Onsdag 20 maj 19.30 - IRC-möte för Ubuntu Sverige

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Onsdag 20 maj 19.30 - IRC-möte för Ubuntu Sverige

Inlägg av ZX Spectrum »

FreakHead skrev:
vulfgar skrev:Hur är det i föreningar, kan man lämna motioner anonymt där? Jag tror inte det i alla fall.
Det har jag aldrig hört talas om i hela mitt föreningsverksamma liv. I mina öron låter det underligt.

//FH
Var bara jag som inte ville göra något förhastat. ;)
Du är också välkommen att skicka pm med förslag för forumets framtid. Alla idéer är välkomna.

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 73&t=39698
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

FreakHead skrev:
vulfgar skrev:Hur är det i föreningar, kan man lämna motioner anonymt där? Jag tror inte det i alla fall.
Det har jag aldrig hört talas om i hela mitt föreningsverksamma liv. I mina öron låter det underligt.

//FH
Håller med dej, tycker också att det låter underligt. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

nej, motioner kan per se inte lämnas anonymt. Men det finns alltid möjlighet att använda sig av bulvaner som framställer en färdigskriven. Precis som det är i regeringskansliet där näringslivets företrädare slänger upp oklanderligt formulerade propositioner direkt på politikernas skrivbord. Det går till på samma sätt i EU, där lobbyisterna är den grå eminensen som drar i politikerna som marionetter.

Nå, just här är väl risken lite mindre? Det krävs nog en stor portion illvilja, beräkning och arbete för att det ska vara mödan värt för ett litet sammanhang som ubuntugemenskaperna.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Hoppas bara att fler lägger förslag inför mötet. Har väntat med att lägga in min tills vidare. Har inte ändrat den nämnvärt sen jag skrev den i en annan tråd.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag jobbar på ett.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

ZX Spectrum skrev:Har funderat lite över detta möte och hur man gör det hela mer effektivt. Vad tror ni om att skriva upp alla förslag som kommer in i exempelvis en tråd och sen ha den att utgå ifrån?

Den tråden finns redan. Nämligen denna.
ZX Spectrum skrev:Det där med låst tråd är för att absolut inga diskussioner av något slag får förekomma där utan bara idéer. Dessutom blir det enklare på detta sättet efter vi inte behöver kontrollera tråden lika hårt.
Ett mycket dåligt förslag. Varför ska man inte få diskutera förslagen?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Motion angående: Att förtroenderådet inte skall avskaffas.

Länk till tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=90&t=39736

Förtroenderådet skall inte avskaffas, att låta en enskild händelse få stora följder i organisationen är förödande. Förtroenderådet skall förändras och utveckla och finslipa sitt arbete för att utföra sina tänkta uppgifter för Ubuntu Sverige.

Jag vill och rekommendera ledande aktörer att följa mina råd nedan.

Förtroenderådet skall bara bestå av tre fasta medlemmar. Sen skall tre ytterligare medlemmar vid varje tillfälle som förtroenderådet skall avgöra ärende tas ut slumpvis från forumet ( frivilligt ) som en typ icke sakkunnig jury. Sammanlagt sex personer. Juryn/lekmännen har tystnadsplikt och får aktuella ärenden en vecka innan förtroenderådet sammanträder för att läsa in sig. Övriga fasta medlemmar i förtroenderådet får under inga omständigheter försöka påverka eller kontakta den frivilliga delen av förtroenderådet. Om en ordinarie förtroenderådsmedlem ändå bryter mot ovanstående punkt innebär detta omedelbar avgång och bestraffning.

Den frivilliga delen av förtroenderådet är rörlig och föränderlig. Det är alltså aldrig samma medlemmar som sitter som lekman/jury i förtroenderådet.

Den frivilliga lekmännen/jury har vid varje enskilda sammanträde lika stor makt som ordinarie medlemmar i förtroenderådet.

De fasta medlemmarna i förtroenderådet skall väljas in med redan fastlagda valperioder.

Jag yrkar därför

Att: Förtroenderådet skall förändras och utveckla och finslipa sitt arbete för att utföra sina tänkta uppgifter för Ubuntu Sverige.

Att: Den frivilliga delen av förtroenderådet är rörlig och föränderlig. Det är alltså aldrig samma medlemmar som sitter som lekman/jury i förtroenderådet.

Att: De fasta medlemmarna i förtroenderådet skall väljas in med redan fastlagda valperioder.

Pink Panther

2009-05-11
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

HakanS skrev:
ZX Spectrum skrev:Det där med låst tråd är för att absolut inga diskussioner av något slag får förekomma där utan bara idéer. Dessutom blir det enklare på detta sättet efter vi inte behöver kontrollera tråden lika hårt.
Ett mycket dåligt förslag. Varför ska man inte få diskutera förslagen?
Diskussioner sker till förbannelse redan nu. Alla som lägger förslag kanske inte vill diskutera det i forumet. Dessutom är det bra att ha en dagordning inför kommande mötet.
Du får gärna diskutera detta i andra trådar, men jag har valt att ENDAST ha med förslag i tråden, that's it. Du är välkommen med idéer där också.
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Glöm inte att alla motioner bör komma in på ett och samma ställe > http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Rune.K skrev:Glöm inte att alla motioner bör komma in på ett och samma ställe > http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote
Är ju just detta som sker här:
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ZX Spectrum skrev:
Rune.K skrev:Glöm inte att alla motioner bör komma in på ett och samma ställe > http://ubuntu-se.org/drupal/loco-mote
Verkar bra!
Bara så länge som att alla motioner samlas på ett ställe.....
Så att det inte förekommer någon disinformation om vad som gäller på IRC-mötet.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ZX Spectrum skrev:
Vet CryingFreeman om den tavlan?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Nu gör han det. Jag förstår dock inte vitsen med den. Men vi kan väl sätta upp en tråd med alla motioner var och en, så att alla har varsin? ;)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Nu måste det bli lite ordning på det här.
Vilka motioner ska tas upp på mötet? De som ligger i denna tråd (som får debatteras innan mötet) eller de som ligger i ZX Spectrums tråd (som inte får debatteras).
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 11 gånger.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

ZX Spectrum skrev:Dessutom är det bra att ha en dagordning inför kommande mötet.
Du skulle kanske läsa första inlägget i denna tråd.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Det får bli lite ordning. Jag fick medelande om att ZX Spectrums har flyttat något som var skrivet som en motion av mig. Så kan ni inte göra. CryingFreeman skrev att alla motioner skall placeras här.

Nu vet jag snart inte var mina egna motioner är.

Pink Panther

:'(
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det tydligaste vore om länkar och rubrik (och kanske en mkt kort presentation) till alla motioner finns samlade i ett klistrat och inlägg med all info om mötet plus givetvis länkar till drupalsidan och infon om IRC. Då kan män enkelt klicka sej vidare till dom motioner man vill kolla på och kan ändå diskutera varje motion fritt i resp tråd. Att kolla efter motioner i den här tråden är hopplöst eftersom den blivit för lång.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

vulfgar skrev:Det tydligaste vore om länkar och rubrik (och kanske en mkt kort presentation) till alla motioner finns samlade i ett klistrat och inlägg med all info om mötet plus givetvis länkar till drupalsidan och infon om IRC. Då kan män enkelt klicka sej vidare till dom motioner man vill kolla på och kan ändå diskutera varje motion fritt i resp tråd. Att kolla efter motioner i den här tråden är hopplöst eftersom den blivit för lång.
Det är väl det som vi har moderatorer till? :)

Jag som trådskapare kan knappast lastas för att det är folk som trots uppmaningar ständigt insisterar på att debattera sakförslag.

MODERERA! :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Pink Panther skrev:Ja! Det får bli lite ordning. Jag fick medelande om att ZX Spectrums har flyttat något som var skrivet som en motion av mig. Så kan ni inte göra. CryingFreeman skrev att alla motioner skall placeras här.

Nu vet jag snart inte var mina egna motioner är.

Pink Panther

:'(
Jag har inte flyttat utan kopierat din motion.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

CryingFreeman skrev:
vulfgar skrev:Det tydligaste vore om länkar och rubrik (och kanske en mkt kort presentation) till alla motioner finns samlade i ett klistrat och inlägg med all info om mötet plus givetvis länkar till drupalsidan och infon om IRC. Då kan män enkelt klicka sej vidare till dom motioner man vill kolla på och kan ändå diskutera varje motion fritt i resp tråd. Att kolla efter motioner i den här tråden är hopplöst eftersom den blivit för lång.
Det är väl det som vi har moderatorer till? :)

Jag som trådskapare kan knappast lastas för att det är folk som trots uppmaningar ständigt insisterar på att debattera sakförslag.

MODERERA! :)
HakanS skrev:Nu måste det bli lite ordning på det här.
Vilka motioner ska tas upp på mötet? De som ligger i denna tråd (som får debatteras innan mötet) eller de som ligger i ZX Spectrums tråd (som inte får debatteras).
Jag skapade min tråd för att man skulle slippa hålla koll på att det hamnade offtopics. Allting som står i den är motioner.
Denna vecka hinner jag inte hålla stenkoll på modereringen då jag har mycket annat för mig.
Och till HakanS, det går att diskutera det som står i min tråd men inte just i den tråden. Den innehåller bara fakta.

Om ni vill så kan jag ta bort min tråd om den anses överflödig. ???
Bild
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"