Förslag till lösning på modereringen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till lösning på modereringen

Inlägg av Rune.K »

janne-5011 skrev:RuneK med lojalitetskonflikter menar jag (i det tänkta scenariot)

-en moderator är lojal mot sina egna principer och eget generellt omdöme
-mot föreningens struktur,ledare och ffa reglerna
-mot de andra moderatorerna och den sammanhållning och arbetsgemenskap jag förutsätter finns bland dem (och bör finnas)
-de som valt honom/henne --medlemmarna.

exempel på praktisk betydelse.

det där betyder ju att ngn svågerpolitik från ngn gör att man diskvalificeras direkt
moderatorgruppen kan och ska sanera och korrigera medlemamr som brister i punkterna ovan genom kritik mot en i arbetsgruppen
inget kameraderi mao.
ibland kan det hända att man får prioritera bland lojaliteterna
Tack för ditt svar, jag tror vi är överens.
Vill bara tillägga att forumreglerna ska vara utgångspunkten.

Men dessutom skulle jag gärna se att att vi på det här LoCot har en offentlig regelbok för moderatorerna.
T.ex
Att man inte ska radera hela trådar.
Flyttar man en tråd så ska man som moderator ha så pass mycket stake att man kan underteckna med sitt nick och förklara varför man flyttat tråden ifåga.
Med mera...
Naturligtvis finns det undantag, typ mordhot, publicerande av personuppgifter.
Då är det naturligtvis bara att radera så snabbt som möjligt.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

håller helt med. 10-18 år, gravt beroende av auktoritära personer,noll självständighet, ett visst antal inlägg, gillar "stenhård moderering" och gedigen kunskap om udda, sällan använda kommandon är allt mätbart och ger + här.
upnorth skrev:
Xcore skrev:
upnorth skrev:...

Fan, man kanske skulle bli moderator, men jag läste nånstans att det krävdes vissa meriter på supportsidan :P
Långt viktigare är att man har personkännedom, kan läsa situationer samt uttrycka sig bra i språk.
Förvisso, tur att det är så lätt att mäta :P
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rune.K skrev:Sedan jag blev moderator har jag fått PM från "ledningen" som förespråkar att jag som modererator bör tänka på "vi mot dom".
Underförstått, att jag som moderator ska moderera enligt nuvarande "lednings" direktiv.
Det skulle aldrig ställa upp på. :)
Min uppgift som moderator är att ta tillvara alla medlemmars intresse.
Jag är så förbannat trött på att det klart och tydligt är vissa medlemmar i "ledningen" som anser sej själva vara "mer" medlemmar än övriga medlemmar.
Jag håller med dej upnorth om vi att alla medlemmar på det här LoCot sitter i samma båt, eller borde...
Jag tvivlar starkt på att Vulfgar eller Urban skulle ha uppmanat ett tänk gällande "vi mot dom". F.ö. gillar jag inte ordet "ledningen", det känns som att man verkligen försöker få berörda att framstå som något högre än övriga skara medlemmar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hund skrev:Jag tvivlar starkt på att Vulfgar eller Urban skulle ha uppmanat ett tänk gällande "vi mot dom". F.ö. gillar jag inte ordet "ledningen", det känns som att man verkligen försöker få berörda att framstå som något högre än övriga skara medlemmar.
Man dömer moderatorer och admins efter det "arbete de gör", dvs hur de sköter om forumet, bemöter medlemmarna samt inläggen de postar. Inte efter en "titel". Ett bra jobb med att hålla forumet iordning, ett trevligt bemötande till medlemmarna samt välskrivna inlägg ger både respekt och pluspoäng. Man är vad man gör, och en titel säger ingenting om intelligens, språkkunnighet, kompetens eller ett trevligt bemötande. Respekt får man jobba sig till genom att utföra ett bra jobb som admin eller moderator. Gör du ett bra jobb så kommer respekt alltid automatiskt. Gör du inte ett bra jobb så får du heller ingen respekt. Och det finns inga genvägar.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev:
Hund skrev:Jag tvivlar starkt på att Vulfgar eller Urban skulle ha uppmanat ett tänk gällande "vi mot dom". F.ö. gillar jag inte ordet "ledningen", det känns som att man verkligen försöker få berörda att framstå som något högre än övriga skara medlemmar.
Man dömer moderatorer och admins efter det "arbete de gör", dvs hur de sköter om forumet, bemöter medlemmarna samt inläggen de postar. Inte efter en "titel". Ett bra jobb med att hålla forumet iordning, ett trevligt bemötande till medlemmarna samt välskrivna inlägg ger både respekt och pluspoäng. Man är vad man gör, och en titel säger ingenting om intelligens, språkkunnighet, kompetens eller ett trevligt bemötande. Respekt får man jobba sig till genom att utföra ett bra jobb som admin eller moderator. Gör du ett bra jobb så kommer respekt alltid automatiskt. Gör du inte ett bra jobb så får du heller ingen respekt. Och det finns inga genvägar.
Jag håller med dej Xcore.
Men vad jag själv upplevt på just det här forumet, så är det om man kommer med obekväm kritik gentemot "ledningen" så har man automatiskt blivit "punktmarkerad" och det med "ledningens" välsignelse.
Jag har försökt komma tillrätta länge och väl med att få ett slut på att ett par admins/mods låter sej toppstyras som "ledningens" privata vakthundar.
Vad jag vet så ska en admin/moderator agera för alla medlemmar...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
Xcore skrev:
Jag håller med dej Xcore.
Men vad jag själv upplevt på just det här forumet, så är det om man kommer med obekväm kritik gentemot "ledningen" så har man automatiskt blivit "punktmarkerad" och det med "ledningens" välsignelse.
Jag har försökt komma tillrätta länge och väl med att få ett slut på att ett par admins/mods låter sej toppstyras som "ledningens" privata vakthundar.
Vad jag vet så ska en admin/moderator agera för alla medlemmar...
Det värsta som hänt mig är att några få trådar blivit låsta, men ofta långt efter att de spårat ut. Jag hoppas inte att jag blir särbehandlad?
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:Jag håller med dej Xcore. Men vad jag själv upplevt på just det här forumet, så är det om man kommer med obekväm kritik gentemot "ledningen" så har man automatiskt blivit "punktmarkerad" och det med "ledningens" välsignelse. Jag har försökt komma tillrätta länge och väl med att få ett slut på att ett par admins/mods låter sej toppstyras som "ledningens" privata vakthundar. Vad jag vet så ska en admin/moderator agera för alla medlemmar...
Jag har också sett samma tendenser ibland, tyvärr. Där man håller varandra bakom ryggen och inte gärna konfronterar själva problemet eftersom det ligger på "fel" sida. Alla bör bli likadant behandlade hela tiden, oavsett åsikt eller kompetens. Sen skulle jag gärna ser mer konsekvent agerande. En tråd får gå för långt medan nästan blir låst på en gång. Värst är när man inte ens vågat sätta ut sitt namn som den som tog bort tråden. En person blir varnad medan nästa inte blir det trots samma regelbrott. Mer konsekvent moderering. :)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Lite intressant den här tråden.

Den visar rätt tydligt på det här "vi och dom". Det finns ingen dialog överhuvudtaget, om vi bortser från en lokal moderator och en administratör.

"Vi" (jag har inte deltagit i tråden innan) stter "härute" och har synpunkter och ideer, men det finns ingen som helst repsons och än mindre "svar på tal" ifrån de globala moderatoerna" som detta i allra högsta grad berör.

Med andra ord, "vi" talar för döva öron där det inte finns det minsta intresse för att ta en dialog, stämma av med varann, kunna eventuellt komma fram till en modell som kanske skulle fungera.

Nej, "de" arbetar på "sitt sätt", medan "vi" härute har fel och förstår inte hela problematiken. Eller...gör vi det? Kan det vara så att "de" sitter fast i ett visst tänk, vilket i sin tur gör att de inte tror att det vi säger kan fungera?

Hur som helst, så länge där inte finns en dialog så kommer det här problemet förmodligen aldrig att lösas heller...vi kan sitta härute och ha synpunkter i all evighet för de är ändå inte intresserade för de har ju "RÄTT".

Go figure...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det finns nog inte många andra ställen där så mycket kritik mot "ledning" och moderatorskår tillåts som just här i detta forum. Alldeles för mycket enligt många och ändå finns det några som ropar på censur. ::)

Jag tror nog att att både Urban och forumsadministrationen håller med mej om att folk får komma med hur mycket kritik dom vill, men den ska framföras på ett hövligt sätt. Min gissning är det är detta som gjort att upnorth inte blivit bortmoddad speciellt ofta, han har varit oerhört kritisk, men sällan (eller aldrig?) gått över gränsen.

Alltså tänk på netiketten! Det är särskilt viktigt när man kommer med kritik, särskilt om den är avsedd att tas på allvar. Kritik som upplevs som saklig och konstruktiv är betydligt enklare att ta till sej än sådan som framförs via skällsord och spydighet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

så där enkelt vore det, vulgar, om fallet är att moderaterna inte missbrukar sin makt. Men icke så.
vulfgar skrev:Det finns nog inte många andra ställen där så mycket kritik mot "ledning" och moderatorskår tillåts som just här i detta forum. Alldeles för mycket enligt många och ändå finns det några som ropar på censur. ::)

Jag tror nog att att både Urban och forumsadministrationen håller med mej om att folk får komma med hur mycket kritik dom vill, men den ska framföras på ett hövligt sätt. Min gissning är det är detta som gjort att upnorth inte blivit bortmoddad speciellt ofta, han har varit oerhört kritisk, men sällan (eller aldrig?) gått över gränsen.

Alltså tänk på netiketten! Det är särskilt viktigt när man kommer med kritik, särskilt om den är avsedd att tas på allvar. Kritik som upplevs som saklig och konstruktiv är betydligt enklare att ta till sej än sådan som framförs via skällsord och spydighet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

janne-5011 skrev:så där enkelt vore det, vulgar, om fallet är att moderaterna inte missbrukar sin makt. Men icke så.
Hur och när har dom missbrukat sin makt?

Utanför ämnet: fö är det vulfgar och inte vulgar. Med ett f också. Det blir lite skillnad om man säger så... ;) - jaja, förstår att det var ett misstag, men kunde inte låta bli. :P
Xcore

Inlägg av Xcore »

vulfgar skrev:
janne-5011 skrev:så där enkelt vore det, vulgar, om fallet är att moderaterna inte missbrukar sin makt. Men icke så.

Utanför ämnet: fö är det vulfgar och inte vulgar. Med ett f också. Det blir lite skillnad om man säger så... ;) - jaja, förstår att det var ett misstag, men kunde inte låta bli. :P
Du vill ha ett bra exempel?
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 98&t=40051

Jag blev ju permanent bannad av en moderator för några "hemska PM" som aldrig fanns?

Visserligen så blev jag aktiverad igen av Hund, men faktum är att moderatorn missbrukade sin plats som moderator. Jag har även sett andra exempel där man.........

1.Slarvat bort inlägg
2.Modererat bort utan att ens säga att man gjort det

mm

Kunde man få en konsekvent och framförallt opartisk moderering så skulle allt genast bli mer positivt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Än mer skrämmande, hela trådar har tydligen raderats...ja vad ska man säga?
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

vulfgar, sorry det var inte meningen det där med ditt nick.
svar:bla på det sätt som xcore angivit ovan.
men jag lägger två exempel till.
1. bannat en person 24h utan att redovisa det nånstans och ( utan att personen varnats tidigare.)
2 provocerat folk, punktmarkerat i onödan , sen bannat mm utifrån samma tråd och därmed själva skapat ännu mera problem. Det finns sätt göra folk förbannade, och det finns sätt...
det behövs rensas upp på den här fronten vulfgar. Tvätta den smutsiga byken som sten andersson sa :)
vulfgar skrev:

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Givetvis begås misstag ibland, särskilt bland nya moderatorer som kanske är lite ivriga. Exemplet som Xcore kommer med är ju dock ett misstag som rättats till och där han ska ha fått en ursäkt för det inträffade. Kan vi inte acceptera att misstag - som sedan rättas till - händer så kan vi nog glömma det där med ett forum och ett LoCo öht.

Moderatorerna har rätt att stänga av en medlem upp till 24 timmar när medlemmen blir lite väl het i en diskussion. Från reglerna:
2 § Varning, avstängning

a) Time-out = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar. Time-out kan delges en medlem som trots tillsägelse uppträder på ett sådant sätt att denne riskerar att få en varning, bryter mot forumsreglerna, förorsakar misstämning eller vållar merarbete för moderatorerna.
Meningen med en sådan avstängning är att medlemmen ska få möjlighet att lugna sej lite och därmed undgå att få en varning. Precis som med trådlåsning så kan sådana åtgärder behöva delas ut lite snabbt. Det kanske vore bra att info om detta kom i tråden om varningar och avstängningar, men 24-timmarsreglen är inte till för att ge en bestraffning utan bara för att lugna ner stämningen och därför har det inte ansetts nödvändigt. Det går inte heller att meddela detta via PM till berörd person eftersom PMfunktionen tyvärr inte funkar när någon är avstängd, men det borde kunna gå via e-post.
Det bästa vore om man kunde få en avstängning att fungera så att medlemmen kan logga in som vanligt, men bara hindras från att göra inlägg, men tyvärr har vi inte lyckats hitta någon mod som fixar det.

Vad gäller detta
2 provocerat folk, punktmarkerat i onödan , sen bannat mm utifrån samma tråd och därmed själva skapat ännu mera problem. Det finns sätt göra folk förbannade, och det finns sätt...
så skulle jag vilja ha något exempel. Det går bra med PM ifall du inte vill nämna namn direkt i tråden.
vulfgar, sorry det var inte meningen det där med ditt nick.
Fattar jag väl. Alla kan vi ju göra misstag. ;)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Nu kommer det att bli ordning och reda, för CryingFreeman arbetar precis på samma sätt som vi gör på ubuntu.se, vilket är hur välkommet som helst. Tack, CF, för att du tar dig tid att köra hårt här på detta forum, ditt arbete behövs här, ständigt.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

No1Viking skrev:Nu kommer det att bli ordning och reda, för CryingFreeman arbetar precis på samma sätt som vi gör på ubuntu.se, vilket är hur välkommet som helst. Tack, CF, för att du tar dig tid att köra hårt här på detta forum, ditt arbete behövs här, ständigt.

Micke
Håller med. Svårare än så är det inte faktiskt.

LJ
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

vad bra att han arbetar precis som "vi gör på ubuntu.se", och vad viktigt det är att det forumet framtälls som ett föredöme, och vad bra att du tycker att folk här behöver höra det från Dig. Hur välkommet som helst.Fint att du fick dit länken oxå. Så folk vet.
Tack. :) http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=41434
No1Viking skrev:Nu kommer det att bli ordning och reda, för CryingFreeman arbetar precis på samma sätt som vi gör på ubuntu.se, vilket är hur välkommet som helst. Tack, CF, för att du tar dig tid att köra hårt här på detta forum, ditt arbete behövs här, ständigt.

Micke
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

janne-5011 skrev:vad bra att han arbetar precis som "vi gör på ubuntu.se", och vad viktigt det är att det forumet framtälls som ett föredöme, och vad bra att du tycker att folk här behöver höra det från Dig. Hur välkommet som helst.
Tack. :)

Micke
Ubuntu.se är ett föredöme. Så enkelt är det.
Janne, det är precis det som du skriver här, eller bättre sagt hu du skriver det, som får nya medlammar att gå över till ett annat ställe.
Om du har problem med någon av oss, varför ta du inte det via PM för att förskona nya medlemmar?
Har du funderat på det någon gång?

LJ
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

suck.." ett föredöme". men grejen är att du inte bör skriva det här, vilket är förklarat här
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=41434
(kort förklaring det undergräver ledningens auktoritet och legitimitet och detta görs konsekvent.)
så enkelt är det.
en sista gång. detta handar inte om individer utan om roller och positioner och konkurrens.
jag vill starkt ta avstånd från att bli tillvitad ngn form av personagrepp!
Vv sluta med det.
det här ska inte avhandlas i pm utan i öppenhet!
Little John skrev:
janne-5011 skrev:vad bra att han arbetar precis som "vi gör på ubuntu.se", och vad viktigt det är att det forumet framtälls som ett föredöme, och vad bra att du tycker att folk här behöver höra det från Dig. Hur välkommet som helst.
Tack. :)

Micke
Ubuntu.se är ett föredöme. Så enkelt är det.
Janne, det är precis det som du skriver här, eller bättre sagt hu du skriver det, som får nya medlammar att gå över till ett annat ställe.
Om du har problem med någon av oss, varför ta du inte det via PM för att förskona nya medlemmar?
Har du funderat på det någon gång?

LJ
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"