Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Hur får vi ett omedelbart slut på sandlådenivån?

Inlägg av Peetra »

pun skrev: Hur kan vi ha en "administration" som uppenbarligen lever sitt eget liv ???
Jag antar att du syftar på mitt lekande med stackars msnbot här nyss? Så jag svarar iallafall för egen del. Lite humor bör tålas, Ubuntu är roligt, forum-teknik är roligt, gemenskap är roligt. Vi är inte här enbart för sakens skull, utan också för att vi trivs. Varför folk tycker det är roligt att träta, förstår inte jag. Men vissa trivs med det, så det tolereras ju ganska bra.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Peetra skrev:
pun skrev: Hur kan vi ha en "administration" som uppenbarligen lever sitt eget liv ???
Jag antar att du syftar på mitt lekande med stackars msnbot här nyss? Så jag svarar iallafall för egen del. Lite humor bör tålas, Ubuntu är roligt, forum-teknik är roligt, gemenskap är roligt. Vi är inte här enbart för sakens skull, utan också för att vi trivs. Varför folk tycker det är roligt att träta, förstår inte jag. Men vissa trivs med det, så det tolereras ju ganska bra.
Nej det handlar mer om hur saker och ting ska styras och bestämmas.

I de gamla öststaterna hade man sådana här "strukturer" som omöjliggjorde alla förändringar och gjorde människor där mycket frustrerade.

Eftersom det sedan bevisligen finns de som inte längre har något intresse av Ubuntu här så blir det ett evigt "trollande"....... inte särskilt "kul"... :P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jo först så har väl då inte Canonical något att göra med LoCo-council !
Det jag främst tänkte på är att den som kommer att kontakta oss är Alan Pope (popey) och han är anställd på Canonical.
pun skrev:Det absolut bästa skulle vara att det ledde till att LoCo council tilsatte någon form av "mentor" som styrde upp vad Ubuntu Sverige sysslar med.
Menar du verkligen att man ska behöva skrika 'skeppet sjunker' för att få mentorhjälp från dem? Det ÄR faktiskt en del av deras jobb! Jag skäms uppriktigt sagt å LoCots vägnar för innehållet i denna begäran då det är ett rent känslostyrt missnöje från en fåtal personer som skaffat sig den livsuppgiften att få bort HakanS. Tragiskt.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Allt är ju subjektivt. Personligen anser jag att den värsta överkörningen den senaste tiden var hur Drupalportalen kastades ut och ersattes med något som inte var färdigutvecklat.

Men sådana beslut har ju TL rätt att ta. Håller man inte med får man argumentera. Jag tror nästan var och en som väljs till TL lyssnar på opinionen om den blir tillräckligt stark. (I den nuvarande situationen verkar det inte finnas så mycket opinion mot att Håkan fortsätter som Tf. TL till valet. Jag kan ha missat något, men jag har mest sett farmfield och Pontus som motsätter sig detta.) Snarast har väl Håkan mest fått stöd.

Vad kan man lära av detta?

Jo, tycker jag, det är viktigt med täta val av TL, sex månader, som vi har nu, är lagom.

Jag instämmer i mycket av vad Bowmore skriver.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Allt är ju subjektivt. Personligen anser jag att den värsta överkörningen den senaste tiden var hur Drupalportalen kastades ut och ersattes med något som inte var färdigutvecklat.
Jag blev vald 2ggr med utgångspunkten att jag skulle fixa portalen iom ett byte till Wordpress. Det fanns dock inte en chans att genomföra det eftersom HakanS omöjligjorde det med varje andetag. Då blev xhtml-sidan den enda lösning vi kunde ta till. Nu höjs HakanS till skyarna för att han återigen gör precis som han vill istället för att samarbeta med andra. Jag förstår verkligen inte hur ni tänker... ::)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag uppfattade inte att du hade i programmet att kasta ut Drupalen. (Då hade jag nog protesterat så gott jag kunnat ;) )
Jag förstår inte heller hur Håkan kunde vara ansvarig för att ni inte fick igång WP till bra nivå (med mitt synsätt).

Men situationen är väl inte så tokig just nu. Håkan har två månader på sig att visa hur han vill arbeta. De som inte gillar greppen kan argumentera. Men att kräva hans avgång och maila Loco-rådet utan att förankra hos medlemmarna först, det är för mycket, tycker jag.

Jag såg i en annan tråd att du menar att du ställt villkor för hur Tf TL skall arbeta. Jag tror en TL måste jobba som den tror är bäst.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:Jag såg i en annan tråd att du menar att du ställt villkor för hur Tf TL skall arbeta. Jag tror en TL måste jobba som den tror är bäst.
Nej, jag har inte ställt villkor, det handlar om grupperna. Efter vi fick avslag från LoCo Council bestämdes det att vi skulle gå över till att arbeta i grupper, men denna övergång är en illusion eftersom en person styr grupperna till 100%.

Som gruppen webmasters. Jag fick till slut komma med i gruppen, men då visar det sig att gruppen är inaktiv. Endast en person svarade på mitt första maill till listan, Rancor. Vad han svarade var att han inte ens visste att han var med i gruppen...

Men eftersom alla är så nöjda så skiter jag i det nu. Ni har fått vad (eller snarare vem) ni förtjänar, så kör ni på det så tar jag tag i viktigare saker.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Men du vill alltså ha ett styressätt där gruppledaren är överordnad TL?
Skall man ha demokrati måste däremot den som valts av medlemmarna (dvs TL), på ett tidsbegränsat mandat, vara den som har sista ordet.

Tillägg: Jag håller med dig om (jag tror du vill det) att våra fötroendevalda och admins bör vara bättre på att ta beslut och redogöra för dessa. Inte bara låta förslag ligga obehandlade.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ycc skrev:Men du vill alltså ha ett styressätt där gruppledaren är överordnad TL?
Skall man ha demokrati måste däremot den som valts av medlemmarna (dvs TL), på ett tidsbegränsat mandat, vara den som har sista ordet.

Tillägg: Jag håller med dig om (jag tror du vill det) att våra fötroendevalda och admins bör vara bättre på att ta beslut och redogöra för dessa. Inte bara låta förslag ligga obehandlade.

Jo och sedan har vi då kanske den viktigaste frågan av alla och det är att nuvarande valperiod på 6 månader är rent förödande :P :'( ..den MÅSTE ändras till ett år !!

Väljer vi sedan "fel" så då får vi stå vårt kast och Ubuntu Sverige förvandlas till en "ödemark" som det mesta idag i Sverige angående öppen mjukvara !!
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Bowmore skrev: Mitt förslag är att du drar tillbaks din begäran om stöd från LoCo Council, speciellt som du knappast kommer att få något stöd från vårt LoCo för de punkter du tar upp. Sen får vi tillsammans fortsätta därifrån och bygga vidare.
Håller med. Jag har svårt att se vad HakanS har gjort som skulle berättiga att LoCo Council kontaktas ??? Vi skämmer ut oss alltså.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hylas skrev:
Bowmore skrev: Mitt förslag är att du drar tillbaks din begäran om stöd från LoCo Council, speciellt som du knappast kommer att få något stöd från vårt LoCo för de punkter du tar upp. Sen får vi tillsammans fortsätta därifrån och bygga vidare.
Håller med. Jag har svårt att se vad HakanS har gjort som skulle berättiga att LoCo Council kontaktas ??? Vi skämmer ut oss alltså.

Nope... vi skämmer inte ut oss.... det här måste genomlysas och jag kan inte inse att några med "dolda agendor" ensidigt ska få sin vilja igenom.

Det blir bara en lång utdragen pina med en massa meningslöst "pladder" !

Detta har nu pågått sedan DSK och kollar man historieböckerna för liknande så kan det troligen pågå för evigt om man det inte ges och tas av olika parter.

Just nu är det de "dolda agendorna" som styr !!!
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

pun skrev: Nope... vi skämmer inte ut oss.... det här måste genomlysas och jag kan inte inse att några med "dolda agendor" ensidigt ska få sin vilja igenom.
Vad är det för dolda agendor du talar om?
Vilka personer gäller det?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

pun skrev:Jo och sedan har vi då kanske den viktigaste frågan av alla och det är att nuvarande valperiod på 6 månader är rent förödande :P :'( ..den MÅSTE ändras till ett år !!

Väljer vi sedan "fel" så då får vi stå vårt kast och Ubuntu Sverige förvandlas till en "ödemark" som det mesta idag i Sverige angående öppen mjukvara !!
Du håller ju tydligen med om att konsekvenserna av att en olämplig TL skulle sitta en längre tid skulle bli ödestigra.

Det får inte hända. (Situationen ändras ju också ofta snabbt.)

Det gäller att få valen att gå smidigt. Det kommer de att göra när vi får mer rutin. Vi lär oss hela tiden.

EDIT: Jag håller med om att administationen lever ett eget liv i så motto att kommunikationen med medlemmarna borde förbätttras.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

HakanS skrev:
pun skrev: Nope... vi skämmer inte ut oss.... det här måste genomlysas och jag kan inte inse att några med "dolda agendor" ensidigt ska få sin vilja igenom.
Vad är det för dolda agendor du talar om?
Vilka personer gäller det?
Jo.... jag har flera exempel !

Det stora exemplet var din vägran att ändra i wikin när en sorgsen användare konstaterat att han inte kunde spela upp sin köpta DVD-film och du framhärdade att det minsann inte behövdes proprietär kod..... uselt-bedrövligt. :P :P Mycket belysande hur din syn är på mjukvara, användare samt "politisk" hållning.

Sedan lyser det igenom hur du har en alldeles egen bild av hur Ubuntu ska marknadsföras..... INGEN får uppenbarligen ändra någonting som du själv skapat !! Det tas enbart bort och blockeras med hänvisning till "ditt o datt".

Så här brukar det då vara på ett visst håll om man kollar det politiska spektrat.. !! Alldeles omöjligt att få något att hända !
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

pun skrev:Det stora exemplet var din vägran att ändra i wikin när en sorgsen användare konstaterat att han inte kunde spela upp sin köpta DVD-film och du framhärdade att det minsann inte behövdes proprietär kod..... uselt-bedrövligt. :P :P Mycket belysande hur din syn är på mjukvara, användare samt "politisk" hållning.
Du menar tydligen denna tråd. http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 04&t=48939
Alla kan gå in och ändra i wikin om man anser att det förekommer fel där.
pun skrev:Sedan lyser det igenom hur du har en alldeles egen bild av hur Ubuntu ska marknadsföras..... INGEN får uppenbarligen ändra någonting som du själv skapat !! Det tas enbart bort och blockeras med hänvisning till "ditt o datt".
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

HakanS skrev:
pun skrev:Det stora exemplet var din vägran att ändra i wikin när en sorgsen användare konstaterat att han inte kunde spela upp sin köpta DVD-film och du framhärdade att det minsann inte behövdes proprietär kod..... uselt-bedrövligt. :P :P Mycket belysande hur din syn är på mjukvara, användare samt "politisk" hållning.
Du menar tydligen denna tråd. http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 04&t=48939
pun skrev:Sedan lyser det igenom hur du har en alldeles egen bild av hur Ubuntu ska marknadsföras..... INGEN får uppenbarligen ändra någonting som du själv skapat !! Det tas enbart bort och blockeras med hänvisning till "ditt o datt".
Jo jag förstår varför du hela tiden blockerar saker som mer progressiva användare vill ändra.

Varför inte tala ut vad du tycker om saker o ting, du gömmer ju dig !!!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

pun skrev:
HakanS skrev:
Jo jag förstår varför du hela tiden blockerar saker som mer progressiva användare vill ändra.

Varför inte tala ut vad du tycker om saker o ting, du gömmer ju dig !!!
Libdvdcss är fritt och under GPL-licens http://en.wikipedia.org/wiki/Libdvdcss http://www.videolan.org/developers/libdvdcss.html, så det borde råda enighet om att det inte finns några hinder att rekommendera den.

Att den inte ingår "out of the box" i Ubuntu hänger samman med att det eventuellt skulle kunna uppstå legala problem i vissa länder. Det borde emellertid inte vara något problem med detta i Sverige.

Om vi på detta sätt sorterat bort alla politiska, etiska eller legala frågetecken återstår bara att hitta den enklaste lösningen för att göra det möjligt att kolla DVD.

Om vi försöker respektera att folk här har olika synsätt och normer, och får ha det, kan vi nog lite enklare koka ner rätt många frågor till tekniska problem som vi nog har lättare att komma överens om.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev: Om vi försöker respektera att folk här har olika synsätt och normer, och får ha det, kan vi nog lite enklare koka ner rätt många frågor till tekniska problem som vi nog har lättare att komma överens om.
Nej jag kan inte respektera någon som saboterar Ubuntus principer.

Har man i grunden en Debiansyn så ska man väl för tusan köra det racet hos Debian.... osv.....

Däremot kan jag respektera den som kör sin syn med "öppna kort" och varför vederbörande gör som han gör.

"Den lömska tystnaden" är klart irriterande...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

pun skrev:
Urban Anjar skrev: Om vi försöker respektera att folk här har olika synsätt och normer, och får ha det, kan vi nog lite enklare koka ner rätt många frågor till tekniska problem som vi nog har lättare att komma överens om.
Nej jag kan inte respektera någon som saboterar Ubuntus principer.

Har man i grunden en Debiansyn så ska man väl för tusan köra det racet hos Debian.... osv.....

Däremot kan jag respektera den som kör sin syn med "öppna kort" och varför vederbörande gör som han gör.

"Den lömska tystnaden" är klart irriterande...
Problemet med ditt resonemang är att Ubuntus syn här är rätt tolerant mot det mesta, utom intolerans.
Ubuntu is happy to call itself Open Source. While some refer to free and Open Source software as competing movements with different ends, we do not see free and Open Source software as either distinct or incompatible. Ubuntu proudly includes members who identify with both the free software and Open Source camps and many who identify with both.
Det är OK att för egen del vara GNU-fundamentalist, bara man respekterar att vi andra tänker och gör annorlunda. Du lägger dig, om jag förstår dig rätt, i den andra ytterligheten av ubuntuspektrumet och det är helt OK, bara du inte begär att alla andra ska dansa efter din pipa.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Om denna tråd skulle jag vilja säga som prästen i kyrkan gör,
vid en begravning:
-"Vila, i Frid"

tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 1 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"