Ska namnen på avstängda medlemmar publiceras?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ska namnen på avstängda medlemmar publiceras?
Om denna omröstning rent hypotetiskt leder till att avstängda medlemmar ska läggas ut med nick och förklaring så alla kan se, innebär detta då att det är fritt fram att diskutera huruvida denna person har blivit illa behandlad?
Om nu en annan medlem står på den avstängdas sida och kräver att allt ska redovisas så kan det lätt bli ändå mer negativ publicitet av den avstängda. Dessutom utan att den avstängda kan föra sin egna talan.
Vill vi detta?
Om nu en annan medlem står på den avstängdas sida och kräver att allt ska redovisas så kan det lätt bli ändå mer negativ publicitet av den avstängda. Dessutom utan att den avstängda kan föra sin egna talan.
Vill vi detta?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Endast & allena är det den som är avstängd som kan begära att ta del av underlaget, inte den som anmäler (om detta är en tredje person). Om den som är avstängd ger materialet vidare till någon som publicerar det i forumet eller själv publicerar det efter ban-tiden är över så är det upp till personen i fråga. Vad vi vill är att vara öppna & ärliga.ZX Spectrum skrev:Om denna omröstning rent hypotetiskt leder till att avstängda medlemmar ska läggas ut med nick och förklaring så alla kan se, innebär detta då att det är fritt fram att diskutera huruvida denna person har blivit illa behandlad?
Det skulle väl i så fall vara i samma tråd som beslutet. Moderaterna kör sitt race, är någon missnöjd så får dom överklaga till förtroenderådet.
Vill vi detta?ZX Spectrum skrev:Om nu en annan medlem står på den avstängdas sida och kräver att allt ska redovisas så kan det lätt bli ändå mer negativ publicitet av den avstängda. Dessutom utan att den avstängda kan föra sin egna talan.
Å andra sidan så bannas det inte personer dagligen direkt, det är relativt ovanligt, så ovanstående "worst case scenario" känns inte som det överväger fördelarna med öppenheten.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Tack Rancor, du ser i vart fall ljuset. Så och kattskrället (Bobcat, som också var med, på den tiden när det "begav" sig).
(inlägget: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 25#p240790 )
för förtydligande, för dem som så önskar. Beslut om avstängningar av medlemmar, skall alltid kunna redovisas och diskuteras.LoCo-relaterade forum bygger bland annat på demokrati vilket INTE . . .
Till skillnad mot vad vi en gång hade, i detta forum.
Men, förhoppningsvis, aldrig mer igen.
Oaktat vilka kriterier för hänsyn och demokratiregler som framförs i den debatten.
Det känns tryggt att se Rancors och kattstkrällets inlägg.
Det känns tryggt att se valresultatet så här långt.
Gissningsvis måste snart "de mörka krafterna" börja reagera, innan de helt tappar koncepterna. . . . ..
Flertalet medlemmar som har röstat, ser det visst också. Sedan finns det en och annan som försöker se det positiva
även från "den andra sidan" och som kanske vill "mörka" lite grand (?). Den något mer mörka sidans representanter, eller . . . .

Där man på egen hand och utan insyn, kanske vill bestämma, utan andras inblandning. Under förespegling av respekt, hänsyn
till den enskilde, eller, kanske rent av; av demokratiska skäl. . . . .
Lycka till!
(Riktat till ZX Spectrum, inte Farmfield, som slank in emellan. Men vars ståndpunkt talar för majoriteten av de tillfrågade och
som har delgivit sin röst).
Nu gäller det kanske att börja se med respekt på och för, valutfallet. Även om det kvarstår några dagar innan valet är slutfört.
Resultatet av omröstningen bör genomsyra alla dem som säger sig vilja arbeta för communityn, enligt mitt sätt att se det.
Att kunna respektera resultatet av en omröstning, torde vara elementärt. Det som behöver göras inför en omröstning, skall,
förhoppningsvis, vara avklarat före omröstningen och inte under hand, eller i efterhand.
Känns det väldigt mycket fel, ZX?
Några andra trådar i forumet belyser kanske detta på ett bättre sätt. Att tänka efter, före, s.a.s..
Broder Tuck.
*edit* många korrigeringar/förtydliganden blev det. . . .

Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 14 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- ZX Spectrum
Klart att jag rättar mig efter utslaget av omröstningen.
Hoppas bara att jag respekteras för min ståndpunkt även om det tar emot för en del.
Hoppas bara att jag respekteras för min ståndpunkt även om det tar emot för en del.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Broder Tuck

Även mörka krafter är välkomna, så länge de arbetar efter majoritetens beslut.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag, som träffat ZX flera gånger kan säga att han inte är nån 'Darth' direkt, hehe, en mkt snäll kille...Broder Tuck skrev:![]()
Även mörka krafter är välkomna, så länge de arbetar efter majoritetens beslut.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Broder Tuck

Även något "mörkare krafter" är välkomna,
så länge de arbetar efter majoritetens beslut.
När en forumrepresentant tar till orda i en tråd av denna beskaffenhet, så är det inte utan att man funderar lite extra, när man läser dennes inlägg.
- "Är detta forumledningens hållning? Är det så här, de vill ha det? Är h*n ombedd att framföra forumledningens åsikt? Är detta deras viljeinriktning?
Detta får du ta på dig och acceptera att du axlar, när du står som global moderator här inne, på forumet.
Alternativ och ställningstagande däromkring, är enbart i dina egna händer.
Medlemmarna är inte till för dig.
Du, som forumrepresentant, är till för medlemmarna.
Är du något som helst osäker på detta, bör du ta en diskussion inom moderatorforumet om det och med dina kollegor där.
Det gäller envar som accepterar en förtroendeomröstning eller tar emot en utnämning i detta forum.
Du skriver:
För mig är detta mycket svårtytt. Det betyder intet annat än just det, att det för mig är svårtytt.Om nu en annan medlem står på den avstängdas sida och kräver att allt ska redovisas så kan det lätt bli ändå mer negativ publicitet av den avstängda. Dessutom utan att den avstängda kan föra sin egna talan.
Förmodligen vill du ha något sagt, som jag inte förstår. Kanske kan du, eller någon annan, förtydliga detta, på ett sådant sätt att även jag förstår vad du avser.
För mig blir det mestadels en dimridå.
Jag hoppas dock, oavsett vad din andemening är, att du respekterar enskilda medlemmars åsikter och inte har för avsikt att ifrågasätta dem.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
pun postade tidigare om hur det går till hos Ubuntuforums och de kallar det för "Resolution Center". (Ligger väl undangömt på deras site.)Klurig skrev:Ja! Nu får vi försöka att resonera sakligt och sansat. Hur ser det ut på övriga Ubuntu forum i världen. Vad jag vet har inte http://ubuntuforums.org/ någon tavla med avstängda medlemmar. Förklaring det bryter mot Ubuntu Linux mål och inriktning, frihet, Ubuntu betyder medmänsklighet. Jag har nu noga granskat http://www.ubuntu.com/community/conduc jag finner här inget stöd för vad som håller på att hända på det offentliga Svenska Ubuntu forumet, inte på övriga offentliga Ubuntu forum i världen har jag hittat något liknande. Jag lägger in ett men här. Kan ha missat något forum.
Max
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ms#p230017
Där råder total transparens i de klagomål/överklaganden som förs fram av tillrättavisade medlemmar.
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=123
Ett exempel:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=824855
- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Total transparens? I LIKE!!!!!Kattskrället skrev: Där råder total transparens i de klagomål/överklaganden som förs fram av tillrättavisade medlemmar.
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=123
Ett exempel:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=824855
Sen handlar det ju om något såpass enkelt som att de som är aktiva i LoCot/på Forumet, administrerar, nominerar, röstar och står i, bör ha litet pejl på dem bland de aktiva som kanske är aningen mindre lämpade att t.ex. nomineras än andra.
Det handlar inte bara om Forumets NU - man måste se framåt också. Skapa vissa riktlinjer och ge relevant information.
Dessutom, och inte minst viktigt i sammanhanget kanske: DET HANDLAR OM NICK! Joodå, även i de fall där det står ett personnamn, så handlar det om ett nick. Vad vet jag om t.ex. Peter Forsberg egentligen heter just det? I det verkliga livet kanske h*n heter....eeehhhmmmmm.......Astrid Torstensson?(det tog ett par sekunder att tänka fram Astrid där

Att bära sig illa åt härinne är även det ett personligt val man bör få stå för. Att det då skall slätas över och gömmas i en dammig vrå är varken mer eller mindre än förkastligt. Livet fungerar helt enkelt inte så och bör inte fungera så härinne heller. Det handlar inte om att schavottera och hänga ut alltså - det handlar bara om att fullt ut stå för det man gör och säger. Finns det dessutom i svart på vitt (eller annan v alfri färg) så blir det svårare att ljuga och svänga sig.
Ansvar är nyckelordet alltså. Från alla.
Själv tror jag att jag bara ska lägga fram min åsikt och skita i att rösta.

En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
- ZX Spectrum
Detta tror jag starkt på, men detta verkar orelevant iom. trådnamnet.Beta skrev:Inga namn behöver publiceras, men det är viktigt att det publiceras att en person blivit avstängd, och en kort redovisning av vad personen i fråga gjort. Namn är irrelevanta, det här handlar inte om vem gjort vad, utan att förebygga missbruk av avstängningar och att informera forumets medlemmar om viktiga saker.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jag som trådskapare kan konstatera att många tycker som jag. Och det var helt oväntat efter alla hetsiga debatter. Tråkigt bara att inte flera röstade. ( därför inlägget här, Ett elegant sätt att bumpa )
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag som en ofta avstängd medlem tycker också att nicken på de personerna som avstängs ska publiceras. Är man med i leken så får man leken tåla. Givetvis ska också anledningen till avstängningen tillkännages.
-
- AVREGISTRERAD
*bump*
(Bara c:a 10 timmar kvar av omröstningen.........)
(Bara c:a 10 timmar kvar av omröstningen.........)
-
- AVREGISTRERAD
Jahopp, då var det klart och omröstningen avslutad.
Resultatet talar för sig självt och behöver inte förtydligas på något sätt.
Resultatet talar för sig självt och behöver inte förtydligas på något sätt.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jag vill gärna tackar alla som röstade och f.ö. håller jag med kattskrället.
Resultatet är väl vägvisande åtminstone.
Resultatet är väl vägvisande åtminstone.
- ZX Spectrum
Och då kommer frågan, när och hur ska vi implementera detta i forumet?
Ska dom varnade personerna registreras på förstasidan till forumet eller under en tavla?
Ska dom varnade personerna registreras på förstasidan till forumet eller under en tavla?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Upp med namn och bild på oss i topicenZX Spectrum skrev:Och då kommer frågan, när och hur ska vi implementera detta i forumet?

Är ju inte att man behöver skylta med det över hela forumet. Flashback är en utmärk inspirationskälla.
En undertavla till "Forum" blir bra.
EDIT:
Skapat:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=198
EDIT:
Skapat:
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Bra!Emil.s skrev:Är ju inte att man behöver skylta med det över hela forumet. Flashback är en utmärk inspirationskälla.
EDIT:
Skapat:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Tar även bort klistret. Kanske låsa?
Någon som vill säga något? Iom resultatet så finns det väl inte så mycket att diskutera...
Någon som vill säga något? Iom resultatet så finns det väl inte så mycket att diskutera...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se