Allmänt snack om gamla datorer vi haft

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Jante99

Re: Allmänt snack om gamla datorer vi haft

Inlägg av Jante99 »

Inte dåligt, jag har några ex av Microdatorn. Världens äldsta datatidning som fortfarande finns är CVG (computer and videogames), en brittisk tidning. Numera finns den bara som nätupplaga.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Bästa sajten som finns för ZX-Spectrum är denna.
http://www.worldofspectrum.org/

Här kan du ladda hem massor med gamla inscannade datatidningar. Du som gillar ZX-Spectrum borde tycka om Sinclair User, Your Sinclair och Crash. använd gFTP eller liknande så slipper du sitta och ladda sida för sida. Men tänk på att man inte får ladda hur mycket som helst, max är 1250 sidor per dygn och 5 sessions per gång.
ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/magazines

Den här sajten är inte fy skam heller, passa på att ladda hem filmerna, nostalgi.
http://www.ysrnry.co.uk/

Ladda hem mappen med de inscannade sidorna.
Zippa sedan ned mappen
Döp om .zip till .cbr eller .cbz

Använd sedan CDisplay genom Wine eller Comix

Har du inget bra packprogram så kan jag föreslå Peazip.
http://peazip.sourceforge.net/
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Lao Tzu skrev:Jag kanske inte har minst hårddisk men däremot tror jag att jag har en gammal klassiker ståendes på vinden (om inte fadern har kastat ut den igen). Kanske är det någon som känner igen en sådan här gammal burk?
Bild
Compis-datorerna var fina. Hade vi i högstadiet för att lära oss "datakunskap". Handlade dock mer om maskinskrivning. Det var en omvälvande tid då vi gick från skrivmaskiner till datorer. Passade dessutom på att spela lite masken när inte läraren såg på. ;)
Kommer ihåg att masken gick dubbelt så snabbt när man gick lodrätt som vågrätt bara för att "pixlarna" var tätare vågrätt. Lodrätt hoppades en linje över.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

djkmmo skrev:
ZX Spectrum skrev:
corneliusbrother skrev:Minns att jag satt och skrev av 700 rader basic-kod från en utskrift i min vic 20 för att kunna spela Diamanttjuven. Detta var efter att bandaren lagt av så när man stängt av datorn var det inget mer Diamanttjuven. :P
Äh, det är ju rena nymodigheterna. Dom riktiga hårdingarna knackar in maskinkod. ;)
Kommer ihåg när jag och min bror knackade in maskinkoden till ett spel. Koden kunde se ut så här:

2374 6782 0984 6781 9874 0983

För enkelhetens skull körde man det här systemet istället för att knacka 1:or och 0:or. Dessutom var sifforna snyggt grupperade så det var lätt att underhålla koden. ;)
Usch så omodernt. Fanns det inte assemblatorer till ZX? Men man kanske var tvungen att ha en riktig dator för att få tillgång till det >:D.
Jag snackade med min bror igår och han sa att det bara var att exekvera koden när allt var färdigt. Ett enda fel bland sifforna var förstås förödande. Fördelen med maskinkod var att det tog lite plats, något som var ett krav när man bara hade 1 kB ram att jobba med. Då snackar jag om ZX80 och ZX81.
Har dragit upp detta exempel förut men gör det igen. Det gick att programmera in ett schackprogram på 1 kB där man spelade mot en tänkande dator.

Basic tog grymt mycket minne. Vet att min kompis programmerade till sin Commodore 128 och han lyckades fylla hela minnet. Tog säkert 30 minuter att ladda in hans spel.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

ZX Spectrum skrev:Jag snackade med min bror igår och han sa att det bara var att exekvera koden när allt var färdigt. Ett enda fel bland sifforna var förstås förödande. Fördelen med maskinkod var att det tog lite plats, något som var ett krav när man bara hade 1 kB ram att jobba med. Då snackar jag om ZX80 och ZX81.
Har dragit upp detta exempel förut men gör det igen. Det gick att programmera in ett schackprogram på 1 kB där man spelade mot en tänkande dator.

Basic tog grymt mycket minne. Vet att min kompis programmerade till sin Commodore 128 och han lyckades fylla hela minnet. Tog säkert 30 minuter att ladda in hans spel.
Men assembler blir också ettor och nollor när det är klart. Enda skillnaden är att man skriver typ
LDA #$00
STA $02
LDA #$16
STA $03
LDY #$05
LDA ($02),Y

istället för
A900 8502 A916 8503 A005 B102

Efter det assemblerar man koden som översätts till binärformat (alltså maskinkod).

BASIC är något helt annat, det har inget med assembler att göra (mer än att BASIC-tolkarna i regel var byggda mha assembler).
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Du ZX-Spectrum, jag testade att köra Spectrum emulatorn FUSE i Puppy, funkade bra. Vill du återuppleva dina minnen så ladda hem FUSE och gå in på World of Spectrum. Glöm inte besöka RZX Archive så kan du sitta och titta på när andra spelar igenom hela spel till ZX-Spectrum. Jodå, FUSE klarar RZX formatet.

FUSE
http://fuse-emulator.sourceforge.net/
ubuntu98
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av ubuntu98 »

1. Abc 80.
2. Ericsson
3. Pentium dx
4. Vic 20
5. Compac deskpro
6. Hemmabygge