CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Xcore

Re: CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Inlägg av Xcore »

ycc skrev:Jag tror på "maktbalans" (TL-TC/admin-mod) och tror inte TL skall ha så vittgående befogenehter som i TS inlägg.

Som jag ser det skall inte heller TL ha alltför stort inflytande i arbetsgrupperna.
I en "fungerande" gemenskap, nej. Här är lite annorlunda.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

CF är mycket duktig, det anser jag. (Jag nominerade honom till senaste valet av kontaktpers.) Men någon diktator skall vi inte ha. Vi får inte tro förenklade, missnöjespolitiska lösningar kan hjälpa oss.

Det som kan hjälpa oss är att de som har tid och lust kavlar upp skjortärmarna och hugger i med konkreta projekt.

Edit: lade till en parentes
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

ycc skrev:CF är mycket duktig, det anser jag. Jag nominerade honom till senaste valet av kontaktpers. Men någon diktator skall vi inte ha. Vi får inte tro förenklade, missnöjespolitiska lösningar kan hjälpa oss.

Det som kan hjälpa oss är att de som har tid och lust kavlar upp skjortärmarna och hugger i med konkreta projekt.
Jag vill inte skapa en diktatur. Men dagens system är inte möjligt att arbeta i. Det finns inte många organisationer där "ledaren" är så tandlös som på Ubuntu-se.org. Det finns inte möjlighet att styra upp något över huvud taget på egen hand. Man är utelämnad till administratörer och moderatorers välvilja.

Det kontaktpersonerna är idag är vanliga medlemmar som har en annan färg på användarkontot och tillgång till några extra tavlor. Det är allt. Hur ska man kunna åstadkomma några förändringar med de förutsättningarna? I det läge som Ubuntu-se.org befinner sig idag anser jag det omöjligt. Och då ska jag inte vara ledare, det har Nafallo rätt i. :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Nafallo skrev:Hej,
CryingFreeman skrev:För att acceptera en nominering till TeamLeader/kontaktperson/kalla-det-vad-ni-vill har jag en lista på vad jag vill ska åtgärdas när det kommer till befattningens befogenheter.
  • Administrationsrättigheter i forumet. För att TL ska kunna agera så ställer jag som absolut grundkrav att
    befattningen associeras med administrationsrättigheter i forumet. Möjligheten att skapa tavlor, låsa trådar och ge
    rättigheter till medlemmar är en förutsättning för att få saker gjorda på kort tid och få fart på olika projekt.
Jag kan inte styra over detta, men jag skulle starkt avrada fran det. Att ha ett team av moderatorer som skoter dessa funktioner ar enligt mig ratt satt att ga. Om en ledare inte kan lita pa manniskorna han arbetar med bor han inte vara ledare for sin grupp.
CryingFreeman skrev:[*]Administrationsrättigheter i övriga delar av LoCot. IRC-kanaler och wiki, samt servern som helhet måste enkelt kunna administreras och delegeras ansvar över. Alternativt en labb-server som kan nyttjas efter behov.
Kommer inte handa. #ubuntu-se pa freenode har mandat fran tidigare att skota sig sjalva. Som kanalens founder kan jag saga att jag inte kommer slappa den sa latt. Om det ar sa pass mycket stridigheter pa detta forum som jag last pa bloggar runt om Internet tror jag inte vi bor slappa till den i stort sett fungerande IRC-kanalen till samma styre. Sa vida jag inte ser att andra omraden borjar fungera som en faktiskt community kommer jag inte ens pa prov tillsatta foreslagna operatorer utom dessa foreslagna fran existerande operatorer eller ovriga stamgaster.

Om servern i sin helhet menas root kommer det sannerligen inte handa. Vi har ett team av administratorer for detta, och det ar manniskor jag litar pa som sysadmins. Jag kommer inte tillata konton att bli skapade hux flux och om jag marker att det skapas kommer jag agera starkt emot det. Med tanke pa att jag ar den som ger fri hosting och bandbredd for narvarande kan detta ser som auktoritiv policy for hur servern kommer skotas. En ledare ar inte nodvandigtvis en sysadm.
CryingFreeman skrev:[*]Övergripande projektinsyn. Som TL har man yttersta ansvaret för LoCot och bör därför också ha möjlighet att gå in och läsa och skriva i alla delar och projekt.[/list]
Aterigen nagot jag inte direkt kan styra, men aterigen nagot som inte kommer handa :-). Jag tror du helt enkelt missforstatt vad en ledare gor.
CryingFreeman skrev:Kanske vissa hör stöveltramp i dessa krav, men det är mina minimikrav för att acceptera en nominering.
Det later som att du inte kommer acceptera en nominering. Jag har redan nyttjat veto pa de bitar jag ager veto over. Sorry.

Halsningar, /Nafallo
-
Ja, ok...då skulle vilja att "Du-som-pekar-med-hela-handen" , som inte sagt ett pip med forumet vridit sig i vånda och slitits i sär av stridigheter,
du som ej bidragit med ett jota för komma med förslag, än mindre röstat ( åtminstone med tanke på registreringensdagen), hur tycker du vi ska göra då? Oh, du store IRC-gud som sitter i London...
Xcore

Inlägg av Xcore »

ycc skrev:CF är mycket duktig, det anser jag. (Jag nominerade honom till senaste valet av kontaktpers.) Men någon diktator skall vi inte ha. Vi får inte tro förenklade, missnöjespolitiska lösningar kan hjälpa oss.

Edit: lade till en parentes
Försök att köra den taktiken i ett land, som är i krigstillstånd. Dömt att misslyckas från första försöket. Du måste förstå att man kan inte jobba som vanligt om man vill rätta till problemen här, man får ta till extra resurser i början, sen kan man gå över till ett vanligt styre när allt börjar fungera igen.

Du pratar som om allt vore problemlöst och nu skall vi jobba med projekt, det är långt ifrån sanningen om Ubuntu-se.org. Skall man lösa nåt så får man ta till extra medel för att göra det, i alla fall till en början.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Ulsak skrev: Ja, ok...då skulle vilja att "Du-som-pekar-med-hela-handen" , som inte sagt ett pip med forumet vridit sig i vånda och slitits i sär av stridigheter,
du som ej bidragit med ett jota för komma med förslag, än mindre röstat ( åtminstone med tanke på registreringensdagen), hur tycker du vi ska göra då? Oh, du store IRC-gud som sitter i London...
Det där var litet opåkallat kanske?
Är det någon som vet vad han pratar om så är det just Nafallo.
Det jag skulle önska är att CF kanske tar en extra titt på synpunkterna kontra kravspecen och ser hur han skulle kunna jobba utifrån dem. Ingen är väl en sämre människa än att han kan ändra sig?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Xcore

Inlägg av Xcore »

Nafallo skrev:Aterigen nagot jag inte direkt kan styra, men aterigen nagot som inte kommer handa :-). Jag tror du helt enkelt missforstatt vad en ledare gor.
Halsningar, /Nafallo
Du pratar om "vanlig ledarskap" under "normala förhållanden". Det är så långt ifrån läget man överhuvudtaget kan komma här, tråkigt nog.

(annars hade CF lista sett helt annorlunda ut) ;) :)
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 26 gånger.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Xcore skrev:
Försök att köra den taktiken i ett land, som är i krigstillstånd. Dömt att misslyckas från första försöket.
Här skiljer sig mitt synsätt. Inte bara hur vi skall jobba utan även hur man ser situationen.

Situationen är inte så kritisk som jag menar att bl.a. de ursprungliga "motionärerna" vill göra gällande.

Jag tjatar:
support, översättning, portal, server ...

Det mesta som det jobbas med fungerar.

Den s.k. krisen består i att olka "organisationsproffs" diskuterar olika modeller. Så ser jag det, i alla fall lite förenkat.

Det som har varit dåligt är att vi har haft för långa mandatperioder för kontaktpers. men det verkar vara löst nu.

Tidigare var modereringen också för hård om man kritiserade Ubuntu eller forumledningen. Men även det har blivit bättre.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Xcore

Inlägg av Xcore »

ycc skrev:
Xcore skrev:
Försök att köra den taktiken i ett land, som är i krigstillstånd. Dömt att misslyckas från första försöket.
Här skiljer sig mitt synsätt. Inte bara hur vi skall jobba utan även hur man ser situationen.

Situationen är inte så kritisk som jag menar att bl.a. de ursprungliga "motionärerna" vill göra gällande.

Jag tjatar:
support, översättning, portal, server ...

Det mesta som det jobbas med fungerar.

Den s.k. krisen består i att olka "organisationsproffs" diskuterar olika modeller. Så ser jag det, i alla fall lite förenkat.

Det som har varit dåligt är att vi har haft för långa mandatperioder för kontaktpers. men det verkar vara löst nu.

Tidigare var modereringen också för hård om man kritiserade Ubuntu eller forumledningen. Men även det har blivit bättre.
Såg du väl bara igår att modereringen är helt åt skogen?

Vem som helst blir moderator på 2 min, jo jag tackar jag.

Det är bara att inse fakta, det är kris.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

ycc skrev: Tidigare var modereringen också för hård om man kritiserade Ubuntu eller forumledningen. Men även det har blivit bättre.
Jotack, jag har erfarenhet av det (varför finns det inte en syrlig smiley?)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ycc skrev:Jag tror på "maktbalans" (TL-TC/admin-mod)
Det tror jag är en vettig väg att gå. Blanda bara inte ihop maktbalans med maktlöshet eller med oskrivna regler som alla tolkar olika. Been there. done that.

Tror att CF får föra lite dialog med olika parter här. Inklusive Nafallo så får vi se vad man kan komma fram till. Jag hjälper gärna till, annars kan jag tipsa om Kattskrället som är en god medlare och förhandlare.

Vi ska inte heller överbetona krisstämningen i det här. Det viktiga är, som ycc skrev att det jobbas med saker. Helst borde det knappt behövas någon ledning alls om bara folk kavlar upp ärmarna, jobbar och samarbetar.

/U
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Xcore skrev:Vem som helst blir moderator på 2 min, jo jag tackar jag.
Just den lösningen (att man oftast blir antagen som lokal-mod enbart efter ansökan) är inte jag heller säker på att det är den bästa.
edit: lade till en förtydligande parentes
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
Det tror jag är en vettig väg att gå. Blanda bara inte ihop maktbalans med maktlöshet eller med oskrivna regler som alla tolkar olika. Been there. done that.

Tror att CF får föra lite dialog med olika parter här. Inklusive Nafallo så får vi se vad man kan komma fram till. Jag hjälper gärna till, annars kan jag tipsa om Kattskrället som är en god medlare och förhandlare.

Vi ska inte heller överbetona krisstämningen i det här. Det viktiga är, som ycc skrev att det jobbas med saker. Helst borde det knappt behövas någon ledning alls om bara folk kavlar upp ärmarna, jobbar och samarbetar.

/U
Låt mig säga så här. Viktigare än allt annat är att vi får gemenskapen att fungera och att folk trivs. Man kan lika gärna lägga ned allt annat under tiden tills man får den viktigaste biten av alla att fungera. Den sociala biten, utan den, inget annat. Moderering och skötsel av forumet MÅSTE fungera och medlemmarna måste tycka om sitt forum. Sen kan man ta annat. Annars blir det så här.

Hur skall annars medlemmarna få motivation till något?
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 26 gånger.
Xcore

Inlägg av Xcore »

ycc skrev:
Just den lösningen är inte jag heller säker på att det är den bästa.
Jag skall säga dig YCC, att bra moderatorer som kan sin sak är EXTREMT viktigt, annars blir det massor med bråk och irritation. I andra forum handplockas moderatorer noga, och man borde vara precis lika noga här när man väljer ut vilka som skall sköta om forumet. Forumet står och faller med dessa personer.

Att man får anmäla sig själv som mod, är ingen vidare bra ide. ;)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Xcore skrev:
ycc skrev:
Jag skall säga dig YCC, att bra moderatorer som kan sin sak är EXTREMT viktigt, annars blir det massor med bråk och irritation. I andra forum handplockas moderatorer noga, och man borde vara precis lika noga här när man väljer ut vilka som skall sköta om forumet. Forumet står och faller med dessa personer.

Jag håller alltså med om att metoden att anta lokal-mod enbart efter ansökan kanske inte är den bästa. Håller också med om att det är ett svårt och viktigt jobb att vara mod.
Xcore

Inlägg av Xcore »

ycc skrev:
Xcore skrev:
ycc skrev:

Jag håller alltså med om att metoden att anta lokal-mod enbart efter ansökan kanske inte är den bästa. Håller också med om att det är ett svårt och viktigt jobb att vara mod.
Skönt att höra att vi resonerar likadant här. :)

Nu måste jag logga ut men tittar in senare idag. Ha en bra dag YCC. :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag måste också lämna burken en stund. Ha en bra dag du med Xcore.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ycc skrev:
Xcore skrev:
ycc skrev:

Jo, det får nog betraktas som ett misstag och tidigare har vi handplockat noga. Misstaget kan dock förklaras med den desperata situation som uppstod befintliga moderatorer räckte helt enkelt inte till. Vi får försöka reda upp det där nu när det lugnat ner sig och utbilda de nya "modsen" ordentligt och om det inte hjälper skilja dem från uppdraget.

Edit: rättat stavfel
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

CryingFreeman skrev:Då måste jag tyvärr meddela att jag inte kan acceptera en nominering till TeamLeader för Ubuntu-se.org.
Det var tråkig läsning...inte bra. :-X

Jag förstår dig i och för sig, CF. En bakbunden TL utan möjlighet att agera är i princip totalt tandlös utan möjligheter att påverka ett skit.
Detta tar oss med warp speed tillbaka till ruta ett.

Hur ska ni lösa det här Urban, nu när esset stängt dörren och inga jokrar finns kvar i kortleken?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev:
Hur ska ni lösa det här Urban, nu när esset stängt dörren och inga jokrar finns kvar i kortleken?
Urban Anjar skrev:

/U
Det vore bra om du och vulfgar kunde göra en insats här. Just nu står jag huvudstupa i flyttlådorna och kan inte engagera mig
hur viktigt jag än inser att det är. :(
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"