BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Ratatosk »

Gubben i Kalmar, jättebra att det funkade till slut, men...
Gubben i Kalmar skrev:Hp Compaq i3,
Ubuntu 12.04.5,
virtualbox-qt 4.1.12-dfsg-2ubuntu0.6

Detta är en kombination som fungerar.
??? Menar du verkligen att du fick VirtualBox från programkällan till ditt Ubuntu att fungera?

Jag fick av ditt tidigare inlägg (12 nov 2014, 22:30) för mig att du avinstallerade den, och i stället körde med versionen som du laddade ner direkt från Oracle/virtualbox.org (4.3.18).
Gubben i Kalmar
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gubben i Kalmar »

:)
Det är bra att Du är vaken och har ögonen med dig, Ratatosk.

Helt rätt det ska vara virtualbox-4.3_4.3.18-96516~Ubuntu~precise_i386.deb och
inte virtualbox-qt 4.1.12-dfsg-2ubuntu0.6

Jag har ändrat det i mitt tidigare inlägg.

Nu håller vi tummarna för att det inte kommer någon uppdatering som sparkar undan benen
på Virtualbox. När det väl är installerat är det en överkomlig väg att gå för en privatperson
med relativt få inloggningar.

Det har säkert sagts för, men tål att upprepas; Ubuntus styrka är den förnämliga supporten
och gänget som är aktiva där. :kram:
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

:) Bra!

Och förlåt om jag var petig, men tanken är ju att utnyttja alla dina erfarenheter, både dåliga och goda, för att försöka förbättra handledningen. ;D
Gubben i Kalmar

Det är bara bra att vara "petig". Jag brukar säga att datorer är "obarmhärtiga men rättvisa".
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Testade handledningen på 14.04 också. Installerade virtualbox från Ubuntu-förrådet, dvs. version 4.3.10-dfsg-1. Allt fungerade problemfritt. :)

Den här gången kunde jag utan vidare logga in till Google med min icke gmail-adress, så utan att veta vad mina tidigare rapporterade problem berodde på, vet vi nu att det inte krävs en gmail-adress. (Fast adressen måste förstås vara kopplad till ett Google-konto...)
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Testade handledningen på 14.04 också. Installerade virtualbox från Ubuntu-förrådet, dvs. version 4.3.10-dfsg-1. Allt fungerade problemfritt. :)
Jättebra! Jag var vippen att göra just det testet själv (har nästan haft lite dåligt samvete över att jag gav upp den versionen så fort), men nu slipper jag det. :P Tackar och bugar för att du tog dig besväret.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Den här gången kunde jag utan vidare logga in till Google med min icke gmail-adress, så utan att veta vad mina tidigare rapporterade problem berodde på, vet vi nu att det inte krävs en gmail-adress. (Fast adressen måste förstås vara kopplad till ett Google-konto...)
Bra. Det verkar väl som om Googles tjänster helt enkelt kan vara lite skakiga ibland. En liten varning om det kanske man ska lägga in. Fick du starta om androiden då, eller kom du bara tillbaka till inloggningsskärmen?

Du kan inte möjligen också redogöra för hur de sista stegen ser ut därefter, i den inledande konfigureringen av androiden? Själv lyckades jag ju röra till det lite där, men jag antar att den (jättelånga) inloggningen hos Google blir färdig någon gång och att man sedan går vidare till ytterligare steg. Jag kommer ihåg att man skulle ange sitt namn också (där jag hakade upp mig på frånvaron av svenskt tangentbord), men var det något mer?
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Linuxutgåvor i LTS-utgåvor av Ubuntu
Apropå Gubben i Kalmars trassel med sitt Ubuntu 12.04.5 med Linux 3.13, och VirtualBox-versionen från dess programkälla:

Jag har nu insett att även jag har Ubuntu 12.04.5, på en annan dator. Men Linuxkärnan där är ändå 3.2, alltså den ursprungliga för 12.04. Till skillnad dock från Gubben i Kalmar som, efter vad jag förstår, installerade sitt 12.04 från noll, så uppgraderade jag på den datorn till 12.04 från en tidigare utgåva. (Tyvärr kan jag ändå inte testa om det här funkar med version 4.1.12 från Ubuntus programkälla, eftersom processorn i den datorn, Intel Atom 330, inte har virtualiseringsstöd. – Det kanske inte funkar med Linux 3.2 heller, men de besynnerliga fel som Gubben i Kalmar fick bör man slippa.)

Så, kort sagt, den tredje siffran i versionsnumret på den Ubuntu man har är inte utslagsgivande. Man måste kolla vilken Linuxkärna man faktiskt har.

Fast vet man att man har uppgraderat från en tidigare Ubuntuutgåva, då gäller, vad jag nu förstår, alltid att man har den ursprungliga Linuxkärnan (uppdaterad med mindre säkerhetsuppdateringar naturligtvis). Det gäller oavsett hur sent man gjorde uppgraderingen till 12.04. (Om man inte sedan själv uttryckligen har begärt en nyare kärna – och X-server.)

Samma sak gäller om man vet att man har gjort installationen från en skiva med Ubuntu 12.04.0 eller 12.04.1. Dessa går fortfarande att ladda ner, även om de är ganska väl undangömda. Man får gå till denna sida, men inte använda någon av länkarna överst, utan bläddra ned till den nedre delen av sidan. Googlar man i stället bara efter Ubuntu 12.04 då kommer man med största sannolikhet till en sida där man laddar ned 12.04.5, och installerar man från den, ja då blir det som för Gubben i Kalmar. (Skulle man råka ut för en skiva med 12.04.2, 12.04.3 eller 12.04.4, då får man en installation som inte ens stöds alls längre, utan får omgående uppgradera till endera 14.04 eller också till 12.04.5 med kärna och X-server för 14.04.)

En LTS-utgåva av Ubuntu är helt enkelt numera ett betydligt mer flytande begrepp än jag tidigare hade insett.

Planen är för övrigt uppenbarligen att ge 14.04 samma behandling som 12.04. D.v.s. 14.04.0 och 14.04.1 förblir garanterat oförändrade, med Linux 3.13, hela LTS-tiden ut (om man inte själv ber om annat). Men Ubuntu 14.04.2, som kommer i vår, kommer ha Linux 3.16 i stället. Så även om VirtualBox från Ubuntus programkälla alltså funkar med 14.04 nu, så finns risken att det inte funkar med nya installationer av 14.04 då. (Men den dagen, den sorgen.)

(Mer om allt detta finns som sagt på sidan jag tidigare länkade till.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Den här gången kunde jag utan vidare logga in till Google med min icke gmail-adress, så utan att veta vad mina tidigare rapporterade problem berodde på, vet vi nu att det inte krävs en gmail-adress. (Fast adressen måste förstås vara kopplad till ett Google-konto...)
Bra. Det verkar väl som om Googles tjänster helt enkelt kan vara lite skakiga ibland. En liten varning om det kanske man ska lägga in. Fick du starta om androiden då, eller kom du bara tillbaka till inloggningsskärmen?
Ingen omstart - jag bara fortsatte.
Ratatosk skrev:Du kan inte möjligen också redogöra för hur de sista stegen ser ut därefter, i den inledande konfigureringen av androiden? Själv lyckades jag ju röra till det lite där, men jag antar att den (jättelånga) inloggningen hos Google blir färdig någon gång och att man sedan går vidare till ytterligare steg. Jag kommer ihåg att man skulle ange sitt namn också (där jag hakade upp mig på frånvaron av svenskt tangentbord), men var det något mer?
För mig tog inloggningen inte särskilt lång tid. Jag minns att jag fick ta ställning till synkning av information mellan Google och Androiden. Aningslös som jag är accepterade jag förslagen som de var. Beträffande namnet är det redan registrerat hos Google på den epostadress jag använde för inloggningen, så det var ifyllt på förhand när jag kom till den sidan.

Något annat särskilt minns jag inte.
Gubben i Kalmar

Till skillnad dock från Gubben i Kalmar som, efter vad jag förstår, installerade sitt 12.04 från noll, så uppgraderade jag på den datorn till 12.04 från en tidigare utgåva.
Japp det är helt rätt!
Brände en skiva som heter: Ubuntu 12.04.5 LTS i386

Så, kort sagt, den tredje siffran i versionsnumret på den Ubuntu man har är inte utslagsgivande. Man måste kolla vilken Linuxkärna man faktiskt har.
Skulle vi vara riktigt proffsiga så skulle jag verifiera vilken Linuxkärna som jag kör.
Tala bara om hur jag ska göra, så returnera jag den uppgiften.
queson

Inlägg av queson »

Skulle vi vara riktigt proffsiga så skulle jag verifiera vilken Linuxkärna som jag kör.
Tala bara om hur jag ska göra, så returnera jag den uppgiften.

Kod: Markera allt

uname -r 
eller

uname -a
Gubben i Kalmar

Ja då har vi det svart på vitt.

compaq-i3@compac-i3:~$ uname -r
3.13.0-39-generic

compaq-i3@compac-i3:~$ uname -a
Linux compac-i3 3.13.0-39-generic #66~precise1-Ubuntu SMP Wed Oct 29 09:59:20 UTC 2014 i686 i686 i386 GNU/Linux
Är det något mer av intresse som jag kan bidra med?

Jag har mailat Handelsbankens Support angående akiveringskoden. Men jag återkommer
senare om det.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:För mig tog inloggningen inte särskilt lång tid. Jag minns att jag fick ta ställning till synkning av information mellan Google och Androiden. Aningslös som jag är accepterade jag förslagen som de var. Beträffande namnet är det redan registrerat hos Google på den epostadress jag använde för inloggningen, så det var ifyllt på förhand när jag kom till den sidan.
Då var det nog bara ytterligare en abnormitet hos Googles tjänster som jag råkade ut för. Man måste väl dock säga att systemet ändå är robust, såtillvida att jag gjorde minst en, om inte två hårda omstarter medelst VirtualBox under detta konfigurationsförfarande, och slutresultatet verkar ändå funka felfritt. (Fast fattas bara annat, kanske, då det är systemet för vad som ska vara en "telefon".)

Det där med synkningen mot Google kommer jag inte ihåg alls, har kanske bara förträngt det. Men jag måste väl förmodligen ha fått upp det valet jag med.

Jag gjorde faktiskt ändå ett test av Ubuntu 12.04:s "inbyggda" VirtualBox (4.1.12) då man kör med Linux 3.2. Och det gick mycket riktigt bättre då än då Gubben i Kalmar körde med Linux 3.13. D.v.s. jag slapp de mystiska felmeddelanden han fick, och jag fick upp den inledande, fullt fungerande, blå installationsskärmen för Android-x86.

Om det sedan funkar hela vägen med den programvaran, det är ju en annan fråga, och som sagt inte något som jag kan testa med processorn i den datorn.

Så här ser det förresten ut då man väljer "Om VirtualBox..." i den versionen. (Kanske ser det likadant ut med versionen från Ubuntu 14.04:s programkälla, jag kommer inte ihåg, men motsvarande inforuta för versionen direkt från Oracle/virtualbox.org är klart mindre spännande.)
Om VirtualBox 4.1.12_Ubuntu
Om VirtualBox 4.1.12_Ubuntu
about-vbox-4-1-12_ubuntu.jpg (124.36 KiB) Visad 6270 gånger
Gubben i Kalmar

Men dessvärre är att vi har inte passerat mållinjen än. Vi har en thriller med "aktiveringskoden"
att kasta oss över.
När bankerna upphör med stödet till Linux försvinner, i alla fall min, möjlighet att aktivera
BankID i min Android 4.4 i datorn...............Japp så illa är det!

Det ska enligt uppgift från banktjänstemanen finnas två sätt att få en aktiveringskod. Det ena
är att använda den funktionalitet som är på väg att fasas ut (Linuxstödet). Eller att besöka
ett bankkontor och logga in på deras dator. Men då måste jag ha "mobilen" med mig.
Jag måste alltså vara inloggad på bankens dator när aktiveringen sker. Och detta håller
jag på att dubbelkolla med bankens support.

Eller ska man göra en "råtest", och ta bort App:en BankID i min Android 4.4. Och sedan
försöka göra en ominstallation av App:en och samtidigt vara utloggad från Banken?

I så fall får det bli en övning under veckan som kommer.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Gubben i Kalmar skrev:När bankerna upphör med stödet till Linux försvinner, i alla fall min, möjlighet att aktivera BankID i min Android 4.4 i datorn...............Japp så illa är det!
Nej, riktigt så illa är det inte. Din möjlighet att göra det via Handelsbanken tycks däremot försvinna, eftersom de tydligen begär identifiering via BankID för att kunna beställa Mobilt BankID.

Jag kunde enkelt beställa Mobilt BankID via min bank efter att ha loggat in med hjälp av kort + dosa, och sedan ange aktiveringskoden i Androiden och hämta hem certifikatet.
Gubben i Kalmar skrev:Det ska enligt uppgift från banktjänstemanen finnas två sätt att få en aktiveringskod. Det ena är att använda den funktionalitet som är på väg att fasas ut (Linuxstödet). Eller att besöka ett bankkontor och logga in på deras dator. Men då måste jag ha "mobilen" med mig.
Ok, då kommer det trots allt att finnas en möjlighet i form av att ta med datorn till ett bankkontor.

Handelsbanken förefaller vara den mest Linux-ovänliga banken som någon rapporterat om hittills. De vill förmodligen inte ha Linux-användare som kunder, så varför inte gå dem till mötes och byta bank (eller komplettera med en Linux-kompatibel bank).
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Som Gunnar säger, eftersom Handelsbanken verkar ogilla Linuxanvändare så extremt kan det väl kanske vara dags för bankbyte.

Själv vände jag mig för aktiveringskod till en annan av de sju som äger Finansiell ID-Teknik och styr över vilka svenska medborgare som förtjänar e-legitimation och vilka som inte gör det. Nämligen Skandiabanken (som tidigare i många år varit min enda bank). Hos dem gick det att – via engångskod sänd per SMS till den mobil (ej "smart") som jag tidigare registrerat hos dem (alternativt via vanlig post) – logga in för beställning av aktiveringskod av Mobilt BankID. Åtminstone har jag för mig att det var så det funkade. Att man redan hade BankID för att få beställa BankID var i alla fall inget krav hos dem, som det verkar vara hos Handelsbanken.

Men förutom från de sju, så kan man ju även få aktiveringskod från andra. Från Finansiell ID-Tekniks största kund (gissar jag) Nordea kan man väl det.

Eller varför inte från ICA-banken, som dessutom är helt unika om att erbjuda en e-legitimation på fil som konkurrerar med Finansiell ID-Tekniks BankID? Men mer om den saken i en annan tråd.
queson

Inlägg av queson »

Om man från en Linuxdator via Handelsbanken vill komma åt aktiveringskoden till Mobilt BanktID är det nog bara omvägen via Virtualbox och BankId i någon MSWindowsversion som återstår.

Om man inte förfogar över någon windowslicens går det att ladda hem t.ex en widows7.iso ( testver. ~2.3 GB, 30 dagar innan Windows Genuine Advantage knackar på dörren) .
Win7-Installatione (mycket enkel) upptar på hårddisken ~7GB före uppdateringar ( ~17GB om man laddar hem dessa).
Windowsfolket har det väl förspänt, BankID-programmet installeras med ett musklick och bankdosans drivrutiner installeras så fort man ansluter usb-sladden.

Inloggningen till Handelsbanken fungerar utan mankemang ,men Handelsbanken gör vad dom kan för att försvåra (nåja bankerna har väl all anledning att göra vad dom kan säkerhetsmässigt) och det krävdes ytterligare ett par verifieringar med pinkoden innan man är framme vid aktiveringskoden för MobiltBankID.

-Om man nu prompt skall använda Handelsbanken - och kan tänka sig att använda windows för att slippa windows ::)

Redigerat:
Om någon i bekantskapskretsen har en Windows eller Mac dator med fungerande BankID (dosa+sladd) som går att låna en stund för inloggningen på ditt Handelsbankskonto så fungerar det förstås lika bra. ( Då slipper man ju omvägen att skapa sig en egen Virtualbox -Windows-BankID enligt ovan)
Senast redigerad av 2 queson, redigerad totalt 18 gång.
Gubben i Kalmar

Gunnar skerv:
Jag kunde enkelt beställa Mobilt BankID via min bank efter att ha loggat in med hjälp av kort + dosa, och sedan ange aktiveringskoden i Androiden och hämta hem certifikatet.
Vilken bank gäller detta, i förhållande till Handelsbanken, lätta förfaringssätt?

Som jag förstår det så handlar allt om den enskilda bankens interna rutiner.
Alltså inget krav från Finansiell ID-Tekniks sida. Men det är väl deras "Mobilt BankID" vi talar om, hoppas jag.
Men av Er resonemang så förstår jag att jag ska pressa Handelsbankens
tjänstemän lite till. Mitt mål är att Handelsbanken loggar in på sin dator och
skriver ner aktiveringskoden/inloggningskoden på en lapp. Sen går jag hem och
aktiverar mitt "Mobila BankID". Då först är jag nöjd.

queson skrev:
Windowsfolket har det väl förspänt, BankID-programmet installeras med ett musklick och bankdosans drivrutiner installeras så fort man ansluter usb-sladden.
Om detta med aktiveringskoden/engångskoden blir en "snitslad bana", vore det önskvärt att höja ribban lite till. Om inte ett musklick,
kanske 3 till fem.
Nä det är sant, jag är ingen "hacker" utan mer en reguljär användare av Ubuntu. Och vill gärna kunna rekommendera mina elever att inte spendera
pengar på datorer och program.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Gubben i Kalmar skrev:
Gunnar skerv:
Vilken bank gäller detta, i förhållande till Handelsbanken, lätta förfaringssätt?
Det var ICA Banken. Som Ratatosk nämnde, erbjuder ICA Banken även möjligheten att hämta Telia e-legitimation på fil, så den är nog den mest Linux-vänliga banken idag.

Jag har även konton hos SEB och Danske Bank. Loggade just in till båda med dosor och lösenord, och konstaterade att det räcker gott för att kunna ansöka om Mobilt BankID, och därmed slutföra uppsättningen med Android-x86.

Handelsbanken är en udda fågel i sammanhanget genom sitt krav på BankID för att kunna ansöka om Mobilt BankID.
Gubben i Kalmar

;D

Nu fick jag ett rakt besked från Handelsbankens Support.

Efter några mailväxlingar skicka jag följande (mer i klartext).
Hej igen.

Mitt behov är att kunna få en akiveringskod och sedan aktivera mitt
Mobilt BankID i min "mobiltelefon", som rent fysiskt finns på annat
ställe än bankkontoret?

Med det menar jag; kan jag få en lapp med aktiveringskoden och sedan
gå hem och aktivera mitt Mobila BankID, dvs utan att vara inloggad
bankens dator under tiden jag arkiverar mitt Mobila BankID?
Bankens support svara kort och kärnfullt:
Hej Tommy,

Ja, det ska inte vara några problem.
Så då är det inga problem där heller.

Men det är förbaskat bra att få jobba igenom denna typen av frågor, så man
kan säga; såhär är det, såhär är det inte. Och sedan få dokumentera det på
Forumet.
Man kan gott tänka sig att en osäker banktjänsteman blir lite
restriktiv med att lämna aktiveringskoden, ett tjänstefel är värre än ebolan i
detta fallet.

Ska bara säga att det känns himla skönt att det fungerar med Ubuntu och
BankID. Då kan jag se mina elever i ögonen och säga; "inga problem, jag kör själv Ubuntu och Mobilt BankID". :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Gubben i Kalmar skrev:Efter några mailväxlingar skicka jag följande (mer i klartext).
Hej igen.

Mitt behov är att kunna få en akiveringskod och sedan aktivera mitt
Mobilt BankID i min "mobiltelefon", som rent fysiskt finns på annat
ställe än bankkontoret?

Med det menar jag; kan jag få en lapp med aktiveringskoden och sedan
gå hem och aktivera mitt Mobila BankID, dvs utan att vara inloggad
bankens dator under tiden jag arkiverar mitt Mobila BankID?
Bankens support svara kort och kärnfullt:
Hej Tommy,

Ja, det ska inte vara några problem.
Så då är det inga problem där heller.
Beror på vad du menar med problem. Att behöva besöka ett bankkontor är ju inte det enklast möjliga förfarandet.

Berätta gärna sedan hur det gick.
Gubben i Kalmar skrev:Men det är förbaskat bra att få jobba igenom denna typen av frågor, så man kan säga; såhär är det, såhär är det inte. Och sedan få dokumentera det på Forumet.
Absolut.
Skriv svar

Återgå till "Internet"