Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg

Inlägg av farmfield »

TweekiE skrev:Och farmfield... varför sådant jävla tjat? ::)
Eftersom jag tror att Peters planer innebär en nedläggning av forumet med hänvisning till Ubuntu.se som primärt supportforum vilket jag ser som ytterst olämpligt då Ubuntu.se drivs (ägs) av den enda 'ledaren' i LoCot's historia som faktiskt avsatts personligen av Canonical/Ubuntu (Jono Bacon), No1 Viking.

Sedan blir jag ytterst förvånad över hur någon kan tycka dessa frågor är irrelevanta. Jag anser verkligen inte att frågor om LoCot's framtid och ett svar på frågan om Peter avser lägga ner supportforumet är något 'djävla tjat' faktiskt...

Så, Peter. Tycker du inte det är ytterst relevant att som valdeltagare till TL tydligt beskriva dina framtidsplaner för LoCot?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

farmfield skrev:
Eftersom jag tror att Peters planer innebär en nedläggning av forumet med hänvisning till Ubuntu.se som primärt supportforum vilket jag ser som ytterst olämpligt då Ubuntu.se drivs (ägs) av den enda 'ledaren' i LoCot's historia som faktiskt avsatts personligen av Canonical/Ubuntu (Jono Bacon), No1 Viking.

Sedan blir jag ytterst förvånad över hur någon kan tycka dessa frågor är irrelevanta. Jag anser verkligen inte att frågor om LoCot's framtid och ett svar på frågan om Peter avser lägga ner supportforumet är något 'djävla tjat' faktiskt...

Så, Peter. Tycker du inte det är ytterst relevant att som valdeltagare till TL tydligt beskriva dina framtidsplaner för LoCot?
Jo det är relevant.
Det första jag kommer att göra ( om jag blir vald ) är att försöka återställa forumet som rent support-forum för att det är uppdraget.
Jag ska lägga ner debatt-tavlan och några andra till.
Vi finns för Ubuntu-support inte för att posta något om andra distributioner eller hur mormor mår idag.
Sedan ska jag köra igång supporten som den var en gång i tiden innan ni mångtyckare och tjafsare tog över. Det gäller även dig. Farmfield.
Supporten funkade utmärkt under Sebasteans och No1Vikings tid då jag själv var global moderator här. Dom två hade samma målsättning som jag. Att ge support. Inget annat.
Att du försöker vrida historien vet ju alla här, så det är bättre att du sätter in dig i det där lite mer innan du kommer med oriktiga påstående,
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

TweekiE skrev:
farmfield skrev:

Med dig i farten så tror man nästan att du vill slå ihop u-se.org med AOW.

Och varför skulle peter blanda in denna skiten i sitt egna forum? tror nog snarare han vill rädda det från undergång.
Bra sagt. JA, det vill jag.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:
Återigen lögn....
Sanningen är att Sebastean valde att lämna sin post, som TC, iom mötet som skedde med Jono Bacon. Eftersom jag var rekryterad av Sebastean så blev jag, helt naturligt, av med det mandat jag fått av honom att vara forumadmin för ubuntu-se.org. Jag hade igen som helst anledning av stanna kvar i den rollen efter Sebasteans avgång.

Sluta ljug! :mad:

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

TweekiE skrev: [...] varför skulle peter blanda in denna skiten i sitt egna forum? tror nog snarare han vill rädda det från undergång.
Ryktet om vår undergång kommer vanligtvis från just Peter och det är lika överdrivet varje gång. Ni kan när som helst gå in och se antal inloggade medlemmar här och på Ubuntu.se och jämföra var det är flest. ::)

Sedan har Ubuntu.se 10ggr så många bot's inne än vi - det blir lätt så när man kör SEO. Så jag kollar alltid på inloggade (aktiva) medlemmar och där ser man tydligt att ryktet om vår förestående 'död' är löjligt överdriven. ;D

Edit: Just nu 5st där och 11st här... Känns inte speciellt 'dött' imo, hehe...

@No1 Viking

All info ligger i arkiven om folk orkar gå in och gräva så det är bara att kolla upp det där...
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Utanför ämnet: Kan vi inte bara jobba framåt istället för att gräva upp en massa gammalt rat som bara föder ilska och osämja?

Lägg misstron vid dörren och se det positivt istället, ffs!
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag anser att en presentations-tråd inte är för att smuts-kasta motståndaren, Farmfield. Men jag och många andra vet att du jobbar så.
Du är ytterst olämpligt som teamleader.

Ingen chans hos mig.

Låt väljarna avgöra.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Tycker det mestadels är en massa åsikter här nu. Tråden var väl till för att ställa frågor till Peter Forsberg?
Kan man inte acceptera omröstningar utan måste vrida på demokratin för att förändra röstningen?
Antingen får vem som helst ställa upp som kandidat till TL/TC eller så sätter man ett förbud för vissa personer om man nu tycker att detta är demokratiskt.

Jag har stort förtroende för Peter Forsberg eftersom han hållt på länge med Ubuntu och är kunnig. Dessutom har han en bra Ubuntusida som guidar nybörjare. Extra roligt är det att vi har fyra kandidater som ställer upp till skillnad mot en eller max. två som det brukar vara.
Däremot kan jag säga att det är svårt att veta hur man ska rösta i detta valet.
vulfgar skrev:Ett par klargörande ang CoC:

Att signera CoC är enligt ubuntu uppströms tvingande för TC men kan inte vara det för TL eftersom det inte krävs att det finns en TL.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
has signed the CoC and is either an Ubuntu Member or intends to pursue Ubuntu Membership, see here for details
När det gäller Leader CoC så står detta
The Code of Conduct does not only apply to leaders. It applies more to leaders.
Även om det inte skulle finnas ett formellt krav från ubuntu uppströms att signa CoC så finns det ett krav att man ska agera efter det.
Tack för ett bra svar. Hade svårt att tolka texten själv.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag anser att ubuntu.se inte ska blandas in här. Att ta upp det tyder på dåligt självförtroende för att vi hos ubuntu.se har åstadkommit något som Locot bara kan drömma om.
Skitsamma, vad jag kunde göra där kan jag även göra här.

Take it och leave it.

Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Nu kom det ett blogginlägg från en av mina mest uppskattade kollegor. Läs själv och njut !

http://synesteten.wordpress.com/2010/08 ... mot-bugg1/

Jag tycker att detta inte behövs diskutera längre....
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Jag anser att ubuntu.se inte ska blandas in här. Att ta upp det tyder på dåligt självförtroende för att vi hos ubuntu.se har åstadkommit något som Locot bara kan drömma om.
Du vill gärna anklaga mig för dåligt självförtroende när sanningen är att jag i omgångar berömt Ubuntu.se just för vad ni åstadkommit sett till utformning, nyhetsflöde o.s.v. samt hänvisat dit och Swedroid som exempel på vart vi borde sträva efter!

Vad jag dock lagt till är att det är betydligt enklare att åstadkomma sådant i en privat organisation som Ubuntu.se.

Du, Peter, har också efterfrågat ett starkare styre vilket jag har full förståelse för med då lagt min åsikt att det fungerar annorlunda här än i ett privatdrivet projekt.

Och ja. Detta har utvecklats till mer av en debatt än rena frågor, det är sant, dock är ju detta eftersom många av oss naturligtvis vill veta vad det skulle innebära med Peter som TL eller TC.

Jag är nöjd med svaret om forumet vill jag iaf. meddela. Min undran var om Peter planerade lägga ner forumet och svaret var 'nej' samt info om hans planer för det. :)

En, för tillfället, sista fråga. Du har skrivit att som TL med övergripande ansvar skall du ha tillgång till 'hela' LoCot inkl. servern, gissningsvis administrativa privilegier i såväl forum som portal. Då är min fråga om du själv som TL kommer moderera och administrera utan konsensus med övriga administrationen om ev. förändringar?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag citerar:
En, för tillfället, sista fråga. Du har skrivit att som TL med övergripande ansvar skall du ha tillgång till 'hela' LoCot inkl. servern, gissningsvis administrativa privilegier i såväl forum som portal. Då är min fråga om du själv som TL kommer moderera och administrera utan konsensus med övriga administrationen om ev. förändringar?
Svaret är JA om det behövs.

LJ
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Men grabbar, det här är min presntationtstråd.
Och Pontus, om du inte tycker om bloggen är det OK för min del. Inte någon anledning att ta in DSK i debatten, där jag f.ö. inte varit med. Alltså varför snackar du om det ? I brist på vettiga argument ?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Måhända ett sent ingripande men jag låser tråden för nedkylning. Den kommer öppnas igen senast inom ett dygn. Vill även ha ro att kolla upp vissa inlägg.

Hälsar
Lao
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Efter lite ”städning” låser jag upp tråden. Var vänliga och försök vara hövliga mot varandra och hålla er till ämnet när ni postar.

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Peter Forsberg skrev:Nu kom det ett blogginlägg från en av mina mest uppskattade kollegor. Läs själv och njut !

http://synesteten.wordpress.com/2010/08 ... mot-bugg1/

Jag tycker att detta inte behövs diskutera längre....
Mitt svar till dig och Xcore är här. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=49858

Eftersom du inte ställer dig bakom det så håller jag med dig, ingen idé att diskutera det vidare, hehe...
Peter Forsberg skrev:Jag citerar:
Svaret är JA om det behövs.
Ok. Tack för svaret.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

För att förtydliga ännu mer ändrade jag min presentation. Läs första inlägget.
Gunne
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Ulsak skrev:
[snip]
Ubuntu anser jag vara en långt överlägsen produkt jämfört med t ex MacOS X och Windows. ...
[/snip]

Det var den bästa meningen jag någonsin läst i detta forumet :)

Ha det bra !
m!rage

Inlägg av m!rage »

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 23#p402123
Peter Forsberg skrev:I dag har vi 115 obesvarade inlägg i supporten. Det ska vi också lägga fokus på. Det är inte ok att vi ignorerar de medlemmar som ger oss förtroendet att registrera sig här och vi inte besvarar medlemmarnas frågor. I mitt huvudforum ubuntu.se har jag sett till att antal obesvarade inlägg är lika med noll. Detta kalla jag för organisation och jag ställer själv upp för support nästan dygnet runt.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 27#p402527
Peter Forsberg skrev:Tack för svaret.
Jag gör mitt bästa med att besvara där jag vet att jag kan svaret på rak arm, annars gör jag det bästa med att hitta guider på nätet och länka till dem. Det värsta jag vet är folk som kliver in, skriver massa humbug och användaren blir frustrerad och aldrig mer använder Linux igen...
Det håller jag med om.
Jag får inte ihop det här. Om man inte har något bra svar på ett inlägg ska man väl inte skriva något heller? Fast då kan det ju hända att det finns en och annan obesvarad tråd. Hur löser du detta?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

m!rage skrev: Jag får inte ihop det här. Om man inte har något bra svar på ett inlägg ska man väl inte skriva något heller? Fast då kan det ju hända att det finns en och annan obesvarad tråd. Hur löser du detta?
Jag svarar ändå och kommer med tips eller liknande. Användaren måste känna sig välkommen och omhändertagen. Det är det viktigaste överhuvudtaget.
Det är min policy som jag kör med hos ubuntu.se.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"