Vilka tillhör egentligen LoCot?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
No1Viking

Re: Vilka tillhör egentligen LoCot?

Inlägg av No1Viking »

Grön Göling skrev:Hmmm....betyder detta att dina skor är mina skor? ;D (Jag har stl 39)
Men, skämt åsido, nej. Det är aldrig upp till mig att tala om för dig om dina skor passar. Det är på dina fötter de ev. skavsåren sitter. Jag kan däremot tycka vad jag vill om dem. Liksom det pågår en hel massa tyckande om andras skor härinne i tid och otid.

Generaliserande svep?
Mjaaaa...kanske i någon mån. Dock vet de flesta var de har mig vid det här laget och hur mycket de skall eller inte skall ta åt sig.

Man skall absolut tycka och tänka till om saker och ting. Det där har du vantolkat helt. Det hela handlar om hur man framför sitt budskap.

N.B. Detta är inget personligt! Detta gäller oss alla, men kanske särskilt dem som även agerar i andra forum. Som någon skrev tidigare, så riskerar det att bli någon sorts vi - dem-känsla om man inte passar sig. Jag tror att alla de olika forumen har sina respektive förtjänster. Det konstruktiva sättet att arbeta är att påpeka allas förtjänster och inte glatt lyfta upp deras ev. missar och hänga ut dem.

Men jag fortsätter att föreställa mig er utan kläder jag....... >:D
Ok, då tar jag det inte personligt, tack för det. Vi och dem känslan, eller konkurrenshotet som man kan se att en del medlemmar känner sig ha, kommer från detta forum. Jag försöker hjälpa till med det lilla jag kan för att LoCot kan bli starkt och trevligt nog för att kunna skapa samarbeten i framtiden, det är mitt mål med det hela. Du vet mycket väl att vi på ubuntu.se ser på ubuntu-se.org som allt annat än en konkurrent. Det finns plats för båda, för vi har lite olika tänk, arbetssätt och inriktning, förutom att ubuntu.se inte är ett LoCo.

Med en dåres envishet hävdar jag ovanstående, rätt eller fel får andra bedöma.

Det är bara min bättre hälft, Lena, som får se mig naken. ;D

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Man kan se det så här oxå. Ubuntu.se är "diktatorstyrt" och funkar alldeles utmärkt och ubuntu-se är folkstyrt och funkar alldelses för*anna* illa. ;D

Kanske inte är konkurrenssjuka utan avundsjuka ! Allternativt missunsamhet. :P

Ser man med lite vidare ögon så är det två små syskon som strider mot MSGoliat O0

F*n ni är allierade ! Mot den store Fule MS Blå! Vänd vapnen åt rätt håll. :o
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Nu tror jag att det är en bra tidpunkt att låsa den här tråden. Samma synpunkter har framkommit några gånger nu och jag tror inte att vi kommer tillföra så mycket nytt.

Låt oss enas om att vi tycker olika och se framåt istället.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Jag håller absolut inte med dig. Denna diskussion är nyttig, bra och trevlig. Jag ser ingen som helst anledning att låsa tråden just nu.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ubuntu.se tillhör inte Locot och kommer aldrig att göra det. Alla vet vad detta beror på.
Men varför tas frågan upp överhuvudtaget? Ingen som vet vad som tillhör Locot? Bedrövligt i så fall.

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Little John skrev:Ubuntu.se tillhör inte Locot och kommer aldrig att göra det. Alla vet vad detta beror på.
Men varför tas frågan upp överhuvudtaget? Ingen som vet vad som tillhör Locot? Bedrövligt i så fall.

LJ
Frågan gäller (så vitt jag har förstått) om man måste hålla sig till bara LoCot om man vill påverka det alls?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

upnorth skrev:
Little John skrev:Ubuntu.se tillhör inte Locot och kommer aldrig att göra det. Alla vet vad detta beror på.

LJ
Frågan gäller (så vitt jag har förstått) om man måste hålla sig till bara LoCot om man vill påverka det alls?
Låter lite ologiskt. Till vilket annat ställe ska man vända sig om inte till Locot?
Eller förstod jag fel?

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:
upnorth skrev:

LJ
Låter lite ologiskt. Till vilket annat ställe ska man vända sig om inte till Locot?
Eller förstod jag fel?

LJ
Upnorth menar huruvida man måste vara exlusiv medlem här - alltså inte tillhöra något annat (ubuntu-)forum - om man vill vara med och påverka här utan att anklagas för att vara 'utböling' som lägger sig i...

[ironi] Jag undrar varför ingen anklagat Svenska Linuxföreningen för att försöka 'ta över' LoCo't med tanke på att deras Vice Ordförande springer här och 'tycker' en massa - och t.o.m. har föreslagits som TeamLeader... [/ironi] ::)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Är du säkert på att upnorth menade just detta?
Jag är admin hos ubuntu.se men samtidigt medlem här. Är det något problem?

LJ
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

LJ
Det är Upnorth som i dessa inlägg http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 62#p328162 , http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 43#p328624 menar att även ubuntu.se tillhör LoCot.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:

LJ
Det är Upnorth som i dessa inlägg http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 62#p328162 , http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 43#p328624 menar att även ubuntu.se tillhör LoCot.
Tack Håkan.
Jaha, då förstår jag. Men det är ju fel. Om jag startar något eget Ubuntu-forum, tillhör jag då automatiskt Loco?
Är det det som det hela handlar om?

LJ
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Little John skrev:
HakanS skrev:

LJ
Tack Håkan.
Jaha, då förstår jag. Men det är ju fel. Om jag startar något eget Ubuntu-forum, tillhör jag då automatiskt Loco?
Är det det som det hela handlar om?

LJ

Ja, men jag tror vi har utrett frågan rätt väl nu och Upnorth verkar rätt ensam om den ståndpunkten, eller är det rent av så att vi missförstått honom?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jadu upnorth, försök att förklara lite bättre..

LJ
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

upnorth och jag menar att LoCo tillhörighet inte är avhängigt på att man ensidigt är aktivt på ubuntu-se.org, IRC-kanal, Sändlista mm.
Det går utmärkt bra att vara engagerad i en annan ubuntu/open source-gemenskap samtidigt.
Crying Freeman är det som Farmfield påpekade. Och jag har ej sett nån hacka på honom för det.

Så..jag vore tacksam om man lät bli att hacka på LoCo-medlemmar som är aktiva på ubuntu.se.

( lägg märke till de hur subtil jag är i valet av verb..)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ulsak skrev:upnorth och jag menar att LoCo tillhörighet inte är avhängigt på att man ensidigt är aktivt på ubuntu-se.org, IRC-kanal, Sändlista mm.
Det går utmärkt bra att vara engagerad i en annan ubuntu/open source-gemenskap samtidigt.
Crying Freeman är det som Farmfield påpekade. Och jag har ej sett nån hacka på honom för det.

Så..jag vore tacksam om man lät bli att hacka på LoCo-medlemmar som är aktiva på ubuntu.se.

( lägg märke till de hur subtil jag är i valet av verb..)
Är du verkligen säker på att det är det upnorth menar? Jag har inte tolkat honom så.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag brukar inte lägga mig i de här debatterna eftersom jag medvetet valt att inte aktiverar mig i Ubuntu Sverige som förening för att jag tycker det verkar viktigare för föreningen (för somliga av dess medlemmar eller bara deltagande) hur den driver föreningen än hur föreninen arbetar med Ubuntu. Det är min personliga subjektiva rent generella uppfattning och jag väljer därför bara att använda ubuntu-se som ett forum där jag kan bidra med det jag kan och när jag vill på mina vilkor.

Historiken bakom ubuntu.se och dess tillkomst har ju en del att göra med liknande internt "tjafs" för en drygt 2 år sedan då vissa som inte kände sig välkomna och att deras idéer kritiserades ändlöst och inte fruktbart så de bröt sig ur och skapade sitt eget. Det finns mycket att säga om den härvan som var då och gav en så pass stor storm i litet vattenglas att Canonical/Ubuntu uppströms med Jono Bacon fick komma in och medla. Många misstag och påhopp som ägde rum från flera håll. Jag har full förståelse för att de vill fortsätta på sitt spår och göra det bästa av ubuntu.se på sina vilkor och har ett ganska litet intresse av att slå sig ihop med ubuntu-se igen.

Tack för ordet.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Eftersom ämnet inte verkar uttömt vill jag bidra med min syn på saken.

Alla som har ett konto på forumet, i portalen, i bloggplaneten, deltar i IRC-kanalen/-kanalerna, sändlistan och bevistar ubuntu-se.orgs delar är en del av LoCot. Dessa individer är inte begränsade i sitt deltagande om de är engagerade i andra delar av FOSS-världen utan kan delta på lika villkor som de som enbart är aktiva här.

Aktiva som driver forum, portaler, IRC-kanaler etc. i egen regi är fullvärdiga medlemmar av det svenska Ubuntu-LoCot. Däremot är inte deras forum, portaler, IRC-kanaler etc. det, om så inte uttryckligen önskas. Om önskan finnes att inlemma externa sajter, IRC-kanaler etc. i LoCot är detta något som sker genom diskussion och slutligen någon form av omröstning.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

I och med CF's sista inlägg härovanför anser jag att den här tråden är slutdiskuterat.
Min tanke är att annars kan den tråden utvecklas till en oändlig diskussion...
Jag är medveteten om jag själv gjort inlägg i den här tråden...
Är det någon som vill att jag låser upp tråden igen så är det bara att skicka ett PM.
*Låser tråden*
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"