"no bootable device" efter uppdatering
Re: "no bootable device" efter uppdatering
Ladda ner sensaste BIOS uppdateing för din Modekorts Modell.
Kör dom enligt README txt.
Kolla hem sidan för din Hårdisk tillverkare för Bios/Upgrade.
Dit mode kort kan vara anledning till varför det inte kör på högsta prestanda.
bus hastighet etc och Hur mycket LOAD den kan bära med sig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
Du kan kolla om du kan uppdatera BIOS både för mode kort och chip i din HÅRDDISK.
Kör dom enligt README txt.
Kolla hem sidan för din Hårdisk tillverkare för Bios/Upgrade.
Dit mode kort kan vara anledning till varför det inte kör på högsta prestanda.
bus hastighet etc och Hur mycket LOAD den kan bära med sig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
Du kan kolla om du kan uppdatera BIOS både för mode kort och chip i din HÅRDDISK.
Möjligt att den gör det.edfast skrev:Jag har laddat ned "active@killdisk" som jag tror gör samma sak? -allt blir nollor
Hittade en tråd om detta med secure erase, How to secure erase your SSD's on a Mac, och då speciellt detta inlägg
Glömde att det var en Macedfast skrev:Fö vet jag inte hur man kommer åt BIOSen på macen, än mindre hur man resettar den ;p

- edfast
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Utmärkt! Det låter som en tämligen komplicerad process, men jag har ett kabinett liggande, så jag slipper hålla på och fixa med olika trollkonster för "unfreeze". Det ser ju också ut som om "kill disk" gör precis det man inte önskar, nämligen "skriver nollor". Hm. Det har jag alltid trott var att skriva ingenting, tomma mängden och allt detdär, men så är det tydligen inte:
Hursomhelst håller jag just på att ladda ned .iso-filen GParted, som kan brännas till en bootable om jag förstått saken rätt. Den borde väl gå att köra från en Windowsbaserad dator lika gärna, även om jag verkligen inte känner mig hemma med DOS. Jag bränner en skiva och sätter igång efter helgen. -Watch this space!
Fast den obildade skeptikern i mig undrar fortfarande om detta verkligen kan stämma...In essence, conventional HD erase programs are doing the opposite of what you want to do with an SSD. Zeroing out an SSD effectively writes a "0" to every cell. What you want to actually do is "unwrite" to all cells, which can only be done with the secure-erase feature built into the drives controller which effectively free's up all written NAND blocks. By doing this, you remove any write-erase block penalty going forward, at least until usage has resulted in writing once to all NAND blocks.
Hursomhelst håller jag just på att ladda ned .iso-filen GParted, som kan brännas till en bootable om jag förstått saken rätt. Den borde väl gå att köra från en Windowsbaserad dator lika gärna, även om jag verkligen inte känner mig hemma med DOS. Jag bränner en skiva och sätter igång efter helgen. -Watch this space!
2 Utility sajter som är händiga .
För att förstöra all data eller skriva om hdd till (blank-disk)
http://www.dban.org/
För att skriva om partions tabellen till hård-disk
Xfdisk
http://xfdisk.sourceforge.net/
För att förstöra all data eller skriva om hdd till (blank-disk)
http://www.dban.org/
För att skriva om partions tabellen till hård-disk
Xfdisk
http://xfdisk.sourceforge.net/
GParted har jag förstått klarar inte en secure-erase. Däremot bl.a Parted Magic som jag länkade till tidigare ska göra det.edfast skrev:Hursomhelst håller jag just på att ladda ned .iso-filen GParted, som kan brännas till en bootable om jag förstått saken rätt
Nu är jag lite på djupt vatten men som jag förstått det så ska programvaran kunna uttnytta en secure-erase funktion som är inbyggd i diskens styrenhet (controller). Men, har inte läst på riktigt så är inte hundra på hur det egentligen fungerar.
EDIT
Nu har jag läst på lite mer

GParted iso:n är egentligen bara ett val för att komma åt en terminal för att knacka hdparm-kommandon för att få till en secure erase. PartedMagic iso:n har dessutom ett grafiskt stöd för att göra samma sak.
Här en guide från OCZs forum för secure erase på deras SSD-diskar.
Secure Erase With bootable CD/USB Linux.. Point and Click Method
- edfast
Körde Parted Magic, nollade hårddisken vilket inte ledde till någon förbättring. Tog tillbaka disken till återförsäljaren som bytte ut den utan att vilja höra min gripande berättelse till punkt. Reinstallerade, uppdaterade, och importerade bokmärkeslistan jag lagt i molnet. Problem solved! Tack alla medverkande för hjälp och glada tillrop!
- edfast
Re: "no bootable device..."/Reaktivering av tråd...
Efter snart tre veckor av problemfritt arbete vid datorn konstrade den en smula när den skulle ur hibernering igår em. Tidigare slängda filer dök på nytt upp i papperskorgen, andra filer var återställda till tidigare platser. Inga större bekymmer. Stängde ned på föreskrivet vis (har blivit noga med det) igår kväll, och när jag startade upp igen imorse möttes jag av det nu välbekanta "no bootable device, etc..." och efter ett par timmars testande kunde jag konstatera att samma sak hänt igen, inkluderande halveringen av läshastigheten. Det börjar bli lite tröttsamt. Så jag undrar om det inte kan vara dags för en liten varning, frågan är bara varning för vad? SSD? MacBook? Ubuntu? Natty? SSD+MacBook? SSD+Ubuntu? SSD+MacBook+Ubuntu (+/-Natty)? eller vad
? Vad vet forumet om liknande fall?

- strelniece
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
låter som vi har samma problem, och samma tillverkare av SSD...
Första gången "bara hände det" no bootable disk dök upp, men då hade jag kört helt ok i någon vecka, ominstallerade och för några dagar sedan började den krångla, kunde logga in men sedan hände ingenting, mer än bakgrundsbild och pil. Den har vart lite bråkig och idag så blev den "no bootable diskt" igen...
och riktigt irriterande är att jag heller inte lyckades få igång back-up att fungera. morr (vill BU mot NAS, verkar inte vara helt enkelt...)
Så, även om jag tycker det är kul att pilla, så hur kul är det att behöva ominstallera gång på gång...
Lite mat i kistan så påt igen...
Har nån ett tips på bästa sättet att göra en bu av hela hårddisken så att bara återställa ALLT så man slipper sitta en dag och få alla inställningar och enheter att funka...
Första gången "bara hände det" no bootable disk dök upp, men då hade jag kört helt ok i någon vecka, ominstallerade och för några dagar sedan började den krångla, kunde logga in men sedan hände ingenting, mer än bakgrundsbild och pil. Den har vart lite bråkig och idag så blev den "no bootable diskt" igen...
och riktigt irriterande är att jag heller inte lyckades få igång back-up att fungera. morr (vill BU mot NAS, verkar inte vara helt enkelt...)
Så, även om jag tycker det är kul att pilla, så hur kul är det att behöva ominstallera gång på gång...
Lite mat i kistan så påt igen...
Har nån ett tips på bästa sättet att göra en bu av hela hårddisken så att bara återställa ALLT så man slipper sitta en dag och få alla inställningar och enheter att funka...
- edfast
Jag fick några utmärkta tips i en annan tråd: "Återställning?" som jag startade i nybörjarforumet. Här är det första inlägget som kom, följ tråden för de resterande!
Detta kan kanske vara en början!David Andersson skrev:Det är svårt att veta vad det är som gör att du behöver installera om, och om det finns nåt enklare sätt att återställa vad det nu är som behöver återställas. Om utifall kanske att det är konfigurationen av ett visst paket kan det ibland räcka att installera om det paketet (t.ex. Reinstall i Synaptic) eller konfigurera om paketet med t.ex. sudo dpkg-reconfigure <paket>.edfast skrev:Mitt "vanliga" sätt att lösa tråkiga problem har varit att installera om systemet under högljutt svärande. Och så tillbehör, program, widgets, bokmärkelslistor osv. Det har blivit några gånger redan. Och nu är jag trött på det.
Några praktiska tips
Separat /home
Att ha /home på en egen partition brukar underlätta när man installerar om (och om man uppgraderar genom att installera nytt i stället för uppgraderingsknappen). Alla personliga inställningar och data lagras i (synliga och dolda) mappar i /home/username. T.ex cookies, sparade lösenord och bokmärken i webbläsaren. Bakgrundsbild, färger, tema och programstartera på skrivbord och paneler (och där räknas dina widgets om jag fattat rätt). Sparad epost i Evolution och Thunderbird. Efter att man installerat om systemet och alla program, så är skrivbordet och alla inställningar som förut, som om inget hänt.
Kom ihåg installerade paket
Jag har en textfil "packages.txt" med namnen på alla paket jag installerat. Om jag behöver installera om systemet så installerar jag också alla paket i listan, så är jag snabbt tillbaka där jag var. Man kan installera många paket på en gång med ett kommando (sudo apt-get install <paket1> <paket2> ... <paket98> <paket99>). Kommandot kan ta lite tid, men är inte mycket jobb.
(Det kanske låter lite jobbigt att uppdatera "packages.txt" varje gång man installerar nåt, men det är inte så betungande. Jag dubbelklickar paketnamnet i Synaptic och mittenklickar med musen längst ner i "packages.txt". Klart.)
(Efter uppgradering, t.ex. från 10.10 till 11.04, så är det inte säkert att man kan installera alla paket i listan rätt av. En del paket kan ha bytt namn eller blivit inaktuella.)
Systeminställningar (saker i System > Administration) sparas normalt i /etc och inte /home. Så de försvinner vid renblåsning och ominstallation. Därför kan det vara bra att ha en textfil (eller anteckningsbok på gammalt hederligt papper) där man antecknar väsentliga systeminställningar.
Kommentera ändringar i config-filer
Om jag ändrar en systemfil manuellt (i t.ex /etc), så lägger jag till en kommentar strax ovanför ändringen med datum, mitt namn och en kort beskrivning. T.ex. har jag lagt till några rader i /etc/hdparm.conf:Vid behov kan jag snabbt hitta mina manuella systemändringar med "grep -r -w david /etc" och göra kopior nånstans i /home om det verkar vara saker jag vill ha kvar efter en ominstallation.Kod: Markera allt
# david 2010-10-10 spin down hdb after 5 minutes inactivity # newlines important, /lib/hdparm/hdparm-functions parser buggy as shit /dev/sdb { spindown_time = 60 }
Några filosofiska tips
Ta det lungt med sudo. När man skriver kommandon i terminalen (speciellt sådana med sudo, rm, mv, cp, /dev, * och > ) kolla noga att man står i den mapp man tror att man står i, att filer är rättstavade, och att alla argumenten är med och i rätt ordning.
Bekämpa inte systemet utan flyt med. Om det verkar som man behöver avinstallera massor förinstallerade paket och ändra massor med systemfiler och lägga till massor med startup-script för att det ska funka som man vill, ge upp och försök förstå systemets filosofi, eller byt till en annan linux-distro vars filosofi liknar mer ens egen.
Om webbsidor eller hårdvarutillverkare säger att man ska "ladda ner och installera/köra" nåt, gör inte det. Det är Windows-tänk. Kolla om det installeras automatiskt när det behövs, och om inte, kolla om det som behövs finns i förråden, och om inte, kolla om det finns i nåt öppet privat förråd (PPA), och om inte, fundera på om du verkligen vill se/ha den där webbsidan eller hårdvaran.