motioner ang mål och ansvar

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: motioner ang mål och ansvar

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:LoCoTeamHowTo innehåller ju allt vi behöver veta, varför uppfinna hjulet igen?
Vi behöver tydliggöra saker här och nu. Det var inte så länge sedan du själv förnekade att vi skulle hålla på med
det som LoCoTeamHowTo föreskriver. Du har bedrivit hatkampanj mot mig för att jag följd den. Jag vill att
nästa ledning ska ha ryggen fri från den typen av attacker.

Fyra enkla punkter är vad vi behöver, fyra punkter som slår fast att vi ska ägna oss åt support, marknadsföring,
dokumentation och översättning - hur svårt kan det vara?

* Support på Ubuntu, i olika editioner och remixer och däri ingående program
* Marknadsföring av ovanstående program
* Dokumentation av dessa
* Översättning av dessa
Jag tycker inte att man på ubuntu-se.org bör hålla på med allt det där nej, men det är inte bara ubuntu-se.org som utgör LoCot heller. Vad jag förstått av dina resonemang ska vi starta med allt det här från scratch här också trots att det görs lite överallt av folk som är duktiga på det.

Support ska vi absolut ha på ubuntu-se.org då det är starkast knutet till nya användare.
Marknadsföringen sköts väldigt bra av bl.a. ubuntu.se genom sin inbjudan till DH och andra aktiviteter.
Dokumentationen vet jag inte så mycket om, men den sköts förmodligen genom maillistan, IRC och diverse rapporteringsverktyg.
Översättningen är väl samma som dokumentationen.

Samtliga av de här instanserna tillhör LoCot Ubuntu Sverige även om bara en av aktiviternerna har ett starkt fäste på den officiella webbplasten.

Mitt förslag går mest ut på att återskapa en grundval som vi kan bygga vidare på efter möjligheter och behov, att starta alla ovanstående verksamheter här från scratch tror jag helt enkelt kommer att suga musten ur de få arbetssugna som finns kvar. Börja smått, lägg till när det går och samarbeta över kanaler och övriga webbplatser helt enkelt.
Är du så där okunnig på riktigt eller är det bara ett försök till ful demagogi från din sida? Allt det här är verksamhet som vi bedriver och bedrivit under lång tid. Supporten är vi väl överens om, så den lämnar jag därhän.

Översättningar
är vi i världsklass på. Mest tack vare Daniel Nylander. Tror det bara är engelska som ligger före oss, och eftersom de flesta programmen skrivs på engelska är det ju inte så konstigt.

Dokumentation har vi i första hand i wikin. Det kunde vara mer aktivitet där, men en hel del händer. Senast Broder Tucks utmärkta handledning om partitionering.

Vad gäller marknadsföring är vi flera som bloggar, vi har en del informativ text i portalen, vi har medverkat som inbjudna talare på flera konferenser och skickat ut en hel del pressmeddelanden bl a.

Givetvis kan man kortare tider, i krislägen eller för särskilda kampanjer prioritera ner vissa uppgifter och prioritera upp andra, men i det långa loppet bör allt finnas med.

Givetvis kan vi också genomföra aktiviteter i samarbete med andra organisationer, men det frånhänder oss inte ansvaret.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Bara för att folk som gör de sakerna också är aktiva här betyder det ju inte att folk har ubuntu-se.org som bas för det. Blogga om Ubuntu behöver man ju inte ubuntu-se.org för att göra, inte heller översätta.

Dokumentation hör ju mer eller mindre till support och där verkar du hålla med mig om att saker behöver göras mer aktivt.

Det är mycket möjligt att vi kan tjäna på att låta ubuntu-se.org bli spindeln i nätet i ett senare skede, men just nu bör vi lägga all kraft på att få igång framför allt dokumentationen och en schysst/smart presentation av denna då vi är skyldiga att ha det som officiell webbplats. Jag är dessutom lite osäker på hur många mantimmar vi faktiskt kommer att ha tillgång till när vi väl är organiserade.

Visar det sig att dokumentationen blir lätt att ordna och uppdatera på regelbunden basis kan man ju fortsätta med annat, men det ser jag inte möjligheter för nu.

Jag är helt enkelt väldigt skeptiskt till att vi skulle kunna dra igång en aktiv verksamhet på alla de där områdena med ubuntu-se.org som bas utan att allt kollapsar igen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Bara för att folk som gör de sakerna också är aktiva här betyder det ju inte att folk har ubuntu-se.org som bas för det. Blogga om Ubuntu behöver man ju inte ubuntu-se.org för att göra, inte heller översätta.

Dokumentation hör ju mer eller mindre till support och där verkar du hålla med mig om att saker behöver göras mer aktivt.

Det är mycket möjligt att vi kan tjäna på att låta ubuntu-se.org bli spindeln i nätet i ett senare skede, men just nu bör vi lägga all kraft på att få igång framför allt dokumentationen och en schysst/smart presentation av denna då vi är skyldiga att ha det som officiell webbplats. Jag är dessutom lite osäker på hur många mantimmar vi faktiskt kommer att ha tillgång till när vi väl är organiserade.

Visar det sig att dokumentationen blir lätt att ordna och uppdatera på regelbunden basis kan man ju fortsätta med annat, men det ser jag inte möjligheter för nu.

Jag är helt enkelt väldigt skeptiskt till att vi skulle kunna dra igång en aktiv verksamhet på alla de där områdena med ubuntu-se.org som bas utan att allt kollapsar igen.
Det handlar INTE om att dra igång nya verksamheter, det gäller att ge befintliga verksamheter acceptans och i nästa steg sunda spelregler och arbetsro.

Vi har ju också ett antal lätt påbörjade verksamhetsgrenar som lokala grupper och utbildning, men dessa har jag inte tagit med, just eftersom de inte riktigt har hittat sina former.

Dokumentation och support ligger nära varandra och bör givetvis samverka, men det är ändå verksamheter med lite olika logik, delvis olika aktiva och olika tekniska verktyg.

Givetvis kan man blogga utan ett LoCo, man kan bedriva dokumentation och support utan ett också, men är det verksamhet som har sina rötter här, delvis sker i vår portal och delvis samordnas mellan våra bloggare är det naturligt att räkna verksamheten hit. Samtidigt är det som jag redan skrivit så att vi bedriver marknadsföring genom andra kanaler också.

Är det nu så att vi har lite för få aktiva är ju skälet ännu större att vi ska visa oss utåt och attrahera nya. Det mest korkade vi kunde göra är att sluta oss inåt och bara pilla navelludd.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Vi får väl se hur den nya ledningen resonerar, jag har som sagt föreslagit att medlemmarna gärna får starta upp egna initiativ, men att ledningen främst har ansvar för kärnområdet support/dokumentation. Räcker tiden och orken kan de ju så klart pyssla med resten också.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Vi får väl se hur den nya ledningen resonerar, jag har som sagt föreslagit att medlemmarna gärna får starta upp egna initiativ, men att ledningen främst har ansvar för kärnområdet support/dokumentation. Räcker tiden och orken kan de ju så klart pyssla med resten också.
Ledningen har ansvar för hela LoCoTs verksamhet. Sen bidrar de praktiskt med det de är bra på.
Marknadsföring är precis lika mycket ett kärnområde.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Vi får väl se hur den nya ledningen resonerar, jag har som sagt föreslagit att medlemmarna gärna får starta upp egna initiativ, men att ledningen främst har ansvar för kärnområdet support/dokumentation. Räcker tiden och orken kan de ju så klart pyssla med resten också.
Ledningen har ansvar för hela LoCoTs verksamhet. Sen bidrar de praktiskt med det de är bra på.
Som sagt, på ubuntu-se.org bör vi fokusera på support/dokumentation eftersom att vi är den officiella webbplatsen. ubuntu-se.org är dock inte den enda webbplatsen i LoCot och vi borde samarbeta betydligt bättre över gränserna eftersom att vi är bra på olika saker (t.ex. LP är bra på nyhetsbevakning osv.).

Jag ser inget självändamål med att just ubuntu-se.org ska vara aktiv på alla dessa områden om vi kan samarbeta med länklistor och liknande med andra aktörer som gör sin grej väldigt bra. Support och dokumentation har jag som ett undantag eftersom att det är så starkt knutet till nybörjarnas behov.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:
Som sagt, på ubuntu-se.org bör vi fokusera på support/dokumentation eftersom att vi är den officiella webbplatsen. ubuntu-se.org är dock inte den enda webbplatsen i LoCot och vi borde samarbeta betydligt bättre över gränserna eftersom att vi är bra på olika saker (t.ex. LP är bra på nyhetsbevakning osv.).

Jag ser inget självändamål med att just ubuntu-se.org ska vara aktiv på alla dessa områden om vi kan samarbeta med länklistor och liknande med andra aktörer som gör sin grej väldigt bra. Support och dokumentation har jag som ett undantag eftersom att det är så starkt knutet till nybörjarnas behov.
En sajt utan marknadsföring är en död sajt. Vi måste få nybörjarna att hitta Ubuntu och hitta till oss. Givetvis kan vi samarbeta med andra och bör göra det i så hög grad det är möjligt, men ansvaret som LoCo har vi ändå kvar. Det har ju diskuterats gemensam wiki tillsammans med andra sajter och det kan vara en bra idé. Likaså kan vi köra viss marknadsföring ihop med andra. Samarbetar vi med andra bör vi inte inskränka oss till Ubuntu utan se till fri mjukvara och öppen källkod i ett bredare perspektiv.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

En sajt utan marknadsföring är en död sajt. Vi måste få nybörjarna att hitta Ubuntu och hitta till oss. Givetvis kan vi samarbeta med andra och bör göra det i så hög grad det är möjligt, men ansvaret som LoCo har vi ändå kvar. Det har ju diskuterats gemensam wiki tillsammans med andra sajter och det kan vara en bra idé. Likaså kan vi köra viss marknadsföring ihop med andra. Samarbetar vi med andra bör vi inte inskränka oss till Ubuntu utan se till fri mjukvara och öppen källkod i ett bredare perspektiv.
Bra support = bästa marknadsföringen du kan få. Med den får du hit besökare, utan den spelar det ingen roll hur mycket du spammar internet med länkar hit, folk kommer inte att stanna.

Hur tror du webbplatser som flashback.info blivit så stora, för att de annonserat i Svenska Dagbladet?
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 15 gånger.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev: Bra support = bästa marknadsföringen du kan få. Med den får du hit besökare, utan den spelar det ingen roll hur mycket du spammar internet med länkar hit, folk kommer inte att stanna.
Bra support = bästa marknadsföringen du kan få.
Ett exempel:
Jag har ett problem med min dator och ställer en fråga på ett supportforum, får jag ett relevant svar på mitt problem så återkommer jag till forumet ifråga och kan till och med rekommendera supportforumet ifråga till de jag känner.
(Nu menar jag inte att den webbplatsen ska förvandlas till att enbart handla om support)
De som tror att att marknadsföring av UbuntuLinux i Sverige enbart handlar om att blogga och twittra får nog läsa på mer om det "processorienterade arbetssättet)... :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:
upnorth skrev: Bra support = bästa marknadsföringen du kan få. Med den får du hit besökare, utan den spelar det ingen roll hur mycket du spammar internet med länkar hit, folk kommer inte att stanna.
Bra support = bästa marknadsföringen du kan få.
Ett exempel:
Jag har ett problem med min dator och ställer en fråga på ett supportforum, får jag ett relevant svar på mitt problem så återkommer jag till forumet ifråga och kan till och med rekommendera supportforumet ifråga till de jag känner.
(Nu menar jag inte att den webbplatsen ska förvandlas till att enbart handla om support)
De som tror att att marknadsföring av UbuntuLinux i Sverige enbart handlar om att blogga och twittra får nog läsa på mer om det "processorienterade arbetssättet)... :)
Bra support och trevlig stämning i forumet kan bidra till att behålla användare och medlemmar, och visst kan ringarna sprida sig på vattnet, men då talar vi om en form av marknadsföring även där.

Twitter tror jag inte ett ögonblick på som marknadsföringskanal, däremot kan det kanske vara en del i vår internkommunikation. Jag är inte helt övertygad om den kanalens förtjänster, men det är en god idé att prova sig fram.

Bloggar är en kanal att nå nya intresserade. Givetvis inte den enda, men en viktig kanal. Bäst är det givetvis i de fall vi lyckas få våra bloggar uppmärksammade på intressant.se och knuff.se vilket hänt ibland, Crying Freeman har skrivit en bra handledning om det. Bra är det också med bloggar som är placerade där inte bara de redan "frälsta" läser.

Givetvis når man inte alla med bloggar, så vi behöver jobba via andra kanaler också, och det har vi också gjort. Det finns givetvis mycket mer att göra, men det viktiga är att vi fastställer att marknadsföring är en viktig uppgift också för det svenska LoCot (och inte bara för resten av världen) och att vi inte bakbinder en kommande ledning i det här avseendet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev: Twitter tror jag inte ett ögonblick på som marknadsföringskanal, däremot kan det kanske vara en del i vår internkommunikation. Jag är inte helt övertygad om den kanalens förtjänster, men det är en god idé att prova sig fram.
Det är en utmärkt teknik för internkommunikation, men håller med när det gäller marknadsföring. Bra support, lätthittad info med installationsguider, bloggar, installationsträffar, föreläsningar mm är däremot bra marknadsföring.

En mycket bra marknadsföring verkar vara att installera ubuntu på folks gamla uttjänta datorer och få dom att se att dom kan göra i stort sett allt (utom vissa spel) som tidigare, men att den gamla häcken nu blivit riktigt snabb. Det är inget snabbt sätt att marknadsföra pga att man inte når så många åt gången, men det är ruggigt effektivt på dom man når. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev: Twitter tror jag inte ett ögonblick på som marknadsföringskanal, däremot kan det kanske vara en del i vår internkommunikation. Jag är inte helt övertygad om den kanalens förtjänster, men det är en god idé att prova sig fram.
Det är en utmärkt teknik för internkommunikation, men håller med när det gäller marknadsföring. Bra support, lätthittad info med installationsguider, bloggar, installationsträffar, föreläsningar mm är däremot bra marknadsföring.

En mycket bra marknadsföring verkar vara att installera ubuntu på folks gamla uttjänta datorer och få dom att se att dom kan göra i stort sett allt (utom vissa spel) som tidigare, men att den gamla häcken nu blivit riktigt snabb. Det är inget snabbt sätt att marknadsföra pga att man inte når så många åt gången, men det är ruggigt effektivt på dom man når. :)
Det viktiga är att vi marknadsför oss. Annars förtvinar vi sakta men säkert. Förslaget om att bakbinda ledningen och förhindra den att delta i och driva på marknadsföringen är rent katastrofalt. Det måste stoppas.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
Det viktiga är att vi marknadsför oss. Annars förtvinar vi sakta men säkert. Förslaget om att bakbinda ledningen och förhindra den att delta i och driva på marknadsföringen är rent katastrofalt. Det måste stoppas.
Håller med till fullo.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev:
Håller med till fullo.
Hur menar du att jag bakbinder ledningen? Det enda jag försöker göra är att sätta support och dokumentation som högsta prioritet.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev:
Håller med till fullo.
Är det någon som vet vad vi marknadsför?
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Ubuntu? Linux? (Jag fattar nog inte din fråga Rune.K ??? )
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:
vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev:
Håller med till fullo.
Hur menar du att jag bakbinder ledningen? Det enda jag försöker göra är att sätta support och dokumentation som högsta prioritet.
Håller med upnorth, ska vi marknadsföra Ubuntu Linux så vill det till att vi har en bra support och bra dokumentation.
Det går inte att marknadsföra Ubuntu Linux enbart på att det "är fritt från virus och annat otyg" och att det är "gratis"...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev:
Håller med till fullo.
Den prioriteringen måste ledningen ha rätt att göra och ändra. Den kan inte fastställas i något långsiktigt policydokument. Ledningar av vad slag de vara må brukar till stor del vara ansikte utåt. De representerar sin organisation mot andera organisationer och mot utomstående. Marknadsföring är därför en helt naturlig och normal ledaruppgift, inte bara här utan i varje organisation (förening, företag osv). Ofta har man dessutom särskilt folk som jobbar med det, men det fråntar inte ledningen ansvar.

Det du indirekt säger är att Ubuntu Sverige ska lägga ner väsentliga delar av sin verksamhet. Till skillnad från resten av den internationella ubunturörelsen ska vi skita i bug #1 och bara pyssla om de redan frälsta. I det läget ser jag ingen annan råd än att kontakta Jono Bacon och förklara locot som nedlagt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

Den prioriteringen måste ledningen ha rätt att göra och ändra. Den kan inte fastställas i något långsiktigt policydokument. Ledningar av vad slag de vara må brukar till stor del vara ansikte utåt. De representerar sin organisation mot andera organisationer och mot utomstående. Marknadsföring är därför en helt naturlig och normal ledaruppgift, inte bara här utan i varje organisation (förening, företag osv). Ofta har man dessutom särskilt folk som jobbar med det, men det fråntar inte ledningen ansvar.

Det du indirekt säger är att Ubuntu Sverige ska lägga ner väsentliga delar av sin verksamhet. Till skillnad från resten av den internationella ubunturörelsen ska vi skita i bug #1 och bara pyssla om de redan frälsta. I det läget ser jag ingen annan råd än att kontakta Jono Bacon och förklara locot som nedlagt.
Kolla fakta innan du gnäller: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=231&t=40789
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Rune.K skrev:
Hylas skrev:Ubuntu? Linux? (Jag fattar nog inte din fråga Rune.K ??? )
Ubuntu är ett derivat från Debian Sid.
Debian är en av många Linuxdistributioner.
Och även Ubuntu är en många Linuxdistributioner.
Du tror väl inte att Canonical/Ubuntu själva utvecklat allt som ingår i en Ubuntu-distribution ???
I så fall har du fått helt felaktig information.
Jag tror ingenting. Lugna ner dig ett par hekto. Det var en enkel undran över din fråga.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"