Valförättare sökes

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Valförättare sökes

Inlägg av Broder Tuck »

vulfgar skrev:@Håkan: Om ingen anmäler intresse för att vara valförättare inför kommande val så kan du fixa valet själv och be om nomineringsförslag. Om ingen mer ställer upp så går et ju att fixa ett val på lp med frågan om du har fortsatt förtroende, Dvs om du är intresserad av att fortsätta.

Om någon klagar på att du gör sköter valet själv så kan ju den personen ta över som valförättare direkt alternativt fixa nästa val. Du har ju verkligen försökt att få tag på någon som kan hålla i valet så där kan verkligen ingen skugga hamna på dej.
Håkan,
kör på.

här, i ovanstående citat, får du 'fria händer' till att göra så som du vill . . . . :-)

Tycker hon,
tycker du,
att någon är för kritisk
men ändå själv inte

vill ta över stafettpinnen,
så behåll den . . . .

i handen
och fortsätt att
spring . . . .

i tystnad.
I mörker.

Ett "avlatsbrev",
har givits dig,

så gott som något . . . .
;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

@Broder Tuck, kan du tänka dej att vara välförättare?

Skulle vara perfekt, du är engagerad och jag tror inte någon kan ifrågasätta din integritet. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

@vulfgar
Jag börjar med att tacka dig för ditt förtroende och att du föreslår mig.
Jag känner mig långt ifrån bekväm med de 'teknikaliteter' som jag förmodar behövs,
för att jag skulle kunna fixa till det, rent tekniskt. Så jag avböjer,

Själv har jag hoppats på att någon av er som tidigare har genomfört val och med gott resultat, till slut skulle höra av er..... ;-)
Du, t.ex., som har gjort det med sådan bravur åtskilliga gånger. Även under tider som var allt annat än så lugna som de är idag.

Jag har även hoppats på att Peetra eller f.d. Svensson ändå skulle kunna känna sig manade till
att träda in. Förhoppningen om detta, den när jag ännu en tid. ;-)

Jag håller med dig i ditt tidigare inlägg om, att det här med att sammanställa anmälningar och
nomineringar inför valet, det borde allt Håkan kunna hålla i helt själv. Att ta emot nomineringar
och ställa upp som valberedning. Ett sådant engagemang från hans sida bör inte kunna ses som
jäv.

Gärna, att han gör det tillsammans med eller under översyn från forumadmins t.ex., så att fler
har insyn. En sådant lösning borde inte behöva föranleda några negativa reaktioner.

Så hellre då, att nuvarande, förtroendevald sköter det själv och får det överståndet.

Skulle fler kandidater dyka upp inför själva valproceduren, kan det komma att kännas obekvämt
för Håkan inför dem, medlemmarna i övrigt och ett stundande val, men forumadmins bör väl även
i en sådan uppkommen situation, kunna hålla ögonen på att allt bakom kulisserna går fair till
och så, att Håkan inte skall behöva lastas för något oegentligt gentemot övriga kandidater.

Det viktiga är väl främst det, att så länge som 'ett beslut' om val åvilar forumet, så blir det
genomfört när det skall genomföras. Även om det måste komma att bli av den som har kommit att
vara TeamLeader/TeamContact fram till dess. För att ingen annan vill 'ta i det'.

Orsakat av ett bristande engagemang från mig och andra.

Inför framtiden är det mer viktigt att redan från nu . . .
ha en öppen och genomgripande diskussion om inte detta med val och funktioner i organisationen
skall ändras inför framtiden.

Nuvarande regler om sex månaders intervall mellan val,
för att rösta både på TeamLeader och TeamContact,
synes mig behöva ses över.

Sättas under diskussion.

Denna diskussion bör startas omgående och fortgå över vårens val, intill dess att man kan
skönja ett samförstånd bland de medlemmar som aktiverar sig i debatten. Övriga, har förmodligen
inget att invända. Oavsett resultat av debatten.

Vårens val skall genomföras som förväntat, anser jag,
men en diskussion enligt föregående och som hamnar i någon form av acceptans för flertalet,
kan då börja gälla redan till nästa val. Resultatet av diskussionen kan då avgöra när nästa
val skall genomföras.

Finns det engagemang nog?
För att fortsätta på nuvarande linje.

Finns det intresse nog bland medlemmarna?
För att diskutera sig fram till en mer anpassad rutin.

Jag har sett ett inlägg i kallelsen till nästa IRC-möte på maillistan, där en medlem börjar att
ifrågasätta de gamla reglerna och för egen del tycker jag att medlemmen är helt 'rätt ute' när
han vill ifrågasätta nuvarande 'regler'.

Verksamheten i Locot och forumet har markant förändrats under de två sista åren. Från att ha
varit intensivt och med påtaglig tillströmning av nya medlemmar, har det kommit att bli tämligen
stilla och lugnt. De regler som vidhäftar oss, kom till i en tid av helt annat engagemang,
tillströmning och, ibland, turbulens. Av sådant ser vi nästintill inget, idag.

Jag tackar dig vulfgar för att du föreslår mig. Jag tackar nej till själva uppdraget.

Jag vill istället gärna se en öppen diskussion om nuvarande regler och om inte de skall ses över och kanske
bättre anpassas till forumets situation idag.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Hhhmm, funderar... vulfgar; hur mycket jobb är det egentligen?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

johanre skrev:Hhhmm, funderar... vulfgar; hur mycket jobb är det egentligen?
Det är väl inte så mycket jobb numera, det var värre förr när det var många och heta diskussioner som behövde modereras. Idag är det väl mest att meddela att det är dags för att nominera och sätta en deadline. Det är väl kanske bra att kolla någorlunda ofta vilka som nominerats och att kolla med dessa om dom accepterar eftersom dom som accepterar nominering bör hinna skriva en presentation. Efter nomineringstiden är slut så är det ju läge att sätta upp valet, sist jag körde så var det i launchpad.

Man måste också se till att få ut info om nomineringstider, val mm överallt, irc, forum och sändlista. Jag tror det är bra att den som håller i valet är närvarande i tex forumet nån gång per dag, eller åtminstone varannan dag under nomineringstiden.

@Broder Tuck, synd att du inte kan göra det, men jag har förståelse för det. :) Själv är jag inte inne i forumet så ofta nuförtiden, håller på och exprimenter mer med mobilen än med datorn... :oops: tycker också att jag gjort mitt. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Om drygt 30 minuter randas dagen där besluten skall tas. . . .
Om drygt 24 timmar vet vi,
vilken väg som skall tas. . . .

inför dagar som kommer.

Det känns tryggt.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Ok, ok, jag kan ta det (tack för info vulfgar).
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: Valförättare sökes

Inlägg av HakanS »

johanre skrev:Ok, ok, jag kan ta det (tack för info vulfgar).
Tack Johan.

Kommer du på mötet ikväll?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Ja, det gör jag.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:Om drygt 30 minuter randas dagen där besluten skall tas. . . .
Om drygt 24 timmar vet vi,
vilken väg som skall tas. . . .

inför dagar som kommer.

Det känns tryggt.
Så här synes det ha blivit:
"HakanS"
Det är inte satt något datum än när valet ska ske. Först ska nomineringarna ske. Förhoppningsvis kommer detta igång inom en vecka. Sedan kan valet ske..
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 55#p461755

Nåja, ingen stress . . . . .
synes än . . . . .

vi väntom ack,
så gärna . . . .

Som det står i visans text. ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Nästan en (EN månad mellan de två sista inläggen. Mitt och Johans . . .. )
månad mellan inläggen.
Fortfarande.. . . .
och i övrigt . . . .

tyst.

Snabba puckar. . . . eller inte . . . .
Den som väntar på något . . . . .
väntar inte,
förgäves.

Eller . . . ?
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"