Håller med er båda.Urban Anjar skrev:- En viktig del i det stödet tror jag är diskussioner som denna (trots att den är OT)Lars skrev:Min fetstil. En varning är en varning och inget straff. Själva syftet med en varningar måste ju vara att ge folk en chans att bättra sig innan de blir avstängda. Det är så jag tolkar reglerna.Forumsreglerna skrev: Den som bryter mot reglerna riskerar en varning.
En rimlig arbetsgång är att en varning täcker allt det som medlemmen har skrivit vid det tillfälle varningen utdelas. Nya varningar kan sedan utdelas för det som skrivs efter första varningen. Men om flera varningar klumpas ihop till en så ges ingen chans till bättring. Det det strider väl ändå mot tanken bakom varningssystemet?
Moderatorna borde vara lite hårdare, det tycker jag också. Men i nuläget är det viktigt att det inte uppfattas som att administrationen tystar ner berättigad kritik. Jag har förstått det förekommit massavstängningar tidigare i forumets historia, det får inte upprepas. Men inför gärna nolltollerans mot off-topic, otrevligt tilltal o.s.v. Utanför ämnet: Hela den här tråden är off-topic, vi ligger risigt till hela bunten...
Jag har fullt förtroende för att moderatorkåren kan göra rätt bedömningar, men de verkar inte riktigt våga. Vad kan vi göra för att stötta dem?
- En annan viktig del kan vara att FR är rimligt snabba med behandlingen av "rutinanmälningar" så att man hyggligt snabbt får "facit"
- En tredje sak kanske är att man går ut offentligt och deklarerar denna hårdare linje i ett välformulerat meddelande undertecknat av moderatorer, kontaktpersoner och FR (eller är det att komprommetera FR?)
Vad säger modsen?
Hårdare linje är helt rätt. Tror det är bra om någon av våra forumadmins går ut med det, men om dom inte vill så kan jag göra det, hojta bara till mej (helst via PM) så fixar jag det. Snabbare att ge time-out och om det inte gäller så ge en varning. Det finns ingen anledning för någon att skrika om censur allt som moddas finns fullt läsbart för alla som vill se.
Kritik måste finnas, men den får inte vara i kränkande ordalag som det så ofta blivit. Vi har varit rädda för att moderera kritik, bla för att inte begränsa det fria ordet, men det kanske är viktigt att betona att man får kritisera hur mycket man vill, men det måste ske på ett hövligt och sakligt sätt, inte via okvädningsord.