Tragiskt...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Tragiskt...

Inlägg av webaake »

Visst styr de rakt och bestämt men de har ingen kompass. På lång sikt kommer de att segla över kanten på den platta jordglob de bebor.

Yttrandefrihet och demokrati är saker vi måste ta ansvar för och vårda, INTE genom censur, utan genom eget omdöme och förnuft.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

tweeek skrev:Grön Göling, du pratar om hur TPB kommer att gå under.
OJ! Hade jag ingen aning om att jag gjorde....fast nu när du säger det så kan man kanske hoppas litet. ;)
Å andra sidan så kommer efterfrrågan på dylikt material som här diskuteras alltid att efterfrågas av "idioterna". Det är det jag vänder mig emot, men jag kämpar knappast i motvind. Jag kämpar mot en full orkan som är en 10 på en 6-gradig skala, så jag vet att jag kämpar förgäves.
Åsikter har jag däremot legio! >:D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

För att svara Tweek om hur TPB kommer att gå under;

Om de inte vaknar så kommer de till slut att göra bort sig i allas ögon. Då kommer opinionen att svänga mot dem, och då öppnar sig möjligheterna för politiker att stänga denna nagel i ögat på den lagstiftande församlingen, Riksdagen.

Om TPB däremot applicerar sunt förnuft och ett modikum av ansvar, så kan de leva vidare ett tag till.

Vad jag förstår jobbar TPB iallafall mot barnporr, eller?
tweeek

Inlägg av tweeek »

webaake skrev:För att svara Tweek om hur TPB kommer att gå under;

Om de inte vaknar så kommer de till slut att göra bort sig i allas ögon. Då kommer opinionen att svänga mot dem, och då öppnar sig möjligheterna för politiker att stänga denna nagel i ögat på den lagstiftande församlingen, Riksdagen.

Om TPB däremot applicerar sunt förnuft och ett modikum av ansvar, så kan de leva vidare ett tag till.

Vad jag förstår jobbar TPB iallafall mot barnporr, eller?
Okej, du menar att TPB kan stängas ned om de får någon lag som gör bittorrenttrackers och dylikt olagligt. Då förstår jag :]

Ja, TPB tar bort barnporr när det upptäcks.

Så här står det i TPB's Policy: Användaren har ansvaret för att inte sprida felaktigt, skadligt, falskt eller olagligt material när han använder trackern.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Vi får se hur länge TPB finns kvar.

Jag tror det är en tidsfråga...........
tweeek

Inlägg av tweeek »

webaake skrev:Vi får se hur länge TPB finns kvar.

Jag tror det är en tidsfråga...........
Då tror vi helt olika. Jag tror att TPB kommer finnas så länge som Internet finns i den form som det gör idag. Om det kommer något statskontrollerat "Internet 2.0" så försvinner förmodligen TPB, men inte annars.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja, vi tror olika.

Vilket är som det skall, i en demokrati.

Ha dé gott !
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

webaake skrev:
Om vi ska, som du säger, 'noga överväga vad vi yttrar och sprider' så kommer vi inte ha en fungerande yttrandefrihet. 'Jo, visst har vi yttrandefrihet.....men sådär får jag inte säga'. Det håller inte.
Det är just så man döljer sig bakom "yttrandefrihet". Vad jag menar är att även TPB måste använda sunt förnuft, annars går de under.
Medias rapportering om detta är under all kritik och så fruktansvärt vinklad att sanningen viftar med vit flagg under ett ihållande artillerianfall. Det är de som tjänar pengar på detta, det är de som medvetet vrider och bänder sönder sanningen för att sälja lite extra lösnummer, så att säga. Samtidigt passas det på att svinga under bältet på piratebay.
TPB tjänar också pengar på vad de gör. De har stora reklamintäkter varje månad, samt blåögda som donerar pengar i "yttrandefrihetens namn".

Till slut kommer The Pirate Bay att stängas och de har fallit på eget grepp.
Med samma logik borde man rimligtvis även kritisera Eniro och Hitta.se för att de innehåller pekare till Tingsrätter och Polisen. Även Eniro och Hitta tjänar pengar på sina anonnser. Vore det "sunt förnuft" av Eniro och Hitta.se att plocka bort alla referenser till Polis och Domstolar?

När vi ändå är igång så kan vi ju prata om Postens ansvar. De levererar ju faktiskt dessa handlingar om man skulle beställa dem från Polisen. Skall vi kräva att även Posten "tar sitt moraliska ansvar" och "använder sitt sunda förnuft" genom att vägra att leverera offentliga handlingar, som förundersökningar? Vi kanske skall kräva att Posten öppnar och söker igenom alla brev för att se att det inte innehåller "omoraliskt" material? Det känns som att sådana förfaringssätt har prövats tidigare i mänsklighetens historia med inte alltid helt lyckade resultat...
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av omnius »

Japp....

...det är en farlig väg att börja tumma på friheterna, en väg som leder till fördärvet för demokratier.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jamen, de tar ju bort banrporr? Hur är deras logik bakom det?

Är det möjligen så att om de inte gjorde det, skulle det verkligen bli ett ramaskri och de skulle få stänga ögnaböj?

Det kan vara svårt att inse att TPB kommer att stängas, när man så gärna vill ha det kvar.

Frågan är bara när.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

webaake skrev:Jamen, de tar ju bort banrporr? Hur är deras logik bakom det?
Logiken är att barnporr är förbjudet att inneha. Förundersökningar är inte förbjudna att inneha.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Min utgångspunkt är att inte vilja diskutera vad som är lagligt utan vad som är konstruktivt, smakfullt, moget och ansvarsfullt.

Bedömer man TPB utifrån dessa kriterier blir det verkligen intressant.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

webaake skrev:Min utgångspunkt är att inte vilja diskutera vad som är lagligt utan vad som är konstruktivt, smakfullt, moget och ansvarsfullt.

Haha, det är ju hela poängen med sidan - de styrs inte av godtyckliga bedömningar som varierar mellan allt från kön och ålder till kulturer och samhällen :P Varför tror du att de blivit så stora som de är?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

webaake skrev:Min utgångspunkt är att inte vilja diskutera vad som är lagligt utan vad som är konstruktivt, smakfullt, moget och ansvarsfullt.
Vad ska vi jämföra med? Svt som visar bilder på döende och döda barn?

Det mest intelligenta jag läst om det hela var:
Sorgen, missförstånden och de politiska analfabeterna

Pirate Bay, en återkommande soppa i den svenska debatten. Det bör väl först sägas att det är högst förståeligt att en förälder till två mördade barn upplever det som ett intrång på den personliga integriteten att förstå att deras obduktionsprotokoll finns tillgängligt för allmänheten. Jag skulle också rasa i förtvivlan, det är mänskligt.

Men det är här makthavare och kunniga människor ska agera som stöd med kunskap, inte förvirra och dra lättköpta poänger baserade på föräldrars sorg och maktlöshet. Det är vad Beatrice Ask gör och det är vad Björn Elmbrant gör, det är vad alla gör som fokuserar på Pirate Bay som problemet. Pirate Bay är naturligtvis inte problemet.
Men det är konstigt att delar av bloggosfären, som förstått att FRA-lagen är ett dödligt hot mot den personliga integriteten, inte begripit att publiceringen av obduktionsbilder på mördade barn också hotar integriteten.
-- Björn Elmbrant förvirrar debatten i senaste Dagens Arena

En brottsundersökning innebär en samling av relevanta dokument, däribland, som i detta fall, obduktionsprotokoll. Detta är det material domstolen har att utgå från när de ska göra en bedömning. Detta material faller under offentlighetsprincipen, anledningen till det är för att säkerställa i görligaste mån rättssäkerheten i detta land, vem som helst ska kunna läsa och förstå hur en domstol resonerat. I vissa fall kan sådant material undantas principen, eller delar av den, med hänsyn till personlig integritet eller rikets säkerhet. Precis på samma vis som rättegångar kan hållas för lyckta dörrar, eller delar av den, ibland med önskemål om att vissa personer inte får lyssna. Men principen är att allt material i en domstol är offentligt. Det betyder att vilken medborgare som helst kan kräva kopior av sådant material.

Problemet här är att det var ingen som prövade den möjligheten att undanta materialet från principen, kanske för att fallet ansågs ha så stort allmänintresse att det där med bilderna glömdes bort. Men hur det resonerats verkar ingen veta.

Ändå tycks den stora debattfrågan vara Pirates Bays ansvar, och nu försöker sig Elmbrant på det bisarra konststycket att använda sina egna missförstånd och sin förvirring för att klaga på bloggosfären.
- http://www.louisep.com/node/1828

Tillräckligt mycket av det är applicerbart här.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

gasol skrev:Det handlar väl mer om offentlighetsprincipen, eller vad det heter. Det är offentlig information som tillgänglig att hämta ut för vem som helst som vill.

Är väl exakt samma ska på internet, om du inte vill ha informationen hämta inte hem den då i så fall.

Att förundersökningen inte är hemliga ligger väl ändå i allas intresse ?
Det håller jag verkligen med om. Jag förstår inte hur de kan få det att låta som att det skulle vara internet och thepiratebays fel. Om det ligger på internet eller om man måste åka och hämta det/skicka efter (eller vad man nu gör) spelar väl mindre roll?

Dessutom kan jag inte förstå vad som är så moraliskt fel med det heller. Om mina barn skulle bli mördade så skulle jag varesig må sämre eller bättre utav att obduktionsbilderna spreds. Tvärt om så kanske det får folk att inse att detta är verkligheten och att den inte försvinner bara för att vi blundar hårt och vänder oss om.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Nej, inte ett dugg intressant, för det är inte TPB:s uppgift att göra sådana överväganden, det är domstolens sak. Sedan finns det, vad jag vet, inga som helst objektiva kriterier för "vad som är konstruktivt, smakfullt, moget och ansvarsfullt", det ligger helt i betraktarens öga. Det enda en sådan diskussion egentligen gör är, att ge en specifik människa möjlighet att uttycka sin specifika uppfattning, en uppfattning som mycket sällan egentligen är intressant annat än för den som har uppfattningen.
[quote="Ludwig Wittgenstein, "Tractatus Logico–Philosophicus""]Was sich überhaupt sagen läßt, läßt sich klar sagen; und wovon man nicht reden kann, darüber muß man schweigen.
Das Buch will also dem Denken eine Grenze ziehen, oder vielmehr – nicht dem Denken, sondern dem Ausdruck der Gedanken: Denn um dem Denken eine Grenze zu ziehen, müßten wir beide Seiten dieser Grenze denken können (wir müßten also denken können, was sich nicht denken läßt).
Die Grenze wird also nur in der Sprache gezogen werden können und was jenseits der Grenze liegt, wird einfach Unsinn sein.[/quote]
Så låt oss inte säga dumheter och låt oss tiga om det som inte kan sägas klart.

Hela den här argumentationen mot TPB är för övrigt ett halmdockeargument och det enda man kan vara helt säker på när någon faller så djupt ned i retorikens träskmarker, är att personen/erna har helt andra syften än den de låter påskina. Vilka medias avsikter är vet jag inte och det skrämmer mig att de inte säger klart det som faktiskt kan sägas.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag förbehåller mig rätten att inte tiga och dessutom tar jag mig rätten att försöka uttrycka det som ännu inte kan klart formuleras. Tankar, idéer, koncept, teorier, värderingar utvecklas när de stöts och blöts i debatt. Det är så man kommer till klarhet.

TPB är ett gäng osnutna småglin som tjänar pengar, mycket pengar. Att överhuvudtaget använda begrepp som yttrandefrihet och demokrati i samband med TPB är absurt. Detta är min åsikt.

Min poäng är att makthavarna, ekonomiska och politiska, vill stänga Pirate Bay. Men de kan inte ännu. Om gänget bakom Pirate Bay fortsätter med samma filosofi och världssyn de har nu, så är det bara en tidsfråga innan de kan stängas.

Opinionen kan förändras och därmed lagstiftningen - enkelt egentligen.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

webaake skrev:TPB är ett gäng osnutna småglin som tjänar pengar, mycket pengar.
Källa?
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

webaake skrev:Jag förbehåller mig rätten att inte tiga och dessutom tar jag mig rätten att försöka uttrycka det som ännu inte kan klart formuleras. Tankar, idéer, koncept, teorier, värderingar utvecklas när de stöts och blöts i debatt. Det är så man kommer till klarhet.
Men just moral känns ju ganska onödigt att diskutera då din moral inte alltid är min moral, (eller är det kyrkans moral vi går efter?). Det ända en diskussion om det kommer leda till är att vi får veta att det finns olika syn på vad som är god moral och det vet vi ju redan. I alla fall vet jag det redan och det verkar som att djkmmo m.f. vet det också.

Jag skulle också vilja veta källan gällande vad du skrivet om TPB. Du tror de bara hovar in pengar på reklam och donationer och sedan så fungerar servrar och allt automatiskt och helt kostnadsfritt? Om de blir så rika på det vad kommer det sig då att i alla fall vissa av dem med höga positioners inom föreningen har jobb vid sidan av?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"