Mina egna synpunkter på ubuntu-se.org-forumet.
Re: Mina egna synpunkter på ubuntu-se.org-forumet.
GrönGöling, hur skulle en sitemap vara annorlunda jämfört med forumets startsida? Det känns som att vi har en sitemap redan där liksom 

Jag har läst ovanstående minst 2 gånger.Osprey skrev:Jag håller med till 100%, det finns ingen som helst anledning att stänga ute andra distributioner här, även om givetvis av naturliga skäl måste prioritera Ubuntu.upnorth skrev:Personligen tycker jag att ämen (ev. med tillhörande tavlor) som inte direkt är relaterade till Ubuntu skapar både perspektiv, inspiration och mångfald, så länge diskussionerna sköts dvs.
Min uppfattning är att allt som gör att Linux/Unix växer också kommer att gynna Ubuntu och medföra att fler vågar sig på det, skillnaden mellan olika distributioner är inte sååå himla stor, även om jag vill påstå att Ubuntu idag tillhör en av de mer kompletta och lättanvända.
De flesta som använder andra distributioner idag, skulle utan vidare kunna sätta sig vid en burk med Ubuntu och sätta igång direkt, det är inte dem vi behöver övertyga och det finns ingen anledning att hålla på med någon "min pappa är starkare än din"- eller "min linuxdist är bättre än din"-diskussion. Ska vi klara av Bug #1 så är det mycket mer vunnet på att hålla ihop inom Linux/Unix dvs. Linux, BSD, Solaris, AIX, HP-UX etc. och kämpa för att det som helhet växer.
Jag är helt övertygad om att detta kommer att öka antalet Ubuntusystem i världen och ju större Ubuntu blir ihop med andra distributioner, desto mer kommer folk att få upp ögonen för Open Source. Sedan är det isåfall bara helt enkelt så att för att Ubuntu ska växa även inom Open Source så hänger det på att Canonical lyckas åstadkomma något som är tillräckligt bra, vilket jag tycker att de är på god väg med även om det idag också finns andra distributioner som är fullt jämförbara...
Jag håller med upnorth till 100% i citatet ovan.
Jag håller med Osprey i det han skriver här ovanför till ca 99%.
#rune
PS
när jag körde hem innan idag (på en landsväg med väldigt lite trafik) så stod där en SAAB med punktering.
föraren verkade till att vilja ha hjälp, men eftersom jag själv kör Volvo så stannade jag naturligtvis inte.
försöker mej på en liknelse mellan t.ex en Ubuntuanvändare och en Debiananvändare...
Eftersom den här tråden är OT ändå. Så frågar jag varför? Argumenten mot att de inte får förekomma diskussion om andra distributioner på ett officiellt Ubuntu forum är både fel och osann. Att Ubuntu Linux ledning har något i mot detta är också falskt. Men vad som är sant, är att om ni själva har beslutat att det skall vara så är det OK!. Bara att respektera. Punkt slut.
För att gestalta detta tar vi http://ubuntuforums.org/ som har en öppen hållning. Man diskuterar här andra distributioner under rubriken Other OS Talk.
Max

För att gestalta detta tar vi http://ubuntuforums.org/ som har en öppen hållning. Man diskuterar här andra distributioner under rubriken Other OS Talk.
Max

Senast redigerad av 1 Klurig, redigerad totalt 17 gånger.
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Max skriver:Klurig skrev:Eftersom den här tråden är OT ändå. Så frågar jag varför? Argumenten mot att de inte får förekomma diskussion om andra distributioner på ett officiellt Ubuntu forum är både fel och osann. Att Ubuntu Linux ledning har något i mot detta är också falskt. Men vad som är sant, är att om ni har själva har beslutat att det skall vara så är det OK!. Bara att respektera. Punkt slut.
Max
"
Men vad som är sant, är att om ni har själva har beslutat att det skall vara så är det OK!. Bara att respektera. Punkt slut.
"
Jag kommer till vara den förste att respektera att det är förbjudet att diskutera andra OS och andra linuxdistar på det här forumet.
Men jag vill se det i klartext först.
#rune
Det spelar iofs inte så stor roll vad vi tycker, det är Mark.S som pröjsar för kalaset och om han upplever att organisationen i stort tyngs ner av allt för stor inblandning av alternativa distributioner är det ju upp till honom att säga bu eller bä. Som jag förstod det på pun har man redan lanserat en satsning för att "rensa upp"?
Men inom ramarna för dessa eventuella åtgärder tycker jag ändå att vi ska vara så vänligt inställda som möjligt, mångfalden och valfriheten är ändå vår gemensamma styrka och jag tror snarare att vi gräver vår egen grav om vi börjar sätta upp en massa väggar
EDIT: Sorry Rune.K, jag drog visst hela tråden OT bara för att klargöra min syn på alternativa distros. Du säger att genom att kalla tavlan "övriga" ger vi alternativen en negativ klang, jag är beredd att hålla med, men att "Andra fria operativsystem" är ett mer lämpligt alternativ än att döpa tavlan efter Linux-kärnan
Men inom ramarna för dessa eventuella åtgärder tycker jag ändå att vi ska vara så vänligt inställda som möjligt, mångfalden och valfriheten är ändå vår gemensamma styrka och jag tror snarare att vi gräver vår egen grav om vi börjar sätta upp en massa väggar

EDIT: Sorry Rune.K, jag drog visst hela tråden OT bara för att klargöra min syn på alternativa distros. Du säger att genom att kalla tavlan "övriga" ger vi alternativen en negativ klang, jag är beredd att hålla med, men att "Andra fria operativsystem" är ett mer lämpligt alternativ än att döpa tavlan efter Linux-kärnan

Eftersom det är jag som startade den här tråden, så känner jag, att jag kan ta mej lite friheter...upnorth skrev:Det spelar iofs inte så stor roll vad vi tycker, det är Mark.S som pröjsar för kalaset och om han upplever att organisationen i stort tyngs ner av allt för stor inblandning av alternativa distributioner är det ju upp till honom att säga bu eller bä. Som jag förstod det på pun har man redan lanserat en satsning för att "rensa upp"?
Tråden är redan OT, så jag borde inte bli bortmoderad...
Det pratas så jädra mycket om fri mjukvara, ändå är ni (ubuntu-se.org) tydligen styrda av ett privat företag.
upnorth skriver:
"
Som jag förstod det på pun har man redan lanserat en satsning för att "rensa upp"?
"
Där har jag en fråga!
Är det verkligen bara pun som har kontakt med Mark.S och Canonical Ltd. ?
#rune
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det finns ingen avsikt från forumadministrationen att förbjuda eller begränsa diskussioner om andra OS/distar jämfört med idag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Det är jag tacksam för!vulfgar skrev:Det finns ingen avsikt från forumadministrationen att förbjuda eller begränsa diskussioner om andra OS/distar jämfört med idag.
mvh rune
Även om alla har samma mål så spelar väl det ingen roll? Om man har ett forum om fotboll ska man väl inte behöva ha med tavlor om all sport bara för att det är sport? Samma är det väl här antar jag och eftersom det här är ett forum för *buntu så behöver det inte lämnas utrymme åt någon annan dist alls egentligen. Det finns andra forum för sådant som t.ex linuxportalen som det länkas till härifrån.
Jag tänker inte ta upp mitt förslag om "sitemap" fler gånger.Rune.K skrev: Nummer två är att det borde finnas en "sitemap" för det här forumet.
För att underlätta för nykomlingar att hitta rätt...
#rune
PS min baktanke är, att ett bra forum kan marknadsföra Linux och i det här fallet speciellt Ubuntu!
Eftersom jag nu har lärt mej att hitta bland alla tavlor och undertavlor på det forumet...
Jag vet mycket väl att det absolut inte går att som nykomling komma med förslag, varken här eller i det verkliga livet.
Nu gör jag som flertalet här gör, "skit i nykomlingarna, dom får väl leta tills dom hittar rätt tavla".
Det är jag som skapade tråden... (En upplysning till moderatorerna).
#rune
PS återkommer om mitt första förslag, det behöver jag tänka lite mer på och modifiera.
Men du har ju de facto en sitemap på forumets startsida, var brister den menar du?
Ge mej adressen, så ska jag kolla.upnorth skrev:Men du har ju de facto en sitemap på forumets startsida, var brister den menar du?
Det har jag tydligen missat.
#rune
http://ubuntu-se.org/phpBB3/index.phpRune.K skrev:Ge mej adressen, så ska jag kolla.upnorth skrev:Men du har ju de facto en sitemap på forumets startsida, var brister den menar du?
#rune
En översikt över alla forumets avdelningar. En regelrätt sitemap i dess ordinarie bemärkelse är det ju inte, där håller jag med, men nog tycker jag att den här översikten räcker ganska långt (fullt möjligt att jag har fel såklart).
Du har absolut inte fel om att forumets startsida är ungefär som en "sitemap".upnorth skrev:http://ubuntu-se.org/phpBB3/index.phpRune.K skrev:Ge mej adressen, så ska jag kolla.upnorth skrev:Men du har ju de facto en sitemap på forumets startsida, var brister den menar du?
#rune
En översikt över alla forumets avdelningar. En regelrätt sitemap i dess ordinarie bemärkelse är det ju inte, där håller jag med, men nog tycker jag att den här översikten räcker ganska långt (fullt möjligt att jag har fel såklart).
Och man hittar där vad man är ute efter, det håller jag också med om.
Men för min egen del, så tyckte jag att det svårt att hitta rätt tavla som nykomling, jag kan ju bara prata om vad jag själv upplevt.
Nu hittar jag alla tavlorna, men det tog ett tag...
Min erfarenhet är att "sitemaps" brukar se ut så här:> http://www.debian.org/sitemap
#rune
Hehe, nu börjar vi komma någonstans i den här diskussionen 
Jag har iofs inget emot en sitemap per se, men däremot kanske man behöver kolla på vilket standardtema som ska användas då det finns andra (enligt mig) tydligare. Testa att välja prosilver i globala inställningar under kontrollpanelen så ser du vad jag menar.

Jag har iofs inget emot en sitemap per se, men däremot kanske man behöver kolla på vilket standardtema som ska användas då det finns andra (enligt mig) tydligare. Testa att välja prosilver i globala inställningar under kontrollpanelen så ser du vad jag menar.
Tyvärr, jag bryr mej inte längre om att få en sitemap på det här forumet.upnorth skrev:Hehe, nu börjar vi komma någonstans i den här diskussionen
Som jag sa innan, så hittar jag själv alla tavlor som jag är intresserad av.
OCH JAG TÄNKER DEFINITIVT INTE BYTA TILL "prosilver".............................
#rune
Var så god, du får be någon att göra en webbversion av denRune.K skrev:...
Nummer två är att det borde finnas en "sitemap" för det här forumet.
För att underlätta för nykomlingar att hitta rätt...
...

snooze.nu/prubuntu/forumstruktur.odt
Jag gjorde den som en del i utvärderingen av strukturen i fråga, tänkte utgå från menysystemet i Gnome och Xfce för mitt förslag, men du kan ju använda den för egna lösningar om du vill