Motion: Vi behöver idéer, inte bara omorganisationer

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Motion: Vi behöver idéer, inte bara omorganisationer

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Jag fattar alldeles utmärkt, men jag ignorerar oförskämda baksätespassagerare.
Ja, du lyssnar bara på de som säger det du vill höra.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Kattskrället skrev:
Urban Anjar skrev:Ser vi på "kostnaden" känns det bättre med två TeamLeaders än ett helt gäng med styrelseledamöter som leker organisationsproffs. Titeln som sådan är ju den etablerade i ubuntuvärlden.
Och vad hade du tänkt att ditt råd skulle göra då som du tänker tillsätta, ska de oxå vara "ett helt gäng med styrelseledamöter som leker organisationsproffs"?

Eller är de mycket mera kompetenta då, förmodar att vi pratar rent av om samma medlemmar?
Kan du förklara skillnaden Urban för oss "baksätesförare"?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag talar om antalet. Har vi ganska få som vill göra något konkret, så är det bättre med en liten
"ledning" än en stor. Det blir så att säga fler över till att göra jobbet.

Dessutom har det ju då ock då uttryckts oro över om två kontaktpersoner/teamleaders skulle
kunna hålla sams och peka åt samma håll (obefogat imho, men ändå).

Skulle vi då ha en hel styrelse med olika starka personligheter som pekar åt olika håll, hur skulle
det gå. Vi såg ju hur det gick med FR...

Vilket råd? Tror du blandar ihop mig med någon annan.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Jag talar om antalet. Har vi ganska få som vill göra något konkret, så är det bättre med en liten
"ledning" än en stor. Det blir så att säga fler över till att göra jobbet.

Dessutom har det ju då ock då uttryckts oro över om två kontaktpersoner/teamleaders skulle
kunna hålla sams och peka åt samma håll (obefogat imho, men ändå).
Så du och vulfgar är samspelta och överens idag, vilken väg kontaktpersonerna ska ta?

För att som det ser ut, så är du mer aktiv och dirigerande medan vulfgar inte gör så mycket väsen av sig.
Du skrev ju i dina motioner till och med att vulfgar var inte att fråga för hon visste ändå inte någonting om dina motioner, vilket får mig att känna att ni verkar inte alls särskilt samkörda utan var och en kör sitt rejs.
Urban Anjar skrev:Skulle vi då ha en hel styrelse med olika starka personligheter som pekar åt olika håll, hur skulle
det gå. Vi såg ju hur det gick med FR...
FR gjorde det stora misstaget att agera utanför sina befogenheter och fick för sig att de skulle rädda FR:s integritet, däför valde de att skydda djkmmo och låta Farmfield få ta skulden. Än mer intressant var ju att FR agerade utan någon anmälan mot Farmfield, så alltså agerade FR i egen sak.

Medlemmarna såg detta hur klart och tydligt som helst och ifrågasatte "domen" skarpt, medan kontaktpersonerna mumlade lite i ett hörn sparkade lite i gruset och bad (till slut efter mycket om och men) Ulsak om ursäkt. Farmfield blev sedan dömd av Administrationen, förvisso mildrade de domen lite, men rättfärdigade domen eftersom de utförde den efter FR:s direktiv.
Urban Anjar skrev:Vilket råd? Tror du blandar ihop mig med någon annan.
Nej Urban, jag blandar inte ihop något. Du har skrivit att du vill ha 2 TL och att sedan varje gruppledare skulle ha en plats i ett råd där även TL skulle ingå.

Då frågar jag dig, vad blir då skillnaden mellan dit och vårt förslag?

Du vill ha 2 TL plus ett råd bestående av 2 TL och alla gruppledare.
Hur många detta blir vet jag inte då du lagt fram en antla olika förslag på nya grupper som du vill skapa, men gissar på att där kommer finnas 5-7 olika grupper framgent.

Vi vill ha en styrelse med en TL och en TC, 3 ledamöter och 2 suppleagner.
TL är ytterst ansvarig för locot, TC är ansvarig för mediakontkater.
I vårt förslag så är styrelsen det beslutande organet, inte TL, eller TL och TC tillsammans.

Så, hur stora skillnader är där egentligen?
Ja det är inte stora skillnader, utan skillnaden ligger mest i VAR man vill placera makten för att STYRA locot, VEM eller VILKA som ska få mandaten.

Vi vill ju i princip båda 2 ha självstyrande grupper med en gruppansvarig i varje grupp. Så fär man bara fart på dessa grupper så ska inte vare sig styrelse eller din konstellation med 2 TL ha så mycket att göra.

(Jag har skrivit 2 TL på ditt förslag, för det är ju vad som föreslagits. Men vi vet ju att det måste finnas en TC, men för att ha något att diskutera runt skrev jag det du föreslagit.)

Edit: Ja jag vet, jag tillskrev vårt förslag TL och TC, medan vår motion innehöll Ordförande och Talesman. Bäst att förtydliga detta innan nån petimeter är framme och ska påpeka och ifrågasätta detta.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

@ kattskrället

Du skrev 'råd', jag kallade det 'ledningsgrupp', därav min förvirring. Medlemmarna däri, förutom TL har sin huvudsakliga hemvist i och sina arbetsuppgifter i sina arbetsuppper/processer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tycker det är bra att man även diskuterar andra förslag i jämförelse med vad som den här trådens förslag går ut på. Det hänger ju ihop. (Jag vill bara inte att vi glömmer bort den här trådens motion :) )

Jag själv blev lite irriterad när vi valde kontaktpersoner 2007. Det visade sig ju senare att vissa menade att deras befogenheter skulle motsvara "LoCo Leader" (heter det väl?). Diskussionen om kontaktpersonernas befogenheter har ju förts länge. En del skriver att våra konatktpersoners befogenheter har både med LoCo Leader och LoCo contact att göra. (Om befogenheterna då anses ligga mitt emellan eller innefattar båda titlarna, det har jag inte klart för mig.)

Eftersom jag tror att det är svårt för någon (oberoende av titel) att styra medlemmarna ordervägen så kanske ändå inte det formella innehållet i arbetsbeskrivningen är så viktigt.

Jag tror som sagt att kontaktpers kan göra nytta genom att medla och gå in och försöka lösa upp knutar när diskussioner kört fast. När diskussionen om reglerna var i slutfasen tyckte jag t.ex. att kontaktpers gjorde en bra insats.

vulfgar skriver om sina tidigare medlingsförsök. Jag kan inte detaljerna i fallen, men att kontaktpers erbjuder medling tycker jag är ett mycket bra initiativ. Jag tror det kan skapa ett tryck på kontrahenterna att försöka lösa knuten.

- - - -

Och för att återgå till motionen i tråden. Båda kontaktpers och flera andra har ju uttalat sig positivt. Hoppas det går att genomföra en del av förslagen nedan. Tyvärr kan jag inte vara med på mötet på onsdag.
De två kontakpersonsposterna tillsätts på ett års mandat. Ett val per halvår.

Avskaffa förtroenderådet
Att ha en styrelse eller förtroenderåd leder ofrånkomligt till att allt fler medlemmar försöker profilera sig i diskussioner om omorganisation i avsikt att erhålla positioner och titlar. Forum får inte centreras runt detta.

Moderatorer bör, i görligaste mån, försöka hålla en låg profil och inta en neutral ställning i diskussionerna.

Inför ev. en tavla där medlemmar kan diskutera modereringsfall.

Minska segregationen mellan medlemskategorierna:
Avskaffa bollplanket. (Endast ifyllande av semesterlista och utarbetande av pressrelease sker i dolt forum.)
Avskaffa färgkodningen av medlemsnamnen.

Dela forum i fyra delar: Support, Ubuntu Sverige, Debatt, Café. Samtliga delar utom support är valfria.

Behåll alltså café- och debatt-tavlorna. Jag tror många medlemmar gillar dessa. Diskussioner om samhällsfrågor eller bara kul grejor skall vi ha.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:@ kattskrället

Du skrev 'råd', jag kallade det 'ledningsgrupp', därav min förvirring. Medlemmarna däri, förutom TL har sin huvudsakliga hemvist i och sina arbetsuppgifter i sina arbetsuppper/processer.
Du ser, det räcker med att jag skriver fel benämning på en grupp så blev det oklart vad jag syftade till. Applicera då samma sak på dina processer och alla dina motioner som nu är inlagda (8-9st?).

Räcker det ena gången med fel benämning, vad tror du då som sker när det dels beskrivs invecklade processer och processflöden, som dessutom ligger utspritt över ett flertal olika trådar?

Sedan missade du frågan jag ställde. "Så, hur stora skillnader är där egentligen?" (Eller det var en hel radda med frågor du undvek att svara på, så kom igen nu, kan väl inte vara så svårt att svara på dem?)

I mitt tycke, detaljer.

@YCC

Förlåt att jag hamnat OT din tråd, men någon mod kan kanske bryta ut mina poster och urbans till en egen tråd?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Skulle vilja vända på det: vi har en sjuk mängd idéer, men ingenstans att vända sig med dem - allt man kommer på måste man genomföra själv.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Några små förslag.

1.Admins och mods sköter forumet ensamma, inga andra
2.Lägg ned förtroenderådet direkt
3.Skaffa en ordentlig ledning
4.Rätt man på rätt plats

Så är mycket fixat sen.

Så svårt är det inte, bara man är lite radikal, och det är vad Ubuntu-se.org behöver just nu.

Man lagar de största läckorna snabbt, sen finputsar man.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Här kommer det mest radikala förslaget i hela Ubuntu Sveriges historia.

Nu skall jag tala om hur jag själv hade gjort om jag fått bestämma. Om sedan iden är bra eller kass är upp till varje enskild person att bedöma. Visst är den kanske lite extrem men den är helt ärligt skriven utan krusiduller.

Så här hade det sett ut om jag suttit som ledare för Ubuntu Sverige.

Notera att jag inte talar om vilka specifika uppgifter varje person skall göra, det vet de bäst själva, bra mycket bättre än vad jag gör. De som sitter som serveradmins etc kan säkert sin sak bra. Hela iden bygger egentligen bara på en enda sak, rätt man på rätt plats. Sen är det oerhört viktigt att alla personer på dessa platser kommer sams och kan samarbeta.

Jag föreslår att vi gör två saker till en helt enkelt.

3 personer härifrån och 3 personer för Ubuntu.se sitter som ledning för hela Ubuntu Sverige.

De två forumen är oberoende av varandra, men samarbetar, dvs de är inte rivaler på något sätt. Man kan länka till respektive forum närsomhelst för en lösning på ett problem.

De tre personer som blir ledare härifrån får inte på något sätt vara osams med de tre från Ubuntu.se utan det är extremt viktigt att dessa kommer sams i sitt arbete för att slippa sånt som vi sett nu.

Serveradmins och de som sköter Wiki och support samarbetar de också mellan de båda forumen. Man hjälps åt som ett enda stor team med andra ord.

Micke är bra på organisation
Peter vet hur man får saker och ting gjort
Rancor kan forum utan och innan efter sin tid som admin
Farmfield har pondus och vet också hur man får saker gjort
Mek Apelsin kan organisation
CryingFreeman Bra på det mesta faktiskt, lugn också

Dessa 6 personer skulle säkert passa perfekt som ledare för hela organisationen med tätt samarbete givetvis.

Nuvarande admins för forumen kan sitta kvar, dock skulle jag byta ut alla här utom Hund.

Både Vulfgar och Urban är tillgångar för Ubuntu, Urban är rätt person att marknadsföra Ubuntu och bra på att peppa folk också, Vulfgar är bra på det mesta.

Svendus är grym på att fixa till snygga presentationer, Hund är skicklig grafiskt han också. Hela communityn är full med talanger som säkert skulle komma till bra nytta om man slog ihop båda forumen under en enda ledning.

Men, trots att allt står under en enda ledning med personer från båda forumen så är ändå Micke, Peter och Rancor de som har sista ordet om Ubuntu.se precis som att Farmfield, CryingFreeman och Mek Apelsin har det sista ordet om Ubuntu-se.org

Iden bygger alltså på att man samarbetar och förenar sig istället för tvärtom. Det skulle ge ännu mer energi och kraft till Ubuntu Sverige.

Alternativt kan man korta ned till 2 personer per forum som utses att leda Ubuntu Sverige.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Glöm det!

Varför ska du blanda in medlemmar från ubuntu.se? Vi kan inte sitta här och handplocka folk efter tycke och smak.

Driver du med oss eller försöker du starta bråk eller nåt?
Xcore

Inlägg av Xcore »

Kattskrället skrev:Glöm det!

Varför ska du blanda in medlemmar från ubuntu.se? Vi kan inte sitta här och handplocka folk efter tycke och smak.

Det var en radikal lösning av många tänkbara. Alternativt kan man tjafsa på i samma stil som tidigare.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Hatten skrev:

Det var en radikal lösning av många tänkbara. Alternativt kan man tjafsa på i samma stil som tidigare.
Ja, radikalare får man leta efter. Kom ner på jorden och in i matchen istället.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Kattskrället skrev:
Hatten skrev:

Du menar att tjata runt ännu mer och posta fler "motioner".

Nej tack.

Du måste förstå att man kan inte bara virra omkring, ibland måste man testa radikala snabba lösningar om något överhuvudtaget skall hända, annars står man där och trampar vidare i samma spår och ännu fler lämnar skutan. Så enkelt är det.

Man täpper till de största hålen...sen finputsar man.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 19 gånger.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Hatten skrev:
Kattskrället skrev:
Hatten skrev:

Du menar att tjata runt ännu mer och posta fler "motioner".

Nej tack.
Är det då bättre att kasta fram 3 namn på personer som tydligt sagt att de inte vill sitta i en "styrande" position här?

Finns ju ingen förankring någonstans i de du la fram namn på.

Edit: Korrigerade till 3.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev:allt man kommer på måste man genomföra själv.
Ja, så är det. Varför ska andra lägga ner tid på sådant du vill ha gjort, medan du själv inte är beredd på att hjälpa till?
Xcore

Inlägg av Xcore »

Kattskrället skrev:Är det då bättre att kasta fram 4 namn på personer som tydligt sagt att de inte vill sitta i en "styrande" position här?

CryingFreeman leder säkert Ubuntu Sverige, Micke också. LJ vet jag inte, inte Farmfield heller, men det var bara ett förslag, och inget slutgiltligt sådant heller.

För att inte hamna i soppan så får man ta fram något, även om det kanske verkar lite otroligt, bara man får nya uppslag.

Så hade jag gjort i alla fall, tagit de bästa och satt ihop till ett enda Ubuntu Sverige.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 19 gånger.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Hatten skrev:
Kattskrället skrev:Är det då bättre att kasta fram 4 namn på personer som tydligt sagt att de inte vill sitta i en "styrande" position här?

CryingFreeman leder säkert Ubuntu Sverige, Micke också. LJ vet jag inte, inte Farmfield heller, men det var bara ett förslag, och inget slutgiltligt sådant heller.
Jag vet att varken Micke, LJ eller Farmfield är intresserade av att driva se.org.

Ja, förslag kan man lägga....jag vill ha Maud Olofsson som TL, Bert Karlsson som TC och mig själv som kattlåderengörare i Hallstavik.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Kattskrället skrev:
Hatten skrev:

Jag vet att varken Micke, LJ eller Farmfield är intresserade av att driva se.org.

Ja, förslag kan man lägga....jag vill ha Maud Olofsson som TL, Bert Karlsson som TC och mig själv som kattlåderengörare i Hallstavik.
Men Crying Freeman är?

En klar i så fall.

Måste finnas fler? För nåt behöver göras snabbt för att få iordning på detta.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Så nu ska du sitta och handplocka ett team då som inte är tillfrågade ens gång, eller hur hade du tänkt egentligen?

Lägg ner och kom med nåt konstruktivt istället.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"