När en del linuxhackers blev anställda eller sponsrade och när några av de mest lysande fick aktier/optioner i samband med RedHats börsintroduktion målade en del fan på väggen. Nu skulle alla ideella lägga ner, ge upp och tappa sugen. Nu var Linux förstört, nu tar kapitalet över. Detta var väl sisådär tio år se'n.DeepThought skrev:Klok, det är du allt, Urban.Urban Anjar skrev: Vi kommer å andra sidan alltid ha mer arbetsuppgifter än det finns pengar till, så det ideella arbetet kommer alltid att utgöra basen. Det är bra, för så länge de som beslutar och håller i pengarna vet att det är på det viset, måste de vara lyhörda för vad vi vill. Kör de över oss står de utan den ideella basen och då är det kört.Det enda som kvarstår är väl isåfall att se till att Canonical inte blir för stort - både ur en ekonomisk och en maktmässig aspekt - för det är då problemen kan börja uppstå ordentligt gällande huruvida de ideella krafterna är den viktiga bas på vilket allting bygger på, eller om man som företag kan välja att "köra över" de ideella krafterna. Ett sätt att förhindra detta är att ha starka LoCos som klarar av att, och vågar, säga ifrån när man anser att det blir för mycket av centralstyrning, maktkoncentration och överutnyttjande av ideell arbetskraft. Jag hoppas att vi kan få det, och med det pågående valet av Urban och Bossieman så kan jag inte säga annat än att jag är mycket hoppfull!
Inget av detta eländiga hände. Det verkar som att skägg och slipsar klarar av att samverka riktigt bra. I alla fall är det erfarenheten hittills, och då ska vi nog också kunna fortsätta på den inslagna vägen. Vi behöver varandra!