Om jag ska ge någon kritik

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Om jag ska ge någon kritik

Inlägg av Hylas »

Okey, Barre, jag slutar nu. Det här leder ingen vart, det förstår jag med.
Moderatorn är dessutom putt på mig, han tål inte att bli emotsagd ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

gusnan skrev:
vulfgar skrev: Vad menar du? Att alla som vill diskutera är troll? Är vi i så fall alla troll i den här tråden? Själv anser jag inte alls det, finns inget inlägg som jag sett i den här tråden som är trollning IMO.

En livlig diskussion kan mycket väl föras med hyfsat god ton och utan personangrepp, men det fungerar inte om alla som tycker annorlunda än ledning anklagas för att vara troll och att någon annan än tex trådskapare anser att en diskussion är färdigdiskuterad. Åsikten att alla som ifrågasätter något eller som bara ställer en enkel fråga utanför rena supportärenden är troll, är tyvärr väldigt utbredd i det här forumet av nån anledning, jag har aldrig fattat varför.
Då förstår jag bättre vad du menar - Nej jag menar inte alls att alla i den här tråden är troll, och inte alls heller att alla som ifrågasätter något skulle vara det. Det jag reagerar på är att det du skriver går att tolka som att om det är "livliga diskussioner" i forumet så samlas det folk vilket skulle vara positivt. Jag undrar då om det är till vilket pris som helst vi skall locka hit folk - Det är ju väldigt lätt att skapa några trådar bara för att få igång diskussion - och det är väl exakt det som trollning är? Att skapa diskussioner som man själv skiter fullständigt i bara för att skapa diskussioner och osämja?
Givetvis inte till varje pris som helst. :) Visst har det då och då under åren förekommit det enstaka personer som bara vill provocera och ställa till bråk och även någon som ansett att det varit censur att moderera bort rena personangrepp, det är absolut inget som jag anser önskvärt i forumet, det finns dock mellanlägen.

Det som oroar och stör mej är att en del i detta forumet tycks ta minsta lilla ifrågasättande och vilja att diskutera som trollning. Kolla bara några av dom inlägg som moddats bort i den här tråden. Att jaga inlägg som är OT i den här sortens diskussioner verkar också övernitiskt och skapar, i mitt tycke, en otrevlig och ovänlig atmosfär och skapar en rädsla för att bli varnad/bannad.

Många av dom som gnällt över att det diskuteras för mycket har ju ändå försvunnit trots att diskussioner numera är sällsynta så inget har vunnits. Diskussioner av olika slag skapar intresse, det behöver inte alltid vara så blodigt allvarligt eller alltid om ubuntu/linux/datorer, det är ofta berikande med ett livlig café där man kan diskutera allt möjligt.

Sen är det givetvis bra att finns alternativ för dom som inte gillar webbforum som tex IRC och sändlista, men håller med Hylas om att nya användare sannolikt inte hittar något av dom alternativen, där är det i nästan samtliga fall forumet som gäller.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

@Barre

Summerar bra och dåligt. Ditt förslag om följande är bra "Gör forumet till en trevlig plats, inför någon form av ”belöningssystem".

Följande är dåligt. Du skriver följande: "med en bra förklaring från moderators om varför så är det bara att svälja".

Det har inte förkommit sedan "vulfgar" var ansvarig för moderatorgruppen. Då funkade det bra. Men för det mesta var det "vulfgar" som var ansvarig för dialogen. Det var under en tid när det förekom en betydligt mer oartig dialog i forumet. Jag har rätt att tycka att de som sker varje dag nu är patetiskt, barnsligt och löjligt.

Men hur vi än vänder och vrider på frågan så finns det en omröstning ibland medlemmarna om hur öppet och tolerant forum de önskar. Omröstning har minst lika många deltagare som röstade vid omröstningen av TC och TL. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=57758
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:

+1 Vulfgar

Återigen visar du fram ditt innersta, vackra jag.
Jag är glad över att du träder fram. Du behövs så väl och ger så mycket,
då och när,
du tittar in. . . . :-D

Du visar oss, de flesta, att du är:
Fylld av förståelse, acceptans
och med massor av empati

för och till
andra,

för oliktänkande,

för hårdföra
och mer mjuka
medmänniskor,

till dem
som önskar mer hårda tag,

till dem som önskar annat,
mer 'mjukare' diton,

men ändå och konstigt nog
trots sina olika utgångspunkter,

ändå finner sig,
i slutänden,

sig själva sittandes,
tillsammans,

i samma 'båt'. . . . . (detta forum).

Du vet,
att jag gillar dig
och det du förespråkar.

Än en gång
visar du fram ditt innersta,
dina tankar,

som en fin och vacker 'vapensköld'
ett adelsmärke

som förhoppningsvis skall kunna vädja andra till tankar,
till goda exempel,
till insikt,
hos dem som ännu inte
tänkt lika långt,

fullt ut
så genomgripande

som du gör.

(Vi har sett dem/det förut.
I inlägg, bemötanden och modereringar.

Vi har fått känna av dess 'frukter'.
I både med- och motgång . .. .

Grunden startar oftast i och med modereringarna.

Som i sin tur formar de fortsatta inläggen och bemötandena oss alla sinsemellan.

Börjar det att brista där, med modereringar (som aldrig får tillåtas att bli personligt, subjektivt, styrda . . . ),
genererar det i sin tur, att delar av strukturerna faller).

Tack
för att du finns . . . .

tukken och GG
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

vulfgar skrev:Åsikten att alla som ifrågasätter något eller som bara ställer en enkel fråga utanför rena supportärenden är troll, är tyvärr väldigt utbredd i det här forumet av nån anledning, jag har aldrig fattat varför.
Inte jag heller. Det är obegripligt. Det måste bottna i rädsla för något.
vulfgar skrev:Många av dom som gnällt över att det diskuteras för mycket har ju ändå försvunnit trots att diskussioner numera är sällsynta så inget har vunnits. Diskussioner av olika slag skapar intresse, det behöver inte alltid vara så blodigt allvarligt eller alltid om ubuntu/linux/datorer, det är ofta berikande med ett livlig café där man kan diskutera allt möjligt.
Håller med fullt ut. Du har helt rätt i detta. Mycket bra inlägg Vulfgar!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Till Hylas och Barre vill jag rikta mig nu.

Ingendera av er omfattas i mina tankar i föregående inlägg.
Ni bidrager bra, var och en, på sitt sätt.

Det jag däremot ser som övergripande,
det är vulfgars synsätt.

Ingen skugga på er två, därutöver.
Snarare då, att jag kan tycka att den nya ledningen skall ta sig en funderare över,
vilken moderering

och av vilka
,

DE tycker, bäst formar stunden och framtiden,
för deras och vårt forum.

Här, delar jag följdaktlligen den tankegång som jag tror, att vulfgar ger uttryck för.

Till dig, barre,
jag minns så väl den sensommardag (2007) när du, Peter Forsberg och jag träffades utanför hans verkstad i Huddinge för att starta det som skulle komma att bli Ubuntuföreningen och dess forum och butik.

Jag vet, jag känner, att dina idéal och tankar, står väl i paritet med såväl vulfgars, som Peter Forsbergs, så inte heller där,
eller,
för din del,
skuggas din framtoning hos mig.

Jag ville bara ha detta sagt i tråden.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:
gusnan skrev:
vulfgar skrev: Vad menar du? Att alla som vill diskutera är troll? Är vi i så fall alla troll i den här tråden? Själv anser jag inte alls det, finns inget inlägg som jag sett i den här tråden som är trollning IMO.

En livlig diskussion kan mycket väl föras med hyfsat god ton och utan personangrepp, men det fungerar inte om alla som tycker annorlunda än ledning anklagas för att vara troll och att någon annan än tex trådskapare anser att en diskussion är färdigdiskuterad. Åsikten att alla som ifrågasätter något eller som bara ställer en enkel fråga utanför rena supportärenden är troll, är tyvärr väldigt utbredd i det här forumet av nån anledning, jag har aldrig fattat varför.
Då förstår jag bättre vad du menar - Nej jag menar inte alls att alla i den här tråden är troll, och inte alls heller att alla som ifrågasätter något skulle vara det. Det jag reagerar på är att det du skriver går att tolka som att om det är "livliga diskussioner" i forumet så samlas det folk vilket skulle vara positivt. Jag undrar då om det är till vilket pris som helst vi skall locka hit folk - Det är ju väldigt lätt att skapa några trådar bara för att få igång diskussion - och det är väl exakt det som trollning är? Att skapa diskussioner som man själv skiter fullständigt i bara för att skapa diskussioner och osämja?
Givetvis inte till varje pris som helst. :) Visst har det då och då under åren förekommit det enstaka personer som bara vill provocera och ställa till bråk och även någon som ansett att det varit censur att moderera bort rena personangrepp, det är absolut inget som jag anser önskvärt i forumet, det finns dock mellanlägen.

Det som oroar och stör mej är att en del i detta forumet tycks ta minsta lilla ifrågasättande och vilja att diskutera som trollning. Kolla bara några av dom inlägg som moddats bort i den här tråden. Att jaga inlägg som är OT i den här sortens diskussioner verkar också övernitiskt och skapar, i mitt tycke, en otrevlig och ovänlig atmosfär och skapar en rädsla för att bli varnad/bannad.

Många av dom som gnällt över att det diskuteras för mycket har ju ändå försvunnit trots att diskussioner numera är sällsynta så inget har vunnits. Diskussioner av olika slag skapar intresse, det behöver inte alltid vara så blodigt allvarligt eller alltid om ubuntu/linux/datorer, det är ofta berikande med ett livlig café där man kan diskutera allt möjligt.

Sen är det givetvis bra att finns alternativ för dom som inte gillar webbforum som tex IRC och sändlista, men håller med Hylas om att nya användare sannolikt inte hittar något av dom alternativen, där är det i nästan samtliga fall forumet som gäller.
Jag tycker det är en så väldigt fin och mjuk framtoning men också med en knivskarp klarsynthet som jag gillar i det @vulfgar skrivit, jag tyckte väldigt mycket om att läsa det. :kram:

Sen vill jag också passa på att önska alla här i gemenskapen en riktigt trevlig sommar med bra väder och glada dagar både i hängmattan eller kanske framför en Linux dator. :glad:
HakanS
Global Moderator

Re: Sv: Om jag ska ge någon kritik

Inlägg av HakanS »

Då tråden fått formen av en allmän diskussion, utan något egentligt syfte, så flyttar jag den till caféet.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

En eller ett par ggr. har jag funderat på om det borde finnas en sk. "boxningsring" i forumet dit meningsskiljaktigheter kunde flyttas till och dom inblandade kunde diskutera ganska livligt och öppet tills den ena eller andra blivit överbevisad (golvad) verbalt.

;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Harlekin33 skrev:En eller ett par ggr. har jag funderat på om det borde finnas en sk. "boxningsring" i forumet dit meningsskiljaktigheter kunde flyttas till och dom inblandade kunde diskutera ganska livligt och öppet tills den ena eller andra blivit överbevisad (golvad) verbalt.

;D
Det finns redan och det heter PM. ;)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Äh, PM är ju som att slåss i omklädningsrummet... det spelar ingen roll hur golvad du blir för det är ändå ingen som kan bevisa det...

För övrigt tycker jag att det är just det som historiskt sett och kanske nu, har varit ett problem på det här forumet. Det finns många åsikter om allt möjligt, men det finns ingen som påtagit sig rollen som domare!

Därför har många diskussioner urartat i rent tjafs därför att den ena eller båda sidor haft slut på argument och oavsett om ena eller andra sidan så att säga ligger på golvet så går det alltid att hävda motsatsen om ingen dömer (typ "jag hade inte båda axlarna i golvet").

Med den organisation som forumet har så är det bara TL och/eller TC som skulle kunna agera domare, men för detta krävs två saker. För det första måste vederbörande ha rättighet att moderera, i huvudsak för att lägga in en slutkommentar om vem som vunnit (om någon) och sedan låsa tråden. För det andra måste detta beslut vara absolut och obestridligt, det får alltså inte gå att överklaga och varje försök till överklagan modereras hänsynslöst bort.

Bråk i omklädningsrummet (PM) löser inga problem, meningsskiljaktigheter måste få komma ut och debatteras öppet, men någon måste ha rättighet att bedöma när diskussionen är över...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Intressant inlägg.
Ska fundera på det.

Osprey skrev:Äh, PM är ju som att slåss i omklädningsrummet... det spelar ingen roll hur golvad du blir för det är ändå ingen som kan bevisa det...

För övrigt tycker jag att det är just det som historiskt sett och kanske nu, har varit ett problem på det här forumet. Det finns många åsikter om allt möjligt, men det finns ingen som påtagit sig rollen som domare!

Därför har många diskussioner urartat i rent tjafs därför att den ena eller båda sidor haft slut på argument och oavsett om ena eller andra sidan så att säga ligger på golvet så går det alltid att hävda motsatsen om ingen dömer (typ "jag hade inte båda axlarna i golvet").

Med den organisation som forumet har så är det bara TL och/eller TC som skulle kunna agera domare, men för detta krävs två saker. För det första måste vederbörande ha rättighet att moderera, i huvudsak för att lägga in en slutkommentar om vem som vunnit (om någon) och sedan låsa tråden. För det andra måste detta beslut vara absolut och obestridligt, det får alltså inte gå att överklaga och varje försök till överklagan modereras hänsynslöst bort.

Bråk i omklädningsrummet (PM) löser inga problem, meningsskiljaktigheter måste få komma ut och debatteras öppet, men någon måste ha rättighet att bedöma när diskussionen är över...
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag kan ju se problemet tydligt.

Frågan är helt enkelt, ska man behålla medlemmarna eller nuvarande forumsadminstration och moderatorer.

Det är ett stort antal kunniga medlemmar som har försvunnit, antingen beroende på att de har kommit i konflikt med forumsadmin/mods eller för att de helt enkelt tröttnade på allt tjafs som forumsadmin/mods inte kunde/kan åtgärda på ett konstruktivt sätt.

Om man gör som Osprey föreslår, att TL har sista ordet så tror jag att tjafset skulle försvinna ganska fort. Men det vill till förstås att man har ordentliga forumsadmin/mods som kan moderera objektivt och inte modererar för egen vinnings skull.

Snacket om att forumsadmin och moderatorer tillsätts i någon form av meritokrati är enbart kvalficerat skitsnack, kan de inte sköta sitt uppdrag ska de avsättas. Och det är förstås den demokratiskt valde Teamleadern som skall göra det!

Alltså, är det medlemmarna och Teamleadern, eller nuvarande "meritokrater" som ska styra forumet?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Här kom vi en bit till... Rune.K:s inlägg stämmer bra med det jag tidigare sagt eller tänkt och det är för den delen inte första gången som jag och han har liknande åsikter i någon fråga.

Att det är många medlemmar som försvunnit på grund av konflikter med forumadmin/mods och/eller på grund av att dessa inte lyckats tona ned andra konflikter och moderera bort tjafs kan vi nog anse som historiskt klarlagt. Det är bara att gå in och läsa gamla "konflikttrådar" för att se att det är så.

Däremot vore det fel att påstå eller säga att det alltid är forumadmin/mods som är orsak till konflikterna, långtifrån alltid är det så.

Den stora poängen i att låta TL (och/eller TC) ha sista ordet är att både TL och TC är demokratiskt valda på relativt kort tid (1 år?) och är man inte nöjd med resultatet så är det bara att välja nya.

Här kommer Rune.K också in på en brist, som gör att demokratin glappar ordentligt och det är att admin/mods är inte demokratiskt tillsatta och kan inte avsättas.

Precis som Rune.K säger så borde TL kunna avsätta en admin/mod om missnöje uppstår. Det är liksom inte heller något stort problem och om till exempel fem (eller tio) medlemmar anmäler att de vill ha bort en admin/mod, så borde det gå att genomföra en omröstning om huruvida denne/denna ska ersättas. Antingen direkt vad gäller själva avsättningen, eller också genom att man ställer olika alternativ mot varandra.

För att återkomma till det som Rune.K säger i sin slutmening -"är det medlemmarna och Teamleadern, eller nuvarande "meritokrater" som ska styra forumet?", så kan förhoppningsvis de flesta hålla med om att det är medlemmarna genom Teamleadern via representativ demokrati...

Men detta förutsätter också att TL får större rättigheter och mer makt, under den period som han/hon är vald...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Inte mycket att dryfta om är min åsikt. Inte dölja och sopa under mattan. Hur svårt ska det vara.

Se här: http://peppermintos.net

Inget döljs och kan läsas av alla, även sökmaskiner. Det bara flyttas till följande avdelning:

"The Dead Zone
A store house of dead topics, troll posts and political topics".

Vill någon skapa konflikter på ett beräknande vis så är den nuvarande lösningen i forumet nästan för bra för vara sant.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pink Panther skrev:Inte mycket att dryfta om är min åsikt. Inte dölja och sopa under mattan. Hur svårt ska det vara.

Se här: http://peppermintos.net

Inget döljs och kan läsas av alla, även sökmaskiner. Det bara flyttas till följande avdelning:

"The Dead Zone
A store house of dead topics, troll posts and political topics".

Vill någon skapa konflikter på ett beräknande vis så är den nuvarande lösningen i forumet nästan för bra för vara sant.
Vi döljer ingenting. Alla har tillgång till alla tavlor.

Varför vi har valt att exkludera tex Café-tavlan från Google är ganska självklart, det handlar om relevans och främjandet av ett trevligt community. Om en person googlar på Ubuntu vill han se supporttrådar och inte någon gammal tråd där någon trollar eller liknande. Det skulle kunna skrämma iväg nya användare.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Hund skrev:Vi döljer ingenting. Alla har tillgång till alla tavlor.
Alla som är inloggade ≠ alla.
Hund skrev:Varför vi har valt att exkludera tex Café-tavlan från Google är ganska självklart, det handlar om relevans och främjandet av ett trevligt community. Om en person googlar på Ubuntu vill han se supporttrådar och inte någon gammal tråd där någon trollar eller liknande. Det skulle kunna skrämma iväg nya användare.
Nyheter och Surftips?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Osprey skrev:Äh, PM är ju som att slåss i omklädningsrummet... det spelar ingen roll hur golvad du blir för det är ändå ingen som kan bevisa det...

Det krävs i så fall att forumreglerna ändras:
9 § Diskussioner välkomnas

a) Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas. Diskussioner kan t.ex. inte förklaras vara avslutade eller ske vid olämplig tidpunkt. Vill medlemmar diskutera ett ämne skall tillfälle till detta ges.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=10492

Fattar inte varför en diskussion måste ha en vinnare, det är ju inte nån sportgren det handlar om. ::)

Det är ovanligt att man i en diskussion lyckas övrtyga sin meningsmotståndare, men däremot så får man i en fortlöpande diskussion ofta större förståelse för varför meningsmotståndaren tycker som han/hon gör. Flera sidor av en frågeställning blir mer belyst om den diskuteras av personer med olika åsikter än om bara en åsikt får komma till tals.

Jag förstår inte alls den skräck som finns i just detta forum för diskussioner. I alla andra forum jag är med så går det utmärkt att diskutera utan att en massa ängsliga personer tjoar om att trådar ska låsas. Gillar man inte diskussionstrådar så är det bara att strunta i att läsa dom.

Förresten, hur ska vi kunna ha val av ev nya TL och TC om diskussioner inte tillåts? Ett otäckt men tänkbart scenario är att dom som för tillfället är valda stoppar all diskussion från ev medtävlare till posterna. OBS! Jag menar inte alls att dom nuvarande valda skulle göra så, men det är är något som kan hända i framtiden. Och ja, jag kan förstå om nån tror att det är osannolikt och konspirationsteoretiskt, men det har hänt tidigare och kan hända igen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

De två lyser igenom nu när det är så få som är här. De som inte vill ha ett livligt forum och de som vill ha ett.
Det var betydligt fler här förut men det började faktiskt minska iom Android. Många gick över dit. Att det samtidigt var ganska hård moddning hjälpte kanske till lite, men de inbitna ubuntisterna är kvar. Visst, några tar paus under vad de anser är en svår tid, men de flesta kommer tillbaka.
IRC kanalen används av några av mina vänner på gpluss och de tycker den är jättebra, har själv aldrig varit där men det verkar vara dumt att ta bort något som fungerar.

Kommer fortsatt vara väldigt sporadiskt här då hustruns medicinering inte är utredd / klar än. Hade så gott det går Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

vulfgar skrev:Det krävs i så fall att forumreglerna ändras:
9 § Diskussioner välkomnas

a) Diskussioner inom ramen för forumreglerna välkomnas. Diskussioner kan t.ex. inte förklaras vara avslutade eller ske vid olämplig tidpunkt. Vill medlemmar diskutera ett ämne skall tillfälle till detta ges.
Att ändra forumreglerna är rent tekniskt ett mycket litet problem.
vulfgar skrev:Fattar inte varför en diskussion måste ha en vinnare, det är ju inte nån sportgren det handlar om. ::)
Jag tror visst att du fattar varför man i vissa diskussioner måste komma fram till ett resultat. Ibland når en diskussion eller ett ämne, en gräns då det inte längre är meningsfullt att fortsätta. Då är det bättre att dra en gräns, summera det som sagts och antingen besluta utifrån detta eller ha en omröstning.
vulfgar skrev:Det är ovanligt att man i en diskussion lyckas övrtyga sin meningsmotståndare, men däremot så får man i en fortlöpande diskussion ofta större förståelse för varför meningsmotståndaren tycker som han/hon gör. Flera sidor av en frågeställning blir mer belyst om den diskuteras av personer med olika åsikter än om bara en åsikt får komma till tals.
Det här handlar inte alls om att bara en åsikt ska få komma till tals men ibland måste diskussionen leda till ett resultat, eftersom den annars inte tjänar sitt syfte.

Till exempel så är jorden lite plattare vid polerna än i övrigt, men för den sakens skull anser det flesta inte att det är meningsfullt att fortsätta tjafsa om huruvida den ska betraktas som platt eller rund. Vi har sedan lång tid (långt tidigare än de flesta tror) enats om att jorden är rund.
vulfgar skrev:Jag förstår inte alls den skräck som finns i just detta forum för diskussioner. I alla andra forum jag är med så går det utmärkt att diskutera utan att en massa ängsliga personer tjoar om att trådar ska låsas. Gillar man inte diskussionstrådar så är det bara att strunta i att läsa dom.
Det handlar inte om någon skräck för diskussioner, det handlar bara om att ibland måste en diskussion komma fram till ett resultat. Dessutom når många diskussioner förr eller senare en nivå där det snarare handlar om tjafs än om egentliga argument eller synpunkter.

Jämför t.ex med riksdagen eller kommunledningen, där försöker man så snabbt som möjligt (nåja) uppnå beslut i konsensus istället för att "dra saker i långbänk" och fortsätta diskussioner i all oändlighet. När det gäller t.ex frågan om snöröjning så finns det säkert massor av argument för både det ena och det andra, men man måste helt enkelt komma fram till ett resultat och avsluta diskussionen innan vintern, annars är det i sig ett misslyckande.

Givetvis är det skillnad på olika frågor och när det gäller t.ex vilken som är bäst av "vim" och "emacs" så lär vi aldrig någonsin komma fram till ett resultat. Men detta är en subjektiv fråga som inte behöver nå ett resultat.
vulfgar skrev:Förresten, hur ska vi kunna ha val av ev nya TL och TC om diskussioner inte tillåts? Ett otäckt men tänkbart scenario är att dom som för tillfället är valda stoppar all diskussion från ev medtävlare till posterna. OBS! Jag menar inte alls att dom nuvarande valda skulle göra så, men det är är något som kan hända i framtiden. Och ja, jag kan förstå om nån tror att det är osannolikt och konspirationsteoretiskt, men det har hänt tidigare och kan hända igen.
Den risken finns alltid och oavsett vad TL och TC tycker eller tänker så kan alltid forumadmin göra precis som han eller hon behagar. Att censurera TL är inte särskilt svårt och det går t.o.m att ändra och förvränga det som TL sagt. Det går dock inte att driva ett fungerande forum på det sättet utan forumet kommer isåfall att självdö och ersättas av ett nytt forum med bättre struktur.........
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"