Varför inte öppen omröstning?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Forslan

Re: Varför inte öppen omröstning?

Inlägg av Forslan »

+1 Håkan!
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Då frågan om röstningen kom upp i en annan diskussion så svarar jag här.
Pink Panther skrev:Jag har inte funnit några ( krav/regler/eller fakta ) om att valet skall hållas via "Launchpad/Locot" Men däremot är det viktigt att redovisa valresultat via den svenska rörelsens "Launchpad/Locot" sida som en återkommande aktivitet.
Beslutet att använda Launchpad för valet togs på loco-mötet den 2/3 2011.
Anledningen till att vi valt Launchpad är:
  • Man skapar omröstningen (med röstnings-alternativen) i förväg vilket innebär att valförättaren inte måste lägga upp den precis när omröstningen ska starta.
  • Omröstningen har en start- och slut-tid med både datum och klockslag.
  • Resultatet visas inte förrän omröstningen är avslutad.
  • Omröstningen kan vara helt anonym
  • Man kan ange om det ska vara möjligt att ändra sin röst eller ej.
Röstning via något annat system (Drupal, forumet, irc) skulle också innebära att man i dessa skulle behöva styra så att bara de som loco-medlemmar (alltså medlemmar i vår launchpad-grupp) skulle kunna rösta.
Pink Panther skrev:Sedan är följande en dålig undanflykt eller ett försök till manipulation för att uppnå ett önskat resultat, " Har man omröstningen på forumet, får man med personer som är medlemmar på forumet, men inte i Locot". Det rör sig om en försumbar, ( antal personer/om några ) som endast är medlemmar via "Launchpad/Locot". De flesta är medlemmar i forumet också.
Jag tror han menar att personer som är forum-medlemmar men inte loco-medlemmar (medlemmar i launchpad-gruppen) skulle kunna rösta om man hade en öppen röstning i forumet.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:. . . . Beslutet att använda Launchpad för valet togs på loco-mötet den 2/3 2011. . . . .
;D F E M deltagare var närvarande vid det mötet . . . . :D De fem, var eniga, det är ju skönt att se.

Att ett beslut om att flytta ut en omröstning från forumet, där omröstningar dessförinnan hade genomförts, borde ändock ha renderat någon form av diskussion bl.a. inom forumet, tycker jag.

Innan och före det, att fem närvarande medlemmar ändrar på en sedvanlig rutin.

Men, det är klart, meritokratins fördelar i sin prydno.

Diskussioner behövs inte.

Samråd, samförstånd, behövs inte heller.

Här blir det enbart en fråga om, att de/den som agerar och hinner först, bestämmer för de övriga.

Snabbt och koncist. Minimalt med ansträngning.
Man kan hålla tyst om stundande val och hoppas på samförstånd även där . . .
om ingen reagerar . . . . ;)
ja, ja . . . .

Så här kan ju ett Loco också drivas. Det är synbarligen så.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Broder Tuck: Kallelse och mötesagenda gick ut till alla loco-, och faktiskt även forum-, medlemmar i god tid innan mötet.
Ingen opponerade sig mot det beslut som togs. Ingen har heller gjort det senare. Inte förrän nu, drygt två år senare, fast du hela tiden vetat om att valen sker på Launchpad.
Du har själv aktivt valt att inte delta på loco-mötena och i diskussionerna om locots organisation. Då kan du inte förvänta dig att någon ska lyssna på dig när du klagar på att fel beslut har tagits.
Jag vet att du längtar tillbaks till den tiden då ubuntu-se.org var ett forum där man till stor del diskuterade saker som inte hade med ubuntu eller datorer att göra. Till en tid när inte irc-kanalen eller launchpad fanns. När inte LoCo Council hade synpunkter på vad ett loco skulle syssla med.
Men jag måste tyvärr göra dig besviken. Den tiden kommer aldrig tillbaks.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Håkan skrev:
Du har själv aktivt valt att inte delta på loco-mötena och i diskussionerna om locots organisation. Då kan du inte förvänta dig att någon ska lyssna på dig när du klagar på att fel beslut har tagits.
Jag tycker nog vi skall lyssna till vad folk tycker här i forumet. Speciellt du som är TL (eller i mina ögon tf TL, eftersom ditt mandat gått ut).
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:. . . . . Då kan du inte förvänta dig att någon ska lyssna på dig när du klagar på att fel beslut har tagits. . . . .
Klagar på att fel beslut har tagits . . . ? Fel beslut?
Var läser du in att jag klagar på beslutet?

Jag klagar på att endast . . . f e m . . . personer på irc-kanalen tar/fattar ett sådant beslut.

Utan föregående, grundlig, debatt i frågan.

På forumet.
Där merparten av medlemmarna befinner sig och där alla andra intresserade också kan följa en debatt. Vill de framföra sin synpunkt, så är det mer öppet, mer tillgängligt, enklare att registrera sig (om de inte redan är det), än att (därutöver) registrera sig på irc-kanalen o/e launchpad också.

Efter en sådan debatt skulle jag intet ha haft att erinra, om enbart fem personer sedan driver igenom något som flertalet i debatten, redan hade diskuterat sig fram till och önskat sig.

Däri, ligger det en stor skillnad mellan min uppfattning om hur saker och ting skall genomföras och somliga andras uppfattningar. Ingen vet, mer än någon annan, vem som har mer rätt än någon annan, gissar jag. . . .

(Jag önskade mig en debatt om tidsintervall för förtroendevalda.
Det blev inte heller av. Noggrant skrivet av mig. Men ingen reaktion. En teamleader borde föra ner den typen av ärenden till det team som denne företräder. Inte ta egna beslut utan debatt före att han arrangerar ett val i frågan
).

Det finns inget hos Ubuntu centralt som kräver omröstningar i launchpad.

Att så har blivit fallet hos oss är bara att beklaga. Det finns förmodligen mycket annat i locot som kan läggas upp där, men det som rör flertalet medlemmar bör behandlas där medlemmarna befinner sig. Inte någon annanstans.

Du är inte ärlig när du skriver:
HakanS skrev:. . . Till en tid när inte irc-kanalen eller launchpad fanns. . . .
Före forumets tillkomst fanns det bara en irc-kanal.
Det var där de träffades, de, som byggde upp Ubuntu i Sverige och sedemera . . . forumet.

Forumet kom ut av irc-kanalen.
2004, tätt följt av en svensk maillista. . . .

För att de ville ha något . . mer . . jordnära och närmre, till att diskutera . . . sina . . . ärenden.

Det är du, min vän, som är bakåtsträvaren i just detta avseende ! ! ! ! !

LoCo Council har inte heller senare krävt att ett loco skall förlägga sina röstningsförfaranden på Launchpad.

Vilket det verkar som att du försöker få läsarna här inne att tro.

Fel.
Igen.

Nästa fel är, när du säger att jag inte har varit kritisk mot förfarandet att driva allt mer mot launchpad.
Det har jag varit synnerligen tydlig med att jag inte gillar.
I inlägg under tidens lopp och det är också det som får mig att avstå från engagemang där, så länge som ivrare för det, är mer drivande.

Eftersom jag inte känner mig bekväm vare sig på launchpad eller irc-kanalerna, så avstår jag från dem. All min inriktning i det avseendet framgår nog ganska bra i den beskrivning av mig själv som jag gjorde inför valet våren 2011 och där min presentation var denna.

Ditt avslut här
HakanS skrev:. . . . Men jag måste tyvärr göra dig besviken. Den tiden kommer aldrig tillbaks.
får det att kännas som om du vill slå mig i huvudet med något, i den skrivningen . . . . ;)
Jag har inte hjärta till att missunna dig det. Varsågod.

I ditt eget agerande skönjer jag dock, att vissa tider kommer tillbaks.
Detta med irc-kanalen t.ex..
Där är vi tillbaks till tiden före forumets tillkommande . . . . ;-)

Somligt, ändå, kommer synbarligen tillbaks . . . . .
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 11 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator

Re: Sv: Varför inte öppen omröstning?

Inlägg av HakanS »

Jo, visst ska man lyssna på åsikter som framförs. Men att ta hänsyn till en eller två personers återkommande beklaganden om att fel beslut tas och att fel kommunikationskanaler används anser jag vara fel. I synnerhet när personerna öppet säger att de inte ser ser sig som loco-medlemmar och inte är intresserade av att arbeta inom locot.
De är bara intresserade av att debattera. Inte att göra något konkret.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:. . . I synnerhet när personerna öppet säger att de inte ser ser sig som loco-medlemmar och inte är intresserade av att arbeta inom locot. . . .
Visa mig det, min gode man.

Vem säger sig inte vilja vara en loco-medlem?
Du får det att se ut som om jag säger det.

Ser du det någonstans i min presentation inför valet 2011?

Hur kan du tro något sådant?
Att jag i övrigt inte vill vara vare sig det ena, eller det andra . . .

Ödmjukhet och intresse för dem man 'företräder',
får en förmodligen till att lyssna på deras röster . . .

Då blir inte rösterna från dem man företräder särdeles överrumplande.
Man hör och känner dem i ryggen, när man går fram för att företräda dem.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

HakanS skrev:... Men att ta hänsyn till en eller två personers återkommande beklaganden om att fel beslut tas och att fel kommunikationskanaler används anser jag vara fel. ...
Det är fel att välja ut vissa personer som arbetar enträget för vissa frågor och inte ta hänsyn till deras åsikter (som du nedsättande rubricerar som "beklaganden").

Pga tidsbrist är mina bidrag till verksamheten inte så stora just nu. Men jag prioriterar att arbeta för demokrati, öppenhet, yttrandefrihet. Att åtgärda brister här är nog den viktigaste frågan i organisationen anser jag. (Som du kommer ihåg har jag jobbat med denna fråga sedan 2007 i detta forum.)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Broder Tuck skrev:Klagar på att fel beslut har tagits . . . ? Fel beslut?
Var läser du in att jag klagar på beslutet?
Du startade ju denna tråd för att klaga på att vi tog beslutet att ha omröstningarna i Launchpad. Eller har jag missuppfattat det?
Broder Tuck skrev:Jag klagar på att endast . . . f e m . . . personer på irc-kanalen tar/fattar ett sådant beslut.
Utan föregående, grundlig, debatt i frågan.
På forumet.
Där merparten av medlemmarna befinner sig och där alla andra intresserade också kan följa en debatt. Vill de framföra sin synpunkt, så är det mer öppet, mer tillgängligt, enklare att registrera sig (om de inte redan är det), än att (därutöver) registrera sig på irc-kanalen o/e launchpad också.
Efter en sådan debatt skulle jag intet ha haft att erinra, om enbart fem personer sedan driver igenom något som flertalet i debatten, redan hade diskuterat sig fram till och önskat sig.
Däri, ligger det en stor skillnad mellan min uppfattning om hur saker och ting skall genomföras och somliga andras uppfattningar. Ingen vet, mer än någon annan, vem som har mer rätt än någon annan, gissar jag. . . .
Beslutet att hålla TC- och TL-valet i launchpad byggde, som jag redan beskrivet, på rent tekniska grunder.
Som jag också framfört tidigare, är ett medlemsmöte ett bättre sätt att diskutera saker som man behöver ta beslut på. Dit kommer de som verkligen är intresserade, och man kommer betydligt snabbare till avslut. Diskussioner på forumet tenderar att ta åtskilliga veckor, om de nu ens avslutas.
Sedan stämmer det inte att forumet är mer öppet. För att kunna skriva i kategorin "LoCo Sverige" måste man, förutom att registrera sig i forumet, registrera sig som loco-medlem i Launchpad och därefter ansöka om medlemsskap i forumgruppen "LoCo".
För att delta och ha rösträtt i irc-kanalen räcker det att vara loco-medlem i Launchpad.
Broder Tuck skrev:Det finns inget hos Ubuntu centralt som kräver omröstningar i launchpad.
...
LoCo Council har inte heller senare krävt att ett loco skall förlägga sina röstningsförfaranden på Launchpad.
Vilket det verkar som att du försöker få läsarna här inne att tro.
Nej, jag har aldrig sagt att LoCo Council har detta som krav. Jag skrev tidigare i tråden att det var ett beslut som togs av oss själva på ett medlemsmöte.
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 11 gånger.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Det är fel att välja ut vissa personer som arbetar enträget för vissa frågor och inte ta hänsyn till deras åsikter (som du nedsättande rubricerar som "beklaganden").
Inga personer har valts ut, att inte lyssna och ta hänsyn till. Det jag säger är att det är lättare att få gehör för sina åsikter och förslag om man är beredd att aktivt jobba för dem.
Att debattera och framföra åsikter om vad andra ska göra inom locot är inte vad jag kallar att vara aktiv medlem.
Syftet med locot är inte att debattera, utan om att göra.
ycc skrev:Pga tidsbrist är mina bidrag till verksamheten inte så stora just nu. Men jag prioriterar att arbeta för demokrati, öppenhet, yttrandefrihet. Att åtgärda brister här är nog den viktigaste frågan i organisationen anser jag. (Som du kommer ihåg har jag jobbat med denna fråga sedan 2007 i detta forum.)
Hur vill du jobba med denna fråga inom gemenskapen?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Håkan skrev:
Hur vill du jobba med denna fråga inom gemenskapen?
Jag argumenterar och försöker få uppslutning kring dessa ideer.
När jag hade mer tid var jag mod och lade t.ex. ner mycket tid på utformningen av forumreglerna (liksom flera andra gjorde).

Jag anser mig inte som någon debattör. Men vi har ett debattforum och det lockar personer som ibland blir intresserade att göra något för Ubuntu och Linux.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Jag argumenterar och försöker få uppslutning kring dessa ideer.
Men du menar att ingen lyssnar på dina argument, eller att du inte får någon uppslutning?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det måste ha blivit något missförstånd. Jag förstår inte riktigt din fråga.

Jag har länge försökt argumentera för demokrati, yttrandefrihet och öppenhet här. Ibland går det bättre ibland går det sämre. jag anser dock att det är mycket viktiga frågor för att förbättra denna organisation.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Jag undrade om du tycker att ingen lyssnar på dina argument, eller att du inte får någon uppslutning?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tycker jag svarade på det nyss.
Ibland lyssnar andra medlemmar på argument av denna typ. Ibland lyssnar de inte. Ibland tycker jag det blir uppslutning kring dessa argument, ibland inte.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Jag tycker jag svarade på det nyss.
Ibland lyssnar andra medlemmar på argument av denna typ. Ibland lyssnar de inte. Ibland tycker jag det blir uppslutning kring dessa argument, ibland inte.
Så då är du nöjd då?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

HakanS skrev:
ycc skrev:Jag tycker jag svarade på det nyss.
Så då är du nöjd då?
Jag tycker inte riktigt att man behöver gå in på min sinnesstämning, men jag kan försöka svara.
Jag anser att den här organisationen uppvisar stora brister vad gäller medvetandet om demokrati, öppenhet och yttrandefrihet. Därför är arbetet med dessa frågor tungt men också viktigt här. men det är alltså mitt synsätt.
De små framsteg man kan göra får man försöka värdesätta desto mer (och även känna sig nöjd över).
Rent allmänt är det nog inte bra att känna sig alltför nöjd med sitt arbete utan istället försöka se framåt mot de fortsatta utmaningarna och arbetet med dessa.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:jag anser att den här organisationen uppvisar stora brister vad gäller medvetandet om demokrati, öppenhet och yttrandefrihet.
Jag håller inte alls med. Jag är övertygad om att alla loco-medlemmar vet vad demokrati, öppenhet och yttrandefrihet är. Lite magstarkt att påstå annat. Vad grundar du det på?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag är förvånad att du inte vet mina åsikter. Jag har ju haft dessa frågor uppe många gånger. Vid ett av de senare tillfällena var jag tvungen att sluta då jag fick PM från admin med innehållet att jag skulle varnas om jag fortsatte. (Jag kritiserade då modereringen under konflikten våren 2010. (hoppas jag säger rätt tidpunkt)) Man riskerar riva upp stora trätor. Jag tror det är bättre att se framåt just nu.

Jag vill arbeta för en demokratisering av hela organisationen.
All verksamhet skall ställas under TL.
TL skall väljas om var 6:e månad.
Man skall inte låsa trådar i strid med forumreglerna.
Man skall följa forumreglerna och vara noggrann så man inte modererar bort kritik av ledningen eller förslag till nyorganisation. Man skall tillåta att man framför åsikter där fördelarna med andra OS framhålls.

Dessutom vill jag att vi skall synas bättre och prioritera forum mer. Visst skall de som vill få använda irc men jag hoppas de mer aktiva inte bara samlas där utan även i forum. Vi måste få tillbaka fler aktiva medlemmar och aktivitet i forum. Därifrån kommer förhoppningsvis vissa att gå vidare till mindre grupper med specifika målsättningar.

Debatter och omröstningar till forum. Den rapportering vi måste ha till Canonical sker i Launchpad. (Jag kan inte detaljerna om detta.)
När det bildas grupper så får de naturligtvis kommunicera som de finner bäst.
TL har slutliga ansvaret. Jag är övertygad att den TL som väljs inte kommer att gå in i en grupp som fungerar och detaljstyra, men om problem uppstår måste en demokratiskt vald person ha ansvaret och rätten att styra.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"