Håller på att tröttna på L I N U X

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Håller på att tröttna på L I N U X

Inlägg av TicToc »

dmz skrev: Samtidigt som Linux? Och varför skulle detta vara någon fördel?
Till linux samtidigt som till windows.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

xrx3z skrev:Jag har problem med Debian, Red Hat varianterna (Ubuntu, Kubuntu, Fedora mm) och nu även openSuse...Allt grundar sig i mitt grafikkort, ATI Radeon X1600.

Problemen med Debian varianterna är själva installationen. Förr när de tidigare versionerna (7.04, 7.10) kom var det aldrig nåt problem att installera men nu är det tji att få det att funka. Och i dag när openSuse uppdaterade kärnan låste sig systemet och jag måste ta bort det....igen >:D
Att köra gamla versioner har jag ingen lust med...det är tidskrävande att uppdatera från gammalt till nytt och sen kanske det inte funkar med nya kärnan heller...

Debian problemet, eller (Ubuntu - Kubuntu - Xubuntu - Debian 5.0) är detta:

Så fort jag ska installera från en cd alt. wubi så kommer ett meddelande upp på skärmen (har tetstat andra skärmar), alltså ett par sekunder efter att jag har tryckt enter för att installera, så står det nåt sånt här: 'Frequency out of range' samt ett värde på 24khz eller nåt, ibland står nåt annat värde. Att installera i textmode skulle jag kunna göra om jag visste hur xorg filen till grafikkortet skulle se ut men eftersom jag inte är en nörd så skulle det ta en hel dag att få till det...om det nu skulle funka...tvivlar oerhört starkt på det annars hade jag nog testat detta långt tidigare vid version 8.04 eller nåt...

Jag blev lycklig förrut när jag kunde lägga in openSuse utan problem och kunde använda burken som man "ska" tills en uppdatering av kärnan kom idag, då händer en annan sak istället. När man kommer in i skrivbordet så hänger det säg och alla möjliga felmeddelanden kommer upp, bl.a att musen och ljudet inte funkar.

Trodde aldrig jag skulle säga...."Tur att Windows finns"

/X.
Det är väl bra att det finns operativ för allas smak, det är väl ingen som hindrar dig från att köra windows. Annars går det säkert få ordning på dina inställningar med lite Trollande!!
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Birkovic »

Diskussionen här har ju gått grymt mycket från ämnet. :)

I alla fall... Ville bara ge orginalpostaren två tips. För det första, som någon nämnde, under installationen av ubuntu kan du välja på att installera i grafiksäkert läge. Detta är så att säga steg ett för dig så att du kommer vidare över huvudtaget. Om nu det fungerar så ser du sedan till att uppdatera till en fungerande grafikrutin när du väl är inne i systemet. För det andra så skulle jag vilja påpeka att det kan spela roll i sammanhanget om du ansluter via VGA eller DVI. Jag hade samma problem, det vill säga upplösningen var inte som jag ville, så länge jag använde mig av min VGA anslutning. Gick och köpte en ny sladd och sedan fungerade allt via DVI utan problem.

/Birkovic
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

ja det går ju inte säga åt grabben att det är fråga om "smak" när det inte finns drivrutiner som ngn gör här ovan-
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

janne-5011 skrev:ja det går ju inte säga åt grabben att det är fråga om "smak" när det inte finns drivrutiner som ngn gör här ovan-
Maila ATI och klaga vetja!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Birkovic skrev:Diskussionen här har ju gått grymt mycket från ämnet. :)

I alla fall... Ville bara ge orginalpostaren två tips. För det första, som någon nämnde, under installationen av ubuntu kan du välja på att installera i grafiksäkert läge. Detta är så att säga steg ett för dig så att du kommer vidare över huvudtaget. Om nu det fungerar så ser du sedan till att uppdatera till en fungerande grafikrutin när du väl är inne i systemet. För det andra så skulle jag vilja påpeka att det kan spela roll i sammanhanget om du ansluter via VGA eller DVI. Jag hade samma problem, det vill säga upplösningen var inte som jag ville, så länge jag använde mig av min VGA anslutning. Gick och köpte en ny sladd och sedan fungerade allt via DVI utan problem.

/Birkovic
________________________________________________________________________________________________________________

( Diskussionen här har ju gått grymt mycket från ämnet. :) )

Jag håller med dig. Jag har också levererat ungefär samma svar som du tidigare i tråden. Men jag antar att det var själva rubriken som väckte ont blod. Kanske lite utmanade för mig och andra Linux/Ubuntu entusiaster.

Därför är ett bra tips till alla nya och gamla medlemmar. Skriv rubriker med ödmjukhet och finnes. Alla är vi olika. Några reagerar och andra kan ta en sådan rubrik med en klackspark.

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Odft

Inlägg av janne-5011 »

jag tror problemet är att man inte får en klar och lätttillgänglig info om att man bör avstå från att installera ubuntu på vissa maskiner.
så tex med en burk jag har.
Att man vill betyder inte att det finns förutsättninagrar alla gånger.
Då blir det ju besvikelser och såna här rubriker.

och sen när man sen ser ngn linuxtaliban skriva "maila ati om drivrutiner" som här ovan och annat blir det lite mkt...
hallå >:(
Eftersom jag gnällt lite i den här tråden :P vill jag tilläga att jag uppskattar linux väldigt mycket f.ö.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"