Vilka system är fria?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Vilka system är fria?

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:Halleluja!

Ryggdunkarklubben talar!

;D

PS. Ubuntu.se har tydligen alldeles för lite att göra!

Arbeiten!

;D
Vad betyder egentligen detta......?? :P
Och vad har detta med ubuntu.se att göra..??? för egen del så händer det ju att jag är där, men jag tillhör ju inte det forumet på något sätt mer, än vad jag tillhör detta. På detta forumet har jag varit med i förtroenderådet, på ubuntu.se har jag aldrig haft någon post eller titel. Varför blandar du in dem i det här....??
HakanS skrev:
Osprey skrev:Att ta synpunkter om modereringar via pm funkar bevisligen inte
Vad är det för bevis du menar finns för att det inte fungerar?
Om man skickar ett PM till moderatorgruppen med synpunkter på att man fått sitt inlägg modererat, så kan jag lova att frågan behandlas och besvaras inom 24 timmar.
Nu förstod du mig nog fel, eller rättare sagt så var det nog jag som uttryckte mig lite oklart.

Det jag menade var inte att moderatorgruppen inte sköter svarandet på PM eller något sådant, för det förutsätter jag och tror jag att alla tillsatta moderatorer gör.

Det jag menade var att det har inte funkat för att få bort allt tjafs kring principer, oegentligheter och oklarheter med modereringen. Ibland måste saker och ting lyftas till ett högre plan för att granskas objektivt.

Om jag nu ska ta en parallell till med polisen, vars verksamhet till viss del sammanfaller med att moderera samhället, så den enskilde polismannen givetvis första instans om man har synpunkter på något i utförandet. Men om det nu är så att man inte kan enas med honom eller henne om att arbetet har utförts på ett korrekt sätt, eller att de har haft rätt regler att arbeta efter, så har både Rikspolisstyrelsen och Justitiedepartementet i uppgift att granska samt övervaka hur arbetet utförs. Detta sker via både Internrevisionen och Riksrevisionen, som till viss mån motsvarar Förtroenderådet vi hade här tidigare.

Som det är nu så får varje moderator själv förklara varför han gjorde som han gjorde och på vilket sätt han anser det befogat, men detta ger honom också frihet att tolka regler helt efter eget sinne och tycke. Detta gör att en moderator kan arbeta på ett för forumet tveksamt sätt, utan att det finns någon i beslutande eller förtroendevald ställning som motsätter sig detta...

Det är där som det inte funkar med pm till en moderator!! En moderator kommer givetvis alltid att hävda att han gjort rätt, eller åtminstone att han haft rätt uppsåt i det han gjort. Självfallet!! Men om moderatorn har tolkat regelverket på ett felaktigt sätt, eller utför sitt arbete på ett sätt som i praktiken motarbetar forumet, så kommer detta aldrig att kunna ordnas till så länge det enbart är den enskilde moderatorn som deltar i diskussionen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Tummar upp . . . .

för Osprey o Vikingen

Ni som undrar . . .

läs Ospreys motivering (en bland flera åtskilligt bra,
i detta. Bl. detta).

"
. . . . . Jag håller helt och hållet med Micke om att OT eller alltså "utanför ämnet" används på ett mycket tråkigt sätt här på detta forumet.

Regeln som sådan inbjuder till att en moderator kan agera helt efter eget tycke och moderera bort sådant just han eller hon inte tycker om. Vilket i sin tur skapar ett missnöje och en frustration som får konsekvenser i andra trådar. Vissa moderatorer vill ibland också använda regeln just för att begränsa medlemmars rätt eller möjlighet att uttrycka sig.

Om vi ser till meningen med regeln som sådan, så är den till för att en tråd ska vara konsekvent i sitt innehåll, så att det som avhandlas i tråden också följer det som rubriken och den ursprungliga frågan handlar om. Och i ett tekniskt perspektiv är detta givetvis viktigt, en tråd om DHCP ska t.ex behandla DHCP och inte grena ut sig till DNS, även om DNS för den delen givetvis får nämnas i tråden. Meningen med detta är givetvis att göra det lätt att söka och hitta information i forumet och för att slippa "spaghettikopplingar" mellan alla möjliga trådar.

Men då kommer vi också till trådar som den här, som egentligen saknar helt specifikt ämne...

Det jag hade i åtanke när jag drog igång den här tråden var förstås givetvis att få igång en debatt kring hur modereringen fungerar här, samt därtill närliggande ämnen...

. . . . . "

Om Ospreys funderingar inte har 'bäring', varåt är vi (läs: forumet) i så fall, på väg?

Där en konstruktiv debatt tystnar . . .
om än negativ i andra sammanhang än här,
vad blir då värst?

Att se, men inte ingripa?

Att se, men acceptera?

Att se, men välja att vara tyst . . .

När någon enstaka försöker
att skapa sig eget 'svängrum'. . . . .
Själv styra.
Själv skapa regler för fortsatt 'samverkan'.

Ödmjukhet. Acceptans.
För oliktänkande att tänka sitt.
För meningsfränder att tycka sitt. . . . .

Att samsas,
försöka att finna en minsta gemensamma nämnare . . .

Det borde vara större,
mer meningsfullt . . .

än att vinna en strid över andra
på ordets,
ordens,
slagfält. . . .

Det är tur i oturen
att vi idag har en ny forumledning

som väljer, vill och orkar
ta över 'stafettpinnen'

och likt en dirigent inför sin 'symfoniorkester'
dirigerar och släpper fram

enskilda instrument
där de skall ha sin plats. . . .

Till att förbereda för
och inbjuda andra
instrument

till att finna
och ta
sin
plats . . .

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag har 100% förtroende för "JoWa". Jag är säker på att "JoWa" vågar tala om för övriga om han tycker något är felaktigt hanterat. Jag tycker också att det är trevligt med nya medlemmar som faktiskt ökat under ett antal månader. Bra jobbat alla. Jag tittar alltid först på hjälp frågorna även om jag deltar i mindre viktiga frågor. Men under senaste tiden har många frågor varit av den arten där min kunskaper inte i varit tillräckligt omfattande. Så många av de nya medlemmar har redan ganska kvalificerade kunskaper om servrar med mera............. Det är positivt och tyder på att en del redan är yrkesmässigt aktiva inom IT. Därför ska via alla i det forumet försöka visa oss från våra bästa sida oavsett om vi blir provocerade. Det gäller även författaren av det här inlägget.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:Som det är nu så får varje moderator själv förklara varför han gjorde som han gjorde och på vilket sätt han anser det befogat, men detta ger honom också frihet att tolka regler helt efter eget sinne och tycke. Detta gör att en moderator kan arbeta på ett för forumet tveksamt sätt, utan att det finns någon i beslutande eller förtroendevald ställning som motsätter sig detta...

Det är där som det inte funkar med pm till en moderator!! En moderator kommer givetvis alltid att hävda att han gjort rätt, eller åtminstone att han haft rätt uppsåt i det han gjort. Självfallet!! Men om moderatorn har tolkat regelverket på ett felaktigt sätt, eller utför sitt arbete på ett sätt som i praktiken motarbetar forumet, så kommer detta aldrig att kunna ordnas till så länge det enbart är den enskilde moderatorn som deltar i diskussionen...
Det är därfor som man ska skicka PM till moderator-gruppen. Då kommer alla moderatorer att delta i diskussionen.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

HakanS skrev:
Osprey skrev:Som det är nu så får varje moderator själv förklara varför han gjorde som han gjorde och på vilket sätt han anser det befogat, men detta ger honom också frihet att tolka regler helt efter eget sinne och tycke. Detta gör att en moderator kan arbeta på ett för forumet tveksamt sätt, utan att det finns någon i beslutande eller förtroendevald ställning som motsätter sig detta...

Det är därfor som man ska skicka PM till moderator-gruppen. Då kommer alla moderatorer att delta i diskussionen.
Snälla Håkan, det är väl bara att läsa innantill så SER du vad problemet är, eller hur?
Varför ska du ha en massa PM när det är jättetydlig kritik mot din hantering?
Om du fortfarande inte förstått så är du helt förlorad och kommer aldrig att bli en bra moderator och du bör snarast lämna plats till någon annan.
Det är min åsikt!

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

No1Viking skrev:Varför ska du ha en massa PM när det är jättetydlig kritik mot din hantering?
För det första så är det inte min hantering, utan moderatorernas hantering.
För det andra ser jag inte kritiken som "jättetydliga" då den kommer från fyra personer, vara två inte är aktiva inom locot eller på forumet.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

HakanS skrev:
No1Viking skrev:Varför ska du ha en massa PM när det är jättetydlig kritik mot din hantering?
För det första så är det inte min hantering, utan moderatorernas hantering.
För det andra ser jag inte kritiken som "jättetydliga" då den kommer från fyra personer, vara två inte är aktiva inom locot eller på forumet.
Då är det INGEN av er som följer instruktionerna när det gäller modereringen.
INGEN av er verkar fatta vad vi kritiserar er för.

Det är precis så tragiskt det kan bli.

Micke
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"till viss mån motsvarar Förtroenderådet vi hade här tidigare".

Då får någon lägga ett förslag om ett återskapande av förtroenderådet.

Jag ställer upp som en given och redan reserverad kandidat i förtroenderådet. Vem kan passa bättre än "Pink Panther" som är ogillad av båda sidor. Det är en genialisk idé och en chans för mig återupprätta mitt skamfilade rykte. Det största genombrottet på tio år. Sedan kan jag tysta alla som påstår att jag inte engagerar mig i något. :-)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Pink Panther skrev:Jag har 100% förtroende för "JoWa". Jag är säker på att "JoWa" vågar tala om för övriga om han tycker något är felaktigt hanterat.
Jag har också fullständigt förtroende för JoWa, men tycker inte att det är rätt att han ska behöva dra hela det här lasset. Om vi andra också vill ha ett bra fungerande forum, så tillhör det nästan god ton att hjälpa till...
HakanS skrev:Det är därfor som man ska skicka PM till moderator-gruppen. Då kommer alla moderatorer att delta i diskussionen.
Jag instämmer i vad Micke svarade på det här. Jag kan inte begripa varför du fortsätter att tjata om PM hela tiden, varför ska ska PM vara något närmast heligt och vad är det som gör att det meningsutbytet som sker via pm isåfall inte kan vara offentligt, iallafall tills vi har fått ordning på det här.

Just det där med att du hela tiden tar upp att allt sker pm som något väldigt viktigt, gör absolut att det verkar som om det är något du vill dölja!!

En moderator ska vara någon som man känner förtroende för och som ser till att forumet verkar och utvecklas i en riktning som följer det gemensamma intresset...
HakanS skrev:För det första så är det inte min hantering, utan moderatorernas hantering.
Nej det är sant att det inte enbart handlar om just din hantering. För att göra det mer jämlikt så tycker jag att vi tittar i tråden över bortmodererade inlägg också enas vi om att kritiken riktar sig mot alla de moderatorer som gjort de senaste 10 bortmodereringarna! eller kanske senaste 20..??

P.S. Nu säger jag inte att alla de bortmodereringarna varit felaktiga, det finns säkert en del relevant där också. Men moderatorer som inte modererat bort något har ju knappast begått några fel i det här avseendet heller.
Pink Panther skrev:Jag ställer upp som en given och redan reserverad kandidat i förtroenderådet. Vem kan passa bättre än "Pink Panther" som är ogillad av båda sidor. Det är en genialisk idé och en chans för mig återupprätta mitt skamfilade rykte. Det största genombrottet på tio år. Sedan kan jag tysta alla som påstår att jag inte engagerar mig i något. :-)
;D Tack för ett inlägg som både tål att tänka på och som innehåller humor!! "Pax Vobiscum" O0
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Om jag nu fattat detta rätt vill en del personer återupprätta förtroenderådet igen?

Är det korrekt uppfattat?

???

[If anser is Yes: then take question to next IRC-meeting [END?]]

[Next line]
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Osprey skrev:Nej det är sant att det inte enbart handlar om just din hantering. För att göra det mer jämlikt så tycker jag att vi tittar i tråden över bortmodererade inlägg också enas vi om att kritiken riktar sig mot alla de moderatorer som gjort de senaste 10 bortmodereringarna! eller kanske senaste 20..??

P.S. Nu säger jag inte att alla de bortmodereringarna varit felaktiga, det finns säkert en del relevant där också. Men moderatorer som inte modererat bort något har ju knappast begått några fel i det här avseendet heller.
Du ser inte allt genom att titta på den listan. Om ett modereringsbeslut fattas av flera moderatorer, är det dock en moderator som verkställer det.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:Om jag nu fattat detta rätt vill en del personer återupprätta förtroenderådet igen?

Är det korrekt uppfattat?

???

[If anser is Yes: then take question to next IRC-meeting [END?]]

[Next line]
Nej, det är inte korrekt uppfattat!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:Du ser inte allt genom att titta på den listan. Om ett modereringsbeslut fattas av flera moderatorer, är det dock en moderator som verkställer det.
Det är sant, men då tycker jag att för HakanS skull så bör fler moderatorer delta i tråden och motivera sina beslut.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Jag står bakom beslutet att bortmoderera inlägg om ett annat forum, då andra fora inte är en fråga för detta forum.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:Jag står bakom beslutet att bortmoderera inlägg om ett annat forum, då andra fora inte är en fråga för detta forum.
Det är det förvisso inte, men hur ställer du dig då till det faktum att många här finns på båda forumen och att det där med att reda ut de bitarna kanske skulle kunna leda till en en lugnare tillvaro här?

[Edit] Dessutom finns ju även vissa av det i det här fallet andra forats moderatorer med oss här, så i så måtto så är det ju inget främmande forum eller forum som vi diskuterar över deras huvuden om man säger så. Diskussionen handlade inte heller i första hand om att ifrågasätta deras modererande och diskutera det, utan snarare om att ifrågasätta vårt eget modererande och försöka se det i en spegel av hur de gör...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Om medlemmar av ubuntu.se vill diskutera frågor som rör ubuntu.se är väl ubuntu.se det lämpligaste stället för den diskussionen. :)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

JoWa skrev:Jag står bakom beslutet att bortmoderera inlägg om ett annat forum, då andra fora inte är en fråga för detta forum.
En nyfiken fråga: Står du bakom ALLA "utanför ämnet" modereringar också, till 100%?

Micke
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Långt ifrån alla modereringsbeslut fattas gemensamt. Moderatorer ha mandat att agera självständigt, men frågar givetvis andra moderatorer om deras uppfattning i tveksamma fall.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:Om medlemmar av ubuntu.se vill diskutera frågor som rör ubuntu.se är väl ubuntu.se det lämpligaste stället för den diskussionen. :)
Det håller jag helt med om men nu var det så att; "medlemmar av ubuntu-se.org (som även är medlemmar på ubuntu.se) ville diskutera frågor som rör ubuntu-se.org"...

Och då kommer den intressanta frågan; -Måste diskussioner om moderationen på ubuntu-se.org hållas på ubuntu.se?? eller finns det såpass frihet och öppenhet även på ubuntu-se.org så att diskussionen kan hållas lokalt där..??

Själva poängen med att hålla diskussionen just på ubuntu-se.org är ju just att även de (moderatorer och andra på ubuntu-se.org) som inte är medlemmar på ubuntu.se, kan ta del av den då. Att ubuntu.se överhuvudtaget förekom i sammanhanget var enbart för att det användes som referens och/eller jämförelse!!

[eventuella jämförelser med östtyskland utelämnade]
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Osprey skrev:
JoWa skrev:Om medlemmar av ubuntu.se vill diskutera frågor som rör ubuntu.se är väl ubuntu.se det lämpligaste stället för den diskussionen. :)
Det håller jag helt med om men nu var det så att; "medlemmar av ubuntu-se.org (som även är medlemmar på ubuntu.se) ville diskutera frågor som rör ubuntu-se.org"...

Och då kommer den intressanta frågan; -Måste diskussioner om moderationen på ubuntu-se.org hållas på ubuntu.se?? eller finns det såpass frihet och öppenhet även på ubuntu-se.org så att diskussionen kan hållas lokalt där..??
Självklart kan det hållas diskussioner om modereringen av vårt forum här. Det är bl.a denna tråd ett bevis för.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"