Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Team Leader/Team Contactvalet i september

Inlägg av vulfgar »

Jag har slagit ihop inlägg från den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 62&start=0 med denna. Det är en förklaring om det verkar lite osammanhängande mellan inläggen, men det syns i inläggsrubriken vilken tråd som inlägget kommer ifrån. /mod

Fö. Håll all diskussion i denna tråden eller möjligen i presentationstrådarna. Inga andra trådar för diskussion kring valet kommer att tillåtas eftersom det då blir alltför rörigt och oöverskådligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

northar skrev:Instämmer helt i ZX Spectrums startinlägg. De kandidater som tar det resonligt, lungt och inte trollar så mycket får min röst. Men jag är lite splittrad där med - å andra sidan ger det ju en överblick av hur folk reagerar när det hettar till - vilket kanske bara är positivt för alla.
Det innebär ju att det är jag som är the puppet-master, som håller i trådarna medan de andra dansar runt. Creepy.

>:D
Jo jag anser att det bara är positivt för att det visar allas olika uppfattningar och samtidigt kan väljaren skapar sig en överblick. Det räcker inte med bara val-presentationen. Den är i regel hur snyggt som helst. Sanningen kommer först fram via smutskastning och diskussioner. Och det anser jag som viktigt.

LJ
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Peetra »

Jag känner ju ingen av kandidaterna sådär värstan bra, men farmfield och Pontus har jag ju samarbetat med i sommar och jag tycker att allt gått bra och är väldigt besviken över att ni ids sänka er till att skriva så fula saker om en motståndare.

Jag har tillbringat morgonen hittills med att fundera på ifall det kanske skulle vara på sin plats att ändra namn på titeln Team Leader, president skulle passa bättre, så hårt som det förs politik här nu. Så undrar jag opm det är helt smart att ha en TL och sitta bara ½ år. Upprepas denna smutskastning faktiskt under flera veckor varje halvår? Isåfall så tar det alltför mycket kraft av TL-arbetet. Jag hoppas att det varit lite rumsrenare andra år.

Min åsikt är att TL och TC-valena borde hållas åtskilt och att TC borde sitta ett helt år åt gången.
Användarvisningsbild
min01max

Inlägg av min01max »

Peetra skrev:
ZX Spectrum skrev:Har aldrig förstått mig på detta med verbala avrättningar. Är det demokrati i ett nötskal?
Valtiderna i Locot lär skrämma bort medlemmar som anser att det är en otrevlig stämning här. Ubuntu betyder medmänsklighet. Är det accepterat att medmänskligheten kan åsidosättas när vi kommer till dessa val?
Jag anser att det är verkligen obehagligt här just nu, jag hade ingen aning om att det sku vara såhär. :(
Det påminner en hel del om boken Flugornas Herre.

Det absoluta lågvattenmärket är när man lägger ut bilder på forummedlemmar för att göra dem löjliga. Sådant har jag inte sett sedan jag var barn.

Det är hög tid att besinna sig lite.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Japp. Inget mer från min sida. Allting är sagt nu.
Väljarna ska avgöra saken.

LJ
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Little John skrev:Sanningen kommer först fram via smutskastning och diskussioner. Och det anser jag som viktigt.
Intressant, smutskastning som viktigt instrument för att få fram "sanningen"?
Härligt. Det här tror jag tilltalar många...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag skrev just en sak i ett pm som jag vill upprepa ang valet och bråken runt detta (och tidigare val).

Vi som bråkar känner faktiskt varandra rätt väl och det ihop med våra åsiktsskillnader är ju bottenplattan i alla dom här bråken.

Jag och HakanS rök ihop ang. temat och portalen. Vi hade olika åsikt och jag som TL tog ett övergripande beslut. Hade rollerna varit omvända tror jag HakanS gjort likadant.

Jag och No1 Viking har personliga issues som går utanför LoCot och Ubuntu.se men som ändå smittar av sig i allt det här. Vi ogillar varandra, det är inte mer avancerat än så.

Jag och Peter/LJ har väldigt olika synsätt. Peter har i omgångar klargjort vad han tycker är fel med hur LoCot sköts - och detta även innan min tid som TL - och jag har stått på mig i att jag inte tror på toppstyre sätt till hur LoCot skall skötas enl. Ubuntu eller hur jag personligen tror man skall sköta LoCot. Sedan har Peter helt rätt i att deras sätt att driva Ubuntu.se är betydligt effektivare än LoCot's - men det är i min mening inte intressant eftersom vi officiellt står under Ubuntu och bör driva LoCot enl. deras synsätt. Sedan ser jag ingen nytta av att sajterna drivs på samma sätt och av samma folk. Låt dom komplettera varandra.

När det kommer till CryingFreeman så är det någon jag respekterar stort och någon jag gärna förlorar till som TL - dock så hoppas jag innerligen att, om så sker, så är det ihop med Pontus.

För Pontus Öhman är det vi behöver mest av här: Friskt nytt blod! Såväl jag som CF, HakanS och Peter är gamla rävar i sammanhanget (även om jag är yngst, så sett) och vad jag personligen tycker LoCot behöver mest är nya entusiaster. Jag tror Pontus skulle bli en ypperlig TeamContact och efter en period som TC skulle jag gärna vilja se honom ställa upp i valet till TL för nästkommande mandatperiod.

Så hur ni än röstar i övrigt; Rösta på Pontus! ;D
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:Jag och No1 Viking har personliga issues som går utanför LoCot och Ubuntu.se men som ändå smittar av sig i allt det här. Vi ogillar varandra, det är inte mer avancerat än så.
Jag kan inte förstå att du och andra ska blanda in mig och ubuntu.se i allt som skrivs. Pontus börjar bli likadan och det skrämmer mig.

Det börjar kännas sjukt eftersom du, TL för Ubuntu Sverige, försöker jävlas med mig och min person, Peter och ubuntu.se så ofta du kan. Är det ditt bästa sätt, din bästa sida att visa upp när det gäller din kandidatur till rollen som TL? Samma gäller för Pontus. Man kan undra om det är hans bästa sida. Om det är så är det hela mycket tragiskt. Tror ni verkligen att det är positivt för LoCot, ert beteende, för Ubuntu i hela Sverige? Tror ni att det kommer att föra oss närmare för ett samarbete webbsajterna emellan i framtiden? Låt mig bara säga en sak: GLÖM DET! Jag beklagar men det är så jag känner och tycker.

Lämna mig och ubuntu.se i fred, för jag lämnar er i fred, speciellt dig farmfield. Jag har inte angripit er en enda gång. Tvärtom har jag helt tiden fått försvara mig från de mest konstiga påhopp som ni kommer med. Jag har rätt att finnas här, för jag är medlem i Ubuntu Sverige tills forumadministrationen tycker något annat. Om/när det händer kommer jag att acceptera att jag inte är medlem här längre.

Jag har inte talat om hur LoCot skall skötas eller kritiserat det som folk går till val på. Jag redovisar det i länk till inlägget i nästa stycke.

Nu till en del av de anklagelser som du, farmfield, kommit med. Kan du svara på min fråga enligt länk nedan?
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p402828

Tack på förhand

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Det var varken Peter eller jag som började diskutera ubuntu.se.

Micke
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

ok, det här var inte vad jag önskade ur denna tråden.
Vad som vore önskvärt däremot är en konstruktiv debatt. LJ :s kandidatur är för mig rätt märklig. Hans insatser för Ubuntu i Sverige är värdefulla - och han har tillför gemenskapen oerhört mycket. Gott så.

Men att leda Ubuntu Sveriges Webbsajt( portal och forum) och Locot är inte uppgift LJ, då de åsikter han framför nu inte är kompatibla med hur jag ( och många andra) ser på ledarskapet. Han delar heller inte de visioner som kommer till uttryck hos Ubuntu Gemenskapen centralt. Det är ett bekymmer.

Men allt detta har inget med ubuntu punkt se att göra. Alla är överens om att det är en kreativ, välskött och snygg sajt. Men de har ett annat uppdrag och inriktning och framför att ett annat ägarförhållande än ubuntu-se.org. Punkt.

De personer som är aktiva eller medlemmar på ubuntu.se är välkomna som medlemmar att påverka Locots alla delar inklusive forum och portal inom ramarna för regelverk.

Men återingen: rekommenderar jag endera av följande kombo Farmfield - Pontus, Crying Freeman - Pontus. Jag tycker att Mathias ( rying..) är en toppenperson, en röst på honom är inget slöseri, men av själviska skäl kommer jag ändå att lägga en röst på Farmfield som TL.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Ulsak skrev:Men allt detta har inget med ubuntu punkt se att göra. Alla är överens om att det är en kreativ, välskött och snygg sajt. Men de har ett annat uppdrag och inriktning och framför att ett annat ägarförhållande än ubuntu-se.org. Punkt.
Tack!
Ulsak skrev: De personer som är aktiva eller medlemmar på ubuntu.se är välkomna som medlemmar att påverka Locots alla delar inklusive forum och portal inom ramarna för regelverk.
Återigen, tack!
Ulsak skrev: Men återingen: rekommenderar jag endera av följande kombo Farmfield - Pontus, Crying Freeman - Pontus. Jag tycker att Mathias ( rying..) är en toppenperson, en röst på honom är inget slöseri, men av själviska skäl kommer jag ändå att lägga en röst på Farmfield som TL.
Jag tror nog att folk kan tänka själv, utan en massa rekommendationer hit och dit. Hela forumet är snart tapetserat med sånt, likväl som kritiken mot mig, Peter och ubuntu.se.

Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

No1Viking skrev:
farmfield skrev:Om nu vi är så dåliga och dom är så bra, varför håller dom sig då inte på Ubuntu.se och jobbar vidare på att vara bäst? Varför finns det en sådan önskan att gå in och domdera här?
Var ser du att jag domderar någonstans?
Jag avser LJ/Peter Forsberg som är din andreman.

I övrigt har jag gång på gång klargjort att din och min konflikt ligger utanför det här. Vad jag bekymrar mig över är Peter Forsbergs kandidatur - speciellt varför någon som driver ett annat Ubuntu-forum (under eller ihop med dig är irrelevant) skall komma in här och kritisera hur LoCots sköts och sedan beskylla andra för smutskastning.

Jag har också klargjort att jag ej gillar er som personer eller vad ni (med vikt på Peter eftersom han är med i valet) står för, hur Peter vill driva LoCot o.s.v...

Hur ni driver Ubuntu.se blandar jag för övrigt inte in i. Jag har inte gjort annat än att säga att ni kör ert race och att ni må få mer gjort men till bekostnad av frihet som vi uppskattar i LoCot - och dessutom är ett krav från Ubuntu. Bara det här - http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=49933 - påvisar tydligt vad jag avser.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield!

Kan du vara snäll och svara på min fråga enligt länk nedan?

För övrigt tycker jag nog att du är svaret skyldig även här ---> http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 77#p403152

Micke
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Jag tror nog att folk kan tänka själv, utan en massa rekommendationer hit och dit. Hela forumet är snart tapetserat med sånt, likväl som kritiken mot mig, Peter och ubuntu.se
Jag har rätt att skapa och utforma de inlägg som jag känner för att göra. En del av dem innehåller rekommendationer av olika slag. Jag har framfört mer beröm än kritik mot dig och Peter. Sen anser jag sjäv att det är mycket märkligt att man drar in kritik mot dig, Micke och Ubuntu.se. Jag anser också att en hel del kritik mot Peter som person är fel. Jag är oense med honom hur man skall leda Locot. Nåt annat är det inte.
Utanför ämnet: låt gå att jag invänder mot en del av Peter inlägg i den aktuella debatten också för den delen..
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Ulsak skrev:
Jag tror nog att folk kan tänka själv, utan en massa rekommendationer hit och dit. Hela forumet är snart tapetserat med sånt, likväl som kritiken mot mig, Peter och ubuntu.se
Jag har rätt att skapa och utforma de inlägg som jag känner för att göra. En del av dem innehåller rekommendationer av olika slag. Jag har framfört mer beröm än kritik mot dig och Peter. Sen anser jag sjäv att det är mycket märkligt att man drar in kritik mot dig, Micke och Ubuntu.se. Jag anser också att en hel del kritik mot Peter som person är fel. Jag är oense med honom hur man skall leda Locot. Nåt annat är det inte.
Utanför ämnet: låt gå att jag invänder mot en del av Peter inlägg i den aktuella debatten också för den delen..
Jag är nöjd med svaret. Tack!

Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

No1Viking skrev:farmfield!

Kan du vara snäll och svara på min fråga enligt länk nedan?

För övrigt tycker jag nog att du är svaret skyldig även här ---> http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 77#p403152

Micke
Jag svarade precis i inlägget ovan - http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 76#p403176

Eller vad missade jag?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Eftersom diskussionstonen periodvis varit under all kritik har jag moddat bort en hel del. Även en del som var utanför ämnet har tagits bort. En skärpning av tonläget behövs, det gäller dom som är nominerade, men även övriga kan behöva tänka över sitt språkval.

Sannolikt kommer ytterligare rensning av trådena att behövas. Hjälp gärna till genom att anmäla sådana inlägg som jag missat att ta bort. Om det är något som är viktigt som jag tagit bort av misstag, så skicka ett PM så ska jag kolla. /mod

Edit av Lao Tzu: Jag tar mig friheten att låna det här inlägget för att lägga fram information som tidigare fanns i egna inlägg men då är alldeles för långt och utanför ämnet.
I och med att det är valperiod nu tillåts vissa otrevliga trådar "[...] och då bör alla ha möjlighet att se det direkt utan att gå med i en särskild grupp." - Vulfgar
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:I övrigt har jag gång på gång klargjort att din och min konflikt ligger utanför det här. Vad jag bekymrar mig över är Peter Forsbergs kandidatur - speciellt varför någon som driver ett annat Ubuntu-forum (under eller ihop med dig är irrelevant) skall komma in här och kritisera hur LoCots sköts och sedan beskylla andra för smutskastning.
Din och min konflikt grundar sig i att jag, vid förra valkampen när du blev vald TL startade en enda tråd där jag frågade om TL-kandidaternas målsättning. Här menade jag mål som innefattade mätbarhet, realism och verksamhetsanpassning. Efter jag gjort det fick jag och Peter ett antal okvädningsord från dig via PM. Så konflikten är verkligen relevant för LoCot. Sedan att Peter råkar vara admin på ubuntu.se har inte ett enda jota med hans kandidatur att göra, det är bara skitsnack och det förstår alla andra, speciellt när man tänker på vad han tidigare gjort för LoCot, Föreningen Ubuntu Sverige, ubuntu.se osv. Peter är troligen den som arbetat allra mest med det som har med Ubuntu i Sverige att göra, på alla sätt. Tacken han får är bara en massa skitsnack.
farmfield skrev: Jag har också klargjort att jag ej gillar er som personer eller vad ni (med vikt på Peter eftersom han är med i valet) står för, hur Peter vill driva LoCot o.s.v...
Jag förstår att du känner så. För min del är det helt ok.
farmfield skrev: Hur ni driver Ubuntu.se blandar jag för övrigt inte in i. Jag har inte gjort annat än att säga att ni kör ert race och att ni må få mer gjort men till bekostnad av frihet som vi uppskattar i LoCot - och dessutom är ett krav från Ubuntu.

Jag vill svara så här:

Vi har en helt egen server som vi förfogar över till 100%, dygnet runt.
Vi har en helt egen domän, som vi bestämmer över, alldeles själva.
Vi är fria från ägandet av multinationella och kommersiella företag.
Vi har vår egen Code of Conduct, som också efterlevs.
Vi låter våra medlemmar skriva om Windows, Apple och andra OS.
Vi har trevliga medlemmar som ger oss glädje och kunskap.
Vi marknadsför Ubuntu och Ubuntu.se Remix primärt och filosofin om öppen källkod och fria program sekundärt.

Ubuntu.se är frihet!

Sist, men inte minst: Du har skrivit att ledarna för ubuntu.se, alltså Peter och jag, är här och domderar. Jag ställer frågan igen: Var ser du att jag domderar någonstans?

Micke

Edit: Ändrade ett syftningsfel
Senast redigerad av 2 No1Viking, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har redan svarat på frågan. Och vad Ubuntu.se håller på med är för mig fullkomligt ointressant. Jag är intresserad av att verka inom Ubuntu's officiella LoCo och på det sätt som ett sådant skall verka - inget annat.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Några verser från Matteusevangeliet är på sin plats:

"Men Jesus kallade till sig dem och sade: 'Ni vet att härskarna är herrar över sina folk och att furstarna har makten över folken. Men så är det inte hos er. Den som vill vara stor bland er skall vara de andras tjänare, och den som vill vara den förste bland er skall vara de andras slav.'"

CoC?

Samt en Stagneliusvers:

”magiskt sig förnyar det gamla kaos än”

Jag önskar alla kombattanter lycka till i valet!
Ingen av er har gjort sig förtjänt av min röst.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"