Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat, Beta

Bowmore

Re: Ubuntu 10.10, Maverick Meerkat, Beta

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:det bästa skulle vara om man körde med "Hårdvarudrivrutiner" som nu... man skippade helt enkelt Ubuntus förändring som är klart onödig.. :P
Jag är nog av en annan uppfattning och tycker att Additional drivers är ett bättre val. Menyvalet Hardware drivers som även finns i Kontrollpanelen ger ju andra förväntningar, dvs anspelar på alla hårvarudrivrutiner i systemet. Tycker även att den svenska översättningen borde ändras till exempelvis Extra drivrutiner eller nåt i den stilen. Sen frågar jag mig om den ska finnas med i menyn som default? Tycker att det räcker med att den finns i Kontrollpanelen då det inte är nåt man använder speciellt ofta.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:det bästa skulle vara om man körde med "Hårdvarudrivrutiner" som nu... man skippade helt enkelt Ubuntus förändring som är klart onödig.. :P
Jag är nog av en annan uppfattning och tycker att Additional drivers är ett bättre val. Menyvalet Hardware drivers som även finns i Kontrollpanelen ger ju andra förväntningar, dvs anspelar på alla hårvarudrivrutiner i systemet. Tycker även att den svenska översättningen borde ändras till exempelvis Extra drivrutiner eller nåt i den stilen. Sen frågar jag mig om den ska finnas med i menyn som default? Tycker att det räcker med att den finns i Kontrollpanelen då det inte är nåt man använder speciellt ofta.
Nej det är mycket olyckligt att ändra en sådan här fundamental funktion för den mycket stora skara som kör nvidia samt modernare ATI kort.

Det är ändringen i sig som jag opponerar mig emot och visst kunde man kanske från början valt ett annat namn för menyvalet.

Men nu är det här djupt inarbetat i diverse guider samt i forum världen över.

Jag skulle även föredra att man fick valet direkt vid installation i likhet med vad som införts för ubuntu-restricted-extras med Ubiquity, på samma sätt skulle nvidias samt ATIs drivare direkt kunna väljas.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Nej det är mycket olyckligt att ändra en sådan här fundamental funktion för den mycket stora skara som kör nvidia samt modernare ATI kort.
Nu är det ju inte funktionen som är ändrad utan endast namnet i menyn och att ett antal Wikis mm refererar till namnet Hardware drivers är ingen ursäkt för att inte göra en namnförändring.
pun skrev:Jag skulle även föredra att man fick valet direkt vid installation i likhet med vad som införts för ubuntu-restricted-extras med Ubiquity, på samma sätt skulle nvidias samt ATIs drivare direkt kunna väljas.
Lite kluven här. Med tanke på att det är på tok för många som efter en installation hamnar i lägen som en blinkande markör så borde det finnas ett enkelt sätt att få in den prorietära vid en installation, men frågan är isf hur.

Försökte pusha för stöd i Ubiquity för en enkel och avancerad installation, ett val man isf gör i början av installationen men Mark Shuttleworth tyckte inte det var en bra idé. Hans svar
As David said, we prefer to avoid "Advanced" option sets and questions.
They create alternative code paths that are inevitably poorly tested,
and compounded by one another. We are very fortunate to benefit from the
amazing Debian installer on the alternative install CD that provides
very precise control over the install. That's our "Advanced" install :-)
Vidare så skriver han
On 09/09/10 23:57, Dave Gilbert wrote:
> (I think this is a general case of over-simplification - please don't
> take it too far!)
>

Yes, it's a mistake to go too far, but you don't know how far is too far
till you really push it. I'd rather we erred on the side of
oversimplification, because we have a big chorus of detailed analysis
that will point out the mistakes. There are fewer voices for simplicity
in free software than voices for options / codebaths / buttons / gadgets
/ hacks / gconf settings :)

Mark
Så Ubiquity går åt andra hållet. Sen kan man då fråga sig om avancerade funktioner som Manuell partitionering längre hör hemma i Ubiquity ::)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev: Så Ubiquity går åt andra hållet. Sen kan man då fråga sig om avancerade funktioner som Manuell partitionering längre hör hemma i Ubiquity ::)
Jo jag förkortar svaret till den sista frågeställningen och visst har man problem just nu var man ska befinna sig funktionellt. ??? ???

Jag roade mig i veckan och installerade om en Windows 7 burk och något lättare får man leta efter i mjukvaruväg..... :P

Filade hursomhelst en bugg kring "Additional drivers".... det är ju det ända man kan göra om man är missnöjd med något.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/635640
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jag roade mig i veckan och installerade om en Windows 7 burk och något lättare får man leta efter i mjukvaruväg..... :P
Japp, vi har en bit kvar att vandra när det gäller användarvänlighet :)
pun skrev:Filade hursomhelst en bugg kring "Additional drivers".... det är ju det ända man kan göra om man är missnöjd med något.
Nu tror inte jag att det förändrar deras beslut. Jag hade dock sett att man istället för att ändra började att utvecka innehållet under Hardware drivers till att visa drivare för all hårdvara, dvs lite som Enhetshanteraren i Windows. Idag är det kommandoraden och t.ex lshw som gäller.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Jag roade mig i veckan och installerade om en Windows 7 burk och något lättare får man leta efter i mjukvaruväg..... :P
Japp, vi har en bit kvar att vandra när det gäller användarvänlighet :)
Jo vi har det.....och där ligger utmaningen... >:D
pun skrev:Filade hursomhelst en bugg kring "Additional drivers".... det är ju det ända man kan göra om man är missnöjd med något.
Nu tror inte jag att det förändrar deras beslut. Jag hade dock sett att man istället för att ändra började att utvecka innehållet under Hardware drivers till att visa drivare för all hårdvara, dvs lite som Enhetshanteraren i Windows. Idag är det kommandoraden och t.ex lshw som gäller.

Jo det är väl mer att "utvecklare" läser aldrig "forumtugg" utan är man missnöjd så måste man fila en bugg, det finns inget annat. Får väl klura på hur man får lite "fyr på brasan".... ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag behöver installera om datorn inom kort. Kan jag börja redan nu med Maverick i skarpt läge?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:Jag behöver installera om datorn inom kort. Kan jag börja redan nu med Maverick i skarpt läge?
Maverick har varit mycket stabil under en längre tid och jag kan inte tänka mig att det ändras nu när man är inne i beta-härdningen.

Shoot man... ;)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Är det bättre att köra en daily-build i stället för betan?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hylas skrev:Är det bättre att köra en daily-build i stället för betan?
Just nu så skulle jag välja beta-ison före dailyn.

Iofs så har inte mycket hänt men betan känns säkrare/stabilare, sen blir det då lite uppdateringar efter installation.

Eventuella proprietära drivare aktiverar man då EFTER att man uppdaterat installationen.

ATIs är "stone dead" för närvarande..... nVidia är helt OK.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

pun skrev:
Hylas skrev:Är det bättre att köra en daily-build i stället för betan?
Just nu så skulle jag välja beta-ison före dailyn.

Iofs så har inte mycket hänt men betan känns säkrare/stabilare, sen blir det då lite uppdateringar efter installation.

Eventuella proprietära drivare aktiverar man då EFTER att man uppdaterat installationen.

ATIs är "stone dead" för närvarande..... nVidia är helt OK.
Ok. det var det där med drivare som oroade mig lite. Jag gör som du säger :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Håller på och laddar ner skivan nu. Blir kul med lite nytt. :)
Avvaktar med min bärbara än så länge eftersom det är så mycket strul med grafikdrivrutinerna.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:Håller på och laddar ner skivan nu. Blir kul med lite nytt. :)
Avvaktar med min bärbara än så länge eftersom det är så mycket strul med grafikdrivrutinerna.
Njau.... nu är det inte så mycket nytt men Maverick är snabbare/rappare och stabilare än Lucid..... plus då att många appar finns i senaste version.

Nvidias grafikdrivarna ska det inte vara några trubbel med numera och Maverick kör då med ver 256.53 som är de senaste stabila.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

pun skrev:
ZX Spectrum skrev:Håller på och laddar ner skivan nu. Blir kul med lite nytt. :)
Njau.... nu är det inte så mycket nytt men Maverick är snabbare/rappare och stabilare än Lucid..... plus då att många appar finns i senaste version.

Nvidias grafikdrivarna ska det inte vara några trubbel med numera och Maverick kör då med ver 256.53 som är de senaste stabila.
Vilka drivrutiner används som default i Maverick då?
Det är dessa som varit problemet för min del. När jag väl fått in nvidias drivare så har det varit lugnt.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Skall du uppgradera före mig..? :o

LOL - du jag & Ulsak brukar alltid hänga i dom här diskussionerna precis innan den nya releasen... ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:...började att utvecka innehållet under Hardware drivers till att visa drivare för all hårdvara, dvs lite som Enhetshanteraren i Windows. Idag är det kommandoraden och t.ex lshw som gäller.
Det hade varit kanonbra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Swedish Berserk

Inlägg av Swedish Berserk »

Hur länge stödjer dom 10.10 den är ju inte en LTS version. Någon som vet?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev: Vilka drivrutiner används som default i Maverick då?
Det är dessa som varit problemet för min del. När jag väl fått in nvidias drivare så har det varit lugnt.
Det är fortfarande Nouveau......

Om det strular så finns den här wikin:

https://help.ubuntu.com/community/Binar ... wto/Nvidia

Kod: Markera allt

sudo apt-get --purge remove xserver-xorg-video-nouveau

sudo apt-get install nvidia-current 
Om man skulle fastna i en terminal.....

Via "Recovery" så kan man då också välja en "Failsafe" grafikkörning....
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Swedish Berserk skrev:Hur länge stödjer dom 10.10 den är ju inte en LTS version. Någon som vet?
Wikipedia vet ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ub ... n_timeline
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

pun skrev: Det är fortfarande Nouveau......
Vad sorgligt. :'(
Problemet kommer alltså fortfarande vara så jag inte ens kan komma åt en terminal via dom nya ubuntu-skivorna.
Datorn hänger sig under uppbootningen av ubuntu 10.04 i samband med att noveau laddas in. Med annat ord är det fortfarande alternativ-skivan som gäller för att sedan använda en "gammal" ubuntuskiva för att kunna komma åt en terminal.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"