Installera nerladdat program [XnView]

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Installera nerladdat program [XnView]

Inlägg av Konservburk »

Hymer skrev:Var det inte för installationen?
Det skulle förvåna mig med tanke på vad skriptfilen heter. Men jag har egentligen ingen aning eftersom jag aldrig har använt programmet.
Hymer skrev:Den är installerad nu. Det var en rejäl installation,
Fick du välja var det skulle installeras? Gav du det root-rättigheter?
Hymer skrev:programmet öppnades. Men jag vill bara öppna, inte installera igen. Om jag skriver in det här kommandot, installationen kommer igång igen.
Om du inte gav programmet root-rättigheter så kan ingenting ha installerats annat än i din hemkatalog. Då är det bara att ta reda på vilka filer och kataloger som mest nyligen har ändrats där:

Kod: Markera allt

ls -alrt ~
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Hymer »

Då verkar så att programmet öppnades bara tillfälligt. Jag trodde att det var klar.
Jag har en envis fråga i så fall: hur kan jag installera XnViewMP så att jag får den bland Applications och jag kan öppna den genom att klicka på?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hymer skrev:Jag har en envis fråga i så fall: hur kan jag installera XnViewMP så att jag får den bland Applications och jag kan öppna den genom att klicka på?
Du får göra det helt för hand. Välj först vart du vill "installera" programmet, dvs vart du vill flytta programmets katalog. Själv tycker jag att /opt är ett lämpligt val i det här fallet:

sudo mv ~/XnViewMP /opt/
Sedan är det bara att göra en egen startare. Högerklicka på "Applications"-menyn och välj "Edit Menus". Markera den meny du vill lägga till programmet i och klicka på "+ New Item". Använd "Type: Application" och välj någon ikon och ett namn. I "Command"-fältet fyller du i följande:

sh -c 'cd /opt/XnViewMP; exec ./xnview.sh'
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Tack, Konservburk! Jag har lärt mig mycket nu. Samtidigt börjar upptäcka, att den här XnView är inte riktigt vad jag trodde. :-\ Funkar väldigt trögt och inte så mångsidig som Irphanview i windows. Då har vi Gwenview kvar, om det finns någon lösning för att plugins ska fungera även i Ubuntu.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Rune.K skrev:Det här verkar väldigt intressant för plugins i gwenview > http://tboxmy.blogspot.com/2009/03/gwen ... de-42.html
Har du provat att göra som i länken här ovanför.
Det är till Kubuntu verkar det som.
Jag testade i Arch men jag det fattades ett paket där...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Ja, jag har försökt. Det står så här:
Applications ->Add/Remove Software. Edit the sources ->Third party with the following:-
Jag kan välja third party, men jag kan inte "edit the sources" där-
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hymer skrev:Ja, jag har försökt. Det står så här:
Applications ->Add/Remove Software. Edit the sources ->Third party with the following:-
Jag kan inte hjälpa dej eftersom jag inte kör Kubuntu, men det är flera som gör det här på forumet, hoppas någon hakar på...
Edit: finns där inget alternativ "lägg till" ?
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Nej, det går inte att lägga till någonting där. Går det i Ubuntu? Jag bara halkade in på Kubuntu på en bananskal, i följd av en fråga här på forum. Ubuntu är lika bra för mig, men jag vet inte, hur ska jag ta bort K-et. Ska jag helt enkelt avinstallera Kubuntu och då har jag Ubuntu kvar? Får jag annorlunda valmöjlighet i tredje part då?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hymer skrev:Nej, det går inte att lägga till någonting där. Går det i Ubuntu? Jag bara halkade in på Kubuntu på en bananskal, i följd av en fråga här på forum. Ubuntu är lika bra för mig, men jag vet inte, hur ska jag ta bort K-et. Ska jag helt enkelt avinstallera Kubuntu och då har jag Ubuntu kvar? Får jag annorlunda valmöjlighet i tredje part då?
Du behöver inte avinstallera Kubuntu om det inte är för att du har brist på utrymme.
Om du inte avinstallerat Ubuntu, så kan du välja sessionstyp i Inloggningsfönstret för att få Ubuntu/Gnome..
Jag föredrar KDE, det känns betydligt mer kompetent än Gnome.
KDE är betydligt lättare att konfigurera än Gnome, du behöver inte komma ihåg obskyra terminalkommando typ gconf-editor.
KDE är väl också lite större , det är mer att leta bland.
Sen är det lite tråkigt med Kubuntu och Ubuntu, att de sätter sin egen prägel på både Gnome och KDE dvs ändrar inställningar lite här o där.
Debian, Slackware och Arch kör mer enligt originalen av KDE och Gnome.
KDE har väl lite högre inlärningströskel än Gnome.
Min personliga uppfattning är att Gnome känns väldigt blekt jämfört med KDE.

Men Ubuntu är en väldigt bra inkörsport för att komma in i Linuxvärlden och det tycker jag är mycket bra.
Och installationen av Ubuntu är väl den enklaste som finns!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

En tanke jag fick, det går kanske att installera den gamla versionen av gwenview i KDE 4.2
Obs bara kanske, jag ska luska lite, du kan väl också leta lite.
Gwenview är enligt mitt tycke ett mycket kompetent bildvisningsprogram, helt i klass med Irfanview.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Hymer skrev:Ja, jag har försökt. Det står så här:
I Adept klickar du på Sources och sedan på knappen Redigera programkällor. Under fliken Third-Party Software klickar du på Add...
Användarvisningsbild
Hymer

Från Gnome till KDE?

Inlägg av Hymer »

REDIGERAD Jag har gjort allting som behövs, installerat enligt anvisningar, lyckades, men öppnar jag Gwenview, har jag fortfarande no plugins. Kanske jag får dem om jag går över till KDE.
Måste jag avinstallera Gnome? Det ingår en massa skrämmande avinstallationer. T ex avinstallera Ubuntu skrivbord. :o Jag vågar inte.
Rune, det här med högre inlärningströskel avskräcker mig från KDE Jag har full sjå men Gnome och jag tycker att det är tillräckligt mycket att välja där. Sedan när jag markerade KDE bara för att se vad som händer, såg jag att Quanta skulle avinstalleras. Det finns kanske någonting som är bättre men jag har tillräckligt många nyheter att lära mig. Ska jag ändå byta till KDE? Det är svårt att besluta om installationer och avinstallationer, vad är det som behövs och inte behövs.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Utanför ämnet: Jag har kommit på att man kan använda inkview för att se svg-filer utan att köra inkscape. Inkview kommer med paketet inkscape och hittas i /usr/bin.
Rune.K

Re: Från Gnome till KDE?

Inlägg av Rune.K »

Hymer skrev: Rune, det här med högre inlärningströskel avskräcker mig från KDE Jag har full sjå men Gnome och jag tycker att det är tillräckligt mycket att välja där. Sedan när jag markerade KDE bara för att se vad som händer, såg jag att Quanta skulle avinstalleras. Det finns kanske någonting som är bättre men jag har tillräckligt många nyheter att lära mig. Ska jag ändå byta till KDE? Det är svårt att besluta om installationer och avinstallationer, vad är det som behövs och inte behövs.
Du behöver inte byta nånting.
I Ubuntu kan du ha både Gnome och KDE installerat, det är bara två olika skrivbordsmiljöer.
Föredrar du Gnome så kör du det, men du kan fortfarande använda så gott som alla program som tillhör KDE, t.ex Quanta.
Först måste man ha både Gnome och KDE installerat.
Väljer skrivbordsmiljö gör du i inloggningsfönstret, och det är inte för evigt, du bara loggar ut och byter skrivbordsmiljö.
Det som strular lite är om man har genvägar till program på skrivbordet.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Nu har jag KDE, tack. 8)
Den är fin, men det är mycket nytt här. Hur som helst, jag har blivit av med Quanta :'( . Den markerades för avinstallering när jag markerade att jag skulle installera KDE.
Dessutom har jag två skärmar, den andra skärmen skulle vara en förlängning. Den funkade bra i Gnome, men här hittar jag inte det som motsvarar panel i Gnome. Jag får bara en klonad skärm, inte någon utbredning.
Dessvärre, jag fick inga plugins i Gwenview. :'(
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Kan man använda två skärmar som panel i KDE?
Och angående Gwenview, försökte jag följa http://tboxmy.blogspot.com/2009/03/gwen ... de-42.html. Jag får jag det här i terminalen:
ivan@ivan-laptop:~$ sudo apt-get install digikam kipi-plugins kdeprint
[sudo] password for ivan:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Paketet kdeprint är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Det kan betyda att paketet saknas, har blivit föråldrat eller endast
är tillgängligt från andra källor
E: Paketet kdeprint har ingen installationskandidat
::)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hymer skrev: Och angående Gwenview, försökte jag följa http://tboxmy.blogspot.com/2009/03/gwen ... de-42.html. Jag får jag det här i terminalen:
ivan@ivan-laptop:~$ sudo apt-get install digikam kipi-plugins kdeprint
[sudo] password for ivan:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Paketet kdeprint är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Det kan betyda att paketet saknas, har blivit föråldrat eller endast
är tillgängligt från andra källor
E: Paketet kdeprint har ingen installationskandidat
::)
Paketet kdeprint finns inte för Intrepid, det fanns heller inte till Arch Linux när jag försökte följa gajden, men det föll på att kdeprint saknades i paketsystemet.
kdeprint är väl utbytt mot något nyare...

Vad är ett för plugins du är ute efter?
Man kan kanske köra med någon "workaround" tillsvidare.
Jag antar och hoppas plugins'en i Gwenview kommer att fungera så småningom.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hymer skrev:Kan man använda två skärmar som panel i KDE?
Det kan jag inte svara på, kanske lämpligt att du skapar en ny tråd för den frågan.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Vad är ett för plugins du är ute efter?
Man kan kanske köra med någon "workaround" tillsvidare.
Jag är ute efter IrphanView på Linux. En superenkel album + bildredigering + konvertering program, allt i ett. Inga avancerade bildredigeringsfunktioer, men lite mer än beskärning och rotering. Några roliga filtrar också. Det är som jag förväntade mig av plugins. Eller av XnView. Round-around finns gott om men jag gillade irphanviews enkelhet och mångsidighet.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det låter som du är ute efter digikam.
Skriv svar

Återgå till "Program"