Nej, i praktiken blir det ingen skillnad (förutsatt att du inte är enarmad).Beta skrev:är det nån skillnad i om man är höger eller vänsterhänt? Dvs att vänsterhänta får mer /mindre problem att byta, får mer ökning i fart vi byte, etc?
Beta skrev:Sen undrar jag om det är olika med olika språk hur mycket nytta man har av detta, olika språk tenderar ju att ha lite olika frekvenser av bokstäver (antar jag). Skulle man ha mindre/mer nytta av dvorak om man skriver på engelska eller svenska eller franska, etc? Då syftar jag inte på specialbokstäverna de olika språken har, utan rent generellt.
Det är ingen hemlighet att dvorak är specialanpassad för just engelska. Det finns en hel del att justera om man vill ta fram en verkligt svenskaanpassad version. Jag genomförde en relativt omfattande analys av detta för ett antal år sedan med 1 miljard tecken från i huvudsak svenska tidningsartiklar som utgångspunkt. Förutom enkla teckenfrekvenser tog jag även fram frekvenser av teckensekvensker med anledning av att tecken som ofta kommer efter varandra inte bör vara placerade under samma finger.gren skrev:Jag har upptäckt att jag använder "r" ganska ofta och att den kanske borde sitta mer tillgängligt, men jag gör en ny utvärdering när jag har mer på fötterna.

Staplarna representerar teckenfrekvensen från vänster till höger enligt:
Kod: Markera allt
eatrnsildomgkhvfpäuåöbc.,jy-wxzéq
Precis som gren har märkt av så är "r" på plats 4 (frekvens 1/12) faktiskt väldigt vanlig, medan "h" på plats 14 (frekvens 1/46) är betydligt ovanligare. För svenskar är det därför fördelaktigt att göra som i spansk dvorak och helt enkelt byta plats på "r" och "h". När det gäller engelskan så är "h" något vanligare än "r", men det handlar inte om några avsevärda skillnader.
Andra byten som svenskan tjänar på är framför allt "i" mot "u" och "a" mot "o", men även "k" mot "c" och "v" mot "w". I de två senare fallen så förlorar dock engelskan ungefär lika mycket som svenskan tjänar.
Jag kan av egen erfarenhet säga att det är bäst att byta så tidigt som möjligt innan det sätter sig alltför djupt. Annars finns en stor riska att man tycker den sämre placeringen är bättre, bara för att man har vant vid den.gren skrev:När jag kan layouten bättre kanske det känns väldigt naturligt istället?