Bankid med Swedbank fungerar nu!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Harlekin33

Re: Bankid med Swedbank fungerar nu!

Inlägg av Harlekin33 »

Hur var det nu igen?:

A small step for man but a giant leap for mankind!

:D
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

KiviE skrev:Är det bara jag som får

Kod: Markera allt

Secure Connection Failed.
på handelsbanken?
Jag fick det innan jag grejsade in Nexus i Firefox som i tidigare inlägg.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

SLP skrev:

på handelsbanken?
Ok, det kan inte jag göra... får Unable to add module.

Edit: libP11.so måste kompileras för 64bitar för att jag ska kunna lägga till den :/
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Nexus, du/ni skulle inte kunna lägga till DESTDIR som variabel i installer scriptet? Det skulle göra det så mycket smidigare att paketera grejerna. (Även om det är tänkt att man ska köra installern manuellt, så finns det folk som gärna paketerar saker innan de installerar dem. Sen så har vi ju andra distros, där paketering är ett sätt att få grejerna på rätt plats utan att böka till det.)
Det bästa vore väl iof om man utöver DESTDIR också kunde sätta DATADIR, BINDIR, LIBDIR (alla distros använder ju inte samma layout som ubuntu).
Jag inser att ni bara iaf till en början bara officiellt stöder ubuntu, men det skadar ju inte att integrera någonting likt dessa variabler för att underlätta för resten av våran linux community :)

EDIT: fast iof är det nog lättare att sköta det själv när man sköter paketeringen, så never mind. (dvs utföra paketeringen utan install scriptet...)
Senast redigerad av 1 palle-kuling, redigerad totalt 3 gånger.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
ipx

Inlägg av ipx »

KiviE skrev:
SLP skrev:

på handelsbanken?

Edit: libP11.so måste kompileras för 64bitar för att jag ska kunna lägga till den :/

Om du läser lite tidigare i tråden så ser du att vi andra 64-bit användare fick använda nspluginwrapper för att ladda filen.

En fråga:

Jag har fortfarande strul med att skapa ett bankid (som jag skrev i min förra post) och jag tycks använda SUN's java. Finns det något sätt att i windows exportera ett bankid som .p12 och sedan importera det i linux? Jag minns att det blev .p12-filer förr, men numera blir det bara en cbt.properties och en lib-mapp?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hur importerar man en backup?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KiviE

Inlägg av KiviE »

ipx skrev:
KiviE skrev:
SLP skrev:

på handelsbanken?

Om du läser lite tidigare i tråden så ser du att vi andra 64-bit användare fick använda nspluginwrapper för att ladda filen.
Testat det med. Du kan ju själv testa att logga in på handelsbanken så ska du se...
KiviE

Inlägg av KiviE »

SLP skrev:Är inloggad hos Handelsbanken med 32-bitars 8.10 nu! Wohoo!

Först måste man importera sitt eleg (i .p12-format) via adminmodulen:

slp@Ratbag:~$ persadm import
Sedan måste man se till att säkerhetsmodulen finns installerad i Firefox innan man kan logga in (java måste förstås också vara med). I Preferences -> Advanced -> Encryption -> Security Devices klickar man på "New PKCS#11 Module" i listan. Sedan väljer man "Load" längst till höger och anger "/usr/local/lib/personal/libP11.so" i den lediga rutan.

Efter det så kan jag nu ÄNTLIGEN handelsbanka som folk istället för att köra WINE-vägen.
Kan du lägga in hur man ska göra för att få handelsbanken att fungera i 32bitar? http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

ipx skrev:Finns det något sätt att i windows exportera ett bankid som .p12 och sedan importera det i linux? Jag minns att det blev .p12-filer förr, men numera blir det bara en cbt.properties och en lib-mapp?
Någon skrev ett inlägg om det i en tråd för ett bra tag sedan. Jag tror att man gör så här i Windoze:

Öppna C:\Program Files\Personal\config\Personal.cfg i notepad och ändra ExportType till 2. Då ska Nexus exportera .p12 i fortsättningen.
ThomasNovin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av ThomasNovin »

ipx skrev: Jag har fortfarande strul med att skapa ett bankid (som jag skrev i min förra post) och jag tycks använda SUN's java. Finns det något sätt att i windows exportera ett bankid som .p12 och sedan importera det i linux? Jag minns att det blev .p12-filer förr, men numera blir det bara en cbt.properties och en lib-mapp?
Du kan exportera från Mac men inte från Windows. Både i Mac och Windows finns det en export-funktion i GUI't.

Detta står beskrivet på https://install.bankid.com/Information____187.aspx

Edit: Kanske går att göra som ovan talare föreslog också..
ThomasNovin

Inlägg av ThomasNovin »

maris382 skrev:
LA skrev:Själv har jag bara lite strul att foxe hänger sig när jag väl ska använda det, men det är säkert lokalt. Eller det finns nån med en lösning på det med?
Pröva att disabla alla extensions.

Själv var jag tvungen att disable både Adblock Plus och Greasemonkey för att inte firefox ska hänga sig när Java-appleten laddas.
Samma här, AdBlock Plus gör att många Java-saker hänger sig på min maskin. T.ex. Hushmail också.
ThomasNovin

Inlägg av ThomasNovin »

Någon som har lyckats skapa ett nytt BankID genom Swedbank? När jag tar nytt BankID så dyker Nexus Personal upp men så fort jag har matat in koden jag får av dosan på Swedbank-sidan så får jag ett tekniskt fel. Idlar jag några sekunder så stänger sig både Nexus Personal och Firefox.

Jag kör Intrepid.

Felmeddelande från Swedbank:

Systemmeddelande
Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare. Referensnummer: -

Ps. Jag har testat att gå in under Security Devices och lägga till ny PKCS#11 och peka på lib-filen men det gör ingen skillnad.
dauk
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av dauk »

Har exakt samma problem som ThomasNovin trots en hel dags fipplande..

Allt fungerar klockrent fram till dess att man ska skapa ett nytt bank-id då även jag får meddelandet från Swedbank:

"Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare. Referensnummer: -"
ThomasNovin

Inlägg av ThomasNovin »

dauk skrev:Har exakt samma problem som ThomasNovin trots en hel dags fipplande..

Allt fungerar klockrent fram till dess att man ska skapa ett nytt bank-id då även jag får meddelandet från Swedbank:

"Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare. Referensnummer: -"
Enl. PersonalUbuntu_ReadMe_SE.txt som bifogas med installationsarkivet så stöds Hardy 8.04. Har det möjligtvis med det att göra?

Jag har skrivit till kundtjänst hos Swedbank. Avvaktar svar..
LA
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av LA »

Nån som provat gå in på Skatteverket med sitt BankID? Det bara hänger sig för mig... o snart dags för deklarationen.
ThomasNovin

Inlägg av ThomasNovin »

LA skrev:Nån som provat gå in på Skatteverket med sitt BankID? Det bara hänger sig för mig... o snart dags för deklarationen.
Disablat alla add-ons? Fungerar http://test.bankid.com?
LA
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av LA »

ThomasNovin skrev:
LA skrev:Nån som provat gå in på Skatteverket med sitt BankID? Det bara hänger sig för mig... o snart dags för deklarationen.
Disablat alla add-ons? Fungerar http://test.bankid.com?

Ja den enda jag har är Ad-block... samma sak händer på test.bankid.com Märkligt för att funkade perferkt när jag laddade hem det... Nexus funkar iaf. Nåt annat förslag?

Jag misstänker att det har med JAVA att göra... lite meckigt det där med att ha den senaste versionen... men jag var ju tvungen att ha det när jag skulle skaffa BankID så jag antar att det är rätt?

FIXAT!! Trodde det räckte att man stängde av Ad-block, men tydligen inte, måste disabla allt. Kul att det funkar!
ipx

Inlägg av ipx »

ThomasNovin skrev:Någon som har lyckats skapa ett nytt BankID genom Swedbank? När jag tar nytt BankID så dyker Nexus Personal upp men så fort jag har matat in koden jag får av dosan på Swedbank-sidan så får jag ett tekniskt fel. Idlar jag några sekunder så stänger sig både Nexus Personal och Firefox.

Jag kör Intrepid.

Felmeddelande från Swedbank:

Systemmeddelande
Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare. Referensnummer: -

Ps. Jag har testat att gå in under Security Devices och lägga till ny PKCS#11 och peka på lib-filen men det gör ingen skillnad.
Jag har haft precis samma fel som er. För nån minut sen löste jag det dock genom att exportera ett fungerat registrerat bankid i windows till ett usb-minne (och en .nge-fil) som jag sedan importerade med persadm import. Jag testade som några skrev att ändra export = 1 i Personal.config men det blev fortfarande en .nge-fil. Kanske är det en p12-fil jag fick ut som har filändelsen .nge?

EDIT: Hmm.. eller det kanske inte gick som jag trodde...
jocke4u
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av jocke4u »

Samma problem här.

Har Swedbank och installationen av Nexus funkade klocka men att skapa ett nytt bankid gick inte. Har mailat deras support.
// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
ThomasNovin

Inlägg av ThomasNovin »

Tror det bästa att göra nu är att köra vidare med alternativ metod tills det att Swedbank tar tag i problemet och löser det. Med tanke på att man inte får betalt för att lösa det känns det bäst att avvakta.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"