Min erfarenhet av organisationer med "platt demokrati" att det alltid förr eller senare dyker upp en mussolinityp som vill platta till demokratin efter eget huvud. Speciellt i en gemenskap som växer snabbt.
Jo tack, här är den tillplattad så det förslåt. Kolla in stadgarna, de är en rysare! Jag tror det här har gett folk lite föreningsfobi. Ändå har du nog en poäng. Stadgar, riktiga stadgar alltså, är till för att skydda en organisation från att domineras av sådana typer. De reder också ut hur man hanterar kniviga lägen, till exempel hur man väljer sina förtroendevalda, så att inte själva proceduren blir en stridsfråga.
Kanske finns det ändå en vits i att lägga föreningen i malpåse och se till att LoCo't får ordentlig styrfart först. När vi sedan känner att vi behöver kunna göra sådant som behöver en förenings stabilitet och förmåga att hantera beslut och pengar på ett strukturerat sätt, så är det dags att plocka fram föreningen ur garderoben, anta riktiga stadgar och välja en styrelse.
Om det här är en process som tar veckor, månader eller år har jag just nu inte riktigt klart för mig, men ett forum, en wiki, en IRC-kanal och en mailinglista behöver nog inte den "byråkrati" en förening trots allt kräver.
Snackar vi däremot om att trycka affischer, ge ut böcker, pressa skivor och mycket annat som har varit uppe på tapeten de senaste veckorna, för att inte tala om att skramla in alla de pengar det kommer att kosta, då behöver vi nog en fastare organisationsform. Det kan i och för sig vara ett företag eller en stiftelse, men det vanligaste och enklaste är nog ändå en förening.
Att skilja LoCo't från föreningen på lång sikt kanske kan vara en risk. Blir de inte vi och dom. -Vi som tar ansvar för Ubuntu och drar in pengar och nya ubuntister och ni som bara tjattar på IRC.
-Ni som bara tänker på byråkrati och pengar och vi som supportar alla noobs ni drar hit.
Naturligtvis ska man kunna hänga i forumet, på IRC eller vara med på mailinglistan utan att vara med i någon förening. Frågan är bara om och när LoCo't ska drivas och styras i föreningsform. Där tror jag budet är gör om - tänk - gör rätt!