Omröstning - Radering av konto

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Ska ubuntu-se.org tillåta uppsägning av medlemskap ?

Omröstningen slutade 26 feb 2010, 12:19

Ja
30
63%
Nej
15
31%
Vet ej ( skriv gärna i tråden )
3
6%

Antal röster: 48

Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Rune.K »

Jag tycker jag att har en enkel lösning på "problemet"!

Om det är någon som inte kan bestämma sej >
Du kan be en forumadmin banna dej permanent, så är du ditt problem löst.
Ditt problem verkar vara att du inte kan bestämma dej om du ska logga in eller inte, på den här sajten ;)
Jag skrev det i ett tidigare inlägg i den här tråden.

Och snacket om felaktig statistik är bara trams.
Men det kanske är någon som tror på fullt allvar att det är ca 12000 medlemmar inloggade här varje dag.
Rullar runt på golvet och håller på att skratta ihjäl mej. :)
Väx upp!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Och snacket om felaktig statistik är bara trams.
Men det kanske är någon som tror på fullt allvar att det är ca 12000 medlemmar inloggade här varje dag.
Rullar runt på golvet och håller på att skratta ihjäl mej. :)
Väx upp!
Jag hade hållit med om det inte hade varit för en skryttråd om antalet medlemmar - det blir ju så fel då... ::)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det är ju bara visa antal medlemmar minus de som begärt att bli permanent bannade.
Så blir ju statistiken rätt!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

mrfab skrev:Snälla rune dra igen kakhålet och rösta som alla andra det är en omröstning.Inte en mitt rike skall åter resas SIEG ____ tråd nu igen O0
Välkommen tillbaka från din ofrivillga semester.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Radera konton och alla inlägg är bara helt fel, imo.
Avaktivering är bättre.

Det man skrivet i ett forum tillkommer forumet, imo. Dock har jag inte hittat vad som gäller här.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

bjoost61 skrev:Vad det gäller problemet med inlägg utan användare (pga. avregistrering) så är det väl inte värre än att radera även inläggen. Kan i och för sig få ämnet att se konstigt ut men löser för er ett annat problem. Det problemet är att som det sägs i ett tidigare inlägg att man har copyright på sina inlägg i forumet. Det (enligt min advokat) innebär att det utan min tillåtelse endast är godkänt att länka till mina inlägg inte kopiera dem till andra ställen.

Vill därför förbjuda all användning av min text utan tillåtelse (med undantag inom den här tråden, och användning på ubuntu.se). Att detta efterlevs är (fortfarande enligt min advokat) upp till de ansvariga på forumet att se till. Ansvariga på forumet är också skyldiga att ha kontroll på vad som skrivs och anses därför känna till min begäran när detta postats.

Björn
Att radera en avhoppad medlems inlägg som du skriver skapar enbart ett nytt problem, särskilt för de som söker svar på frågor i gamla trådar.

Givet att din advokat har rätt i övrigt (vilket mycket väl kan vara sant): betyder det att forumet är ansvarig utgivare samtidigt som det inte har upphovsrätt till texten? Isåfall måste även LoCo:t ha skumma klausuler à la Facebook i alla fall om LoCo:t inte vill riskera stämning. (Nåja inte riktigt så skumma men en liten brasklapp om att LoCo:t avsäger sig allt ansvar om enskilda användares upphovsrätt till sina inlägg och liknande).

Till ämnet: Som några (tror jag) skrivit tidigare i tråden. Att avsäga sig sitt medlemskap här på ubuntu-se.org rent lagtekniskt är inte detsamma som att få sina inlägg raderade eller sitt användarnamn borttaget från redan skrivna inlägg.
Jag är varken jurist eller kodare men kanske en lösning kunde vara om man kunde ta bort användaren så som synlig i räkneverket (14 000 medlemmar) och från listan över medlemmar men att inläggen ändå finns kvar tillsammans med användarnamnet? Iochförsig är väl jag inte den första som har tänkt tanken så antagligen är det inte helt enkelt men det vore kanske annars den bästa lösningen... isåfall skulle inaktiva medlemmar (som inte har loggat in på exempelvis två år också kunna försvinna).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

bjoost61 skrev:Vad det gäller problemet med inlägg utan användare (pga. avregistrering) så är det väl inte värre än att radera även inläggen. Kan i och för sig få ämnet att se konstigt ut men löser för er ett annat problem. Det problemet är att som det sägs i ett tidigare inlägg att man har copyright på sina inlägg i forumet. Det (enligt min advokat) innebär att det utan min tillåtelse endast är godkänt att länka till mina inlägg inte kopiera dem till andra ställen.

Vill därför förbjuda all användning av min text utan tillåtelse (med undantag inom den här tråden, och användning på ubuntu.se). Att detta efterlevs är (fortfarande enligt min advokat) upp till de ansvariga på forumet att se till. Ansvariga på forumet är också skyldiga att ha kontroll på vad som skrivs och anses därför känna till min begäran när detta postats.

Björn
Det finns inte en möjlighet att inneha upphovsrätt enligt den modell som din advokat påstår. Då skulle alltså du äga rätten till texten i ett debattinlägg i en dagstidning du skickat in frivilligt men i efterhand kunna kräva att denna text skall dras tillbaka, alltså att alla tidningar med denna text skall redigeras efter den är publicerad? Det är naturligtvis inte korrekt. Jag tror din advokat skall hålla sig ifrån upphovsrättsliga frågor i fortsättningen.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Är ju tvungen att förtydliga det jag vill uppenbarligen....

Jag vill radera mitt konto så jag inte räknas vare sig som medlem eller i nån falsk statistik...

....om mina poster finns kvar efter en sådan radering skiter jag fullständigt i, det gör mig däremot ingenting.

Så, tack för ordet.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kattskrället skrev:Är ju tvungen att förtydliga det jag vill uppenbarligen....

Jag vill radera mitt konto så jag inte räknas vare sig som medlem eller i nån falsk statistik...

....om mina poster finns kvar efter en sådan radering skiter jag fullständigt i, det gör mig däremot ingenting.

Så, tack för ordet.
Håller med om att en sådan lösning borde finnas om det var tekniskt möjligt. Man skall inte behöva tvingas vara kvar om man inte vill. Det är inte valfrihet.
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

I dagstidningar framgår tydligt i villkoren när du registrerar dig vad som gäller men några sådana villkor finns inte i det här forumet. Det är dock inte det som är det viktiga utan bara ett av de vapen som jag om det är möjligt för att få rätt i den sak som jag anser ska vara en självklarhet.

Den som föreslås här är att skaffa sig en permanent banning. Det ser inte jag som ett alternatv, anledningen till det är att jag på många platser använder samma nick som här. Så som det nu ser ut i det här forumet nu vill jag inte riskera att på något sätt förknippas med det.

Jag har varit medlem sedan 2007 och aldrig tidigare sagt ett ont ord om vare sig andra medlemmar eller forumet. Men så småningom når man en gräns och nu tar tyvärr ubuntu-se fram mina sämsta sidor och jag vill välja att istället lägga min energi på ubuntu.se, som jag tror har bättre möjligheter.

Björn
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

"Valfrihet!" +1
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

bjoost61 skrev:I dagstidningar framgår tydligt i villkoren när du registrerar dig vad som gäller men några sådana villkor finns inte i det här forumet. Det är dock inte det som är det viktiga utan bara ett av de vapen som jag om det är möjligt för att få rätt i den sak som jag anser ska vara en självklarhet.

Den som föreslås här är att skaffa sig en permanent banning. Det ser inte jag som ett alternatv, anledningen till det är att jag på många platser använder samma nick som här. Så som det nu ser ut i det här forumet nu vill jag inte riskera att på något sätt förknippas med det.

Jag har varit medlem sedan 2007 och aldrig tidigare sagt ett ont ord om vare sig andra medlemmar eller forumet. Men så småningom når man en gräns och nu tar tyvärr ubuntu-se fram mina sämsta sidor och jag vill välja att istället lägga min energi på ubuntu.se, som jag tror har bättre möjligheter.

Björn
Mitt exempel gällde en inskickad debattartikel och skulle då inte föregås av någon registrering, men jag förstår hur du menar. Detta är dock ett problem som har flera delar varav till viss del tekniska och frågan har varit uppe (mer än en gång) tidigare men har alltid fallit just på det tekniska. Det finns ingen lämplig teknisk lösning att radera ett konto utan att samtidigt ställa till en massa problem.

Ang. vad du skriver om Ubuntu.se så är det upp till var och en var man vill vara aktiv, dock undrar jag varför just ledarna på den sajten är i (och startar) dessa trådar samt ytterligare driver på de debatter som ju orsakat bråket från första början? Jag ställer mig återigen helt oförstående till detta.
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:Håller med om att en sådan lösning borde finnas om det var tekniskt möjligt. Man skall inte behöva tvingas vara kvar om man inte vill. Det är inte valfrihet.
Det brukar man kunna välja när man raderar en medlem, om inläggen skall stanna kvar eller inte. Att man inte raderar beror oftast på att även inläggen försvinner vilket skapar hål och förstör trådar. Men stannar alla inlägg kvar (med namn och allt) ser jag ingen fara i att radera någon som vill ha sitt konto borttaget). Det bör fungera så även här.

Klicka för större bild.

BildPNG, 491x162px, 3 KB (0 MB)

I mitt forum måste man till och med bocka i om man även vill ta bort inläggen som denne medlem gjort.
Senast redigerad av 2 Xcore, redigerad totalt 19 gång.
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

webaake skrev:Ang. vad du skriver om Ubuntu.se så är det upp till var och en var man vill vara aktiv, dock undrar jag varför just ledarna på den sajten är i (och startar) dessa trådar samt ytterligare driver på de debatter som ju orsakat bråket från första början? Jag ställer mig återigen helt oförstående till detta.
Måste för säkerhets skull tydliggöra att det jag skriver här är helt mina personliga åsikter och har inget med mitt medlemskap i ubuntu.se att göra.
Malou

Inlägg av Malou »

Har tagit nya skärmdumpar på hur man avaktiverar/inaktiverar i phpBB3, dessa är då tagna från mitt eget hemmaforum.

BildPNG, 587x107px, 7 KB (0.01 MB)
Gå in i medlemmens profil => klicka på Administrera användare:

BildPNG, 1326x221px, 29 KB (0.03 MB)
Här välj alternativ Inaktivera konto => klicka på Skicka => Klart.

BildPNG, 1313x188px, 19 KB (0.02 MB)
Om man vill ta bort medlemmen och dess inlägg helt så går man vidare med detta om så önskas => Klicka på Skicka => Klart.

//Malou
Acer Aspire One D250 Windows XP X-86 / Acer eMachines E525 Windows 7 X-64.
Copyright © 2009 Dator&IT-Säkerhet:
Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag (och säkerligen administrationen här) vet hur detta går till rent praktiskt i PHPBB3 men du får också skilja mellan inaktivera och ta bort ett konto. På grund av att det anses röra till har beslutet tidigare varit att man inaktiverar konton men ej tar bort inlägg, dock har detta ansetts ej motsvara att 'ta bort' kontot och att det är just att 'ta bort' kontot (som i radera kontot) som varit aktuellt. Tar man bort kontot men behåller inläggen har även detta setts som att det rör till i trådar o.s.v...

Nu pratar jag alltså utifrån diskussioner jag följt och medverkat i, jag har ju aldrig tillhört administratörerna här. Min åsikt är dock att man borde få gå ur men jag har svårt att bortse det jag hört om hur det strular till trådar när en användares alla inlägg tas bort t.ex...

En annan sak är väl att ett raderat konto ändå gör att PHPBB3 spärrar det användarnamnet vilket ytterligare har anförts som skäl att föredra inaktivering då man kan återaktivera det om användaren så önskar och då få behålla användarnamnet.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Malou skrev:Har tagit nya skärmdumpar på hur man avaktiverar/inaktiverar i phpBB3, dessa är då tagna från mitt eget hemmaforum.

BildPNG, 587x107px, 7 KB (0.01 MB)
Gå in i medlemmens profil => klicka på Administrera användare:

BildPNG, 1326x221px, 29 KB (0.03 MB)
Här välj alternativ Inaktivera konto => klicka på Skicka => Klart.

BildPNG, 1313x188px, 19 KB (0.02 MB)
Om man vill ta bort medlemmen och dess inlägg helt så går man vidare med detta om så önskas => Klicka på Skicka => Klart.

//Malou
Tack Malou.

Så, administrationen, hur jäkla svårt kan det va?

"Skakar på huvudet och undrar vad problemet egentligen bottnar i".....
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:Jag (och säkerligen administrationen här) vet hur detta går till rent praktiskt i PHPBB3 men du får också skilja mellan inaktivera och ta bort ett konto. På grund av att det anses röra till har beslutet tidigare varit att man inaktiverar konton men ej tar bort inlägg, dock har detta ansetts ej motsvara att 'ta bort' kontot och att det är just att 'ta bort' kontot (som i radera kontot) som varit aktuellt. Tar man bort kontot men behåller inläggen har även detta setts som att det rör till i trådar o.s.v...

Nu pratar jag alltså utifrån diskussioner jag följt och medverkat i, jag har ju aldrig tillhört administratörerna här. Min åsikt är dock att man borde få gå ur men jag har svårt att bortse det jag hört om hur det strular till trådar när en användares alla inlägg tas bort t.ex...

En annan sak är väl att ett raderat konto ändå gör att PHPBB3 spärrar det användarnamnet vilket ytterligare har anförts som skäl att föredra inaktivering då man kan återaktivera det om användaren så önskar och då få behålla användarnamnet.
Så här funkar det Farmfield.

Om jag raderar en användare, men behåller inläggen.

1.Så finns användarens namn kvar i varje inlägg.
2.Vill användaren regga sig igen, kan han göra det med SAMMA namn och SAMMa e-mail.

Det kommer inte att kollidera det minsta.

Det är bara för användaren att fortsätta där han var, under samma namn och samma mail. TROTS att man raderat honom tidigare.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:Om jag raderar en användare, men behåller inläggen.

2.Vill användaren regga sig igen, kan han göra det med SAMMA namn och SAMMa e-mail.

Det är bara för användaren att fortsätta där han var, under samma namn och samma mail. TROTS att man raderat honom tidigare.
Och då menar du radera, inte inaktivera alltså. Är du verkligen säker på att användarens namn finns kvar i inläggen om man raderar kontot i PHPBB3 för jag är rätt säker på att det endast gör det om man inaktiverar kontot. Annars undrar jag hur det kan finnas inlägg utan 'avsändare' - vilket ju finns här (även om jag inte kan ge ett exempel just nu)..?
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:
Xcore skrev:Om jag raderar en användare, men behåller inläggen.

Och då menar du radera, inte inaktivera alltså. Är du verkligen säker på att användarens namn finns kvar i inläggen om man raderar kontot i PHPBB3 för jag är rätt säker på att det endast gör det om man inaktiverar kontot. Annars undrar jag hur det kan finnas inlägg utan 'avsändare' - vilket ju finns här (även om jag inte kan ge ett exempel just nu)..?
Jag menar radera ja.

Det enda som märks är att inläggen inte har någon avatar eller signatur. Men namnet finns där. Reggar han sig på nytt så finns inte användarnamnat i databasen, inte hans mail heller, därför kan han använda precis samma namn om han vill regga sig på nytt.

Det går kanske välja om man vill att namnet skall vara kvar, i mitt forum är namnet alltid kvar om någon raderas.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"