Nja, faktiskt inte möjligt om du skrev *exakt* vad jag föreslog. Försök igen.Tjadden skrev:Johanre
Jag får samma resultat igen som jag markerade på dessa kommandon.

Nja, faktiskt inte möjligt om du skrev *exakt* vad jag föreslog. Försök igen.Tjadden skrev:Johanre
Jag får samma resultat igen som jag markerade på dessa kommandon.
Svaret på vad?Tjadden skrev:Så här blev svaret!
Dessa felmeddelanden kommer av att du inte är root, alltså att du inte kört sudo. Gör så här; först:Tjadden skrev: E: Kunde inte öppna låsfilen /var/lib/dpkg/lock - open (13: Åtkomst nekas)
E: Kunde inte låsa administrationskatalogen (/var/lib/dpkg/). Är du root?
Kod: Markera allt
sudo apt-get update
Kod: Markera allt
sudo apt-get upgrade
Snälla Tjadden, gå tillbaka några inlägg i tråden. Hur man uppgraderar Skype har förklarats åtminstone två gånger.Tjadden skrev:Jag kan konstatera att Skype finns inte med i Synaptic som installeradSkype 4.0 den var ju med i Synaptic, men inte den senaste versionen.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad som är speciellt med Skype är att repot Canonical-partners behöver vara aktiverat. Det kan du kolla så här:
- Tryck Alt+F2 och kör kommandot software-properties-gtk
- Välj fliken Övrig programvara
- Om rutan framför Canonical-partners inte har en bock, klicka i rutan för att aktivera.
Nej, Skype är ”multiarch”, så det finns ingen separat version för 64-bit.Tjadden skrev:däremot är de 32 bit och jag kör Ubuntu i 64 bit. Om det har någon betydelse vet jag inte?
Men... vilken version av Skype har du installerad då?Tjadden skrev:Detta är fixat för länge sen. Jag har nu även installerat Skype via programcentralen och då finns programfilerna med i Synaptic!