Hans Linde skrev:Uran Ajnar skrev:
Men vill man ha gubbuntuservern hemma? Ska den inte bo i "molnet", åsså har man ren renrakad och förenklad Ubuntu hemma, men bara de viktigaste programmen?
Jag var inne på det här först och det är väl i linje med LJs Gubbuntu.
Men om det är möjligt att få till det här modulart. Både med avseende på installation och användargränssnitt.....ja då blir PC-stuket en annan sak.
Vad det gäller serverhandhavande så behöver det vara just som du beskriver......även för mig idag

[...]
Jag menar något som dagens gamlingar borde ha haft idag för att inte bli avskärmade.
Jag har läst den här tråden lite av och till och funderat lite nu och jag förstår egentligen fortfarande inte vad det är du söker som inte redan finns i andra tjänster som t.ex. facebook, bilddagboken etc. Att sätta upp och drifta en server så att det blir lättanvänt för de som skall använda tjänsten (om ftp är för svårt) kommer att innebära jobb för dig. Det kommer att kräva att du lär dig att administrera servertjänster som apache, php och MySQL, det kommer du inte att komma ifrån, om du absolut vill drifta det själv. Lättanvända verktyg för att interagera socialt via nätet finns ju redan, t.ex. via de tjänster jag nämnde tidigare. Det känns som att du vill återuppfinna hjulet lite grand.
Att drifta något själv är nästan alltid mycket svårare än att använda tjänster som någon annan erbjuder. Att ha en egen dator hemma som man själv äger är svårare än om man hyr eller leasar samma dator, vilket i sin tur är svårare än om man istället använder ett internetcafé elelr bibliotekets datorer. Att äga en bil själv är besvärligare än att hyra, leasa eller ingå i en bilpool. Det förra ger större handlingsfrihet, men förutsätter viss förkunskap. Det känns lite som att du vill ha de positiva delarna av båda, men inga av de negativa och det har jag svårt att se hur det skulle kunna gå att få ihop.
Om du vill ha det så enkelt som möjligt tror jag att det vettigaste är att använda någon befintlig tjänst, men om du vill lära dig att själv sätta upp och drifta en server så är det en annan femma. Men då förstår jag inte riktigt vad du skall med en "labbråtta" till. Du kommer ju inte att lära dig serveradministration om någon annan gör jobbet åt dig.
När jag tittade på t.ex. Gallery2 så tycker
jag att det ser väldigt enkelt ut, men du kommer ändå att var tvungen att sätta upp servern, konfigurera apache, php och MySQL, kunna administrera användarkonton och säkerhet etc etc. Om det senare verkar vara en för brant uppförsbacke så kommer det inte att gå. Att drifta en server kräver helt enkelt viss förkunnskap, det går inte att komma ifrån.