelare.
* 10 mars - Grete Havnesköld, svensk skådespelare.
* 27 april - Dinara Safina, rysk tennisspelare.
* 3 juni - Rafael Nadal, spansk tennisspelare.
* 11 juni - Stefan Henningsson, svensk fotograf.
* 13 juni
o Ashley Olsen, amerikansk skådespelare.
o Mary-Kate Olsen, amerikansk skådespelare.
* 25 juni - Megan Burns, brittisk skådespelare.
* 2 juli - Lindsay Lohan, amerikansk skådespelare.
* 26 juli - Leo Hallerstam, svensk skådespelare.
* 31 juli
o Evgeny Malkin, rysk ishockeyspelare.
o Vanessa Zima, amerikansk skådespelare.
* 10 september - Burhan Brahimi, svensk landslagsboxare.
* 12 september - Emmy Rossum, amerikansk skådespelare.
* 19 september - Sebastian Karlsson, svensk ishockeyspelare.
* 26 november - Trevor Morgan, amerikansk skådespelare.
Avlidna
* 4 januari
o Gösta Bernhard, svensk skådespelare och revyförfattare.
o Philip Parris Lynott, irländsk musiker, ledare för hårdrocksgruppen Thin Lizzy.
o Curt 'Minimal' Ã…ström, svensk skådespelare, sångare, kompositör och textförfattare.
* 10 januari - Jaroslav Seifert, tjeckisk poet nobelpristagare.
* 15 januari - Josef Högstedt, svensk författare och poet, känd under pseudonymen Pälle Näver.
* 20 januari - Tove Tellback, norsk skådespelare.
* 23 januari - Joseph Beuys, tysk konstnär.
* 24 januari - L. Ron Hubbard, amerikansk science fiction-författare, grundare av Scientologikyrkan.
* 30 januari - Eric Lindorm, författare och journalist.
* 1 februari - Alva Myrdal, svensk politiker, statsråd och nobelpristagare.
* 6 februari - Minoru Yamasaki, amerikansk arkitekt.
* 7 februari - Inga Ellis, svensk skådespelare.
* 11 februari - Frank Herbert, amerikansk science fiction-författare.
* 18 februari - Jiddu Krishnamurti, indisk filosof.
* 28 februari - Olof Palme, svensk statsminister 1969-1976 och 1982-1986 (mördad; skjuten 23:21, dödförklarad 00:06 1 mars).
* 4 mars
o Howard Greenfield, amerikansk textförfattare (Oh Carol, Breaking Up Is Hard To Do).
o Richard Manuel, kanadensisk musiker, pianist och trummis i The Band (självmord).
* 10 mars - Ray Milland, brittisk-amerikansk skådespelare.
* 24 mars - Anders Dahlgren, svensk politiker (c), jordbruksminister 1976-1978 och 1979-1982 samt tillförordnad försvarsminister 1981.
* 30 mars - James Cagney, amerikansk skådespelare.
* 4 april - Nanna Svartz, svensk professor i medicin.
* 9 april - Stig Johanson, svensk skådespelare.
* 15 april - Jean Genet, fransk författare.
* 19 april - Dag Wirén, svensk kompositör och musikarrangör.
* 23 april - Harold Arlen, amerikansk kompositör.
* 24 april - Wallis Simpson, hertiginnan av Windsor, älskarinna och sedermera hustru till Edvard VIII av England.
* 2 maj - Henri Toivonen, finsk racerförare.
* 4 maj - Kotti Chave, finlandssvensk skådespelare.
* 9 maj - Tenzing Norgay, förste man på Mount Everests topp.
* 15 maj - Elio de Angelis, italiensk racerförare.
* 26 maj - Gunnar Björnstrand, svensk skådespelare.
* 29 maj - Helmer Grundström, svensk författare.
* 3 juni - Anna Neagle, brittisk skådespelare.
* 6 juni - Marrit Ohlsson, svensk skådespelare och dansare.
* 12 juni - Henake Schubak, finländsk skådespelare.
* 13 juni
o Benny Goodman, amerikansk klarinettist.
o Ulla Strömstedt, svensk skådespelare.
* 5 juli - Noel Counihan, australisk målare inom socialrealismen.
* 25 juli - Vincente Minelli, amerikansk regissör, far till Liza Minelli.
* 31 juli - Chiune Sugihara, japansk diplomat.
* 6 augusti - Beppe Wolgers, svensk författare, poet, översättare, entertainer.
* 7 augusti - Kathrine Aurell, svensk-norsk författare och manusförfattare.
* 8 augusti - Margit Andelius, svensk skådespelare.
* 14 augusti - Inger Axö, svensk skådespelare och sångerska.
* 19 augusti - Georg Løkkeberg, norsk skådespelare.
* 21 augusti - Thad Jones, amerikansk jazztrumpetare och kompositör.
* 31 augusti
o Urho Kekkonen, Finlands president 1951-1981.
o Henry Moore, brittisk modernistisk skulptör.
* 4 september - Christer Boustedt, svensk musiker och skådespelare.
* 25 september - Franz von Lampe, svensk violinpedagog och skulptör.
* 27 september - Cliff Burton, basist i Metallica.
* 19 oktober - Samora Machel Moçambiques president. Omkommer i flygolycka.
* 23 oktober - Georg Funkquist, svensk skådespelare.
* 8 november - Vjatjeslav Molotov, sovjetisk utrikesminister.
* 20 november - Arne Beurling, svensk matematiker.
* 23 november - Bengt Sundmark, svensk skådespelare.
* 29 november - Cary Grant, amerikansk skådespelare.
* 2 december - Desi Arnaz, amerikansk-kubansk skådespelare (I Love Lucy).
* 3 december - Bengt Berger, svensk skådespelare.
* 12 december - Per-Erik Rundquist, svensk författare och manusförfattare.
* 27 december - Lars-Erik Larsson, svensk tonsättare.
* 28 december - Andrej Tarkovskij, rysk regissör, författare och skådespelare.
Nobelpris
* Fysik
o Ernst Ruska, Västtyskland
o Gerd Binnig, Västtyskland
o Heinrich Rohrer, Schweiz
* Kemi
o Dudley R Herschbach, USA
o Yuan T Lee, USA
o John C Polanyi, Kanada
* Medicin
o Stanley Cohen, USA
o Rita Levi-Montalcini, USA / Italien
* Litteratur - Wole Soyinka, Nigeria
* Fred - Elie Wiesel, USA
* Ekonomi - James M Buchanan, USA
Detta hände 1986

Händelser
* 3 januari - Kungsörnens kvarn (Saltsjöqvarn) i Stockholm brinner ner under ett helt dygn.
* 8 januari - Bioteknikföretaget Fermentas VD Refaat El-Sayed och Volvos Pehr G. Gyllenhammar tillkännager samgående.
* 9 januari - En AIDS-smittad svensk sprutnarkoman döms till tvångsvård för att förhindra smittspridning.
* 12 januari - Franklin R. Chang-Diaz blir den förste latinamerikanen i rymden då han följer med på rymdfärjan Columbias sjunde uppdrag.
* 14 januari - Förre svenske justitieministern Ove Rainer utses till VD för AB Svensk Bilprovning.
* 28 januari - Den amerikanska rymdfärjan Challenger exploderar strax efter uppskjutning och hela besättningen omkommer.
* 31 januari - Sture Allén efterträder Lars Gyllensten som Svenska Akademiens ständige sekreterare.
* 12 februari - Björn Gillberg anklagar Refaat El-Sayed för falsk doktorstitel och Fermenta för miljöbrott.
* 17 februari - Refaat El-Sayed avgår som Fermentas VD och aktierna rasar, sedan det visat sig, att han har ljugit om sin doktorshatt. Samarbetet med Volvo spricker.
* 19 februari - Sovjetunionen skjuter upp rymdstationen Mir.
* 19 februari - Efter att ha väntat 37 år godkänner USA:s senat ett avtal som förbjuder folkmord.
* 22 februari - Den första svenska satelliten, Viking, sänds upp.
* 28 februari - Sveriges statsminister Olof Palme skjuts ner av en okänd gärningsman 23:21 i korsningen vid Sveavägen och Tunnelgatan i Stockholm.
* 1 mars - Olof Palme dödförklaras 00.06.
* 3 mars - Ingvar Carlsson väljs till ny partiordförande för Socialdemokraterna.
* 12 mars - Ingvar Carlsson utses till ny svensk statsminister.
* 15 mars - Över 100.000 människor kantar kortegevägen när Olof Palme begravs.
* 20 mars - Sveriges energiminister Birgitta Dahl beslutar att upprusta Ringhals 2 tvärt emot miljörörelsens vilja.
* 22 mars - USA genomför atombombsprov i Nevadaöknen trots protester både inom och utom landet.
* 23 mars - Det finländska fartyget Karelia går på grund utanför Gotska Sandön, varvid sex personer omkommer.
* 1 april - Bofors får en indisk order på 400 artilleripjäser, värd 8 miljarder, den största ordern någonsin i det svenska näringslivet.
* 23 april - En del av Tunnelgatan i Stockholm får namnet Olof Palmes gata.
* 26 april - En kärnkraftsolycka inträffar i Tjernobyl i sovjetiska Ukraina.
* 28 april - Radioaktiva moln från Tjernobylolyckan kommer in över Sverige.
* 1 maj - Sovjetunionen erkänner kärnkraftsolyckan i Tjernobyl.
* 4 maj - Kurt Waldheim vinner första omgången i presidentvalet i Österrike trots avslöjanden om ett nazistiskt förflutet.
* 13 maj - En sprängolycka inträffar vid en militärövning norr om Halmstad varvid en person dör.
* 14 maj - Björn Ulvaeus och Benny Anderssons musikal Chess har världspremiär i London.
* 17 maj - Chefsåklagaren K. G. Svensson lämnar Palmeutredningen efter samarbetsproblem med spaningsledaren Hans Holmér.
* 20 maj - Den spiondömde Bertil Ströberg friges efter halva strafftiden.
* 25 maj - Mer än fem miljoner amerikaner bildar en mänsklig kedja från New York till Long Beach i Kalifornien genom att hålla varandras händer i en manifestation för USA:s fattiga.
* 27 maj - Kung Carl XVI Gustaf inviger Stenshuvuds nationalpark, som blir Sveriges 20 sådan.
* 1 juni - Världens längsta smörgårdsbord dukas upp i Stockholm.
* 5 juni
o Den nyinrättade svenska tjänsten som diskrimineringsombudsman (DO) besätts med advokaten Peter Nobel.
o Livsmedelsverket beslutar inställa renslakten i flera norrlandslän på grund av för höga halter av radioaktivt cesium.
* 8 juni - Kurt Waldheim väljs till Österrikes president.
* 17 juni - Karin Söder väljs till Centerpartiets partiledare, den första kvinnliga partiledaren för ett riksdagsparti i Sverige
* 20 juni - 21-årige Ronny Landin misshandlas till döds av skinnskallar sedan han gått emellan i ett bråk med invandrare.
* 10 juli - Norska regeringen förbjuder fallskärmshopp från Trollväggen i Ramsdal sedan fyra hoppare har omkommit där.
* 29 juli - En postkassörska i Malmö erkänner att hon förskingrat sju miljoner kronor.
* 11 augusti - Ove Joensen når Köpenhamn efter att i 42 dagar ha paddlat från Färöarna
* 21 augusti - En säck poströster från det svenska riksdagsvalet 1985 påträffas i Uddevalla. Dessa oräknade röster hade inte påverkat valresultatet.
* 23 augusti - Carl Bildt väljs till Moderaternas partiledare efter Ulf Adelsohn.
* 29 augusti - Det svenska kyrkomötet antar en ny psalmbok.
* Augusti - Företaget Apple slutar tillverka datorn Apple Lisa.
* 5 september
o Hotell Caledonien i norska Kristiansand brinner ner. 14 personer omkommer, däribland 4 svenskar.
o 21 passagerare dödas vid upplösningen av ett kapardrama ombord på ett amerikanskt flygplan i Karachi.
* 8 september - ANC:s kontor i Stockholm utsätts för ett sprängattentat.
* 9 september - Polisen spränger Maskeradligan en av Sveriges värsta rånarligor, som vid rån har uppträtt som poliser.
* 14 september - Polen utlyser amnesti för politiska fångar. Flera ledande personer inom den förbjudna fackföreningen Solidaritet friges.
* 13 september - Palmeutredningen meddelar att man misstänker den kurdiska organisationen PKK för mordet.
* 15 september - Frankrike inför visumtvång för Schweiz och länder utanför EG.
* 29 september - Premiär för Penninglotteriets skraplott Triss
* 30 september - SJ:s sista smalspåriga järnväg, Växjö-Västervik säljs.
* 1 oktober - Bengt Gustavsson blir svensk ÖB.
* 11 oktober - Förenta staternas president Ronald Reagan möter Sovjetunionens president Michail Gorbatjov i ReykjavÃk.
* 15 oktober - Sovjetunionen kallar hem 8000 soldater från Afganistan.
* 21 oktober - 30.000 personer, främst inom vården, går i strejk i Sverige.
* 15 november - En person vinner nästan 8 miljoner kronor på V65, vilket är den största spelvinsten dittills i Sverige.
* 26 november - Ett ammunitionsförråd i Järna förstörs vid en kraftig explosion.
* 4 december - Den svenska regeringen upphäver taximonopolet.
* 9 december - PKK-spåret i palmeutredningen ifrågasätts av åklagarna.
* 13 december - Fermentas styrelse avgår efter att revisorerna har granskat bokföringen.
* 18 december - Den svenska regeringen inrättar ett nytt miljö- och energidepartement under ledning av Birgitta Dahl.
* Electrolux köper amerikanska White och blir därmed världens största vitvaruföretag.
* Den klassiska biografen Svea i Sundsvall läggs ner, efter att Jönssonligan dyker upp igen har blivit den sista film, som visats där.
* Jämtlands länsstyrelse fridlyser Storsjöodjuret.
* Proteströrelsen Slow Food, som riktar sig mot snabbmatsrörelsen, grundas av Carlo Petrini i Italien.
Födda
* 24 januari - Mischa Barton, brittisk skådespelare.
* 11 februari - Ellen Fjæstad, svensk skådespelare.
* 19 februari
o Maria Mena, norsk singer/songwriter.
o Marta Vieira da Silva, brasiliansk fotbollsspelare.
* 21 februari - Charlotte Church, brittisk sångerska.
* 4 mars - Filip Benko, svensk skådespelare.
* 9 mars - Brittany Snow, amerikansk skådespelare.
* 10 mars - Grete Havnesköld, svensk skådespelare.
* 27 april - Dinara Safina, rysk tennisspelare.
* 3 juni - Rafael Nadal, spansk tennisspelare.
* 11 juni - Stefan Henningsson, svensk fotograf.
* 13 juni
o Ashley Olsen, amerikansk skådespelare.
o Mary-Kate Olsen, amerikansk skådespelare.
* 25 juni - Megan Burns, brittisk skådespelare.
* 2 juli - Lindsay Lohan, amerikansk skådespelare.
* 26 juli - Leo Hallerstam, svensk skådespelare.
* 31 juli
o Evgeny Malkin, rysk ishockeyspelare.
o Vanessa Zima, amerikansk skådespelare.
* 10 september - Burhan Brahimi, svensk landslagsboxare.
* 12 september - Emmy Rossum, amerikansk skådespelare.
* 19 september - Sebastian Karlsson, svensk ishockeyspelare.
* 26 november - Trevor Morgan, amerikansk skådespelare.
Avlidna
* 4 januari
o Gösta Bernhard, svensk skådespelare och revyförfattare.
o Philip Parris Lynott, irländsk musiker, ledare för hårdrocksgruppen Thin Lizzy.
o Curt 'Minimal' Ã…ström, svensk skådespelare, sångare, kompositör och textförfattare.
* 10 januari - Jaroslav Seifert, tjeckisk poet nobelpristagare.
* 15 januari - Josef Högstedt, svensk författare och poet, känd under pseudonymen Pälle Näver.
* 20 januari - Tove Tellback, norsk skådespelare.
* 23 januari - Joseph Beuys, tysk konstnär.
* 24 januari - L. Ron Hubbard, amerikansk science fiction-författare, grundare av Scientologikyrkan.
* 30 januari - Eric Lindorm, författare och journalist.
* 1 februari - Alva Myrdal, svensk politiker, statsråd och nobelpristagare.
* 6 februari - Minoru Yamasaki, amerikansk arkitekt.
* 7 februari - Inga Ellis, svensk skådespelare.
* 11 februari - Frank Herbert, amerikansk science fiction-författare.
* 18 februari - Jiddu Krishnamurti, indisk filosof.
* 28 februari - Olof Palme, svensk statsminister 1969-1976 och 1982-1986 (mördad; skjuten 23:21, dödförklarad 00:06 1 mars).
* 4 mars
o Howard Greenfield, amerikansk textförfattare (Oh Carol, Breaking Up Is Hard To Do).
o Richard Manuel, kanadensisk musiker, pianist och trummis i The Band (självmord).
* 10 mars - Ray Milland, brittisk-amerikansk skådespelare.
* 24 mars - Anders Dahlgren, svensk politiker (c), jordbruksminister 1976-1978 och 1979-1982 samt tillförordnad försvarsminister 1981.
* 30 mars - James Cagney, amerikansk skådespelare.
* 4 april - Nanna Svartz, svensk professor i medicin.
* 9 april - Stig Johanson, svensk skådespelare.
* 15 april - Jean Genet, fransk författare.
* 19 april - Dag Wirén, svensk kompositör och musikarrangör.
* 23 april - Harold Arlen, amerikansk kompositör.
* 24 april - Wallis Simpson, hertiginnan av Windsor, älskarinna och sedermera hustru till Edvard VIII av England.
* 2 maj - Henri Toivonen, finsk racerförare.
* 4 maj - Kotti Chave, finlandssvensk skådespelare.
* 9 maj - Tenzing Norgay, förste man på Mount Everests topp.
* 15 maj - Elio de Angelis, italiensk racerförare.
* 26 maj - Gunnar Björnstrand, svensk skådespelare.
* 29 maj - Helmer Grundström, svensk författare.
* 3 juni - Anna Neagle, brittisk skådespelare.
* 6 juni - Marrit Ohlsson, svensk skådespelare och dansare.
* 12 juni - Henake Schubak, finländsk skådespelare.
* 13 juni
o Benny Goodman, amerikansk klarinettist.
o Ulla Strömstedt, svensk skådespelare.
* 5 juli - Noel Counihan, australisk målare inom socialrealismen.
* 25 juli - Vincente Minelli, amerikansk regissör, far till Liza Minelli.
* 31 juli - Chiune Sugihara, japansk diplomat.
* 6 augusti - Beppe Wolgers, svensk författare, poet, översättare, entertainer.
* 7 augusti - Kathrine Aurell, svensk-norsk författare och manusförfattare.
* 8 augusti - Margit Andelius, svensk skådespelare.
* 14 augusti - Inger Axö, svensk skådespelare och sångerska.
* 19 augusti - Georg Løkkeberg, norsk skådespelare.
* 21 augusti - Thad Jones, amerikansk jazztrumpetare och kompositör.
* 31 augusti
o Urho Kekkonen, Finlands president 1951-1981.
o Henry Moore, brittisk modernistisk skulptör.
* 4 september - Christer Boustedt, svensk musiker och skådespelare.
* 25 september - Franz von Lampe, svensk violinpedagog och skulptör.
* 27 september - Cliff Burton, basist i Metallica.
* 19 oktober - Samora Machel Moçambiques president. Omkommer i flygolycka.
* 23 oktober - Georg Funkquist, svensk skådespelare.
* 8 november - Vjatjeslav Molotov, sovjetisk utrikesminister.
* 20 november - Arne Beurling, svensk matematiker.
* 23 november - Bengt Sundmark, svensk skådespelare.
* 29 november - Cary Grant, amerikansk skådespelare.
* 2 december - Desi Arnaz, amerikansk-kubansk skådespelare (I Love Lucy).
* 3 december - Bengt Berger, svensk skådespelare.
* 12 december - Per-Erik Rundquist, svensk författare och manusförfattare.
* 27 december - Lars-Erik Larsson, svensk tonsättare.
* 28 december - Andrej Tarkovskij, rysk regissör, författare och skådespelare.
Nobelpris
* Fysik
o Ernst Ruska, Västtyskland
o Gerd Binnig, Västtyskland
o Heinrich Rohrer, Schweiz
* Kemi
o Dudley R Herschbach, USA
o Yuan T Lee, USA
o John C Polanyi, Kanada
* Medicin
o Stanley Cohen, USA
o Rita Levi-Montalcini, USA / Italien
* Litteratur - Wole Soyinka, Nigeria
* Fred - Elie Wiesel, USA
* Ekonomi - James M Buchanan, USA
- Krister Svanlund
- Kontakt:
Hur gamla är ni?
84 alltså född -21... nej vänta det där blev fel...
(\ /)
(O.o) Copy the bunny to your presentation to help him achieve world domination,
(><) and come join the dark side. (They have cookies.)
/_|_\
(O.o) Copy the bunny to your presentation to help him achieve world domination,
(><) and come join the dark side. (They have cookies.)
/_|_\
- NoNick2
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hur gamla är ni?
Född 1969, med andra ord 37 år.
Fick första datorn i julklapp 1982, en C64 som jag har för mig kostade hiskeliga 3995:-. Pysslade med C64 och Amiga ett par år innan jag tog ett break, för att hamna i Windows träsket 1993. Har testat diverse distar de senaste 3-4 åren, men inte fastnat för något förrän jag testade Ubuntus live-cd. Är dock fortfarande glad amatör i "*nix-branchen", och uppskattar ubuntu-se oerhört mycket.
Fick första datorn i julklapp 1982, en C64 som jag har för mig kostade hiskeliga 3995:-. Pysslade med C64 och Amiga ett par år innan jag tog ett break, för att hamna i Windows träsket 1993. Har testat diverse distar de senaste 3-4 åren, men inte fastnat för något förrän jag testade Ubuntus live-cd. Är dock fortfarande glad amatör i "*nix-branchen", och uppskattar ubuntu-se oerhört mycket.
-
- Kontakt: