Hur gamla är ni?
- Osprey
- Kontakt:
Re: Hur gamla är ni?
PDP-11 var en minidator (som det hette då) och det var Digital Equipment (DEC) (se även engelska Wikipedia) som tillverkade dem. Den gick i graven några år efter att Digital (Equipment) hade lanserat VAX (engelska) som sedan efterträddes av Alpha (engelska).
Digital ingår numera i HP, som OpenVMS Systems och Tru64 Unix...
[Edit] PDP 11/23:an var som PRO-350 i samma storlek som en PC.
[Edit igen] På den tiden så var det bl.a IBM:s dominans och kanske lite deras samarbete med lilla (så var det då) Microsoft, som gjorde att Intel blev den dominerande arkitekturen för PC och inte t.ex PDP... IBM och Digital var för övrigt världens två största dataföretag på den tiden och värsta konkurrenter...
Digital ingår numera i HP, som OpenVMS Systems och Tru64 Unix...
[Edit] PDP 11/23:an var som PRO-350 i samma storlek som en PC.
[Edit igen] På den tiden så var det bl.a IBM:s dominans och kanske lite deras samarbete med lilla (så var det då) Microsoft, som gjorde att Intel blev den dominerande arkitekturen för PC och inte t.ex PDP... IBM och Digital var för övrigt världens två största dataföretag på den tiden och värsta konkurrenter...
Senast redigerad av 2 Osprey, redigerad totalt 1 gång.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Oj, jag undrar vem i forumet som är mellan 5-10 år? 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Vem är det som är 5 till 10 år?
-
Det kan man ju undra och jag hade ju kunnat lägga till 0-5 men jag tror knappast det finns en chans att nån mellan 0-5 använder en dator?!TweekiE skrev:Vem är det som är 5 till 10 år?
Och även om dom gör det så hoppas jag dom hellre är ute med sina kompisar och leker!
Jag tror inte att nån mellan 95-100 använder en dator heller men vem vet?!

-
Jag vet de som är under 5år och använder datorer och då inte bara att spela med utan mer "seriösa" grejor som tex Ubuntu.Harlekin33 skrev:Det kan man ju undra och jag hade ju kunnat lägga till 0-5 men jag tror knappast det finns en chans att nån mellan 0-5 använder en dator?!TweekiE skrev:Vem är det som är 5 till 10 år?
Jag håller med Osprey härOsprey skrev:Det ligger kanske lite i talesättet att -Erfarenhet ger insikt...Harlekin33 skrev:Jag finner det lite märkligt att majoriteten är över 50 år just nu. Jag trodde att äldre hade svårare för att ta till sig nya saker. Eller så är det bara jag som har fördomar. Men ordspråket brukar ju säga att "Det är svårt att få äldre hundar att sitta"![]()
Sedan är det kanske lite så att "spelbarnen" inte riktigt uppskattar Linux.......

Jag är förvisso ett "spelbarn" som spelar mycket, enda anledningen att använda windows har jag märkt.
-
Ärligt talat så är jag imponerad!Jag är 48 och började med Ubuntu för dryga året sen efter att ha använt windows i 17 år.
Det är inte många vad jag vet som byter OS på äldre dagar.
Ofta brukar dom säga:
-Detta har ju alltid funkat hittills (Windows) och då kan vi ha det så framöver också!

- Ulsak
låter som en normalfall för ett flertal ubuntister...jag har exakt samma bakgrund som suliman..Harlekin33 skrev:Ärligt talat så är jag imponerad!Jag är 48 och började med Ubuntu för dryga året sen efter att ha använt windows i 17 år.
Ofta brukar dom säga:
-Detta har ju alltid funkat hittills (Windows) och då kan vi ha det så framöver också!
Nå, hon har inga kompisar på gården, så hon är ute endera då mamma också är det, eller i dagis med tanterna. Annars sitter hon (alltför) ofta här skärm i skärm med mig och kollar på Mumin (hon har cachade från Youtube i sin webbläsare, fast de flesta togs bort för en månad sen!Harlekin33 skrev:Det kan man ju undra och jag hade ju kunnat lägga till 0-5 men jag tror knappast det finns en chans att nån mellan 0-5 använder en dator?!TweekiE skrev:Vem är det som är 5 till 10 år?
Och även om dom gör det så hoppas jag dom hellre är ute med sina kompisar och leker!

Min Lillfilur har dock inte konto på andra forum än "mitt" http://lekforum.net där hon brukar få spela vissa av de spel jag lagt in. Så det är inte hon som röstat. Problemet med för mycket datortid är löst, då hennes dators Internetuppkoppling är begränsad. (det betyder tills vidare att jag smusslar jag ut sladden ur modemet då det är nog, men lägger in tidsbegränsning på hennes dator, bara jag ids kolla upp hur jag ska göra det. ) Då hennes Internet tar slut, så börjar hon ofta lek med lego, mer sällan rita med datorn numera, det är roligare med riktiga pennor! Barnet har användt winXP Pro sedan hon fick sin dator strax efter att hon fyllde tre. Jag tror att hon har klurat ut att inte internet tar slut magiskt, utan att det är jag som drar ut kabeln, för hon var en gång efter ett sånt tillfälle en bra stund under bordet. Där har jag gissningsvis 15+ olika kablar och hon grottade runt bland dem och utropade efter en stund förtjust "mamma, mamma" Ja' hitta' Internet!" och mycket riktigt, där satt hon å stoltse4rade med just den kabeln som går mellan modemet och telefonjacket....

Jag är 33 och har alltid fascinerats av kunskap, samtidigt som jag är väldigt bekväm, så först de senaste åren har jag börjat ta Linux-dister som något jag verkligen vill ha. Lättja och win passar ihop om man vill begränsa sin kunskap, men nu orkar jag inte längre. Det började bli för jobbigt med winXP... Så istället för att lära mig ny version av win, så har jag nu valt att ta itu med Kubuntu.
Eller, okej, det finns inte så mycket att lära sig med varken win 7 eller Vista, jag har fungerat som stödperson förbluffande ofta med de två systemen, utan egentlig erfarenhet. jag har två kamrater, som bruklar få sina datorer att fungera iom att de ringer mig och förklarar sitt fel... Vi vet int' varför, men jag misstänker att jag är en såndär teknomaag. (Hmm, låter bätte på finska, "teknoita") Orsaken till att deras maskiner lyder då jag är uppkopplad till deras mobil kan också vara att hela Internet egentligen existerar fysiskt i mitt huvud, men det brukar jag ogärna tala om, då det är så jobbigt att bearbeta detta faktum, så jag förtränger det hellre.
Dessutom har jag jämt tyckt att linux är coolt och röstade på Linus Thorvalds pappa för att jag tyckte han varit med å uppfostrat en bra pöjk å därför ska kunna representera och göra bra jobb sådär allmänt som politiker då också.

mvh Peetra.
-
- Kontakt:
På 11/23 har jag spelat månlandning med ljuspenna.Osprey skrev:Pro-350 (PDP 11/23) körde jag dels en Pacman-klon och ett spel där man stod på en kulle och skulle skjuta med kanon på en "fiende" på andra sidan... och det var äkta ballistik i det...![]()
På de gamla text-orienterade Unixsystemen (t.ex. på 11/34) var väl ett av de mest populära spelen Dungeon? Jag gillade det starkt. (Textbaserat äventyrsspel) Jag körde batchjobb på nätterna för att komma vidare. Ett av batchjobben httade faktikt en bakdörr i spelet.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- Ulsak
Din lilla noitaakka..(Hmm, låter bätte på finska, "teknoita")

/jari
-
@Peetra:
Pröva och trycka in Edubuntu i hennes dator så får vi se vad hon gillar det.

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Hur kommer det sig att man kan rösta flera gånger?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
-
Om man råkat ha röstat fel så kan man ändra sin röst.Lao Tzu skrev:Hur kommer det sig att man kan rösta flera gånger?
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Åhå. En dynamisk tabell. Trevligt. 

"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Maag är väl en lite mordernare/flashigare benämning för häxa, hehe...Ulsak skrev:Din lilla noitaakka..(Hmm, låter bätte på finska, "teknoita")Teknohäxa..låter som bra direkt översättning
/jari

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag var nära 50 när jag började med ubuntu oxå. Jag blev så trött på windows, som jag tycker är för arbetskrävande och eftersom jag är lat, så jag har tom slutat spela.Ulsak skrev:låter som en normalfall för ett flertal ubuntister...jag har exakt samma bakgrund som suliman..Harlekin33 skrev:Ärligt talat så är jag imponerad!Jag är 48 och började med Ubuntu för dryga året sen efter att ha använt windows i 17 år.
Ofta brukar dom säga:

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Det skulle hon kunna tycka om, men hallooooj, lite mallig är jag ju över att mitt dagisbarn kör med winXP Proffessional!Harlekin33 skrev:@Peetra:

Ja, det var nog höjden av lättja det!vulfgar skrev:Jag var nära 50 när jag började med ubuntu oxå. Jag blev så trött på windows, som jag tycker är för arbetskrävande och eftersom jag är lat, så jag har tom slutat spela.

de bränner häxorna ikväll enligt tradition i våra trakter, så över påsk så vill jag inte vara häxa, det är för amatörer.farmfield skrev:Maag är väl en lite mordernare/flashigare benämning för häxa, hehe...

Trevlig tråd..
jasså 5 åringar vid datorn? är det dom jag träffar runtgående och nollfattande på fps spel?
jasså 5 åringar vid datorn? är det dom jag träffar runtgående och nollfattande på fps spel?