Ubuntu 11.04, Alpha 1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Nm-applet verkar i alla fall helt ok nu, det är fortfarande 4,4 MiB efter att datorn varit igång ett par dygn. :)
Som jag förstått det så är det bara en fix tills man hittat det verkliga problemet/problemen.
Stampe skrev:Detta måste väl ändå vara den mest stabila alpha versionen ubuntu släppt på länge va? :)
Allt är ju relativt ;)
MM var väldigt stabil men å andra sidan så var det inte mycket nytt som stoppades in då.
NN är mindre stabil men här så görs det betydligt större förändringar.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Då NN nu har bestämt sig för att ta bort notifierings rutan bredvid klockan ochbara ha indicator appletsen.. Hoppas då wine löser detta smidigt, för nu får man ju en ful system tray ruta för spotifys icon tex.

Sen såg jag precis att ubuntu hade tagit bort indicator-network så kan inte se trådlösa nätverk m.m.. Var detta en miss, eller hade kanske jag råkat ta bort den. Skall installera den nu igen iallafall och se om jag får se mina nätverk igen:).
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Okej stampe har lärt sig något nytt idag igen!.

installerade indicator-network då fick jag huxflux två network applets. hmm tänkte jag, kollade igenom dom, den ena som inte kunde hitta nätverk eller ens anslöt var network manager applet. den andra som anslöt upp korrect är (jag gissar på), nattys nya nätverkshanterare, Network Settings som är en beta.

Det jag gjorde här var att installera indicator-network, sen tog jag bort network manager paketen så fungerar anslutningarna korrekt. Hoppas inte betan här nu är för buggig bara. Den känns väldigt trevligt, både hastighet och UI. :).

Hmm frågan är nu då, mobiltbredband, HUR?!
Senast redigerad av 1 Luxwarp, redigerad totalt 16 gånger.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Stampe skrev:Då NN nu har bestämt sig för att ta bort notifierings rutan bredvid klockan ochbara ha indicator appletsen.. Hoppas då wine löser detta smidigt, för nu får man ju en ful system tray ruta för spotifys icon tex.
I Unity så vet jag inte hur de tänkt lösa notifieringar som inte är rena appar. I Classic så finns notifieringsytan kvar.
Stampe skrev:installerade indicator-network då fick jag huxflux två network applets.
Jo, nu har jag inte indicator-network installerat (inget behov) men den är kopplad till Connman. Har ju varit en del diskussioner kring att ersätta Network Manager med ConnMan men har inte följt med i den debatten då jag trodde det var bestämt att man inte skulle gå för ConnMan.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

yes och mig ogillar allt det nya där så hej networkmanager igen!

Nu skall man bara få lite stöd för mobilt bredband i NN oxå:)

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Här lite info om just NetworkManager vs ConnMan :)
Will ConnMan replace NetworkManager on the desktop for 11.04?
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Bowmore skrev:Här lite info om just NetworkManager vs ConnMan :)
Will ConnMan replace NetworkManager on the desktop for 11.04?

Åh super:).

Själv kan jag godkänna indicator-network om dom lägger nm som backend. Men alla funktioner måste finnas, mobilt bredband och vlan tex har ju precis börjar fungera hyffsat smärtfritt för dom flesta nu! :)

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

jag gillar min notifieringsyta och jag gillar mina paneler. Försökte köra unity med panelerna igång och visst går det, men ack så segt det blev. Det är gnome classic som gäller för mej, åtminstone tills det går att få det som jag vill ha det i unity. Flashigt utseende kan inte kompensera bristande användbarhet IMO.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:jag gillar min notifieringsyta och jag gillar mina paneler. Försökte köra unity med panelerna igång och visst går det, men ack så segt det blev.
Segt ???
Jag kör med gnome-panel som jag startar upp i Unity, inga problem här med seghet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:jag gillar min notifieringsyta och jag gillar mina paneler. Försökte köra unity med panelerna igång och visst går det, men ack så segt det blev.
Segt ???
Jag kör med gnome-panel som jag startar upp i Unity, inga problem här med seghet.
Kanske har med mitt intel-kort att göra, det är väl inte världens rappaste.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Kanske har med mitt intel-kort att göra, det är väl inte världens rappaste.
Mitt ati-kort börjar närma sig 10-årsjubileum :)
Skumt i ditt fall då det funkar bra i Classic för dig och att Unity ju kör med samma fönsterhanterare (compiz) mm. Men, men, kanske kan ha att göra med drivaren?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mycket möjligt. Datorn är ju rapp i övrigt. Jag kunde ju inte köra unity alls i tidigare versione, allt bara låste sej så dagens version är ju ändå ett lyft för min del. :P

Ska kolla vidare och se om jag hittar några buggrapporter, men det är ju lite annat att pilla med också så här inför jul. ::)

Lustigt nog känns den (rent subjektivt) snabbare med compiz påslaget än av i gnome classic, så det måste var något i själva unity som inte stämmer riktigt med min dator.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du får väl lägga till en ny dator på din julklappsönskelista ;D
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Uppdatering och ett trasigt paket var beroende av paketet gir1.2-glib-2.0 innan det gick att uppgradera.

Edit efter omstart: hmm så var gnome-panelen borta igen :nerd:
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har inte själv paketet gir1.2-glib-2.0 installerat trots full uppdatering.

Försök att starta upp panelen/panelerna med gnome-panel i terminalen och se om det hjälper eller om du får felmeddelanden.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:Du får väl lägga till en ny dator på din julklappsönskelista ;D
Tyvärr är det nog inte min dator som behöver uppgraderas först... :P
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Bowmore skrev:Har inte själv paketet gir1.2-glib-2.0 installerat trots full uppdatering.

Försök att starta upp panelen/panelerna med gnome-panel i terminalen och se om det hjälper eller om du får felmeddelanden.
Jag har startat panelen med en Terminal-startare flera veckor.
När jag försöker återinstallera gnome-panelen så kräver den dom beroenden som plockades bort
vid installationen av gir1.2-glib-2.0. (så det paketet var en moment 22 installation)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Hojsan!.

Visst NN är i alpha1 bara så man kan inte räkna med för mycket. Men är det bara jag som har problem vid uppstart, grub typ hänger sig nästan och bara står och blinkar en teckenvisare så måste man stänga av ochbörja om, ibland går den inte igång förens typ 10 försöket..

Grub problem, eller kanske min disk?. Ideas?!:D

Några kluster fel är ju ingen fara, men kanske beror på det?
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:När jag försöker återinstallera gnome-panelen så kräver den dom beroenden som plockades bort vid installationen av gir1.2-glib-2.0. (så det paketet var en moment 22 installation)
Frågan är hur du lyckades få in gir1.2-paketen?
Själv har jag inte 'tvingat' in dom än plus en del andra paket som beror på ny gir abi som gir1.2 inför. Ska kolla upp det när jag får tid.

Frågan är om du fått in alla paket som behövs för det nya abi. Vad ger kommandot:

Kod: Markera allt

dpkg -l | grep gir1*
Verkar vara en viss paketröra just nu.
Stampe skrev:Grub problem, eller kanske min disk?. Ideas?!:D
Inga direkta.
Har du kört fsck på patitionen/partitionerna?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, nu har jag uppgraderat till nya gir ABI, dvs gir1.2-paketen på två natty-installationer.
För att vara säker på att alla de paketen kommer med så uppgradera med kommandot

Kod: Markera allt

sudo apt-get install gir1.2-atk-1.0 gir1.2-freedesktop gir1.2-gconf-2.0 gir1.2-gdkpixbuf-2.0 gir1.2-glib-2.0 gir1.2-gtk-2.0 gir1.2-gtk-3.0 gir1.2-panelapplet-3.0 gir1.2-pango-1.0
Problem hittills
När man startar upp Ubuntu Desktop (Unity) så kraschar compiz och man sitter där utan panel och launcher med en roterande markör. Kör compiz --replace så ska det fixa sig. Orsaken är att man tydligen glömt ta med en patch, bugg skriven och paketansvarig informerad, så det lär fixas ganska omgående.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"