[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Pink Panther »

Det blir lite tokigt att bara kritisera. När man i varje givet ögonblick tar chansen att kasta en massa relevant eller mindre relevant kritik i mot det här forumet. Varför då inte hjälpa till att skapa god stämning på båda forumen, en gemensam Wiki kan vara ett steg i rätt riktning. När ni som ni själv säger fått över alla eldsjälar och kreativa människor. Har ni då inte ett ansvar att se till att det officiella forumet för Ubuntu inte helt går graven. I stället håller ni på älta gammal skåpmat och oförrätter. Är det på de visset ni vill vissa ansvar för det här forumet. Att först urholka forumet på krafter och sedan ovanpå det kritisera.

Det får finnas gränser på hur fräck man får vara.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Pink Panther skrev:Det blir lite tokigt att bara kritisera. När man i varje givet ögonblick tar chansen att kasta en massa relevant eller mindre relevant kritik i mot det här forumet. Varför då inte hjälpa till att skapa god stämning på båda forumen, en gemensam Wiki kan vara ett steg i rätt riktning. När ni som ni själv säger fått över alla eldsjälar och kreativa människor. Har ni då inte ett ansvar att se till att det officiella forumet för Ubuntu inte helt går graven. I stället håller ni på älta gammal skåpmat och oförrätter. Är det på de visset ni vill vissa ansvar för det här forumet. Att först urholka forumet på krafter och sedan ovanpå det kritisera.

Det får finnas gränser på hur fräck man får vara.

Pink Panther
Nu borde du tänka efter lite. Vad "vi" gjorde det var just att försöka hjälpa till men våra förslag godkändes inte. Kritiken jag kommer med är inte nytt. Och den blir mer aktuellt varje dag. Tyvärr. Jag till exempel ville gärna hjälpa till här, men några idioter gjorde det mycket svårt för mig. Dom ser rött bara dom ser mitt namn.
Men hur som helst att göra något gemensamt vore en bra idé i princip, men vad tror du ? Kommer den idé att verkställas när den ska diskuteras härinne ? Tror du det ?

LJ
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Little John skrev:Men hur som helst att göra något gemensamt vore en bra idé i princip, men vad tror du ? Kommer den idé att verkställas när den ska diskuteras härinne ? Tror du det ?
Visst är det många bra idéer som har runnit ut i sanden här. Men det finns också bra idéer som faktiskt har införts. Att redan från början förutsätta att det inte blir något tycker jag är väl pessimistiskt.

Men oavsett om vi vill genomföra något gemensamt med ubuntu.se eller något helt eget så är vi beroende av att någon faktiskt gör jobbet. Och det är väl ofta där problemet har varit, ingen har kavlat upp ärmarna och satt igång. Om det beror på bristande ledarskap, alltför många kockar, otillräckliga mandat eller ren och skär lathet vet jag inte. Kanske lite av varje.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Lars skrev:
Little John skrev:Men hur som helst att göra något gemensamt vore en bra idé i princip, men vad tror du ? Kommer den idé att verkställas när den ska diskuteras härinne ? Tror du det ?
Visst är det många bra idéer som har runnit ut i sanden här. Men det finns också bra idéer som faktiskt har införts. Att redan från början förutsätta att det inte blir något tycker jag är väl pessimistiskt.

Men oavsett om vi vill genomföra något gemensamt med ubuntu.se eller något helt eget så är vi beroende av att någon faktiskt gör jobbet. Och det är väl ofta där problemet har varit, ingen har kavlat upp ärmarna och satt igång. Om det beror på bristande ledarskap, alltför många kockar, otillräckliga mandat eller ren och skär lathet vet jag inte. Kanske lite av varje.
Håller med, Lars. Men vad göra ? Man vill ju gärna bidra att rädda stället. Det var ju en gång i tiden ett forum där alla vi varit nybörjare. Lite nostalgi kanske, men det är ju så. Trots att jag själv tror att vi inte behöver just ett "officiellt" forum.
Alltså vad göra ? Kanske starta en ny tråd för att samla in idéer för eventuella gemensamma aktioner?
Visst jag är pessimistiskt. Det är erfarenhet. Men skitsamma. Vad göra ?

Jag själv föreslår Hund att rensa forumet från inaktiva grupper samt onödiga forumdelar så att han själv är nöjd och har koll igen. Det behövs ingen beslut från teamleadern för det, då en administrator här är chef för forumet. Inte teamleadern.
Och framförallt behövs inga diskussioner om det.

LJ
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev: Det får finnas gränser på hur fräck man får vara.

Pink Panther
Jo det är MYCKET fräckt att använda UBUNTUs forum för tummelplats för diverse egna åsikter och egna värderingar.

När det även är så med personer i förtroendeställning så urholkas Ubuntu, detta är ofta förtäckt men åsikter syns mycket tydligt "mellan raderna" för den som kan Ubuntu.

De som INTE trivs med Ubuntu bör då dra till någon annan "samlingsplats"... !!! där de kan diskutera tex sin favoritdist isf för att oavbrutet sabotera Ubuntus ideer.

Thats it !!!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Pekar inte finger mot någon, men det finns många som tycker en massa hela tiden samtidigt som dom ser ner på flertalet, men ingen av dessa kommer med en plan eller något annat mer konkret, inte ens ens ett förslag. Det är lätt att tycka saker, därför vore det roligt om man kunde komma med något mer konkret än tyckande.

Nu har tråden ramlat lite OT dock.
Little John skrev:
Hund skrev:Pekar inte finger mot någon, men det finns många som tycker en massa hela tiden samtidigt som dom ser ner på flertalet, men ingen av dessa kommer med en plan eller något annat mer konkret, inte ens ens ett förslag. Det är lätt att tycka saker, därför vore det roligt om man kunde komma med något mer konkret än tyckande.

Nu har tråden ramlat lite OT dock.
Jag minns att No1Viking och jag kommit med en plan som inte godtogs då. Såg inte att vi inte ställde upp. Vi bildade till och med en arbetsgrupp i en dold forumsdel. Så att "ingen av dessa kommer med en plan" är väl direkt felaktigt, eller ?

LJ
Hund skrev: [...] Jag personligen gör så gott jag kan. Men forumet är inte samma forum som när jag kom hit för 3 år sedan. Då var det ett forum, ett forum med några administratörer, några moderatorer och några medlemmar. Det såg ut som ett forum, fungerade som ett forum och alla var glada. [...]

Men någonstans på vägen har detta forum förvandlats till något annat.. Exakt vad vet jag inte. Men ett forum är det inte iaf. Det finns ungefär 3^^^^3 = 3^^^3^^^3 = 3^^^(3^^7625597484987) = 3^^3^^...^^3 olika grupper, jag som admin har inte ens koll på vilka grupper det finns. Jag som admin har tappat min roll som admin.

Jag brinner inte lika hårt för det längre, men jag försöker göra mitt jobb som admin så bra jag kan och än har jag inte tappat glöden om att försöka få detta till ett simpelt forum igen. Seriöst, kolla på wwww.ubuntuforums.org med sina 1,012,187 medlemmar, dom är ett enkelt forum och det fungerar väldigt bra.

Varför måste vi vara så sjukt dumma och krångla till allting? Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Varför kan inte detta forumet få vara ett forum? :(

Edit: Jag misshyser inget missnöje mot någon, alla bidrag till Ubuntu Sverige uppskattas givetvis. Men jag tycker att forumet är ute och seglar lite.
Svar till alla tre citat ovan.

Vi hade faktiskt en omröstning om detta och resultatet var ju att ubuntu-se.org är en gemenskap (ett 'LoCo') och med det skall bestå av portal, bloggar såväl som forumdelen.

@LJ & No1 Viking

Om jag inte minns fel ligger nuvarande upplägg väldigt nära det förslag som vi lade fram (bortsett från ledarskapet) så sett till det tycker jag det är fel att säga att det fanns andra förslag som inte genomfördes när det är just bitarna som vi föreslog som inte fungerar, hehe...

@Hund

Visst hade det varit 'enklare' att driva ubuntu-se.org som ett rent supportforum - och detta förslag var väl med i omröstningen även detta, men röstades ner?
Lars skrev:

Jag vill, som Lars, återigen gå tillbaka till grundfrågan om varför det här med projektgrupper inte fungerat. Varför har det inte gjort det? Är det ledarskapet i topp eller inom dom specifika grupperna som falerat tror ni?

Och innan vi gnäller mer om det så verkar alla överens om att forumet sett till moderation och supportfunktionalitet fungerar bra, så vi kan väl hålla oss till vad ni anser inte fungerar, vad som behöver utvecklas o.s.v... :)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev: ...
Jag vill, som Lars, återigen gå tillbaka till grundfrågan om varför det här med projektgrupper inte fungerat. Varför har det inte gjort det? Är det ledarskapet i topp eller inom dom specifika grupperna som falerat tror ni?

Och innan vi gnäller mer om det så verkar alla överens om att forumet sett till moderation och supportfunktionalitet fungerar bra, så vi kan väl hålla oss till vad ni anser inte fungerar, vad som behöver utvecklas o.s.v... :)
Att projektgrupperna inte fungerar kanske beror mest på att det är ett fåtal som verkligen vill jobba.
Skylla på ledarskapet, det tror jag inte så mycket på.
Dessutom är det bara cirka 5 månader som det har varit lugn och ro...
Ser man något som inte fungerar så är det väl att ta tag i det och komma med ett konkret och genomarbetat förslag.
Och naturligtvis ska man själv kunna vara kapabel att göra grovjobbet, inte bara tycka att någon annan ska göra det.

Men det är ju bra mycket enklare att enbart tycka...
Obs! Ovanstående är riktat till alla som känner sej träffade.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:Jag vill, som Lars, återigen gå tillbaka till grundfrågan om varför det här med projektgrupper inte fungerat. Varför har det inte gjort det? Är det ledarskapet i topp eller inom dom specifika grupperna som falerat tror ni?
Det finns inte folk som vill engagera sig i det. De som tidigare ville göra nåt är borta. För att råda bot på det bör man spana efter nytt folk som vill hjälpa till i projekten.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

No1Viking skrev:
farmfield skrev:Jag vill, som Lars, återigen gå tillbaka till grundfrågan om varför det här med projektgrupper inte fungerat. Varför har det inte gjort det? Är det ledarskapet i topp eller inom dom specifika grupperna som falerat tror ni?
Det finns inte folk som vill engagera sig i det. De som tidigare ville göra nåt är borta. För att råda bot på det bör man spana efter nytt folk som vill hjälpa till i projekten.

Micke
Nej, det kan ju vara så. Vad gäller support verkar det dock inte vara några problem med att få folk att hjälpa till, det kommer jag ihåg som något naturligt att ge när man har hållit på i en gemenskap ett tag, dock innebär ju arbete i projektgrupperna att man involverar sig ett steg upp och med det inte direkt är någonting gemenskapen får automatiskt... Men det kanske är så enkelt som att få in nytt folk i grupperna...

En annan sak är att projekt (eller del av det) kan fastna i oändliga diskussioner om det inte finns någon i toppen av projektgruppen som rakt av organiserar en specifik problematik och/eller tar ett beslut, någonting vi vet av erfarenhet är svårt i den här typen av organisationer där ledarskapsbeslut ses som något fult, vilket oftast leder till att folk tröttnar. Det är dock ett problem som t.ex. ubuntu.se ju slipper och med det per automatik blir effektivare i... Men det är ju en fråga om organisationstyp och som inte hjälper till här tyvärr... :-[
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:@LJ & No1 Viking

Om jag inte minns fel ligger nuvarande upplägg väldigt nära det förslag som vi lade fram (bortsett från ledarskapet) så sett till det tycker jag det är fel att säga att det fanns andra förslag som inte genomfördes när det är just bitarna som vi föreslog som inte fungerar, hehe...
Farmfield, det är precis det som INTE fungerar fullt ut, ledarskapet. Ledarskapet som krävs för att dra igång projekten och förvalta dem.
1 enda person kan inte få skutan flytande igen, anser jag. Jag tror det skulle bli ett mycket bättre resultat om det fanns en styrelse så att man direkt kan fördela arbetet (ansvarsområden) mellan varandra.

Att CF inte fixar att dra igång allt har jag full förståelse för, han är mer eller mindre totalt ensam, dessvärre. Han har verkligen gjort allt han kan och mer för att få stället på fötter.

Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

No1Viking skrev:
farmfield skrev:@LJ & No1 Viking

Farmfield, det är precis det som INTE fungerar fullt ut, ledarskapet. Ledarskapet som krävs för att dra igång projekten och förvalta dem.
1 enda person kan inte få skutan flytande igen, anser jag. Jag tror det skulle bli ett mycket bättre resultat om det fanns en styrelse så att man direkt kan fördela arbetet (ansvarsområden) mellan varandra.

Att CF inte fixar att dra igång allt har jag full förståelse för, han är mer eller mindre totalt ensam, dessvärre. Han har verkligen gjort allt han kan och mer för att få stället på fötter.

Micke
Jo, men nu röstades vårt förslag om en styrelse ner av gemenskapen och med det får man utgå ifrån dom förutsättningar som finns. ::)

En fundering är iof projektstyrningen, om TL över huvud taget är inblandad i att följa upp projekten samt projektledning, att skapa mål för projekten, sätta deadlines o.s.v. kanske kan hjälpa till - för som det ser ut nu så är allt enligt lösa boliner, gruppledarna tar saker som dom kommer vilket verkar leda till att projekten tar lång tid eller allmänt avstannar helt.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:Jo, men nu röstades vårt förslag om en styrelse ner av gemenskapen och med det får man utgå ifrån dom förutsättningar som finns. ::)
Ledningen (TL och TC) antogs utanför motionshanteringen, ty vad jag minns fanns det inte med alls bland motionerna. Det var ett fritt förslag av någon i forumet, som inte var en motion. I övrigt plockade man sönder varenda motion, på flera sätt, och lät oss inte rösta om dem i sin helhet. Det är helheten som är intressant när man lägger en motion som skall täcka och hantera hela organisationen. Men, jag gråter inte över spilld mjölk och rent av löjlig hantering av LoCot, det får andra göra.

Här har vi kanske också en orsak till att många lämnade LoCot. Förutsättningarna försvann när folk, som varit väldigt aktiva, inte klarade av att se de dumheter som skedde.

Micke
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

No1Viking skrev:Jag tror det skulle bli ett mycket bättre resultat om det fanns en styrelse så att man direkt kan fördela arbetet (ansvarsområden) mellan varandra.
Precis som i Ubuntuföreningen alltså. Och hur bra har det gått där?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

HakanS skrev:
No1Viking skrev:Jag tror det skulle bli ett mycket bättre resultat om det fanns en styrelse så att man direkt kan fördela arbetet (ansvarsområden) mellan varandra.
Precis som i Ubuntuföreningen alltså. Och hur bra har det gått där?
Med bla din "hjälp" har det gått åt helvete! Jag minns nog ditt aktiva motstånd mot Föreningen Ubuntu Sverige bla i tråden om revision startad av Fönsterbåge. Där gjorde du ett alldeles lysande jobb för att motverka föreningen och dess syfte. Jag har, under de senaste veckorna, fått se att du återkommit med förnyad kraft för att nå dina mål. >:D

Micke
Lars

Inlägg av Lars »

Kan vi inte få slippa att se dessa anklagelser fram och tillbaka? De tjänar inget syfte och leder inte till något gott. Den här tråden börjar alltmer att likna tidigare trådar där många kommer med synpunkter men där ingen lyckas omvända någon.

Diskussioner om olika styrelseskick o.s.v. leder ingen vart, det har vi sett förr. Det är sådant som behöver växa fram med tiden och vara ganska flexibelt. Om vi ska komma någon vart tror jag att vi ska fokusera på konkreta förslag och se till att arbeta med dem.

Så, vilka konkreta brister (ej organisatoriska) ser du som du kan hjälpa till med att åtgärda?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lars skrev:Kan vi inte få slippa att se dessa anklagelser fram och tillbaka? De tjänar inget syfte och leder inte till något gott. Den här tråden börjar alltmer att likna tidigare trådar där många kommer med synpunkter men där ingen lyckas omvända någon.

Diskussioner om olika styrelseskick o.s.v. leder ingen vart, det har vi sett förr. Det är sådant som behöver växa fram med tiden och vara ganska flexibelt. Om vi ska komma någon vart tror jag att vi ska fokusera på konkreta förslag och se till att arbeta med dem.

Så, vilka konkreta brister (ej organisatoriska) ser du som du kan hjälpa till med att åtgärda?
Ja, det är meningslöst att diskutera organisationen eftersom den är omröstad och avgjord.

Nu gällde frågan arbetsgrupperna och hur dessa kan aktiveras på ett för gemenskapen positivt sätt. Kan det kanske vara en idé att efterfråga mer projektstyrning, att gruppledarna sätter upp mål/delmål, tidslinjer, deadlines på ett bättre sätt och med det stimulera gruppernas funktion tro?

En annan fråga gäller TL's angagemang och ansvar sett till arbetsgrupperna, kanske TL bör sätta sig med gruppledarna och gå igenom vad som bör ändras, utvecklas, förbättras o.s.v. på ett rullande schema eller liknande?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Jag vet att mitt engagemang och den tid som jag lagt på forumet på den senaste tiden varit under all kritik. Jag visste redan från början att det skulle bli ett stort åtagande som skulle kräva både tid och kraft, och jag måste säga att jag hade hoppats på att fler engagerade skulle ansluta sig och kunna arbeta åt samma håll. Nu har det skitit sig på grund av flera tvister, permabann vs. ingen permabann, för att bara ta ett exempel.

Jag har verkligen velat kunna rodda i projekten, sätta upp mål och milstolpar och "stämma av med gruppledarna" som Farmfield säger, men jag vet inte riktigt vad jag ska stämma av och med vem. :-\ Projekten har i de flesta fall inte några medlemmar, att skapa tavlorna och ge folk möjligheten att gå med i dem om de ville göra något var helt enkelt inte rätt strategi. Många väljer att engagera sig privat med bloggar eller andra projekt som inte involverar gemenskapen i samma usträckning och som någon sa ovan så behövs det nytt blod för att få fart igen.

Samtidigt har många utfört ett formidabelt arbete och åstadkommit stora saker med små medel. Jobbet med portalen t ex.

Jag behöver hjälp med att få fart i gemenskapen igen. Jag vare sig vill eller kan göra det här ensam och utan alla er så blir det inget gjort. :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Till Pun.

Inte relevant fakta, dumheter. Ubuntu är mycket bra till sin målgrupp, att jag väljer ett annat alternativ har med mitt intresse för distributioner och min egen kunskaps utveckling. Att du sen inte tål att höra något annat än Ubuntu är inte mitt problem. Det är ett stort problem för dig personligen som begränsar dina kunskaper.

Till Little John.

Den dagen du går vidare och inte gräver ner dig gamla oförrätter löser sig allt. Nu tar vi lägger det en gång för alla bakom oss och ser framåt mot härlig varm vår. Där samarbete, förståelse och tålamod skapar fler användare av Linux/Ubuntu.

Till No1Viking.

Bra argument då tar vi tag i det här skapar två bra mötesplatser med lite olika profiler. Har alla tillräcklig vilja och förståelse för motpartens argument brukar det alltid lösa sig. Jag ser ljust på framtiden för alla, det här löser vi skall du se. Det finns bara förlorar om den här låsta ståndpunkterna fortsätter att frodas. Det skapar bara gräl och oroligheter i den samlade gemenskapen för Ubuntu Linux i Sverige.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Till Pink Panther

Den dagen du läser noggrant och förstår vad andra säger, löser sig allt.

Den här tråden kommer snart att dö och vi är på ruta 1 igen. Som vanligt.

Vila i fred, ubuntu-se.org.

LJ
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Lars skrev:Kan vi inte få slippa att se dessa anklagelser fram och tillbaka? De tjänar inget syfte och leder inte till något gott. Den här tråden börjar alltmer att likna tidigare trådar där många kommer med synpunkter men där ingen lyckas omvända någon.

Jag vill och kommer hela tiden att påstå, precis som CF själv skriver i denna tråd, att det är ledningen som det handlar om. Det är ytterst sällan en hel organisation lider av en vanlig medlems hantering. Lednings- och organisatoriska fel menar jag är många och de ger de problem vi ser idag här. CF känner sig ensam och det måste man på nåt sätt råda bot på för att arbetet ska kunna komma igång. Fokuserar man på permabann eller inte försvinner dyrbar tid för annan, mer positiv verksamhet och utveckling. Frågan är hur man ska komma ur den onda cirkeln och med vems/vilkas hjälp? Omorganisation i ledningen, kanske, eftersom verksamheten inte fungerar bra i dag?

Jag hjälper till med att försöka få er att förstå vad som brister och hur situationen uppkommit. En annan hjälp jag bistår med är att ta hand om ubuntu.se där folk får support på Ubuntu och Ubuntu.se Remix. Det får räcka för mig.

Micke
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"