Så, hur stor är chansen, hehe?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Så, hur stor är chansen, hehe?

Inlägg av CryingFreeman »

StefanB skrev:
Det kanske till och med räcker för att Sverker Olofsson ska ta upp det i Plus. Det skulle vara kul att se honom slänga en Windows-CD i soptunnan... >:D
Farmfield, skulle du ha något emot om jag kontaktar Plus? Vill du vänta ett tag innan jag gör det isf? Eller vill du göra det själv? :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Konservburk skrev:
farmfield skrev:Microsoft har nu 3 ggr frågat varför jag valde en maskin med förinstallerat Windows när det går att köpa maskiner utan. Dom gick så långt som att hänvisa till Dell - vilka tydligen kan leverera utan OS men ta en titt på hemsidan, det står ingenting om det där - så även om det är så, hur skulle jag kunna veta det?
Är du säker på att de menade helt utan windows och inte bara utan vista? Säljer inte Dell datorer med xp just för att det finns kunder som föredrar det framför vista?
farmfield skrev:
Microsoft skrev:
'Karin', kundombudsman på MS svarar:

Hej Johan,
Visst svarar jag på frågor, du kan alltid ångra ett köp.
Jag förstår att du har köpt en ny dator med Vista förinstallerat. I detta fall så är hårdvaran kopplad till mjukvaran; för att ångra köpet måste du lämna tillbaka datorn. Det finns många datorer som ej har Windows Vista förinstallerat ( t.ex från Dell) och min rekommendation är du köper en sådan.
Vänligen,
Karin
Aah, där kan du ha rätt... Men jag hade ju iof sagt att jag hade installerat GNU/Linux på maskinen... Dock vet man ju inte om hon inser vad det är för något...
Användarvisningsbild
Erikw
Kontakt:

Inlägg av Erikw »

Kämpa på! "vi" ska nog vinna på lång sikt.
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
JonasJh

Inlägg av JonasJh »

köpte nyss en bärbar också , synd att ja acceptera avtalet ;(, då ja också bara kommer använda GNU/Linux på den... skulle ha läst denna tråden först.
Open Source Terrorist
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Tänkte bara påpeka att det är förmodligen är lagligt för dig att banda vilket samtal du vill så länge ena parten (du själv t.ex.) är medeveten om att inspelningen pågår. Kan vara bra att göra när man pratar med allt ifrån myndigheter till kundtjänster o.s.v. *tittar på sitt arkiv* eftersom det som sägs sällan verkar gälla trots att det rent lagligt gör det.

För övrigt tycker jag inte ni/du ska kontakta plus eller någon allas förrän ni verkligen samlat på er ordentligt med material som talar för saken. SJälv är jag också på tåget om att licensen är totalt vilseledande - den ger intryck av att man kommer få information om Microsoft om återlämningspolicyn. När man kontaktat MS berättar de att det inte existerar en sådan policy hos dem. Hur kan de då i licensen hänvisa till den?

Har inte själv läst igenom avtalet men det finns något som kallas för "rationalitetsprincipen" som talar för dig i detta fallet och som har med common sense att göra: Den sammanfattas helt enkelt av att man skirver/gör saker av rationella skäl. T.ex. så hänvisar man inte till något om det inte finns. Hänvisar man till det säger principen att den finns, om det är en rationell agent som gjort hänvisningen. Ex: Om man ser en person mitt på gatan som stirrar uppåt mot himlen, länge och väl, kommer folk anta, p.g.a. deras common sense, att han tittar på något och att det finns en god förklaring till hans beteende. Jag tror att mycket av lagstiftningen bygger på just sådana enkla antaganden och förutförstådda premisser.

Det finns helt enkelt en gräns för hur jäkla dunkelt de kan uttrycka sig i avtalet. Det är nog den gränsen du behöver fastslå och framförallt påvisa att din tolkning är den som en helt normal snittperson hade gjort. Tror det låter sig göras rätt enkelt faktiskt, om inte annat via empiriska undersökningar bland representativa urval.
Bild
Lars

Inlägg av Lars »

Kloka ord ifrån eyerouge. Dessutom vill jag minnas att det finns en del andra viktiga principer i sammanhanget (med reservation för att det var några år sedan jag läste lite civilrätt). Den ena är att om ett avtal är oklart på någon punkt så ska det dels tolkas enligt vad som är normalt inom branschen, och dels till författarens nackdel. Så om Microsoft medvetet eller omedvetet har skrivit ett luddigt avtal så får de också ta smällen. Det andra är att man som konsument inte antas vara en jämbördig part, och att den starkare parten alltid måste ta lite extra hänsyn till den svagare.
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

Inga nyheter i frågan?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Skissar på ett brev till konsumentverket...
Låsningen av Microsoft Windows till persondatorer

1.Det är i princip omöjligt att i Sverige köpa en persondator utan ett operativsystem från Microsoft och i de fall man ens kan göra detta alls är det endast från mindre tillverkare - vilket dock ger ett betydligt högre pris. Man får alltså betala tusentals kronor mer för att köpa en dator utan Microsoft Windows än om man köper en maskin från en större tillverkare - men man kan då omöjligt köpa en maskin utan operativsystem. Skälet är att Microsoft faktiskt låser tillverkarna i avtal där inköpspriset på licenserna är bundet till att dom levererar alla maskiner med Windows – något dom offentligt klargör i deras avtal för datortillverkare.

2.Vid uppstart av en ny dator får man dessutom upp ett avtal vilket man måste godkänna innan man använder Windows. I avtalet står det att om man ej godkänner avtalet ej skall använda mjukvaran utan istället kontakta återförsäljaren och/eller tillverkaren för ett återköp av licensen. Om man ej får hjälp skall man kontakta Microsoft för information om deras policy för återköp. Vid kontakt med ÅF och tillverkare får man besked att man skall kontakta Microsoft. Kontaktar man Microsoft får man beskedet att deras policy är att kunden skall kontakta återförsäljaren eller tillverkaren. En avtalsmässig 'rundgång' vilket helt klart går i strid med den s.k. 'rationalitetsprincipen' i svensk avtalsrätt.

3.Vidare är det viktigt att förstå att Windows inte är en fysisk produkt utan en tjänst. Vid köp av en persondator så betalar konsumenten endast för rätten att använda operativsystemet.

Jag hävdar att det är negativt för konsumenterna att bindas vid en kostnad för en tjänst oavsett om man väljer att utnyttja tjänsten eller inte. Om man som konsument väljer att inte godkänna avtalet och då ej utnyttjar tjänsten skall man ej heller tvingas att betala för densamma.

Ex: Jag kontaktar en Volvoåterförsäljare om ett bilköp där jag skall exportera bilen till Norge. Återförsäljaren informerar mig att jag i kostnaden för bilköpet betalar för ett års gratis biltvätt. Då jag ju skall exportera bilen och klargör att jag ej kan utnyttja denna tjänst informeras jag om att återförsäljaren har ett avtal som gör att dom omöjligen kan sälja en bil utan att ta betalt för tjänsten och att detta är en kostnad jag måste betala oavsett om jag kan utnyttja tjänsten eller ej.

Detta är såklart ej till konsumentens fördel. Jag har också den kommunikation mellan mig själv och Microsoft där företagets representant förklarar deras obefintliga återköpspolicy - vilket också bevisar att avtalet för Windows är helt enkelsidigt till Microsofts förmån, ej till konsumentens. Så frågan är; Kommer konsumentverket att ta strid för konsumenten eller anses det förenligt med Svensk lagstiftning att man skall tvingas betala för tjänster man ej utnyttjar?
jansson

Inlägg av jansson »

farmfield skrev:Skissar på ett brev till konsumentverket...

1.Det är i princip omöjligt att i Sverige köpa en persondator utan ett operativsystem från Microsoft och i de fall man ens kan göra detta alls är det endast från mindre tillverkare - vilket dock ger ett betydligt högre pris. Man får alltså betala tusentals kronor mer för att köpa en dator utan Microsoft Windows än om man köper en maskin från en större tillverkare - men man kan då omöjligt köpa en maskin utan operativsystem. Skälet är att Microsoft faktiskt låser tillverkarna i avtal där inköpspriset på licenserna är bundet till att dom levererar alla maskiner med Windows – något dom offentligt klargör i deras avtal för datortillverkare.

2.Vid uppstart av en ny dator får man dessutom upp ett avtal vilket man måste godkänna innan man använder Windows. I avtalet står det att om man ej godkänner avtalet ej skall använda mjukvaran utan istället kontakta återförsäljaren och/eller tillverkaren för ett återköp av licensen. Om man ej får hjälp skall man kontakta Microsoft för information om deras policy för återköp. Vid kontakt med ÅF och tillverkare får man besked att man skall kontakta Microsoft. Kontaktar man Microsoft får man beskedet att deras policy är att kunden skall kontakta återförsäljaren eller tillverkaren. En avtalsmässig 'rundgång' vilket helt klart går i strid med den s.k. 'rationalitetsprincipen' i svensk avtalsrätt.

3.Vidare är det viktigt att förstå att Windows inte är en fysisk produkt utan en tjänst. Vid köp av en persondator så betalar konsumenten endast för rätten att använda operativsystemet.

Jag hävdar att det är negativt för konsumenterna att bindas vid en kostnad för en tjänst oavsett om man väljer att utnyttja tjänsten eller inte. Om man som konsument väljer att inte godkänna avtalet och då ej utnyttjar tjänsten skall man ej heller tvingas att betala för densamma.

Ex: Jag kontaktar en Volvoåterförsäljare om ett bilköp där jag skall exportera bilen till Norge. Återförsäljaren informerar mig att jag i kostnaden för bilköpet betalar för ett års gratis biltvätt. Då jag ju skall exportera bilen och klargör att jag ej kan utnyttja denna tjänst informeras jag om att återförsäljaren har ett avtal som gör att dom omöjligen kan sälja en bil utan att ta betalt för tjänsten och att detta är en kostnad jag måste betala oavsett om jag kan utnyttja tjänsten eller ej.

Detta är såklart ej till konsumentens fördel. Jag har också den kommunikation mellan mig själv och Microsoft där företagets representant förklarar deras obefintliga återköpspolicy - vilket också bevisar att avtalet för Windows är helt enkelsidigt till Microsofts förmån, ej till konsumentens. Så frågan är; Kommer konsumentverket att ta strid för konsumenten eller anses det förenligt med Svensk lagstiftning att man skall tvingas betala för tjänster man ej utnyttjar?
Ser bra ut.

Frågan är om de vet om att det överhuvud taget finns alternativ utöver Mac och Microsoft. Vet de inte det finns det väl en risk att de tolkar det som att du har för avsikt att pirata Windows och tycker du är oseriös. Du kanske skulle nämna det i brevet och skicka med en länk eller nått.
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rylleman »

I princip låter väl ditt brev bra men jag vet inte hur bra volvo-exemplet är. Kan man bara köpa Volvo-bilar om man också pröjsar för tvätt? Finns det någon handlare som vägrar kränga bilar utan tvätten? Det kanske är bättre att använda ett något mer abstrakt exempel och inte dra in andra produkter och tillskriva dem fel de inte har? Jag kan tänka mig att en sådan sak får handläggaren att dra öronen åt sig.
Jag tror också du kan tjäna på att mer trycka på Microsofts beteende och avtal när du som konsument faktiskt försöker följa vad som står i dem, lassa på med fakta.
Kanske också visa mer på att inlåsningen Microsoft påtvingar återförsäljarna drabbar kunder. -"Vill du sälja M$ Windows Vista, jahapp, då får du allt installera vårt operativsystem på alla datorer du säljer annars blir det ingen deal."
Bara några funderingar.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

rylleman skrev:I princip låter väl ditt brev bra men jag vet inte hur bra volvo-exemplet är.
Medhåll. Det ser mindre seriöst ut. (Bil-analogi är bara obligatoriskt i slashdot.org. :) ) Jag tror de hänger med i juridiska resonemang utan påhittade exempel från andra håll.

Jag är inte säker på om "tjänst" är en tillräckligt exakt omskrivning av "licens".
jansson skrev:en risk att de tolkar det som att du har för avsikt att pirata Windows
Medhåll. Du kan ju nämna att du har en giltig licens för ett annat OS som du vill använda på den nya datorn. Du behöver inte nämna att den är GNU, open source, whatever, men det kan ju underlätta för dem att förstå om du är mer konkret på den punkten.
(quote intentionally left blank)
Jag vet inte om det påverkar konsumentverkets bedömning, men om det inte går att köpa köpa hårdvaran utan (att godkänna licensen för) mjukvaran, är det omöjligt att veta vad mjukvaran kostade. Köper man mjukvaran separat från Microsoft har den ett pris, men det är uppenbart att priset är ett annat när den är bundlad med datorn. Om (kunskap om) priset i sig inte spelar nån roll för konsumentverket, så kan ett resonemang i den här riktningen i alla fall göra det tydligare att det kan vara frågan om otillåten prissättning, nån slags dumpning. Kanske.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Skippa Volvo-exemplet helt och förklara istället varför du inte vill använda Windows.
jansson

Inlägg av jansson »

upnorth skrev:Skippa Volvo-exemplet helt och förklara istället varför du inte vill använda Windows.
Ja jag håller med. Plus att du kan nämna att det om man redan har en licens så är det ju dåligt att man är tvungen att köpa en ny bara för att man vill ha en ny dator. Det är alltså inte bara en liten grupp som drabbas utan det är ju antagligen ganska många, säkert ofta utan att de själva tänker på att de faktiskt får betala extra för detta.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Att klaga hos ARN kan vara en idé. Hjälpte en kompis för ca 1 år sedan. Han köpte en 64-bitars dator med vista home från inet men datorn levererades med 32-bitars Windows.
Vi klagade och krävde ersättning. För ca 8 månader sedan kom beslutet: Vi vann! NetonNet fick punga ut med en Vista 64-bitars.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Bossieman skrev:Att klaga hos ARN kan vara en idé. Hjälpte en kompis för ca 1 år sedan. Han köpte en 64-bitars dator med vista home från inet men datorn levererades med 32-bitars Windows.
Vi klagade och krävde ersättning. För ca 8 månader sedan kom beslutet: Vi vann! NetonNet fick punga ut med en Vista 64-bitars.
Varför fick Netonnoet fixa vista när datorn köptes på Inet? Nån klausul ni utnyttjade eller? :P
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Cadryc skrev:
Bossieman skrev:Att klaga hos ARN kan vara en idé. Hjälpte en kompis för ca 1 år sedan. Han köpte en 64-bitars dator med vista home från inet men datorn levererades med 32-bitars Windows.
Varför fick Netonnoet fixa vista när datorn köptes på Inet? Nån klausul ni utnyttjade eller? :P

Oj, sorry, datorn är köpt givetviss på NetonNet! Inet har inget med det här att göra, sorry.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

1.Det är i princip omöjligt att i Sverige köpa en persondator utan ett operativsystem från Microsoft och i de fall man ens kan göra detta alls är det endast från mindre tillverkare - vilket dock ger ett betydligt högre pris. Man får alltså betala tusentals kronor mer för att köpa en dator utan Microsoft Windows än om man köper en maskin från en större tillverkare - men man kan då omöjligt köpa en maskin utan operativsystem.
...
Bara för att vara lite djävulens advokat...

Hur får du det till att det faktum att Windows fölljer med på köpet, till att du betalat för det? Du skriver ju själv att datorer med Windows är billigare än datorer utan... Rimligtvis bör det ju då vara du som skall betala OnOff för att få lämna tillbaka Windows. Dessutom är du ju inte på något sätt bunden att använda den produkt du fått på köpet (Windows), det är ju helt ditt eget fria val om du vill göra det eller inte, precis som du kan välja att kasta vara nummer tre i erbjudanden som "köp två, få den tredje på köpet". Nere hos oss har vi en skohandlare som ständigt har erbjudanden om att få köpa två par och ett tredje par på köpet. Om jag som kund väljer att utnyttja det erbjudandet så kan jag naturligtvis inte komma efteråt och kräva "pengarna tillbaka" för det tredje paret.

Närinsidkaren är fri att, själv eller tillsammans med sammarbetspartners, utforma erbjudanden till kunder. Dessa erbjudanden kan man som kund välja att köpa eller avstå därfrån. Om man har invändningar mot erbjudandet så tar man upp det med näringsidkaren innan köp. Kan man inte komma till en överenskommelse som båda parter finner acceptabel äger inget köp rum. Så fungerar det i en marknadsekonomi. Det du pläderar för är att den fria avtalsrätten mellan köpare och säljare skall upphävas och ersättas antingen av en ordning där staten genom ARN detaljreglerar vad som får ingå i ett erbjudande eller att köparen ensidigt ges rätten att efter att köpet ägt rum, bestämma vad som egentligen ingår i avtalet och priset för de ingående varorna/tjänsterna. Du får naturligtvis hysa dessa åsikter, men du bör ju vara medveten om att det du pläderar för, är ett upphävande av ett av marknadsekonomins viktigaste fundament, den fria avtalsbildningen. Utan det, ingen kapitalism. Det börjar märkas att du är göteborgare farmfield ;). Kom du på det här efter en helg med extra intensiva Proletären-studier? >:D
jansson

Inlägg av jansson »

djkmmo skrev:

1.Det är i princip omöjligt att i Sverige köpa en persondator utan ett operativsystem från Microsoft och i de fall man ens kan göra detta alls är det endast från mindre tillverkare - vilket dock ger ett betydligt högre pris. Man får alltså betala tusentals kronor mer för att köpa en dator utan Microsoft Windows än om man köper en maskin från en större tillverkare - men man kan då omöjligt köpa en maskin utan operativsystem.
...
Bara för att vara lite djävulens advokat...

Hur får du det till att det faktum att Windows fölljer med på köpet, till att du betalat för det? Du skriver ju själv att datorer med Windows är billigare än datorer utan... Rimligtvis bör det ju då vara du som skall betala OnOff för att få lämna tillbaka Windows. Dessutom är du ju inte på något sätt bunden att använda den produkt du fått på köpet (Windows), det är ju helt ditt eget fria val om du vill göra det eller inte, precis som du kan välja att kasta vara nummer tre i erbjudanden som "köp två, få den tredje på köpet". Nere hos oss har vi en skohandlare som ständigt har erbjudanden om att få köpa två par och ett tredje par på köpet. Om jag som kund väljer att utnyttja det erbjudandet så kan jag naturligtvis inte komma efteråt och kräva "pengarna tillbaka" för det tredje paret.

Närinsidkaren är fri att, själv eller tillsammans med sammarbetspartners, utforma erbjudanden till kunder. Dessa erbjudanden kan man som kund välja att köpa eller avstå därfrån. Om man har invändningar mot erbjudandet så tar man upp det med näringsidkaren innan köp. Kan man inte komma till en överenskommelse som båda parter finner acceptabel äger inget köp rum. Så fungerar det i en marknadsekonomi. Det du pläderar för är att den fria avtalsrätten mellan köpare och säljare skall upphävas och ersättas antingen av en ordning där staten genom ARN detaljreglerar vad som får ingå i ett erbjudande eller att köparen ensidigt ges rätten att efter att köpet ägt rum, bestämma vad som egentligen ingår i avtalet och priset för de ingående varorna/tjänsterna. Du får naturligtvis hysa dessa åsikter, men du bör ju vara medveten om att det du pläderar för, är ett upphävande av ett av marknadsekonomins viktigaste fundament, den fria avtalsbildningen. Utan det, ingen kapitalism. Det börjar märkas att du är göteborgare farmfield ;). Kom du på det här efter en helg med extra intensiva Proletären-studier? >:D
Men... eftersom man som kund i princip inte har något annat val än att köpa en dator bundlat med Windows, som dessutom i väldigt många fall är en OEM-licens som endast är gilltigt med den specifika dator som köpet gäller, oavsett om man redan har en licens eller tänker använda något annat alternativ så kan man argumentera att staten bör gå in och reglera detta.

Det är tack vare Microsofts monopol(iska) ställning som marknaden ser ut som den gör.

Jag hävdar att en fri operativsystems-marknad inte alls är speciellt fri.
Som jag ser det vore det bättre för alla parter (utom MS då möjligtvis) om man införde en tvingande standard av komponenter (tänk hur linux fungerar, kärna, skrivbordshanterare, xorg osv, alla komponeter som kan bytas ut mot någon annan implementation) där vilket företag/person/organisation som helst kan implementera en eller flera komponenter som sedan kan användas som byggstenar i ett fullständigt OS. Om respektive komponeter är opensource eller inte hör inte hit, men det känns ju som om opensource skulle vinna mark på detta.
De olika implementationera kan ju sedan konkurera med prestanda, säkerhet och det finns säkert andra sakar utöver detta man kan konurera med... pris och i viss mån licensform.

Sedan kan ju hårdvarutillverkare (dell, hp mm) plocka ihop ett lämpligt os av diverse komonenter och bundla med sitt paket.

Frågan är ju så klart hur man ska kunna tvinga MS och Apple till detta.

Ett icke-tvingande alternativ skulle kunna vara en organisation (helst en ideel i sann openscource-anda, men inte nödvändigtvis) som definierar dessa komponeter ovan och hur dessa ska sammarbeta och helt enkelt certifierar de olika implementationerna om de uppfyller kraven. Organisationen kan ju sedan markanadsföra detta så att folk vet att de ska leta efter produkter med deras stämpel. Då skulle vi ju faktiskt få en mer normal situation på marknaden. Se det som en franchise.

Det fina här är att produkter inom organisationen(de som släpt en produkt och fått en stämpel) konkurerar med varandra, och hela organisationen kommer att konkurera med de som befinner sin utanför. Detta ger helt enkelt en chans för den lilla att komma in på marknaden.

Observera att jag inte har någon riktigt bra koll på hur Linux Standard Base fungerar. Men jag tror inte att det fungerar riktigt precis så här va?

Nu kom jag av mig ganska mycket från ämnet, men jag har gått och funderat på det här ett tag nu och ville ventilera lite =)
fedor

Inlägg av fedor »

Härligt att du orkar ta tag i detta!

Här är en som fick returnera sin licens tillbaka även om det var ett tag sen. Han gick då till tillverkaren Fujitsu-Siemens i detta fall.
http://www.ubuntulinux.se/node/1530

Idag är det ju stort sett bara Zepto och (Apple) av de större leverantörer som säljer datorer utan windows till konsumenter. MS har anmälts tidigare till konsumentverket http://ltz.se/artikel_standard.php?id=4 ... ning_2=142. Mig veterligen hände inget med anmälan då det helt enkelt konstaterades att det inte fanns någon större efterfrågan och att MS inte hindrar någon leverantör ifrån att sälja något annat.

Det jag stör mig mest på själv är dock principen för OEM-licenser. Att det på pappret står att programvaran är bunden till en specifik dator trots att det inte finn någon som helst grund för att reglera detta i lag. Eulan i i sig borde inte betyda någonting så länge man inte skrivit under den.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Var för formalitetens skulle återigen tvungen att maila till HP. Jag vet att jag är en osmidig djävel, hehe, men jag kunde inte låta bli. På felbeskrivningen blev det;
Den bärbara persondatorn levererades med ett nästintill oanvändbart och dokumenterat osäkert operativsystem som dessutom var installerat på en partition formaterad med ett omodernt filsystem.

Problemet avhjälptes på ca. 30 minuter genom att ta bort befintliga partitioner på datorns hårddisk för att sedan formatera hårddisken med Ext3. Detta följdes av en installation av ett GNU/Linux-baserat operativsystem vilket löste problemet helt.

Maskinen har efter detta fungerat fullkomligt felfritt.
Sorry, jag kunde bara inte hålla mig, hehe... ;D

Ang. bilexemplet så kanske det var en dum idé men ni måste se det som att dom tidigare avslagit denna förfrågan - förmodligen vid mer än ett tillfälle. Man måste ge dom någon sorts jämförelse dom kan relatera till. Oavsett vilket så skall man naturligtvis inte hänvisa till ett specifikt märke.

Och sen vill jag med ett leende tillägga att jag sålt många datorer genom att använda jämförelser till bilar, hehe... ;D

Sedan är det viktigt att klargöra att det inte är en produkt som t.ex. en CD-skiva med musik där jämförelsen är snarlik. Du äger inte musiken men har iallafall rätt att sälja din CD-skiva till vem du vill. Med en Windows-licens äger man endast rätten att använda operativsystemet, man får inte ens sälja rätten till någon annan. Då ser jag det som en tjänst.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"