Jo men det är så meningslöst att spekulera. Oavsett vilket är GNU/Linux säkrare, beteendet att hålla sig till förråden och att inte vara inloggad med sitt rootkonto tar bort 99% av risken... Så det är säkrare och kommer fortsätta vara det så länge folk inte försöker flytta sitt dåliga Windows/OS X-beteende till GNU/Linux.Harlekin33 skrev:Men då vet man i alla fall att 1,5 miljoner virus till Linux är en möjlighet i framtiden..
Allt om virus, spyware, malware och trojaner och hacking!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Allt om virus, spyware, malware och trojaner och hacking!
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
haha, om vi tar hänsyn i vilken takt man skrivit virus till linux ( sen starten ) så tar det ca en miljon år att få fram samma antal...Men då vet man i alla fall att 1,5 miljoner virus till Linux är en möjlighet i framtiden
- farmfield
- Kontakt:
Och eftersom vi alla vet att tillgången till virus är största anledningen till varför Windows är populärt ger det oss en tidslinje... 1.002.009 blir året som GNU/Linux slår igenom, hehe...Ulsak skrev:haha, om vi tar hänsyn i vilken takt man skrivit virus till linux ( sen starten ) så tar det ca en miljon år att få fram samma antal...

Får jag måhända föreslå att ni lyssnar på Tage Danielssons berömda monolog om sannolikheter. Den är dessutom rätt underhållande.Harlekin33 skrev:Men då vet man i alla fall att 1,5 miljoner virus till Linux är en möjlighet i framtiden.. :(
- farmfield
- Kontakt:
Å andra sidan, Tage Danielsson skriver ju om "ingen regel utan undantag" i boken Grallimatik...andol skrev:Får jag måhända föreslå att ni lyssnar på Tage Danielssons berömda monolog om sannolikheter. Den är dessutom rätt underhållande.Harlekin33 skrev:Men då vet man i alla fall att 1,5 miljoner virus till Linux är en möjlighet i framtiden..
Absolut alla OS har virus! Utom GNU/Linux.

-
Skulle detta kunna vara möjligt på en presidents sida om han kört Linux:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4268964.ab

- micke_nordin
- Kontakt:
Ja, chanserna är ju dessutom stora att hans webbserver kör linux. De har lagt ut länkar till en fejkad youtube-site, det kan man göra helt oberoende av vilket operativ servern har.Harlekin33 skrev:Skulle detta kunna vara möjligt på en presidents sida om han kört Linux:
/Micke

-
Oh shit!
Time to secure!
Time to secure!
Senast redigerad av 2 Harlekin33, redigerad totalt 28 gång.
Den där typen utav "attacker" har sällan med operativsystemet på webbservern att göra, utan handlar snarare om hur webbplatsen är kodad.Harlekin33 skrev:Skulle detta kunna vara möjligt på en presidents sida om han kört Linux:
- charlietux
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
typer av program som är lätta är få och med undantag av clam så verakar få av program till linux ha realtids skydd eller har jag fel?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Förlåt, men jag förstår inte frågan.charlietux skrev:typer av program som är lätta är få och med undantag av clam så verakar få av program till linux ha realtids skydd eller har jag fel?
- charlietux
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
alltså jag tycker att clam av är krångligt.
att få uppdates att funka.
därför önskar jag att när man skall uppdatera så kunde man väl bara tryckt uppdate följt av lösen.
men så lätt går det ju inte, plus jag hade villat haft realtids skydd och anti spam rootkit ja hela bletten. sen hade varit bra tycker jag med en tray icon. finns detta eller?
att få uppdates att funka.
därför önskar jag att när man skall uppdatera så kunde man väl bara tryckt uppdate följt av lösen.
men så lätt går det ju inte, plus jag hade villat haft realtids skydd och anti spam rootkit ja hela bletten. sen hade varit bra tycker jag med en tray icon. finns detta eller?