SuperGubbServer

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: SuperGubbServer

Inlägg av Hans Linde »

det väl bara att sätta upp, testa och utvärdera.
Hmmm....det är inte så bara för en "gröngöling", det blir nog testade iaf.... ;D

Jag är övertygade om att det finns minst en som vet hur det bör vara, och tio som har en annan uppfattning :D

Nå låt oss se.....ge oss EN komplett lösning .så får de andra "punkter" förslaget :-\
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

micke_nordin skrev:Om engelska inte är nått problem, så hittade jag en guide om hur man gör för att ladda upp och visa filer med mysql och php:

http://www.devarticles.com/c/a/MySQL/Bl ... and-MySQL/

/Micke
Jag röstar på Blobbing, det verkar väldigt flexibelt och om guiden stämmer verkar det inte speciellt svårt att få igång.
Som jag tycker, ska allt kunna skötas med en vanlig webbläsare av användarna.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ni gör det så komplicerat; låt oss titta på vad som behövs;

Bilderna ska på något vänster hamna i en folder på Hans server. Personligen rekommenderar jag sftp men där verkar det vara delade åsikter.
Nåväl, när bilderna väl har hamnat någonstans behöver vi kunna visa dem på något sätt. Installera lighttpd och php och skapa någon simpel funktion för att visa bilderna. Alternativt så behövs inte php heller, om det enda som behövs är att lista filerna rakt upp och ned). Vill man inte koda själv finns t.ex Gallery2 som fungerar alldeles utmärkt.

KISS!
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

dmz skrev:Ni gör det så komplicerat; låt oss titta på vad som behövs;

Bilderna ska på något vänster hamna i en folder på Hans server. Personligen rekommenderar jag sftp men där verkar det vara delade åsikter.
Nåväl, när bilderna väl har hamnat någonstans behöver vi kunna visa dem på något sätt. Installera lighttpd och php och skapa någon simpel funktion för att visa bilderna. Alternativt så behövs inte php heller, om det enda som behövs är att lista filerna rakt upp och ned). Vill man inte koda själv finns t.ex Gallery2 som fungerar alldeles utmärkt.

KISS!
Gallery2 verkar ju var precis det som Hans efterfrågar och dessutom väldigt enkelt att installera. Kolla närmare på det Hans.

Guldstjärna till dmz! Bild
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jo, min "magkänsla säger min att dmz har lösningen som är snabbar på målet.
Fast det kan eventuellt finnas en "vadderad" stig man kan ta med stödhjul :D

Hepp!
Ja ble blå, så ni.
Lita påmej..
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Om vi förenklar ytterligare, så handlar det ju bara om att det behövs nå't sätt
att trycka in bilderna i datorn. Ubuntu har ju redan från början rätt hyggliga
verktyg för att titta på bilder.

Sätt att trycka in, hmm vad är det för fel på Dropbox? för att "trycka i" går att dela
sin dropbox med andra och funkar fint oavsett OS. Har testat Ubuntu, Mac och
Windows XP i alla fall. Lite begränsat utrymme om man inte pröjsar, men det
utökas säkert allteftersom

Testa själva! https://www.getdropbox.com/referrals/NTY3ODY4NTk
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Hans Linde skrev:Jo, min "magkänsla säger min att dmz har lösningen som är snabbar på målet.
Fast det kan eventuellt finnas en "vadderad" stig man kan ta med stödhjul :D
Det är bara att du talar om exakt vad du har för problem så hjälper jag dig med ovanstående.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Urban Anjar skrev:Om vi förenklar ytterligare, så handlar det ju bara om att det behövs nå't sätt
att trycka in bilderna i datorn. Ubuntu har ju redan från början rätt hyggliga
verktyg för att titta på bilder.

Sätt att trycka in, hmm vad är det för fel på Dropbox? för att "trycka i" går att dela
sin dropbox med andra och funkar fint oavsett OS. Har testat Ubuntu, Mac och
Windows XP i alla fall. Lite begränsat utrymme om man inte pröjsar, men det
utökas säkert allteftersom

Testa själva! https://www.getdropbox.com/referrals/NTY3ODY4NTk
Det är väl inget fel på det, men Gallery2 verkar bra på att hantera just media. Dessutom är det GPL-licensierat och man har full makt över installationen själv.

Men dropbox eller något annat verktyg att dela filer är ju enklare om man inte vill drifta det själv.
Yan
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Yan »

Hejsan
En tanke om det bara skall vara för uppladdning! Varför inte sätta upp en egen postfix/courier epostserver där man skapar en speciell epost (upload@domain.se) som endast triggar igång PHP. Det skriptet som då körs kan ta ut bilagorna från eposten och spara i foldrar t.ex. image för bilder, movie för filmer o.s.v. Då kan man om man vill även ha en Apache som pekar på dessa mappar och alla som kan komma dit kan titta på bilder/filmer i webläsaren. Detta blir då i det närmaste underhållsfritt.

Just detta håller jag på med just nu och testar ut....

Hoppas du gillar tanken
rylleman

Inlägg av rylleman »

Nya har jag bara skummat tråden lite snabbt men vill tipsa om File Thingie som är en väldigt enkel lösning för folk att ladda upp grejer till din server. I princip är det bara en php-sida som du lägger på din webbserver, du konfigurerar och lägger till användare i en textfil.
Det var den enklaste sådan här lösning jag hittade och jag använder den för att skicka och ta emot filer från mindre teknisk kunniga kunder. Väldigt smidigt.
Enda nackdelen är att det inte går att ladda upp/ner många filer på en gång utan du får plocka dom en och en.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Tack för ditt bidrag yan.
Hmmmm...det där lät ju bra....jag menar att just höll på och fixa något :D :D .....går det att importera ;)
Vad det gäller funktionsblocken hoppas jag på att de andra bedömmer hur det passar in med vad som önskats.
alla som kan komma dit kan titta på bilder/filmer i webläsaren.
Mina flickor håller oftast sams.Så det borde gå bra.........., en så länge :-X
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Har finns open source-mjukvara for ett projekt som kan likna bade http://www.trekearth.com och bilddagboken.se
Se ett demo pa adressen > http://drupalgallery.com/ med Gallery 2 som en modul i drupal.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Enda nackdelen är att det inte går att ladda upp/ner många filer på en gång utan du får plocka dom en och en.
När du läst mera om trådens ambition/mål så tror jag du inser att det faller på det där.

Men det vore kul om du vågade dig på en systemlösning med din "favorit-summering". :D
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Nå, varför inte testa mitt och djkmmo's förslag?
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Det här var svårt och det känns lite pinsamt.....Det är är ju ett tillfälle att utvärdera de olika alternativen och på så vis också lära sig MASSOR....kul men anstängande och det finns ju ett själ till att jag är sjukskriven.....

Rune.K,
är du fortfarande beredd att vara "labbråtta"?
Om du som jag har tid att lära mera......vill du utvärdera några av de förslag som som kommit här? Då menar jag att också göra det här på forumet, så vi kan vara delaktiga (iaf läsa).
Och du har god skriv förmåga......mao kan du summera till en HOWTO-Rune.K-version på slutet av utvärderingen.
Jag fortsätter att önska....eftersom jag inte ska göra det själv :) ...........resultatet ska vara modulera som kan integreras med en vanlig Ubuntuinstallation "utan att bryta nacken av sig".

OCH kan du inte fixa allt detta snyggt och är så får jag göra det själv, så det blirräät o bra som vanligt ::)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag får be att återkomma på måndag med mitt svar.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Det är en lång tid.....men....det kanske finns flera som är intresserade?........och dessutom så är det ju inte nödvändigt att det bara är en som göra alla utvärderingarna..........det kan ju till och med göras på separata trådar ::)

Hmmmm......under sådan omständigheter kan ju jag själv ställa in mig i ledet igen :D
Jag tar det som var kort och rak. :-[ Fanns den ???
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Yan; det där var intressant! Men kan man inte gå i taket för max bilagestorlek på eposten?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Hans Linde skrev:
Uran Ajnar skrev:
Men vill man ha gubbuntuservern hemma? Ska den inte bo i "molnet", åsså har man ren renrakad och förenklad Ubuntu hemma, men bara de viktigaste programmen?
Jag var inne på det här först och det är väl i linje med LJs Gubbuntu.
Men om det är möjligt att få till det här modulart. Både med avseende på installation och användargränssnitt.....ja då blir PC-stuket en annan sak.
Vad det gäller serverhandhavande så behöver det vara just som du beskriver......även för mig idag ::)
[...]
Jag menar något som dagens gamlingar borde ha haft idag för att inte bli avskärmade.
Jag har läst den här tråden lite av och till och funderat lite nu och jag förstår egentligen fortfarande inte vad det är du söker som inte redan finns i andra tjänster som t.ex. facebook, bilddagboken etc. Att sätta upp och drifta en server så att det blir lättanvänt för de som skall använda tjänsten (om ftp är för svårt) kommer att innebära jobb för dig. Det kommer att kräva att du lär dig att administrera servertjänster som apache, php och MySQL, det kommer du inte att komma ifrån, om du absolut vill drifta det själv. Lättanvända verktyg för att interagera socialt via nätet finns ju redan, t.ex. via de tjänster jag nämnde tidigare. Det känns som att du vill återuppfinna hjulet lite grand.

Att drifta något själv är nästan alltid mycket svårare än att använda tjänster som någon annan erbjuder. Att ha en egen dator hemma som man själv äger är svårare än om man hyr eller leasar samma dator, vilket i sin tur är svårare än om man istället använder ett internetcafé elelr bibliotekets datorer. Att äga en bil själv är besvärligare än att hyra, leasa eller ingå i en bilpool. Det förra ger större handlingsfrihet, men förutsätter viss förkunskap. Det känns lite som att du vill ha de positiva delarna av båda, men inga av de negativa och det har jag svårt att se hur det skulle kunna gå att få ihop.

Om du vill ha det så enkelt som möjligt tror jag att det vettigaste är att använda någon befintlig tjänst, men om du vill lära dig att själv sätta upp och drifta en server så är det en annan femma. Men då förstår jag inte riktigt vad du skall med en "labbråtta" till. Du kommer ju inte att lära dig serveradministration om någon annan gör jobbet åt dig.

När jag tittade på t.ex. Gallery2 så tycker jag att det ser väldigt enkelt ut, men du kommer ändå att var tvungen att sätta upp servern, konfigurera apache, php och MySQL, kunna administrera användarkonton och säkerhet etc etc. Om det senare verkar vara en för brant uppförsbacke så kommer det inte att gå. Att drifta en server kräver helt enkelt viss förkunnskap, det går inte att komma ifrån.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Inget problem alls att fixa en remix som innehåller alla förslag från tråden.
Men vilken "gubbe" kan överhuvudtaget administrera den? Det krävs en hel del kunskaper för det.....

LJ
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"