Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Nyheter i datorvärlden.
Jante99

Re: Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Inlägg av Jante99 »

Vilken nybörjare orkar att sitta och bry sig om det är öppet eller stängt som man skickar med?

Långt viktigare är att det fungerar och inte är för svårt.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Harlekin33 skrev:Vi lär inte få några svar och tråden är låst på Ubuntu.se!

PUNKT SLUT!!!

:(
Svarar dom inte ens på frågor i sitt eget forum?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

NEJ..tydligen inte!

Vi får väl se om dom/admin vill svara på frågor i framtiden...

Avvakta och se!

::)
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Harlekin33 skrev:
De allra flesta program, som ingår i remixen är fria
Är fria...ehhh Adobe då?

Licenser?

Förklara!
Fria betyder gratis i det här fallet, dvs det kostar inget att använda eller skicka med Adobes läsare. Kostar inget att skicka med Realplayer heller vad jag vet. Skulle du också få göra utan kostnad.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Jag ställer väl frågan igen då.

Vad har ni gjort för att er version ska hantera externa enheter bättre?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu.se Connectivity Edition 32bit RC1 (SWE)

Inlägg av KiviE »

Inhuman Soul skrev:T ex så kollade jag licensavtalet för Adobe Reader:
2.1 General Use. You may install and Use a copy of the Software on your compatible Computer, up
to the Permitted Number of computers. The Software may not be shared, installed or used
concurrently on different computers. See Section 3 for important restrictions on the Use of Adobe
Reader and Web Players.
Man kan dock få tillstånd med "Adobe® Reader® Distribution License Agreement", så har ni gjort det så är det ju lugnt (med just Adobe Reader).
Det som är mest intressant är ju att veta om ni har tillstånd att inkludera Adobe® Reader®? och andra program (om det nu finns) som har ett liknande licensavtal.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Jag tror säkert att rancor, LJ, Micke och de andra som satt ihop den här remixen vet vad de gör och har ordnat alla avtal med såna som Adobe.

Är denna remix inte bra. Sätt ihop en egen remix som fungerar bättre då? Tänkt för nybörjare. Lycka till, å andra sidan så är det så mycket svårare än att döma ut andras jobb, eller hur. ;)
KiviE

Inlägg av KiviE »

Jante99 skrev:Jag tror säkert att rancor, LJ, Micke och de andra som satt ihop den här remixen vet vad de gör och har ordnat alla avtal med såna som Adobe.
Jag tror de inte har tänkt på det men vad vet jag, därför vore intressant att veta.
Jante99 skrev:Är denna remix inte bra. Sätt ihop en egen remix som fungerar bättre då? Tänkt för nybörjare. Lycka till, å andra sidan så är det så mycket svårare än att döma ut andras jobb, eller hur. ;)
Jag har inte sagt något hurvida den är bra eller inte utan vill bara veta om den är laglig eller inte. Har inga planer att rekommendera en remix som bryter mot lagen...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag märker att moderatornerna gör ett bra jobb!

Jag seedar på så får vi se sen om den kommer en engelsk utgåva vilket jag efterlyser.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jante99 skrev:Vilken nybörjare orkar att sitta och bry sig om det är öppet eller stängt som man skickar med?

Om inte nybörjarna orkar med att bry sig om fri programvara, tycker du inte då att de mer erfarna har ett ansvar att styra undan nybörjarna från ofria program och i stället visa på alternativen? Den största anledningen till GNU/Linux inte fungerar för en del är att de köpt datorkomponenter från företag som gör sitt bästa för att inte stödja GNU/Linux. Köper man komponenter från tillverkare som vill ha kunder som använder GNU/Linux så funkar ju allt hur bra som helst. Ofri programvara som behöver man ju nästa aldrig använda.

/Micke
Jante99

Inlägg av Jante99 »

micke_nordin skrev:
Jante99 skrev:Vilken nybörjare orkar att sitta och bry sig om det är öppet eller stängt som man skickar med?

Om inte nybörjarna orkar med att bry sig om fri programvara, tycker du inte då att de mer erfarna har ett ansvar att styra undan nybörjarna från ofria program och i stället visa på alternativen? Den största anledningen till GNU/Linux inte fungerar för en del är att de köpt datorkomponenter från företag som gör sitt bästa för att inte stödja GNU/Linux. Köper man komponenter från tillverkare som vill ha kunder som använder GNU/Linux så funkar ju allt hur bra som helst. Ofri programvara som behöver man ju nästa aldrig använda.

/Micke
Och om jag eller andra nybörjare inte är det minsta intresserade av om det är öppet eller inte då, utan i första hand väljer sånt som fungerar bäst och som är så lätt som möjligt att använda, eller sånt som vi helst känner igen från operativsystemet vi kom från? För "oss" spelar det ju ingen direkt roll?

Blir vi portade från att använda Linux då? Eller är vi inga riktiga Linuxanvändare då?

Vi vill ha ett lättfattligt gratis bra operativsystem, det är allt, och om sedan vissa delar är av stängd kod så spelar det ingen större roll för oss.

Du måste se det från det hållet också.

Många av oss nya är inga proffs, vi har heller ingen lust att sitta och lära oss ett helt nytt OS från scratch eller att sitta och böka med sånt som är helt nytt och kanske inte funkar fullt ut.
Senast redigerad av 1 Jante99, redigerad totalt 1 gånger.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Let me refrace that:

Bryter Ubuntu.se mot några Licenser!?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Harlekin33 skrev:Let me refrace that:

Bryter Ubuntu.se mot några Licenser!?
Enligt det licensavtal som återfinns här: http://www.adobe.com/products/eulas/pdf ... 4_1313.pdf

Från sidan 186 och framåt:
2. Programvarulicens.
Om Ni erhållit Programvaran från Adobe eller från en av dess auktoriserade licenstagare och under förutsättning att
Ni följer villkoren i detta avtal, inklusive begränsningarna i avsnitt 3, beviljar Adobe Er en icke-exklusiv licens att
använda programvaran på det sätt och för de ändamål som beskrivs i Dokumentationen enligt följande.

2.1 Allmän användning. Ni får installera och använda ett exemplar av Programvaran på en kompatibel Dator. Se
avsnitt 3 för viktiga begränsningar i användningen av Programvaran.

2.2 Serveranvändning. Detta avtal tillåter inte att Programvaran installeras eller används på en datorfilserver.
Information om användning av Programvaran på en datorfilserver finns på
http://www.adobe.com/go/acrobat_distribute_se om det gäller Adobe Reader; och
http://www.adobe.com/go/licensing_se om det gäller Adobe Runtimes.

2.3 Distribution. Denna licens ger Er ingen rätt att underlicensiera eller distribuera programvaran. Information om
erhållande av rätten att distribuera Programvaran på materiellt media eller via ett internt nätverk eller tillsammans
med Er produkt eller tjänst finns på http://www.adobe.com/go/acrobat_distribute_se om det gäller Adobe Reader;
och http://www.adobe.com/go/licensing_se om det gäller Adobe Runtimes.

2.4 Säkerhetskopia. Ni får skapa en säkerhetskopia av Programvaran under förutsättning att säkerhetskopian inte
installeras eller används. Ni får inte överlåta era rättigheter avseende en säkerhetskopia såvida Ni inte överlåter alla
rättigheter till Programvaran enligt avsnitt 4.

3. Skyldigheter och begränsningar.

3.1 Begränsningar för Adobe Runtime. Ni får inte använda någon Adobe Runtime på en icke-PC-produkt eller med
någon inbäddad eller enhetsversion av ett operativsystem. För att undanröja eventuella missförstånd och endast som
exempel, får Ni inte använda någon Adobe Runtime på några (i) mobilenheter, set top box ljudenheter (STB),
handhållna enheter, telefoner, trådlösa webbrädor, tabletter och pekdatorer (om de inte används med Windows XP
Tablet PC Edition eller senare modeller), spelkonsoler, TV-apparater, DVD-spelare, mediacenter (om de inte
används med Windows XP Media Center Edition och dess efterföljare), elektroniska anslagstavlor eller andra
digitala anslag, Internetanordningar eller andra produkter som är anslutna till Internet, handdatorer (PDA:s),
medicinska enheter, bankomater, telematikenheter, spelmaskiner, hemautomatiseringssystem, kiosker,
fjärrkontroller, eller någon annan elektronisk konsumentprodukt, (b) operatörsbaserat mobilsystem, kabel-, satellit-
eller televisionssystem eller (c) andra stängda system. Information om licensiering av Adobe Runtimes för
användning på denna typ av system finns på http://www.adobe.com/go/licensing_se.

3.2 Begränsningar i Adobe Reader. Adobe Reader är licensierat och distribueras av Adobe för visning, distribution
och delning av PDF-filer.

3.2.1 Begränsningar vid konvertering. Ni får inte integrera eller använda Adobe Reader med någon annan
programvara, plugin-program eller förbättring som använder eller är baserade på Adobe Reader när PDF-filer
konverteras till ett annat filformat (t ex en PDF-fil till en TIFF-, JPEG- eller SVG-fil.)

3.2.2 Begränsningar för plugin-program. Ni får inte integrera eller använda Adobe Reader med något plugin-
program som inte utvecklats i enlighet med licensavtalet för Adobe Integration Key.

3.2.3 Inaktiverade funktioner. Adobe Reader kan innehålla gömda funktioner eller funktioner som ser inaktiverade
ut eller är ”nedtonade” (de ”Inaktiverade funktionerna”). Dessa inaktiverade funktioner aktiveras endast när du
öppnar vissa PDF-dokument som har skapats med aktiveringsteknik som endast är tillgänglig från Adobe. Ni får inte
försöka komma åt några Inaktiverade funktioner på annat sätt än med aktiveringstekniker, och Ni får inte begära att
Adobe Reader ska skapa en funktion som i största utsträckning påminner om någon Inaktiverad funktion eller på
annat sätt kringgå den teknik som styr aktiveringen av en sådan funktion. Ytterligare information om inaktiverade
funktioner finns på http://www.adobe.com/go/readerextensions_se.

3.3 Meddelanden. Om Ni gör kopior av Programvaran måste dessa märkas med samma copyright- och andra
äganderättsliga meddelanden som finns på eller i Programvaran.

3.4 Ingen ändring eller baklängeskonstruktion. Ni får inte ändra, anpassa, översätta eller skapa härledda arbeten
baserade på Programvaran. Ni får inte försöka avslöja källkoden till programvaran via baklängeskonstruktion,
dekompilering, demontering, förutom om Ni uttryckligen ges tillstånd att baklängeskonstruera eller dekompilera
Programvaran enligt tillämplig lag.

4. Överlåtelse.
Ni får inte hyra ut, leasa ut, licensiera, överföra eller överlåta era rättigheter till Programvaran, eller godkänna att
hela eller delar av exemplar av Programvaran framställs på en annan användares Dator förutom vad som
uttryckligen tillåts i detta avtal. Ni får emellertid överlåta alla era rättigheter att använda programvaran till en annan
privatperson eller juridisk person, under förutsättning att: (a) Ni även överlåter (i) detta avtal, samt (ii)
Programvaran och all annan programvara eller hårdvara som levererats tillsammans med eller är förinstallerad med
Programvaran, inklusive alla exemplar, uppdateringar och tidigare versioner till sådan person eller juridisk person;
(b) Ni inte behåller några exemplar, inklusive säkerhetskopior eller exemplar lagrade på en Dator; och (c) den
mottagande parten accepterar villkoren i avtalet och övriga villkor som gällde vid inköpet av en giltig licens för
Programvaran. Oavsett ovanstående får Ni inte överlåta utbildningsexemplar, förhandsversioner eller exemplar av
Programvaran som inte är avsedda för försäljning.

5. Immaterialrättsinnehav, förbehåll av rättigheter.

Programvaran och tillåtna kopior som Ni framställer, utgör immateriella rättigheter som tillhör Adobe Systems
Incorporated och dess leverantörer. Programvarans struktur, organisation och kod utgör värdefulla
företagshemligheter och konfidentiell information som tillhör Adobe Systems Incorporated och dess leverantörer.
Programvaran är skyddad enligt lag, inklusive men ej begränsat till upphovsrättslagstiftning i USA och andra länder
samt internationella konventioner. Med undantag för vad som uttryckligen anges häri, ger detta avtal Er inga
immateriella rättigheter till Programvaran, och samtliga rättigheter som inte uttryckligen beviljats Er förbehålles
Adobe och dess leverantörer.
Enligt http://www.adobe.com/go/acrobat_distribute_se som hänvisas ovan bör distributörer ingå ett avtal med Adobe:

Distribuera kostnadsfria Adobe Reader på ert företag eller låt det medfölja en CD eller dator

Adobe Reader programvara är tillgänglig för distribution förutom installation för enskilt bruk och kan utnyttjas i en organization eller distribueras via medier som CD- eller DVD-skivor och inkluderad med datorer.

Distribuera kostnadsfria Adobe Reader

Fyll i Adobe Reader Distribution Agreement. Detta avser
  • Företag som vill distribuera Adobe Reader på sitt intranät eller LAN
  • Tillverkare som vill leverera Adobe Reader på CD

Anm: Ni behöver inte underteckna Adobe Reader Distribution Agreement om ni vill dirigera användare från er webbplats till Adobe.com så de kan ladda ned Adobe Reader. Ikonen "Get Adobe Reader" går också att ladda ned utan avtal.

OEM- och PC-tillverkare

Om ni vill leverera Adobe Reader med datorer eller annan utrustning skickar ni ett mejl till OEM-Reader@adobe.com.

Ikoner för Adobe PDF och Adobe Reader
Ladda ned ikoner för Adobe PDF och Reader*

För att förenkla för era kunder att läsa Adobe PDF-dokument kan ni lägga följande logotyper på er webbplats: "Adobe PDF" och "Get Adobe Reader".

Anm: Webbplatsen måste länka direkt till Adobe.com för nedladdning av Adobe Reader. Det är inte tillåtet att tillhandahålla programmet direkt.

Vanliga användare

Användare som laddar ned Adobe Reader för enskilt bruk behöver inte skriva på något avtal. Du kan ladda ned kostnadsfria Adobe Reader direkt från Adobes webbplats.
Tolka det som ni vill.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag har slutat seedat deras utgåva pga. osäkerhet ang. deras licenser!!

Och det tycker jag andra också ska sluta med..till denna fråga är utredd!!!

>:D
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Jante99 skrev:Jag tror säkert att rancor, LJ, Micke och de andra som satt ihop den här remixen vet vad de gör och har ordnat alla avtal med såna som Adobe.

Är denna remix inte bra. Sätt ihop en egen remix som fungerar bättre då? Tänkt för nybörjare. Lycka till, å andra sidan så är det så mycket svårare än att döma ut andras jobb, eller hur. ;)
Måste bara få klargöra att jag INTE längre har något med ubuntu.se eller framför allt denna fars med remixen att göra, jag tar helt och hållet avstånd från hela detta projekt.

// rancor
Jante99

Inlägg av Jante99 »

rancor skrev:

Måste bara få klargöra att jag INTE längre har något med ubuntu.se eller framför allt denna fars med remixen att göra, jag tar helt och hållet avstånd från hela detta projekt.

// rancor
Ooops?

Oväntat måste jag säga. Nåja, du har säkert en speciell anledning till att skriva sådär och jag skall inte snoka i varför heller.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Jante99 skrev: Ooops?
Oväntat måste jag säga. Nåja, du har säkert en speciell anledning till att skriva sådär och jag skall inte snoka i varför heller.
Ingen fara. Rancor var inte med och skapade remixen, vilket han har helt rätt i. Han är bara lite ledsen att han inte fick som han ville och lämnade därför ubuntu.se. Rancor har inget att skämmas för, tvärtom.

Teamet bakom ubuntu.se
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Jante99

Inlägg av Jante99 »

FreakHead skrev:
Jante99 skrev: Ooops?
Ingen fara. Rancor var inte med och skapade remixen, vilket han har helt rätt i. Han är bara lite ledsen att han inte fick som han ville och lämnade därför ubuntu.se. Rancor har inget att skämmas för, tvärtom.

Teamet bakom ubuntu.se
Okey, tack för att du förklarade.
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

Varför används en torrent på just _den_ siten? Även om man kan tänka sig att tanka därifrån så skickar väl det vissa signaler...?
Jante99

Inlägg av Jante99 »

cowboy skrev:Varför används en torrent på just _den_ siten? Även om man kan tänka sig att tanka därifrån så skickar väl det vissa signaler...?
Förutfattade meningar om att allt som har med torrent att göra skulle vara negativt?
Låst

Återgå till "Nyheter"