Linuxutgåvor i LTS-utgåvor av Ubuntu
Apropå Gubben i Kalmars trassel med sitt Ubuntu 12.04.5 med Linux 3.13, och VirtualBox-versionen från dess programkälla:
Jag har nu insett att även jag har Ubuntu 12.04.5, på en annan dator. Men Linuxkärnan där är ändå 3.2, alltså den ursprungliga för 12.04. Till skillnad dock från Gubben i Kalmar som, efter vad jag förstår, installerade sitt 12.04 från noll, så
uppgraderade jag på den datorn till 12.04 från en tidigare utgåva. (Tyvärr kan jag ändå inte testa om det här funkar med version 4.1.12 från Ubuntus programkälla, eftersom processorn i den datorn, Intel Atom 330, inte har virtualiseringsstöd. – Det kanske inte funkar med Linux 3.2 heller, men de besynnerliga fel som Gubben i Kalmar fick bör man slippa.)
Så, kort sagt, den tredje siffran i versionsnumret på den Ubuntu man har är inte utslagsgivande. Man måste kolla vilken Linuxkärna man faktiskt har.
Fast vet man att man har uppgraderat från en tidigare Ubuntuutgåva, då gäller, vad jag nu förstår,
alltid att man har den ursprungliga Linuxkärnan (uppdaterad med mindre säkerhetsuppdateringar naturligtvis). Det gäller oavsett hur sent man gjorde uppgraderingen till 12.04. (Om man inte sedan själv uttryckligen har begärt en nyare kärna – och X-server.)
Samma sak gäller om man vet att man har gjort installationen från en skiva med Ubuntu 12.04.0 eller 12.04.1. Dessa
går fortfarande att ladda ner, även om de är ganska väl undangömda. Man får gå till
denna sida, men
inte använda någon av länkarna överst, utan bläddra ned till den nedre delen av sidan. Googlar man i stället bara efter Ubuntu 12.04 då kommer man med största sannolikhet till en sida där man laddar ned 12.04.5, och installerar man från den, ja då blir det som för Gubben i Kalmar. (Skulle man råka ut för en skiva med 12.04.2, 12.04.3 eller 12.04.4, då får man en installation som inte ens stöds alls längre, utan får omgående uppgradera till endera 14.04 eller också till 12.04.5 med kärna och X-server för 14.04.)
En LTS-utgåva av Ubuntu är helt enkelt numera ett betydligt mer flytande begrepp än jag tidigare hade insett.
Planen är för övrigt uppenbarligen att ge 14.04 samma behandling som 12.04. D.v.s. 14.04.0 och 14.04.1 förblir garanterat oförändrade, med Linux 3.13, hela LTS-tiden ut (om man inte själv ber om annat). Men Ubuntu 14.04.2, som kommer i vår, kommer ha Linux 3.16 i stället. Så även om VirtualBox från Ubuntus programkälla alltså funkar med 14.04 nu, så finns risken att det inte funkar med nya installationer av 14.04 då. (Men den dagen, den sorgen.)
(Mer om allt detta finns som sagt på
sidan jag tidigare länkade till.)